Gå til innhold

Noen som har fått dekket tannlege her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tannlegeskrekk, eller ikke skrekk kanskje men hos tannlegen blir jeg «borte» , dissassosierer. Har traumer fra tannlege oppvekst, både gamle skoletannlegetypen og på grunn av oppvekst med omsorgssvikt , saft på tåteflaske døgnet rundt og hippiforeldre som mente fluor var myndighetenes påfunn for å styre befolkningen. Også traume etter operasjon for noe annet som skadet tenner og jeg måtte trekke før skolestart på sykehus hos brutal tannlege. 
Har to tenner med krone allerede og, overlever tannlegebesøk, men kroppen er helt i spill død modus. 
Jeg er normalt oppegående altså og vet at man skal gå til tannlege men utsetter og har aldri tannverk. Nå har jeg en jeksel som snart er borte, og hull i flere tenner, men vet ikke om det er noe støtte å kunne søke fra helfo? Henvisning fra fastlege? Hvordan går jeg frem, noen med tips? 

Anonymkode: ac7a9...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvilsomt du får støtte. Hvis du bor i nærheten av en tannlegehøyskole kan du gå der. Mye billigere. 

Anonymkode: 50560...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tvilsomt du får støtte. Hvis du bor i nærheten av en tannlegehøyskole kan du gå der. Mye billigere. 

Anonymkode: 50560...ee8

Har du erfaring med dette med støtte? 

Anonymkode: ac7a9...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått redusert pris hos tannlegen grunnet magesår. Det gir mye syre som kan ødelegge tennen. Var min tannlege som søkte helfo for meg. Så hør med den tannlegen du vurderer å bruke. 

Anonymkode: 044d6...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok ikke noe støtte, men du kan gå privat og betale for det. Da kan du få narkose og bedre tid hos tannlege

Anonymkode: bb534...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har tannlegeskrekk, eller ikke skrekk kanskje men hos tannlegen blir jeg «borte» , dissassosierer. Har traumer fra tannlege oppvekst, både gamle skoletannlegetypen og på grunn av oppvekst med omsorgssvikt , saft på tåteflaske døgnet rundt og hippiforeldre som mente fluor var myndighetenes påfunn for å styre befolkningen. Også traume etter operasjon for noe annet som skadet tenner og jeg måtte trekke før skolestart på sykehus hos brutal tannlege. 
Har to tenner med krone allerede og, overlever tannlegebesøk, men kroppen er helt i spill død modus. 
Jeg er normalt oppegående altså og vet at man skal gå til tannlege men utsetter og har aldri tannverk. Nå har jeg en jeksel som snart er borte, og hull i flere tenner, men vet ikke om det er noe støtte å kunne søke fra helfo? Henvisning fra fastlege? Hvordan går jeg frem, noen med tips? 

Anonymkode: ac7a9...592

Det gis noe støtte fra helfo hvis tannskader kan knyttes direkte til andre tilstander, som magesår, kreftbehandling ol. Det du beskriver dekkes ikke, men du får veldig god hjelp hvis du forklarer alt til tannlegen på forhånd- mye omsorg og sedasjon/lett narkose vil gjøre det til en grei opplevelse, selv om du ikke forestiller deg dette akkurat nå :) dørstokkmila er nok det verste, ikke selve behandlingen 

Anonymkode: 2d622...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått støtte, pga en tannkjøttsykdom, tannlegen sendte inn til Helfo.

Tror ikke du får dekket noe pga tannlegeskrekk. 

Men søk etter tannleger som har spesialisert seg på tannlegeskrekk i området ditt, mange som er flinke med akkurat det.

Anonymkode: 3d0ea...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått støtte til krone på 6 års jekslene,  da jeg ikke har emalje på de.

Anonymkode: 1fff9...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har veldig dårlig råd så kan du søke støtte til tannbehandling fra NAV (sosialen). Gå til tannlegen og få et kostnadsoverslag og send inn en søknad. Det blir da vurdert om du har så dårlig økonomi at du har rett på støtte og så blir behandlingsplanen vurdert av en rådgivende tannlege som ser på om dette er en rimelig behandling å få støtte til. Jeg er ikke sikker, men mener jeg også har hørt at man kan få dekket noe om man har alvorlig tannlegeskrekk og f. eks. må behandles i narkose.

Anonymkode: 59235...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva tannlegeskrekk og støtte til tannlege har med hverandre og gjøre? Tannlegeskrekken blir vel ikke mindre om du får det dekt? Jeg har tannlegeskrekk og skader på noe tenner jeg får dekt pga forsikring, men jeg gjør ikke noe med det likevel. Hadde ikke gjort det om jeg så fikk betalt 

Anonymkode: a6b93...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med TOO, og søke deg inn der. 

Jeg har kraftig angst for tannleger, grunnet grovt seksuelt misbruk i barndommen, og jeg fikk så utrolig god hjelp av TOO, og nå klarer jeg fint å gå til tannlegen, jeg har fortsatt litt angst, men nå er den i mild grad. Før så fikk jeg så heftig angstanfall at jeg ikke kom inn på tannlegekontoret en gang.

Anonymkode: 963a5...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva tannlegeskrekk og støtte til tannlege har med hverandre og gjøre? Tannlegeskrekken blir vel ikke mindre om du får det dekt? Jeg har tannlegeskrekk og skader på noe tenner jeg får dekt pga forsikring, men jeg gjør ikke noe med det likevel. Hadde ikke gjort det om jeg så fikk betalt 

Anonymkode: a6b93...3c6

Fordi tannbehandling vil ta mye lenger tid (får gjort bare litt om gangen) enn vanlig, og skadene kan være store. Altså det vil kreve mye mer arbeid og tid enn hva som er normalt. Leser  på nettsiden til tannleger at helfo kan gi støtte til noe behandling, men ikke til arbeid med selve tannlegeskrekken, og lurer da på om noen har erfaring med det. 

Anonymkode: ac7a9...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi tannbehandling vil ta mye lenger tid (får gjort bare litt om gangen) enn vanlig, og skadene kan være store. Altså det vil kreve mye mer arbeid og tid enn hva som er normalt. Leser  på nettsiden til tannleger at helfo kan gi støtte til noe behandling, men ikke til arbeid med selve tannlegeskrekken, og lurer da på om noen har erfaring med det. 

Anonymkode: ac7a9...592

Ah da forstår jeg 

Datteren min trakk tenner i narkose pga angst/panikkangst hos tannlegen. Kanskje det går an å søke om å få utført behandling i narkose?

Anonymkode: a6b93...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har du erfaring med dette med støtte? 

Anonymkode: ac7a9...592

Ja. Jeg får støtte grunnet en tannkjøtt sykdom. At jeg har fått traumer etter skoletannlegen og ikke vært til tannlegen på femten år før jeg tok tak får jeg ikke støtte for. Men jeg går på tannlegehøyskolen og sparer ti tusen vis. 

Anonymkode: 50560...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi tannbehandling vil ta mye lenger tid (får gjort bare litt om gangen) enn vanlig, og skadene kan være store. Altså det vil kreve mye mer arbeid og tid enn hva som er normalt. Leser  på nettsiden til tannleger at helfo kan gi støtte til noe behandling, men ikke til arbeid med selve tannlegeskrekken, og lurer da på om noen har erfaring med det. 

Anonymkode: ac7a9...592

Ta kontakt med TOO i kommunen din. De hjelper deg med tannlegeskrekken din, fikser det som må fikses. Og alt er gratis.

Anonymkode: 963a5...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Skjerp deg, og gå til tannlegen som et voksent menneske

Anonymkode: 6897f...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Herregud. Skjerp deg, og gå til tannlegen som et voksent menneske

Anonymkode: 6897f...f80

Det var vel det jeg tenkte jeg skulle da. Eller skrev jeg «jeg skal ikke gå til tannlegen»?

Anonymkode: ac7a9...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om henvisning til ett av landets kompetansesentre. De behandler blant annet personer med tannlegeskrekk og ee spesialister på behandling av overgrepsofre. De er offentlige, men du må fortsatt betale for behandlingen. 
 

Jeg har hatt alvorligctannlwgwakrekk som følge av forferdelig behandling hos skoletannlegen i barndommen. Jeg tok tak etter laaaaang tid og kontaktet den offentlige tannlegekontor naboen hjelp. Nå går jeg hver 6. mnd. Fordi det er begrenset hvor mye jegboekee av behandling hver gang. Men det går bedre og bedre for hver gang:). Må betale alt selv da. 

Anonymkode: d7155...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...