Gå til innhold

Skummelt at alle kan komme inn på sykepleie..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ansettelse basert på personlighet handler selvsagt ikke om hva en pasient eller hva en kollega synes. Det er ett helhetlig bilde av hvordan vedkommende er som person, og i ett praksisløp på 3 mnd er det selvsagt mye man får sett. Så er det jo helt og holdent opp til veilederen hva som er veien videre. 

Hjelpepleier Anne som har vært ansatt ved samme avdeling i 35 år tillegger jeg langt mer kunnskap og troverdighet enn nyutdannede Sykepleier Truls som syns det er superkult å gå i frakk på jobb.

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Men sykepleier Truls vet kanskje at man ikke lenger er ukritisk til grønnsåpebad ved sårbehandling fordi det gir gunstige forhold for sopp, mens hjelpepleier Anne synes det er noe tull fordi slik har de alltid gjort det og det funker alltid. 
Det er viktig med gode kunnskaper og forståelse både i norsk (hovedmål og sidemål selvsagt ) og matte. Men av de to så vil jeg personlig mene at norskarakteren er viktigst. Gode kommunikasjonsferdigheter er også det pasienter setter høyest i en spørreundersøkelse. Matten er på storskolenivå, og en middels videregående karakter er unødvendig. Det spiller jo heller ingen rolle om man har den treeren i y-matte, t-matte eller p-matte, selv om nivået er vidt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden):

Men sykepleier Truls vet kanskje at man ikke lenger er ukritisk til grønnsåpebad ved sårbehandling fordi det gir gunstige forhold for sopp, mens hjelpepleier Anne synes det er noe tull fordi slik har de alltid gjort det og det funker alltid. 
Det er viktig med gode kunnskaper og forståelse både i norsk (hovedmål og sidemål selvsagt ) og matte. Men av de to så vil jeg personlig mene at norskarakteren er viktigst. Gode kommunikasjonsferdigheter er også det pasienter setter høyest i en spørreundersøkelse. Matten er på storskolenivå, og en middels videregående karakter er unødvendig. Det spiller jo heller ingen rolle om man har den treeren i y-matte, t-matte eller p-matte, selv om nivået er vidt forskjellig.

Jeg svarte direkte til hun som spurte. Jeg er ikke uenig med deg.

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ansettelse basert på personlighet handler selvsagt ikke om hva en pasient eller hva en kollega synes. Det er ett helhetlig bilde av hvordan vedkommende er som person, og i ett praksisløp på 3 mnd er det selvsagt mye man får sett. Så er det jo helt og holdent opp til veilederen hva som er veien videre. 

Hjelpepleier Anne som har vært ansatt ved samme avdeling i 35 år tillegger jeg langt mer kunnskap og troverdighet enn nyutdannede Sykepleier Truls som syns det er superkult å gå i frakk på jobb.

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Folk med lang erfaring vil alltid ha mer troverdighet og pondus enn en nyansatt. Det gjelder i alle yrker. Likevel vil jeg tro sykepleierstudenter lærer noe annet enn de som går helsefagarbeider? 

Er det da veileder som skal avgjøre om en student i praksis skal jobbe som hjelpepleier eller sykepleier?

Anonymkode: 43455...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Folk med lang erfaring vil alltid ha mer troverdighet og pondus enn en nyansatt. Det gjelder i alle yrker. Likevel vil jeg tro sykepleierstudenter lærer noe annet enn de som går helsefagarbeider? 

Er det da veileder som skal avgjøre om en student i praksis skal jobbe som hjelpepleier eller sykepleier?

Anonymkode: 43455...5b9

Nei, veileder avgjør om praksistiden er bestått eller ei, basert på møter underveis med de som har ansvaret for studenten på praksisplassen

Om man skal jobbe som sykepleier eller hjelpepleier? Det var da ikke ett tema om noen skal avgjøre det ene eller det andre 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, veileder avgjør om praksistiden er bestått eller ei, basert på møter underveis med de som har ansvaret for studenten på praksisplassen

Om man skal jobbe som sykepleier eller hjelpepleier? Det var da ikke ett tema om noen skal avgjøre det ene eller det andre 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Ja, sånn som i dag da.

Jeg fikk inntrykk av at du mente det var personligheten alene som var avgjørende for hvorvidt man kan jobbe som syke- eller hjelpepleier, og ikke formell utdanning, men da tok jeg kanskje feil?

Anonymkode: 43455...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, sånn som i dag da.

Jeg fikk inntrykk av at du mente det var personligheten alene som var avgjørende for hvorvidt man kan jobbe som syke- eller hjelpepleier, og ikke formell utdanning, men da tok jeg kanskje feil?

Anonymkode: 43455...5b9

Nei overhodet ikke. Da har jeg formulert meg feil :) Det jeg mener er at det hjelper ikke å ha høye karakterer om man ikke egner seg som sykepleier. Og at vi ofte ser folk falle gjennom studiet pga egnethet eller mangel på sådan, selv om karakterene er bra 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nettopp! Da jeg var innlagt ei uke på intensiv, så var det ikke mattekunnskapene til de ansatte der som reddet meg… 

Anonymkode: cfc99...140

Det kan være at du er i live pga gode sykepleiere. Det hender leger foreskriver feil doser, og da er det sykepleierens ansvar å påse at dosen er korrekt før den settes. Det har vært flere tilfeller av feilmedisinering og til og med dødsfall som følge av dette. Mattekunnskapene er viktige! Og en 3er? Kom igjen a, det er helt oppnåelig. 

Anonymkode: bc5a7...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

At eksamensformene ikke viser godt nok hvem som kan de de trenger er jeg enig i. Det gjelder de fleste studier. Mange fler burde stryke fordi de ikke har oppnådd gode nok resultater i et fag (meg selv inklusive).

En annen ting er at selv om ikke alle studentene får bruk for alt de har lært er det en god del som i løpet av yrkeslivet skal gjøre andre ting enn det første man tenker på for yrket. Jeg har en venninne som er sykepleier. Hun jobber hovedsaklig med statistikk og sannsynlighetsregning.  Da kreves det annen matematikk enn det som er nødvendig for medisinberegning, men det er fortsatt en del av sykepleien.

Selv er jeg bonde. Jeg bruker trigeometri, statistikk og algebra daglig. Det blir for enkelt å tro at minimumskunnskapen skal være nok om man skal kunne utvikle seg i et yrke.

Anonymkode: 3c03a...98c

Bare nysgjerrig. Hvordan bruker du algebra som bonde? Kan du gi et eksempel? 😊 Spennende!

Anonymkode: 5a9dd...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bare nysgjerrig. Hvordan bruker du algebra som bonde? Kan du gi et eksempel? 😊 Spennende!

Anonymkode: 5a9dd...4cd

For eksempel hvis jeg skal beregne hvilken type, og hvor mye, fullgjødsel og  nitrogengjødsel jeg bør bruke til en kultur ut fra jordanalyser.

Anonymkode: 3c03a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det kan være at du er i live pga gode sykepleiere. Det hender leger foreskriver feil doser, og da er det sykepleierens ansvar å påse at dosen er korrekt før den settes. Det har vært flere tilfeller av feilmedisinering og til og med dødsfall som følge av dette. Mattekunnskapene er viktige! Og en 3er? Kom igjen a, det er helt oppnåelig. 

Anonymkode: bc5a7...5a0

Og de som har satt de feildoserte har hatt kravet til matte for å komme inn på sykepleie… kanskje kravet skal økes til 5 i stedet?

Anonymkode: cfc99...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og de som har satt de feildoserte har hatt kravet til matte for å komme inn på sykepleie… kanskje kravet skal økes til 5 i stedet?

Anonymkode: cfc99...140

Alle gjør feil. Se bare til Haukeland hvor mange som dør der i løpet av ett år pga feilbehandling. Det dør folk hele tiden pga feilbehandling, og oftest er det legene som har ansvaret. Og de må ha mer enn 3 i både matte og norsk. 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Alle gjør feil. Se bare til Haukeland hvor mange som dør der i løpet av ett år pga feilbehandling. Det dør folk hele tiden pga feilbehandling, og oftest er det legene som har ansvaret. Og de må ha mer enn 3 i både matte og norsk. 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Altså har ikke karakterkravet noen betydning egentlig? For de som har høyere krav bommer de også?

Anonymkode: cfc99...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Altså har ikke karakterkravet noen betydning egentlig? For de som har høyere krav bommer de også?

Anonymkode: cfc99...140

Badom tss. Jeg så den milevis unna. Skjønner ikke at hun du svarte ikke så den.

Anonymkode: e9840...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Altså har ikke karakterkravet noen betydning egentlig? For de som har høyere krav bommer de også?

Anonymkode: cfc99...140

En 2’r i matte fra vgs sier ingenting om mattekunnskaper på høyere utdanning! er dere så trangsynte eller gjørs dere på?

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En 2’r i matte fra vgs sier ingenting om mattekunnskaper på høyere utdanning! er dere så trangsynte eller gjørs dere på?

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Det er jo akkurat det jeg sier! Her har du nok misforstått.

Anonymkode: cfc99...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg sier! Her har du nok misforstått.

Anonymkode: cfc99...140

Det var ikke deg jeg skulle sitere, beklager 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Badom tss. Jeg så den milevis unna. Skjønner ikke at hun du svarte ikke så den.

Anonymkode: e9840...98e

 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det var ikke deg jeg skulle sitere, beklager 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Tror hun egentlig skulle svare …5a0 for å understreke det jeg sa

Anonymkode: cfc99...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Altså har ikke karakterkravet noen betydning egentlig? For de som har høyere krav bommer de også?

Anonymkode: cfc99...140

Bare sånn til logikken. Alle kan gjøre feil, men alle gjør ikke like store feil eller like ofte feil.

Anonymkode: 3c03a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare sånn til logikken. Alle kan gjøre feil, men alle gjør ikke like store feil eller like ofte feil.

Anonymkode: 3c03a...98c

Som hvem? 

Anonymkode: cfc99...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...