Gå til innhold

Skummelt at alle kan komme inn på sykepleie..

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er så vanvittig mye mer som er viktigere i ett yrke som sykepleier 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Som empati. Noen som er umulig å gi karakter i. Dessverre er det ganske tydelig.

Anonymkode: e9840...98e

Fortsetter under...

Så lenge de har høye nok krav for å bestå sykepleiestudiene ser jeg ikke noe problem i at opptakskravene senkes, men da må man jo også godta høyere strykprosent og at en del studenter må jobbe hardere enn i dag.

Anonymkode: 3c03a...98c

Jeg jobber på sykehus og kjenner naturlig nok mange sykepleiere. Ekstremt mange av de er dårlige i matte, men klarte medikamentregning med glans. Jeg er helt sikker på at jeg har dyskalkuli, strøk i matte på videregående og kan ikke engang dele på papir. Men jeg klarer alt jeg kan bruke praktisk, også da medikamentregning. 

Så lenge man kan praktisk matte, regne riktig i medisindosering, så trenger man ikke ha høy karakter i matte. Det er så vanvittig mye mer som er viktigere i ett yrke som sykepleier 

Nå jobber ikke jeg som sykepleier, men jeg også stusset over hvor avansert det egentlig må være. Det er vel ikke mer enn doseringen som krever en viss beregning og hvilke medikament er det vel legen som vurderer? Det er jo ikke akkurat algebra og funksjoner. 

Jobber selv innen revisjon, har knapt brukt ett emne fra matematikk jeg lærte i grunnskole og vgs, enda det var utvidet krav til matematikk for videre studie. Mister troen på skolesystemet vårt når det vi lærer er så lite relevant i arbeidslivet.  

Anonymkode: f2bc0...156

Så lenge de har høye nok krav for å bestå sykepleiestudiene ser jeg ikke noe problem i at opptakskravene senkes, men da må man jo også godta høyere strykprosent og at en del studenter må jobbe hardere enn i dag.

Vurderingsformene gjør at man enkelt kan seile gjennom. Gruppeoppgaver, bachelor i par for å spare på sensurutgifter osv.

Skolene har også incentiver til å slippe studenter gjennom. Flere skoler har til og med fjernet kravet om alt riktig på medikamentregning, siden så mange strøk og det lagde flaskehals i systemet.

Ja til krav om 3 i matte!

Anonymkode: 5481a...9e3

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Som empati. Noen som er umulig å gi karakter i. Dessverre er det ganske tydelig.

Anonymkode: e9840...98e

Man skulle jo håpe at det var sånn. Men i dagens klima klarer mennesker med empati knapt å jobbe som sykepleiere, de blir utbrent, og kun de ‘kaldere’ typene blir igjen. 

Anonymkode: 4af70...e90

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man skulle jo håpe at det var sånn. Men i dagens klima klarer mennesker med empati knapt å jobbe som sykepleiere, de blir utbrent, og kun de ‘kaldere’ typene blir igjen. 

Anonymkode: 4af70...e90

Jeg synes det går igjen i de fleste yrker. Alt skal være målbart. Innen helse og omsorg blir dette en stor belastning, da mye av jobben ikke lar seg måle i ett skjema. Du skal ha lang erfaring for å takle det i ett omsorgsyrke. Det skviset ut min svigermor, som er en utrolig mild og flott person med mye omsorg. Var visst mer verdt for samfunnet at hun havnet helt utenfor med en følelse av å være verdiløs fordi hun ikke var effektiv nok. 

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå jobber ikke jeg som sykepleier, men jeg også stusset over hvor avansert det egentlig må være. Det er vel ikke mer enn doseringen som krever en viss beregning og hvilke medikament er det vel legen som vurderer? Det er jo ikke akkurat algebra og funksjoner. 

Jobber selv innen revisjon, har knapt brukt ett emne fra matematikk jeg lærte i grunnskole og vgs, enda det var utvidet krav til matematikk for videre studie. Mister troen på skolesystemet vårt når det vi lærer er så lite relevant i arbeidslivet.  

Nei, det er veldig enkelt. Hvis legen sier at pasienten skal ha 200 mg, 2 ganger daglig. Tablettene kommer i styrke 100 mg. Da skal pasienten ha 2 tabletter morgen og to tabletter om kvelden. 
Det er litt mer komplisert når man skal blande antibiotika, men det er langt fra vanskelig. 

Anonymkode: 5a9dd...4cd

Slutt å referere til sidemål som nynorsk, bokmål er også eit sidemål. Sjølv om enkelte ikkje evnar eller ser verdien av å lære seg to skriftspråk, så er det heilt unødvendig og lite respektfullt å dra nynorsken ned i møkka. 

Anonymkode: 27d66...09a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Slutt å referere til sidemål som nynorsk, bokmål er også eit sidemål. Sjølv om enkelte ikkje evnar eller ser verdien av å lære seg to skriftspråk, så er det heilt unødvendig og lite respektfullt å dra nynorsken ned i møkka. 

Det er nok ikke mer bak enn at faget ble kalt nynorsk da vi gikk på skolen. Spynorsk mordbok har nok de fleste hatt med seg hjem i sekken. Men ja, kan sikkert rette opp formuleringen fra forrige årtusen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorvidt man kaller det for sidemål eller ei er ikke relevant i diskusjonen om karakterkravet i matte. Alle forstår hva alle mener, uansett hva det kalles. Slutt å bli krenka. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Poenget her er at det er krav til nynorsk karakter på sykepleie. Det er det ikke på mange andre yrker. Dette er poenget. Hva skal man med nynorsk der?

Anonymkode: b9e4b...20d

I  deler av Norge er nynorsk kommunespråket, i offentlig forvaltning, og henvisninger, rapporter og kontaktskjemaer vil da være på nynorsk. Så det må man faktisk forholde seg til om man jobber i helsevesenet.

Anonymkode: b6775...e99

Nei, det er veldig enkelt. Hvis legen sier at pasienten skal ha 200 mg, 2 ganger daglig. Tablettene kommer i styrke 100 mg. Da skal pasienten ha 2 tabletter morgen og to tabletter om kvelden. 
Det er litt mer komplisert når man skal blande antibiotika, men det er langt fra vanskelig. 

For mange er det faktisk vanskelig, tro det eller ei. Og det har vært mye feilmedisinering rundt om kring. Så jeg ville ikke vært innlagt på et sykehus eller lignende , uten å kunne ha kontroll selv da jeg jobber med medisiner daglig.

Anonymkode: d2e3e...37e

Hadde det vært så enkel, så hadde jo ikke så mange strøket.

Anonymkode: 6155b...153

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorvidt man kaller det for sidemål eller ei er ikke relevant i diskusjonen om karakterkravet i matte. Alle forstår hva alle mener, uansett hva det kalles. Slutt å bli krenka. 

Slutt å dra fram krenkekortet når du ikkje har betre argument.

Når ein først snakkar om kva fag ein treng og ikkje, så kan ein jo vere korrekte. For mange er det bokmål som er sidemål, så enten fjernar ein krav om sidemål eller ingenting. Ein fjernar ikkje berre nynorsk. Tar ein vekk sidemål, tar ein også vekk bokmålsundervisninga for mange i Norge. 

Som andre er inne på over, så er det mange kommunar og offentleg forvaltning som har nynorsk som språk, og ein må dermed forholde seg til det. Syns jo det er ok om dei som jobbar i helsevesenet kan å kommunisere uansett kva målføre ein møter på, for hey, folk flyttar på seg, og det gjeld begge vegar. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hadde det enda vært et hlyt krav, skulle jeg forstått maset om å fjerne. Men vi snakker 3 i den enkleste matten på videregående. Trenger jo knapt å møte opp for å greie det. 

Og 3 i norsk. Greier du ikke det, greier du ikke å formulere deg klart i rapporter og forstå fagtekst du leser. 

Egentlig burde 3 vært minimumskrav i alle fag for å kunne studere. Da hadde vi stoppet mye av det evinnelige frafallet. Frafall fra utdanninger er dyrt både for den enkelte og for samfunnet.

Greier du ikke en 3 i fagene på studiespesialisering, er du på feil utdanningsprogram. Det er det veldig mange som er, samtidig som vi er i ferd med å få alvorlig mangel i mange yrkesfag.

Bedre veiledning på ungdomsskolen og fra foreldre er nøkkelen her.

Tross ikke veldige høye karakterer på videregående (snitt på drøye 3, hadde vel et par 2'ere og noen flere 4'ere), gikk jeg ut fra høyskolen med A i snitt. Det er ikke nødvendigvis slik at fordi man har en 2'er eller to, så greier man ikke høyere utdanning altså. Det viktigste er jo at man mestrer de fagene som er relevant for den utdannelsen man tar, og den jobben man gjør. Greier man ikke medikamentberegning på sykepleiestudiet, så stryker man. Det bør så klart være høye krav for å bestå studiet, men det trenger ikke å være så høye krav for å komme inn på studiet.

Anonymkode: d94df...751

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vurderingsformene gjør at man enkelt kan seile gjennom. Gruppeoppgaver, bachelor i par for å spare på sensurutgifter osv.

Skolene har også incentiver til å slippe studenter gjennom. Flere skoler har til og med fjernet kravet om alt riktig på medikamentregning, siden så mange strøk og det lagde flaskehals i systemet.

Ja til krav om 3 i matte!

At eksamensformene ikke viser godt nok hvem som kan de de trenger er jeg enig i. Det gjelder de fleste studier. Mange fler burde stryke fordi de ikke har oppnådd gode nok resultater i et fag (meg selv inklusive).

En annen ting er at selv om ikke alle studentene får bruk for alt de har lært er det en god del som i løpet av yrkeslivet skal gjøre andre ting enn det første man tenker på for yrket. Jeg har en venninne som er sykepleier. Hun jobber hovedsaklig med statistikk og sannsynlighetsregning.  Da kreves det annen matematikk enn det som er nødvendig for medisinberegning, men det er fortsatt en del av sykepleien.

Selv er jeg bonde. Jeg bruker trigeometri, statistikk og algebra daglig. Det blir for enkelt å tro at minimumskunnskapen skal være nok om man skal kunne utvikle seg i et yrke.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Slutt å dra fram krenkekortet når du ikkje har betre argument.

Når ein først snakkar om kva fag ein treng og ikkje, så kan ein jo vere korrekte. For mange er det bokmål som er sidemål, så enten fjernar ein krav om sidemål eller ingenting. Ein fjernar ikkje berre nynorsk. Tar ein vekk sidemål, tar ein også vekk bokmålsundervisninga for mange i Norge. 

Som andre er inne på over, så er det mange kommunar og offentleg forvaltning som har nynorsk som språk, og ein må dermed forholde seg til det. Syns jo det er ok om dei som jobbar i helsevesenet kan å kommunisere uansett kva målføre ein møter på, for hey, folk flyttar på seg, og det gjeld begge vegar. 

Jeg er ikke uenig med deg, men dette var en diskusjon om hvorvidt man må ha 3 i matte for å studere sykepleie. JEG er enig i at man trenger nynorsk og bokmål, men det er ikke nødvendig å henge seg opp i at noen (oss østlendinger) refererer til det som sidemål. Du skyter jo på feil skive her. 
Vedkommende jeg svarte ble irritert fordi det ble referert til som sidemål, istedenfor nynorsk. Det var det jeg svarte på. 
At vi trenger bokmål og nynorsk er jeg da ikke uenig i

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er litt skummelt at noen tror mattekunnskap er det viktigste for å bestå sykepleierstudiet. 

Anonymkode: cfc99...140

Det synes jeg og. Som ansatt på sykehus har vi mange studenter i praksis og gudbedre for ett sammensurium av mennesker. Mange av de burde ikke jobbe med folk, og det til tross for gode mattekunnskaper og skyhøye karakterer.

Det synes jeg og. Som ansatt på sykehus har vi mange studenter i praksis og gudbedre for ett sammensurium av mennesker. Mange av de burde ikke jobbe med folk, og det til tross for gode mattekunnskaper og skyhøye karakterer.

Nettopp! Da jeg var innlagt ei uke på intensiv, så var det ikke mattekunnskapene til de ansatte der som reddet meg… 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er ikke uenig med deg, men dette var en diskusjon om hvorvidt man må ha 3 i matte for å studere sykepleie. JEG er enig i at man trenger nynorsk og bokmål, men det er ikke nødvendig å henge seg opp i at noen (oss østlendinger) refererer til det som sidemål. Du skyter jo på feil skive her. 
Vedkommende jeg svarte ble irritert fordi det ble referert til som sidemål, istedenfor nynorsk. Det var det jeg svarte på. 
At vi trenger bokmål og nynorsk er jeg da ikke uenig i

Ein diskusjon der nokon trakk fram at det måtte vere heilt unødvendig med nynorsk (sidemål) for å komme inn oå sjukepleien. Då påpeika eg at det er sidemål, ikkje nynorsk (ja, det var meg det også, var litt kjapp med å svare, uten å utdjupe kva eg meinte). Det er på ingen måte irrelevant slik denne diskusjonen har arta seg, og om folk faktisk går rundt og trur at nynorsk kun er eit sidemål her i landet, så slår eg faktisk eit slag for det, uten at nokon treng å kalle meg krenka for det.

Nettopp! Da jeg var innlagt ei uke på intensiv, så var det ikke mattekunnskapene til de ansatte der som reddet meg… 

Nei det vil jeg tro. Var innlagt med ett barn med alvorlig sepsis selv, og det var nok ikke mattekarakteren til studenten som gjorde at jeg ba om å få snakke med en voksen :)

Sykepleier eller andre omsorgsyrker krever noe helt spesielt, og da trumfer personlighet en lang vei. På min jobb har jeg ei kollega som er drivende dyktig, den beste som er på huset vil jeg tørre påstå. Men hun er "bare" hjelpepleier. Hun har jobba i gamet lenge, lengre enn noen av legene her har levd. Hun hadde vært en utmerket sykepleier, og hun er den som kan mest om alt. Men får ikke lov å måle blodtrykk, da... Siden hun "bare" er hjelpepleier. Det er synd hvordan ting har blitt.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Nei det vil jeg tro. Var innlagt med ett barn med alvorlig sepsis selv, og det var nok ikke mattekarakteren til studenten som gjorde at jeg ba om å få snakke med en voksen :)

Sykepleier eller andre omsorgsyrker krever noe helt spesielt, og da trumfer personlighet en lang vei. På min jobb har jeg ei kollega som er drivende dyktig, den beste som er på huset vil jeg tørre påstå. Men hun er "bare" hjelpepleier. Hun har jobba i gamet lenge, lengre enn noen av legene her har levd. Hun hadde vært en utmerket sykepleier, og hun er den som kan mest om alt. Men får ikke lov å måle blodtrykk, da... Siden hun "bare" er hjelpepleier. Det er synd hvordan ting har blitt.

Hvordan ser du for deg en ansettelse til yrker basert på personlighet, og ikke utdanning?

Pasient 1 synes Trine har en personlighet som passer til sykepleier, mens pasient 2 synes Trine er en emptiløs idiot. Hvem har rett?

Hjelpepleier Anne får lov til å gjøre sykepleieroppgaver, noe som fører til at pasient 3 dør grunnet feilbehandling, men sykehuset går fri for kritikk for å ha latt en hjelpepleier gjøre sykepleieroppgaver fordi Anne tross alt hadde en «sykepleierpersonlighet»…?

Anonymkode: 43455...5b9

Synes det er bra jeg. Selv om det blir "null krav" for å komme inn, så er jo ikke studiet og krav for gjennomføring blitt enklere. Det er mange og lange praksisperioder der man blir vurdert ut fra evnen sin til å jobbe innenfor ulike deler av helsesektoren og det er fag som krever ganske mye av studentene for å klare å bestå. 

En person som genuint er interessert i å jobbe som sykepleier vil mest sannsynlig klare alle kravene til studiet, kanskje på litt lenger tid,- men det man vil får man som regel til! Å få gode nok karakterer på vgs er derimot ikke for alle da fagene der gjerne er veldig generell og mange ungdommer klarer ikke se nytten av alt man må lære siden det ikke behøves i jobben de skal ta. Medikamentberegning krever ikke særskilt kunnskap til alt matte-faget omfavner og den praktiske tilnærming til selve utførelsen av yrket gjør at mange som ikke var "best i matte" består med glans. 

Også må vi ikke glemme at man blir ikke sykepleier om man ikke består alle eksamener og får godkjent alle praksiser (medikamentberegning bestås kun ved feilfri besvarelse bl.a) 

Anonymkode: ed725...247

Hvordan ser du for deg en ansettelse til yrker basert på personlighet, og ikke utdanning?

Pasient 1 synes Trine har en personlighet som passer til sykepleier, mens pasient 2 synes Trine er en emptiløs idiot. Hvem har rett?

Hjelpepleier Anne får lov til å gjøre sykepleieroppgaver, noe som fører til at pasient 3 dør grunnet feilbehandling, men sykehuset går fri for kritikk for å ha latt en hjelpepleier gjøre sykepleieroppgaver fordi Anne tross alt hadde en «sykepleierpersonlighet»…?

Anonymkode: 43455...5b9

Ansettelse basert på personlighet handler selvsagt ikke om hva en pasient eller hva en kollega synes. Det er ett helhetlig bilde av hvordan vedkommende er som person, og i ett praksisløp på 3 mnd er det selvsagt mye man får sett. Så er det jo helt og holdent opp til veilederen hva som er veien videre. 

Hjelpepleier Anne som har vært ansatt ved samme avdeling i 35 år tillegger jeg langt mer kunnskap og troverdighet enn nyutdannede Sykepleier Truls som syns det er superkult å gå i frakk på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...