Gå til innhold

Skummelt at alle kan komme inn på sykepleie..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde inntrykk av at det var de som ikke ante hva de ville bli som søkte seg inn på HoS (nå HoOpv). Taperne, de uten mål eller retning i livet, de som bare fulgte det venninnene gjorde, de som senere utdannet seg til spl. Men ingen fare, medisinering er en veldig liten del av sykepleien.

Anonymkode: e9840...98e

Det er jo bare er svar på problemet med altfor få sykepleiere. I stedet for å innføre høyere lønn og bedre arbeidsvilkår, så fjerner de karakterkrav så flere som ellers ikke ville kommet inn på studiet nå kommer inn. Sånn går det i et samfunn som ikke er villige til å betale det gode folk koster.

Anonymkode: 43455...5b9

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mattekrav er helt innafor men krav om nynorsk karakter er latterlig. Man kan fint være en god sykepleier uten god karakter i nynorsk. 

Anonymkode: b9e4b...20d

Man kan fint være en god jurist, lege, lastebilsjåfør, designer og lektor i engelsk og samfunnsfag uten god karakter i matte og nynorsk.

Annonse

Det er vel hva de kan når de er ferdig som er viktig. De skal gjennom flere eksamener for å bli sykepleiere. 

Jeg er for øvrig enig i at det å senke inntakskravet for å få flere søkere er feil vei å gå. 

Anonymkode: fa276...926

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man kan fint være en god jurist, lege, lastebilsjåfør, designer og lektor i engelsk og samfunnsfag uten god karakter i matte og nynorsk.

Er det krav om god nynorsk karakter for å kjøre lastebil?

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er det krav om god nynorsk karakter for å kjøre lastebil?

Nei? Poenger mitt var at argumentert «man kan bli en god (*sett inn yrke) uten god karakter i (*sett inn fag»)» gjelder i alle yrker.

Det er MYE medikamenter og behandling av doser og slikt når man er sykepleier. Det er vanvittig å fjerne et karakterkrav i et fag som faktisk er nødvendig for å gjøre jobben. 3 er en helt oppnåelig karakter, og får du ikke til den (i norsk eller matte), har du da egentlig lite på høyere utdanning, men også særlig sykepleie, å gjøre. Skammelig. 

Anonymkode: bc5a7...5a0

Vel, kravet om minimum 3 i matte og norsk kom ikke før i 2018-19, så mange av de dyktige sykepleierne dere har møtt hadde kanskje ikke kunnet bli det tidligere… så tror ikke det at kravet igjen frafalles betyr så mye.

Anonymkode: 28fb8...69e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når krav i matte fjernes!

Ser at mange som i tillegg har klart sykepleie studiet, og skal ta medisinkurs, stryker med glans…… 

Dette bør bare ikke skje, da feilmedisinering skjer mer og mer i helse

Anonymkode: d2e3e...37e

Jeg pleier sjelden å kritisere andre for manglende språkferdigheter, men om man skal sutre over at andre er akademisk dårlig, så bør man vel først feie for egen dør? 

Hadde du jobbet som sykepleier eller lege, og måtte uttrykke deg skriftlig, og skrev på denne måten her, så kunne du faktisk ha satt pasientens liv i fare. Da spiller det fint liten rolle hvor flink du er i matematikk eller medikamentregning.

Så er det også noe med å klare å forstå sitt eget samfunn. Denne brukeren er inne på noe;

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er jo bare er svar på problemet med altfor få sykepleiere. I stedet for å innføre høyere lønn og bedre arbeidsvilkår, så fjerner de karakterkrav så flere som ellers ikke ville kommet inn på studiet nå kommer inn. Sånn går det i et samfunn som ikke er villige til å betale det gode folk koster.

Det man har gjort i stedet for å innføre høyere lønn til de yrkene hvor kvinner finnes, er å både sluse flere kvinner gjennom utdanningssystemet, og gi de kunstig høyere karakterer og fordeler i kraft av sitt kjønn. Resultatet er double jeopardy. 

Anonymkode: 4af70...e90

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når krav i matte fjernes!

Ser at mange som i tillegg har klart sykepleie studiet, og skal ta medisinkurs, stryker med glans…… 

Dette bør bare ikke skje, da feilmedisinering skjer mer og mer i helse

Anonymkode: d2e3e...37e

Jeg er sykepleier og hadde ganske dårlig karakter i matte. Nå skal vi huske på at det er matten fra videregående som teller for inntak. Den matten er ganske komplisert. Jeg besto medikamentregning på første forsøk. Medikamentregning er pluss, minus, gange og dele. De fleste kan dette ganske godt, altså. Tror ikke det er større sjanse for feilmedisinering ved å fjerne kravet altså. 😊

Anonymkode: 5a9dd...4cd

Håpløst å slippe folk inn på et studie de ikke vil ha forutsetning for å kunne fullføre med karakterene sine. Klarer du ikke vgs matte klarer du ikke medisinberegningsprøver. 
De lar folk mislykkes. Gi heller forkurs i matte til de som ønsker , slik som man kan til ingeniørstudier. 

Anonymkode: b6775...e99

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Mattekrav er helt innafor men krav om nynorsk karakter er latterlig. Man kan fint være en god sykepleier uten god karakter i nynorsk. 

Du meiner sidemål? 

Anonymkode: 27d66...09a

Karakterkrav har lite verdi. Når du kommer til studier og jobber med det du liker så lærer du det du må lære. Jeg har 3 i engelsk fra vg3, men A i engelsk litteratur og språkvitenskap blant annet. Mange vendetta på videregående mot lærere, fag eller medelever påvirker ting. Når man blir voksen blir de tingene lite relevante. 

Anonymkode: 83aa9...b6a

Hadde det enda vært et hlyt krav, skulle jeg forstått maset om å fjerne. Men vi snakker 3 i den enkleste matten på videregående. Trenger jo knapt å møte opp for å greie det. 

Og 3 i norsk. Greier du ikke det, greier du ikke å formulere deg klart i rapporter og forstå fagtekst du leser. 

Egentlig burde 3 vært minimumskrav i alle fag for å kunne studere. Da hadde vi stoppet mye av det evinnelige frafallet. Frafall fra utdanninger er dyrt både for den enkelte og for samfunnet.

Greier du ikke en 3 i fagene på studiespesialisering, er du på feil utdanningsprogram. Det er det veldig mange som er, samtidig som vi er i ferd med å få alvorlig mangel i mange yrkesfag.

Bedre veiledning på ungdomsskolen og fra foreldre er nøkkelen her.

Anonymkode: 5481a...9e3

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei? Poenger mitt var at argumentert «man kan bli en god (*sett inn yrke) uten god karakter i (*sett inn fag»)» gjelder i alle yrker.

Poenget her er at det er krav til nynorsk karakter på sykepleie. Det er det ikke på mange andre yrker. Dette er poenget. Hva skal man med nynorsk der?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Poenget her er at det er krav til nynorsk karakter på sykepleie. Det er det ikke på mange andre yrker. Dette er poenget. Hva skal man med nynorsk der?

Lese og lytte?

Anonymkode: 2fcb2...387

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal man med bokmål der? Man kan fint være en god sykepleier uten god karakter i bokmål.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Man kan fint være en god sykepleier uten god karakter i nynorsk. 

Anonymkode: e9840...98e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du mener vel "hva skal man med sidemål der"?  Husk at mange har nynorsk som hovedmål, meg inkludert. 

Tror forøvrig ikke det er noen risk ved å fjerne kravet om 3 i matematikk for å komme inn på sykepleie. Relativt mye abstrakt matematikk i vgs, mens f.eks. medikamentberegning er praktisk og konkret. 

Anonymkode: 59335...b95

Jeg jobber på sykehus og kjenner naturlig nok mange sykepleiere. Ekstremt mange av de er dårlige i matte, men klarte medikamentregning med glans. Jeg er helt sikker på at jeg har dyskalkuli, strøk i matte på videregående og kan ikke engang dele på papir. Men jeg klarer alt jeg kan bruke praktisk, også da medikamentregning. 

Så lenge man kan praktisk matte, regne riktig i medisindosering, så trenger man ikke ha høy karakter i matte. Det er så vanvittig mye mer som er viktigere i ett yrke som sykepleier 

Anonymkode: 6e7a1...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...