Gå til innhold

Hva lønner seg økonomisk. Forbrukslån.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre et forbrukslån på 50 000 kr, som jeg tok opp for å hjelpe et familiemedlem. Ville normalt aldri gjort det. Dette lånet koster meg 1651 kr i måneden. Nedbetalingstid er 5 år. Lurer på om jeg skal bake dette lånet inn i huslånet. Har huslån med 15% belåningsgrad. Nedbetalingstid 25 år. Renten på forbrukslånet er 10%. På huslånet: 4,8 %. Hjelp? 😅

Anonymkode: 55b17...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig lønner det seg å betale ut forbrukslånet

Anonymkode: 8d446...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig lønner det seg å betale ut forbrukslånet

Anonymkode: 8d446...82c

Vanligvis gjør det det, men her kommer forskjellen i nedbetalingstiden inn. Jeg brukte en lånekalkulator på nett, og fikk at 50 000 med 4,8% rente i 25 år ga en totalkostnad på kr 102 482, mens 15% rente i fem år ga en totalkostnad på 68 265 kr. 

Det er sikkert ikke helt nøyaktig siden det er uten gebyrer og sånt, men det virker sannsynlig at det lønner seg med den kortere nedbetalingstiden. 

Anonymkode: 43cc6...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har dessverre et forbrukslån på 50 000 kr, som jeg tok opp for å hjelpe et familiemedlem. Ville normalt aldri gjort det. Dette lånet koster meg 1651 kr i måneden. Nedbetalingstid er 5 år. Lurer på om jeg skal bake dette lånet inn i huslånet. Har huslån med 15% belåningsgrad. Nedbetalingstid 25 år. Renten på forbrukslånet er 10%. På huslånet: 4,8 %. Hjelp? 😅

Anonymkode: 55b17...d61

Lavere rente lønner seg så klart, men det du da bør gjøre er å betale inn ekstra på lånet slik at du har betalt tilbake de 50.000 på boliglånet mye tidligere. Ellers kan du tape på det.
Av samme grunn bakte vi inn billånet i boliglånet for å få lavere rente. Vi har imidlertid betalt inn ekstra på lånet hver måned slik at kostnaden for bilen skulle være nedbetalt innen fem år.

Anonymkode: a2365...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øke boliglånet med 50 000, og betale ned hele forbrukslånet - hadde ikke ofret en tanke hvis belåningsgraden på huset er 15%..  15% er ingenting 

Anonymkode: 29473...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...