Gå til innhold

Må alle tre leke sammen hele tiden? Tre jenter inkl min datter👧🏼👧🏼👧🏼


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter i 2 klasse har mange gode venner i klassen. En nær venninne fra barnehagen, og en ny samt flere på trinnet. Jeg ser at hun på mange måter er ei jente mange vil leke med, noe som medfører fordeler og sine ulemper. Hun nye venninnen har i likhet med min jente en sterk personlighet, det samme har hun fra barnehagen. Å tre jenter med sterke personligheter har sine ulemper. Min datter blir ofte stående midt i mellom krangler fra ny og gammel venninne. Hvor hun føler hun må «velge». Skolen krever at  leker to sammen, og nr tre spør om å bli med så må man si ja. Hva skjer da? Jo konflikter. Sier man nei utestenger man. Alle disse tre jentene har mange venner, så de har definitivt andre å leke med. Hadde det vært noen av de jentene jeg ser sliter sosialt hadde jeg sagt at de alltid skal si ja. Her er jeg litt i tvil fordi det stort sett ender med bråk. Min datter leker fint med begge, men min oppfatning er at de to andre kriger litt om min datters oppmerksomhet. Det er min oppfatning, å da blir det tårer hos en av de to andre, å trøster min datter den som gråter, da løper nr tre å sladrer fordi de to andre er «på lag». Må alle tre leke sammen hele tiden? I dette tilfellet ville jeg nesten sagt nei. Skolen vil at vi snakket om det hjemme, å de skal hjelpe til på skolen. Supert det altså. Når det er sagt sier lærer at alle tre bytter på rollene, så ingen som alltid blir utestengt, stenger ute eller griner.

 

what to do?

Anonymkode: 20575...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det ikke er greit å stenge noen ute når de er på skolen, men hjemme gjør dere som dere vil så lenge det varierer hvem som er utenfor. På skolen må de få hjelp hvis det er vanskelig for dem å fungere sammen. Jeg ville prøvd å snakke sammen med barna om hva som er vanskelig. 

Anonymkode: d55d0...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har 2 gode venner som alltid vil være sammen med hverandre. Av og til så synes jeg at det er greit å bare ha en på besøk, det blir en helt annen lek når de bare er 2. Men sier ikke nei, hvis den siste kommer på døren. Han har 3 gode venner utenom de, men de er han alltid med alene, så det er litt hærlig 

Anonymkode: 8f80c...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er så små, så bør de ikke si nei. Men de bør også få verktøy for å håndtere konflikter. Konflikter vil de oppleve til de er voksne og etter det også, så det er sunt å lære dem å løse dem når de oppstår. Dette må dere foreldre og skolen hjelpe dem med

Anonymkode: efe2a...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øve med datteren din om hva hun kan gjøre når de to begynner å krangle. Da kan hun gi beskjed til dem at hun vil ikke ta del i krangelen deres, så kan hun gå derfra. De kan komme å leke med henne igjen når de har klart å bli venner.

Anonymkode: 7d8c0...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...