Gå til innhold

Jeg få så dårlig samvittighet når jeg ser hva alle andre gir konfirmanten sin i gave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

😞 At man lurer på om en bunad til 15-20  tusen er nok, jeg har ikke råd til noe mer enn 4 tusen. ingen bunad eller lappen. Jeg er alenemor med dårlig økonomi. Ungene har heller ingen besteforeldre eller stor familie, kun en tante (som er verdens beste tante altså)så de får ikke mye til konfirmasjonen sin til sammen. Jeg synes det er så trist

Anonymkode: 13395...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har samfunnet blitt. Om å gjøre og gi mest mulig. Det er helt latterlig!! Jeg fikk 5000 kroner av mamma i sin tid, og 2500 av pappa (han tjente jo bare 2 mill i året og er gjerrig som fy). 
eldste datteren min fikk bunad da hun var 13 år (utstilling fra husflid, kosta meg 4500 kroner) og en telefon i gave til konfirmasjon. Sønnen måtte uansett ha dress til 17.mai også fikk han gave verdt 8000 kroner. Og vi er to stk med helt ok økonomi. Jeg har ingen intensjoner om å gi bare for å gi, og gi mest mulig! 

Det jeg husker best fra min komfirmasjon var ikke gavene, men at jeg hadde en hyggelig dag med venner og familie 🙏 

Anonymkode: 4f486...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, ungene klarer seg helt fint.

Det er ikke feil å lære seg å klare seg selv.

Min datter fikk bunad, arvet den etter meg, jeg fikk den av besteforeldre da jeg ble konfirmert. Jeg betalte for å få den tilpasset og kjøpte bunadsko i hennes størrelse, det var alt.

Hvorfor i alle dager skal en 14-15 åring ha så ufattelig mye penger på bok? La de finne seg jobber, lær de å spare, de kommer til å klare seg helt fint.

Dine barn er slett ikke de eneste som starter voksenlivet uten store kontoer hjemmefra som "startkapital" i livet. De fleste klarer seg helt fint.

Dårlig samvittighet skal du ihvertfall ikke ha, elsk dem og de har et supert fundament i livet.

Anonymkode: bfa76...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at det føles sårt når man leser om store summer, men i det store bildet er det ikke det som betyr noe. Du steller i stand en fin fest og gir gave etter din økonomi, og det kommer til å bli en dag dere husker uansett. Rist av deg den dårlige samvittigheten og ha fokus på hva dere tross alt har ❤️
 

 

Anonymkode: b1af2...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din, men forsøk å legg det bort. Jeg er vokst opp med gifte foreldre, men vi hadde dårlig råd og liten familie. Samtidig bodde vi i en kommune med mange velstående mennesker. Jeg kan med hundre prosent sikkerhet si at jeg fikk minst gaver av alle i klassen min.  Jeg kjente litt på det da de andre fortalte om ville summer, men samtidig vokste jeg opp med et veldig realistisk syn på penger.

Dårlig samvittighet fører intet godt med seg, så ikke kast bort energi på det. Lag en koselig dag for ungdommen din, og vit at det er ingen som tar skade av å ikke få gaver til flerfoldige tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Jeg har heller ikke mye penger, så gaven til min konfirmant blir ikke så mye som mange andre får. Jeg gir det jeg har råd til, og det får være bra nok. 🙂 

Anonymkode: bcb80...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går heilt fint og du skal ikkje ha dårlig samvittighet for det snille deg . Sånn er det for veldig ,veldig mange . Bare at det ofte ikkje blir snakket høgt om . Høyrer oftest bare om dei som gir og får veldig mykje.  

Anonymkode: d1006...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha økonomien i orden når man har barn...

Anonymkode: e345a...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Burde ha økonomien i orden når man har barn...

Anonymkode: e345a...600

Er det å ikke ha økonomien i orden om man ikke gir gaver ti tusenvis? Noen folk er enten bare kvalmende eller ute etter å provosere. Skjerp deg!! 

Anonymkode: 913d2...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov til å konfirmere meg jeg. For 25 år siden. Vi var så mange søsken. Vi skulle få en fest..  Men det har jeg aldri sett noe til. 

Husker jeg ble med mamma for å kjøpe øredobber hos gullsmeden, i  gave til venninnene mine, jeg fikk ingenting. 

Jeg kunne kanskje fått noe , symbolsk. 

Gi det du kan. Vi kommer til å gi sånn midt på treet. Det er alltid noen som har god råd, dårlig råd og midt i mellom. 

Husker vennene mine snakket om summene de fikk. Noen fikk 7 tusen, andre 37 tusen. Sånn er det alltid. 

Anonymkode: cd171...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er det å ikke ha økonomien i orden om man ikke gir gaver ti tusenvis? Noen folk er enten bare kvalmende eller ute etter å provosere. Skjerp deg!! 

Anonymkode: 913d2...d92

Hun sa at hun hadde dårlig økonomi 

Anonymkode: e345a...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det blitt desverre, det er om å gjøre å gi mest mulig, noe som er helt vanvittig og fører til at andre foreldre får dårlig samvittighet. Men det skal du ikke ha, du gir etter din lommebok, dagen kommer til å bli fin uansett. Jeg tror du skal ta summene du leser om her inne med en klype salt, for her inne er det mange skrytepaver.

Anonymkode: cb647...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er det å ikke ha økonomien i orden om man ikke gir gaver ti tusenvis? Noen folk er enten bare kvalmende eller ute etter å provosere. Skjerp deg!! 

Anonymkode: 913d2...d92

Det er bedre å bare ignorere det.

Anonymkode: cb647...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun sa at hun hadde dårlig økonomi 

Anonymkode: e345a...600

Men hun har antagelig noe du mangler helt, og som god økonomi aldri kan veie opp for. 

Anonymkode: b1af2...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men hun har antagelig noe du mangler helt, og som god økonomi aldri kan veie opp for. 

Anonymkode: b1af2...5d1

Meh

Anonymkode: e345a...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sånn er det blitt desverre, det er om å gjøre å gi mest mulig, noe som er helt vanvittig og fører til at andre foreldre får dårlig samvittighet. Men det skal du ikke ha, du gir etter din lommebok, dagen kommer til å bli fin uansett. Jeg tror du skal ta summene du leser om her inne med en klype salt, for her inne er det mange skrytepaver.

Anonymkode: cb647...a80

Nei, det er ikke sånn det er blitt. Det er ikke om å gjøre å gi mest mulig. At noen gir ungdommene sine store summer betyr faktisk ikke at alle gjør det. 
 

Anonymkode: d4268...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er foreldre som ikke er blitt med på denne gavegalskapen som konfirmasjonen har blitt. Vi har god økonomi, men jentene har brukt arvet bunad (begge har brukt den samme) i konfirmasjonen og ingen får mer enn 4000,- i gave fra oss. Vi har litt familie, men mine får helt klart mindre enn veldig mange av deres venner.

Jeg håper dere får en fin konfirmasjon!

Anonymkode: 1a7d6...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsammen har vi mye penger, men vi vil ikke ha pengefoluserte unger. Våre har fått viktige ting, målt i betydning, men ikke i penger.

Anonymkode: f069a...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er for sent nå, men lurt å sette av fra de er små. Vi gir 30 000 kr. Da er 5000 til å bruke til det han vil, og 25 000 til billappen. For å ha mulighet til det har vi spart 150-200 kr i mnd siden han ble født. 

Anonymkode: fe49e...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

😞 At man lurer på om en bunad til 15-20  tusen er nok, jeg har ikke råd til noe mer enn 4 tusen. ingen bunad eller lappen. Jeg er alenemor med dårlig økonomi. Ungene har heller ingen besteforeldre eller stor familie, kun en tante (som er verdens beste tante altså)så de får ikke mye til konfirmasjonen sin til sammen. Jeg synes det er så trist

Anonymkode: 13395...5bd

Har det sånn også. Min sønn fikk en playstation 5 fra meg. Og 15 000 fra resten av familien. Det er lite sammenlignet med andre. Men sånn er det. Har forklart han situasjonen og han forstår. 

Anonymkode: bc2b0...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

😞 At man lurer på om en bunad til 15-20  tusen er nok, jeg har ikke råd til noe mer enn 4 tusen. ingen bunad eller lappen. Jeg er alenemor med dårlig økonomi. Ungene har heller ingen besteforeldre eller stor familie, kun en tante (som er verdens beste tante altså)så de får ikke mye til konfirmasjonen sin til sammen. Jeg synes det er så trist

Anonymkode: 13395...5bd

Hadde ikke brydd meg om hva andre gav , mange overdriver. Vår datter fikk bunad, men da begynte jeg tidlig med å kjøpe inn og fant damer som broderte og sydde sammen privat( ingen jeg kjende fra før).

MEN vi begynte og tidlig, fra barna var bittesmå, å spare til konf på en konto da…. 
Og det har vi gjort med andre ting som de og kommer til å måtte trenge.

Her gir vi ikke heller store gaver til fadderbarn som konfer seg, det har vi blitt enige om alle. 
Men det min datter har satt mest pris på, er en ring hun fikk til konfen!

Anonymkode: 03bac...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, seriøst… gaver/mengde penger man får til konfirmasjonen er fullstendig uten betydning. Irrelevant, uinteressant. Det er bare noe enkelte foreldre tillegger overdreven betydning, men for konfirmanten selv er det knapt nok en fis i tilværelsen og livet totalt sett. Det er glemt så snart festen er over.

Selv fikk jeg ikke engang lov til å konfirmere meg fordi det var «for dyrt». Det er ikke noe jeg engang har ofret en tanke siden det ble sagt, og det har hatt NULL innvirkning på livet mitt og relasjonen til foreldrene mine.

Gi dattera di en fin dag med masse oppmerksomhet og gode ord. Det er DET hun kommer til å huske. Vær en tilstedeværende og støttende mamma, nå og fremover. Det er alt hun trenger fra deg for de viktige tingene i livet.

Anonymkode: ee1e4...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alenemor (50% fast jobb, 50% aap), bare ett barn da. Han får selskapet (vi er en stor familie), dress og en kvensk sølje, siden vi prøver å ta tilbake litt av den tapte familiearven som kvener. Er 4 år til konfirmasjon, så klarer jeg å spare opp noen tusen, får han det i tillegg. 

Anonymkode: 0a9b4...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mange søsken, foreldre med heilt gjennomsnittlege inntekter, relativt lita slekt og 4 konfirmasjonar på 5 år, var eg i nedre skjikt på gåvefronten, og på festfronten. Det var ikkje noko stor glede akkurat, men heller ikkje noko djupt traume. Berre ein av livets små skuffelsar. Sjølve konfirmasjonen var flott, og eit fint minne. Heime, med få gjestar og eit ok koldtbord.

Ikkje ein einaste gong har eg tenkt at livet ville blitt bedre med litt meir ekstravagant konfirmasjon eller større gåver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange fine og forståelsesfulle svar, det letter faktisk hjertet og samvittigheten min å lese hva dere skriver til meg❤️

Anonymkode: 13395...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...