Gå til innhold

Borderline personlighets forstyrrelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har blitt diagnostisert med dette nå, men hverken hun eller jeg mener at hun fyller kriteriene vi leser oss til.

Er det noen her som har, eller kjenner noen som har, erfaringer med dette og som vil fortelle om deres opplevelser og utfordringer? Hvilken behandling er aktuelt? 

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min har har det.

Det mest synlige for hennes del er angst, depresjon og vanskeligheter med tilknytning, hun stoler ikke på folk og har vanskelig for å åpne seg.

Vi rundt henne kan merke at hun er litt intens og slitsom, på en måte så man automatisk tenker psykisk sykdom/dårlig selvtillit.

Hun har prøvd det meste av behandling, psykolog, grupper på dps, aktivitet i grupper osv. Men nå har vel helsevesenet gitt henne opp, hun er erklært ufør og "beklager, vi kan ikke hjelpe deg".

Anonymkode: 5d6bb...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Søsteren min har har det.

Det mest synlige for hennes del er angst, depresjon og vanskeligheter med tilknytning, hun stoler ikke på folk og har vanskelig for å åpne seg.

Vi rundt henne kan merke at hun er litt intens og slitsom, på en måte så man automatisk tenker psykisk sykdom/dårlig selvtillit.

Hun har prøvd det meste av behandling, psykolog, grupper på dps, aktivitet i grupper osv. Men nå har vel helsevesenet gitt henne opp, hun er erklært ufør og "beklager, vi kan ikke hjelpe deg".

Anonymkode: 5d6bb...418

Mange med borderline er jo veldig åpne. Åpner seg veldig for andre uten å tenke på konsekvenser.

Trist å høre at helsevesenet har gitt hun opp. Skal jo ikke være sånn

Anonymkode: 3ad21...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange med borderline er jo veldig åpne. Åpner seg veldig for andre uten å tenke på konsekvenser.

Trist å høre at helsevesenet har gitt hun opp. Skal jo ikke være sånn

Anonymkode: 3ad21...1a5

Ja, men veldig mange psykiske lidelser går litt over i hverandre. Søsteren min har det psykologene kaller tilknytsningsskader pga en elendig far i tillegg, og har derfor problemer med å stole på folk.

Det er ganske vanlig når de psykiske lidelsene blir såpass komplekse at man blir ufør og du ikke blir bedre underveis i utredning og behandlingsprosessen. Når du først har blitt ufør må du liksom klare deg selv...

Anonymkode: 5d6bb...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnene som jeg ser hos mitt familiemedlem er:

1: Veldig impulsiv. Gjør ofte ting uten å tenke over konsekvenser. 

2: Store sinneutbrudd. 

3: Svart/hvitt tenkning. Mennesker er enten gode eller onde. Når du er god er du verdens beste. Når han har en «bpd-episode» er du verdens verste. 

4: Ingen innsikt i egen sykdom. Tror at han selv har rett.

 5: Tar stor risiko. Kjører for fort, sex uten prevensjon, kjører MC uten hjelm for eksempel. 

6:Lite empati og evne til å se ting fra flere sider. 

7: Det han sier virker urimelig. Han ser ikke ting på samme måte som andre.

8: Konstant urolig 

9: Vanskeligheter med å holde på en jobb.

10: Store vansker i relasjoner både i kjærlighetsforhold og med venner. Får ofte nye venner, men kutter dem ut. 
 

Anonymkode: de790...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tegnene som jeg ser hos mitt familiemedlem er:

1: Veldig impulsiv. Gjør ofte ting uten å tenke over konsekvenser. 

2: Store sinneutbrudd. 

3: Svart/hvitt tenkning. Mennesker er enten gode eller onde. Når du er god er du verdens beste. Når han har en «bpd-episode» er du verdens verste. 

4: Ingen innsikt i egen sykdom. Tror at han selv har rett.

 5: Tar stor risiko. Kjører for fort, sex uten prevensjon, kjører MC uten hjelm for eksempel. 

6:Lite empati og evne til å se ting fra flere sider. 

7: Det han sier virker urimelig. Han ser ikke ting på samme måte som andre.

8: Konstant urolig 

9: Vanskeligheter med å holde på en jobb.

10: Store vansker i relasjoner både i kjærlighetsforhold og med venner. Får ofte nye venner, men kutter dem ut. 
 

Anonymkode: de790...0ae

Glemte det viktigste. Det er at oss rundt ham føler at vi går på eggeskall. Det meste handler om å holde denne personen fornøyd, for hvis ikke blir det et helvete. Han tåler ikke kritikk. 

Anonymkode: de790...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dette er en diagnose med mye stigma,så lønner det seg å akseptere den med tanke på hjelp og behandling. Husk også at alt ikke må stemme, for mennesker er fremdeles ulike selv om de har mer eller mindre samme trekk på grunn av samme pf.

Det mest typiske er veldige humørsvingninger, lav identitetsfølelse og fraskrivelse av ansvar,som igjen fører til at de anser seg som uheldige, utsatt og går i offerrollen.

Anonymkode: 8f880...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Selv om dette er en diagnose med mye stigma,så lønner det seg å akseptere den med tanke på hjelp og behandling. Husk også at alt ikke må stemme, for mennesker er fremdeles ulike selv om de har mer eller mindre samme trekk på grunn av samme pf.

Det mest typiske er veldige humørsvingninger, lav identitetsfølelse og fraskrivelse av ansvar,som igjen fører til at de anser seg som uheldige, utsatt og går i offerrollen.

Anonymkode: 8f880...c73

Det er ikke snakk om ikke akseptere pga stigma, men fordi vi ikke kjenner igjen det rapporten beskriver. Det eneste som stemmer litt er at hun forventer skuffelser, ellers er hun nesten motsatt av hva man lister opp som symptomer. Hun er jevn i humøret, tar ansvar for egne handlinger, er omtenksom og raus, ikke impulsiv utover normalen, fullfører oppgaver og plikter, har både kjæreste og jobb, gode venner og er aktiv sosialt. Hun har nok en depresjon som bør behandles, men hun føler ikke at hun får gehør for dette. Alt hun sier blir bare tillagt diagnosen, og ikke at det faktisk er hold i motargumentene hennes. Hun føler på fortvilelse over at alt hun sier blir vridd til å kunne matche diagnosen, heller enn å tenke hva annet det kan være

Jeg setter pris på at dere deler erfaringene deres, tusen takk

Hi

 

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke snakk om ikke akseptere pga stigma, men fordi vi ikke kjenner igjen det rapporten beskriver. Det eneste som stemmer litt er at hun forventer skuffelser, ellers er hun nesten motsatt av hva man lister opp som symptomer. Hun er jevn i humøret, tar ansvar for egne handlinger, er omtenksom og raus, ikke impulsiv utover normalen, fullfører oppgaver og plikter, har både kjæreste og jobb, gode venner og er aktiv sosialt. Hun har nok en depresjon som bør behandles, men hun føler ikke at hun får gehør for dette. Alt hun sier blir bare tillagt diagnosen, og ikke at det faktisk er hold i motargumentene hennes. Hun føler på fortvilelse over at alt hun sier blir vridd til å kunne matche diagnosen, heller enn å tenke hva annet det kan være

Jeg setter pris på at dere deler erfaringene deres, tusen takk

Hi

 

Anonymkode: 6463b...be7

Hvordan fikk hun diagnosen da? Må ha vært en grunn

Anonymkode: 3ad21...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke snakk om ikke akseptere pga stigma, men fordi vi ikke kjenner igjen det rapporten beskriver. Det eneste som stemmer litt er at hun forventer skuffelser, ellers er hun nesten motsatt av hva man lister opp som symptomer. Hun er jevn i humøret, tar ansvar for egne handlinger, er omtenksom og raus, ikke impulsiv utover normalen, fullfører oppgaver og plikter, har både kjæreste og jobb, gode venner og er aktiv sosialt. Hun har nok en depresjon som bør behandles, men hun føler ikke at hun får gehør for dette. Alt hun sier blir bare tillagt diagnosen, og ikke at det faktisk er hold i motargumentene hennes. Hun føler på fortvilelse over at alt hun sier blir vridd til å kunne matche diagnosen, heller enn å tenke hva annet det kan være

Jeg setter pris på at dere deler erfaringene deres, tusen takk

Hi

 

Anonymkode: 6463b...be7

Det er et krav om at så og så mange kriterier skal være oppfylt for at en slik diagnose kan stilles, og de er ganske omfattende og alvorlige. Ut fra det du skriver hadde jeg tenkt at en inkompetent behandler kan ha feildiagnostisert. Dere har rett på en second opinion. Finn en psykiater dere har tillit til og som har ekspertise på det som kan foreta en ny utredning. 

Anonymkode: 2983c...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det mye elendige psykistriske tester online altså...

Anonymkode: 2983c...b8d

Jada. Men man kan få en pekepinn. Litt på gøy

Anonymkode: 3ad21...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

https://www.tengel.no/test-borderline-personlighetsforstyrrelse/

Kan flere ta denne testen?

Hvilket resultat får dere?

Anonymkode: 3ad21...1a5

Jeg svarte på vegne av henne og fikk 9 poeng. Med forbehold om at jeg ikke vet alt, hun er tross alt voksen og deler nok ikke alt med mamma, så får jeg atter en bekreftelse på at hun bør skifte behandler. 
 

hi

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvordan fikk hun diagnosen da? Må ha vært en grunn

Anonymkode: 3ad21...1a5

Vi mener at grunnen er at behandler ikke hører på hva hun sier og krysser av på egenskaper hun ikke har. 
 

Ingen rundt henne ser det psykologen ser. Hun har luftet dette med meg, kjæresten, en venninne med kjennskap til psykriatien og hennes mor som er pedagog. 
 

hi

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke snakk om ikke akseptere pga stigma, men fordi vi ikke kjenner igjen det rapporten beskriver. Det eneste som stemmer litt er at hun forventer skuffelser, ellers er hun nesten motsatt av hva man lister opp som symptomer. Hun er jevn i humøret, tar ansvar for egne handlinger, er omtenksom og raus, ikke impulsiv utover normalen, fullfører oppgaver og plikter, har både kjæreste og jobb, gode venner og er aktiv sosialt. Hun har nok en depresjon som bør behandles, men hun føler ikke at hun får gehør for dette. Alt hun sier blir bare tillagt diagnosen, og ikke at det faktisk er hold i motargumentene hennes. Hun føler på fortvilelse over at alt hun sier blir vridd til å kunne matche diagnosen, heller enn å tenke hva annet det kan være

Jeg setter pris på at dere deler erfaringene deres, tusen takk

Hi

 

Anonymkode: 6463b...be7

Du tegner et bilde av en helt normalt velfungerende person, men hun går til psykolog. At hun tar dette opp med sine nærmeste betyr ikke at dere vil si at hun har en såpass stigmatisert pf. Du skriver at psykologen ikke hører på hva hun sier, men det hun sier trenger på ingen måte harmonisere med handlinger hun eventuelt utfører, og har hun handlet motstridende til hva hun sier må psykologen se på det. Dette kan handle om manglende selvinnsikt.

Jeg kan støtte henne i og prøve bytte av behandler, for det er aldri dumt når noen ikke har utbytte av å gå til den de har.

Anonymkode: 8f880...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den testen du ønsket at flere skulle ta og fikk resultat: 31- altså er det sannsynlig at jeg har borderline ifølge denne testen.

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Just saying.

Anonymkode: 0e08d...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du tegner et bilde av en helt normalt velfungerende person, men hun går til psykolog. At hun tar dette opp med sine nærmeste betyr ikke at dere vil si at hun har en såpass stigmatisert pf. Du skriver at psykologen ikke hører på hva hun sier, men det hun sier trenger på ingen måte harmonisere med handlinger hun eventuelt utfører, og har hun handlet motstridende til hva hun sier må psykologen se på det. Dette kan handle om manglende selvinnsikt.

Jeg kan støtte henne i og prøve bytte av behandler, for det er aldri dumt når noen ikke har utbytte av å gå til den de har.

Anonymkode: 8f880...c73

Hun går til psykolog fordi hun føler seg deprimert, og ble tatt ganske på sengen av den alvorlige diagnosen. Manglende selvinnsikt kan jo være et tegn på psykisk sykdom, men jeg oppfattet henne som svært klar på sine utfordringer. For oss rundt så ser vi ikke det psykologen ser. Jeg er ydmyk i forhold til menneskers profesjon og kunnskap, men når noe oppfattes så feil av oss lekfolk så må vi ta det på alvor. 
 

Det blir nok å bytte behandler, ja. 
 

Hi

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok den testen du ønsket at flere skulle ta og fikk resultat: 31- altså er det sannsynlig at jeg har borderline ifølge denne testen.

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Just saying.

Anonymkode: 0e08d...dc7

Det var ikke jeg som er hi som la ut testen, men jeg tok den på vegne av min datter. Min egen skår ble 5, og jeg har aldri hatt psykiske utfordringer. 
 

hi

Anonymkode: 6463b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om borderline personlighetsforstyrrelse en gang for en del år siden, da en psykolog jeg gikk til, mistenkte min forelder for å ha det. Det var så gjenkjennelig at jeg gråt. Sørlig dette om å vokse opp på badet, man låser seg inne på den ene plassen man ikke kan bli forfulgt.

Senere har jeg opplevd å bli forsøkt diagnostisert med borderline personlighetsforstyrrelse i psykiatrien. Da tente min fastlege på alle pluggene og sa at det var helt feil å gi meg ekstra diagnoser før jeg var frisk av depresjon. Hun var faktisk illsint. En jeg kjenner, som jobber i psykiatrien, sa at de forsøker å gi flest mulig diagnoser for å få flest mulig midler (penger) til å behandle disse diagnosene. For meg var dette dessverre i tråd med annen merkelig behandling i psykiatrien.

Og så, til slutt, har jeg fått høre at de bruker borderline personlighetsforstyrrelse på samme måte som de tidligere brukte hysteri, altså om kvinner som er vanskelig. I stedet for å lytte til kvinnene og ta disse på alvor, sier man at de har en diagnose.

Jeg hadde byttet behandler.

Anonymkode: dacb6...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tok den testen du ønsket at flere skulle ta og fikk resultat: 31- altså er det sannsynlig at jeg har borderline ifølge denne testen.

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Just saying.

Anonymkode: 0e08d...dc7

Jeg fikk 37. Jeg tror jeg har borderline. Men ingen merker det noe særlig. Bortsett fra at de nærmeste lurer på meg. Sliter enormt med følelsene mine og relasjoner 

Anonymkode: 3ad21...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 6.4.2024 den 8.42):

Jeg svarte på vegne av henne og fikk 9 poeng. Med forbehold om at jeg ikke vet alt, hun er tross alt voksen og deler nok ikke alt med mamma, så får jeg atter en bekreftelse på at hun bør skifte behandler. 
 

hi

Anonymkode: 6463b...be7

Fikk 12 poeng (mest sannsynlig ikke borderline), men hadde nok fått noe høyere skåre og mulig grenseverdi på denne testen om jeg hadde tatt den i tenårene. 

Anonymkode: 2983c...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...