Gå til innhold

Erfaring med underlivsprolaps?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått det. Oppdaget akkurat at noe stikker delvis ut an skjeden. Forstår at det er ganske vanlig. 
Er det noen her som har erfaring med dette? Hadde du noen plager, annet enn at det er en kul som stikker ut? 
Fikk du behandling, og har det fungert? 
Takk for svar. Hilsen en litt skremt 45-åring. 😔

Anonymkode: ed21e...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De opererer om det blir plagsomt.

Mormor ble operert, for der "datt" prolapsen helt ut av skjeden og var plagsom

Jeg har en prolaps inni skjeden og det gir ingen plager så det bare er som det er. Eneste er at jeg ikke får brukt menskopp, blir ikke vakum inni der.

Mamma er heller ikke operert, hun har heller aldri hatt plager med det. Vi snakket om det da mormor ble operert, ellers er vel ikke dette et vanlig samtaleemne 😉 Veldig mange kvinner som har født barn har en større eller mindre prolaps inni der uten å noen gang merke det engang.

Anonymkode: b5067...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg, HI, ble sånn etter siste fødsel som var unnagjort på en halvtime. Det ble effektivt men litt brutalt for underlivet, dessverre. Jeg har ingen egentlige plager, har brukt menskopp uten problemer, det eneste jeg ikke liker - unnskyld detaljer - er å sitte fremoverlent på sykkelsete. Jeg ville anbefalt deg å ta en undersøkelse hos en gynekolog så du får litt oversikt over hva og hvordan det ser ut. 

Anonymkode: f8627...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert bakre fremfall, altså en prolaps i skjedeveggen mot endetarmen. Slet voldsomt med avføring. Selve operasjonen var grei nok, og ulempene veides helt klart opp av resultatet. Hvis du derimot ikke har sørlige plager hadde jeg latt det være. Det var ikke behagelig akkurat. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har operert bakre fremfall, altså en prolaps i skjedeveggen mot endetarmen. Slet voldsomt med avføring. Selve operasjonen var grei nok, og ulempene veides helt klart opp av resultatet. Hvis du derimot ikke har sørlige plager hadde jeg latt det være. Det var ikke behagelig akkurat. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Jeg tror jeg har det samme, jeg må alltid ta en finger inn i skjeden og trykke for å få avføringen «forbi». Selv luft kan stoppe opp og bule inn i skjeden. Venter på time hos gyn. Var det samme hos deg - og var det veldig vondt etter operasjonen? 

Anonymkode: a9e5d...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har operert bakre fremfall, altså en prolaps i skjedeveggen mot endetarmen. Slet voldsomt med avføring. Selve operasjonen var grei nok, og ulempene veides helt klart opp av resultatet. Hvis du derimot ikke har sørlige plager hadde jeg latt det være. Det var ikke behagelig akkurat. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Hvor mye slet du? Jeg synes jo jeg plages ganske mye,  men legen min mener det ikke er så mye fremfall..

Anonymkode: b4679...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror jeg har det samme, jeg må alltid ta en finger inn i skjeden og trykke for å få avføringen «forbi». Selv luft kan stoppe opp og bule inn i skjeden. Venter på time hos gyn. Var det samme hos deg - og var det veldig vondt etter operasjonen? 

Anonymkode: a9e5d...bce

Jeg hadde det sånn. Tarmen kom helt ut av skjedeåpningen. Slet med tyngdefølelse, forstoppelse, hemoroider og til slutt polypper. Måtte vente 4,5 år på operasjon. Var vondt etter operasjonen, men har operert mange ganger tidligere og plasserer ikke denne øverst på smerteskalaen. Vil tro det varierer fra person til person. 
Jeg fikk sydd fast musklene og et nett mellom skjede og endetarm, i tillegg til fire sting for å minske selve åpningen. Fikk i mine øyne et nytt liv etterpå, har brukt utrolig mye tid på do. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mye slet du? Jeg synes jo jeg plages ganske mye,  men legen min mener det ikke er så mye fremfall..

Anonymkode: b4679...bdd

Det er jo relativt. Men jeg var enten forstoppet eller hadde diaré, blødende og kløende hemoroider, og når jeg til slutt fikk en polypp som stakk ut av endetarmen tok jeg mot til meg og gikk til legen. Fikk henvisning umiddelbart. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har operert bakre fremfall, altså en prolaps i skjedeveggen mot endetarmen. Slet voldsomt med avføring. Selve operasjonen var grei nok, og ulempene veides helt klart opp av resultatet. Hvis du derimot ikke har sørlige plager hadde jeg latt det være. Det var ikke behagelig akkurat. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Kan du utdype? Jeg skal også til undersøkelse ift hvilken operasjon(tatt hoppetest osv). Men jeg er LIVREDD 🙄

Siden du skriver at operasjonen var grei nok, men anbefaler å la det være fordi det ikke var behagelig. Kan du si noe mer ift hva du mener?❤️

Anonymkode: 0fbb3...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kan du utdype? Jeg skal også til undersøkelse ift hvilken operasjon(tatt hoppetest osv). Men jeg er LIVREDD 🙄

Siden du skriver at operasjonen var grei nok, men anbefaler å la det være fordi det ikke var behagelig. Kan du si noe mer ift hva du mener?❤️

Anonymkode: 0fbb3...6e2

Når du syr i et sånt område, er det veldig mye som blir ubehagelig en god stund. De første dagene lå jeg mest på sofaen, gruet meg for dobesøk og var sliten. Jeg har operert bort mandlene i voksen alder og det er smertemessig det verste jeg har gjort. Jeg har også hatt omfattende mageoperasjon der rekonvalesenstiden var lang og slitsom. Sånn sett var dette ganske overkommelig. En ukes tid med mye ligging, men så var jeg på beina igjen. Jeg er alene med to barn, så jeg hadde ordnet meg hjelp første uken, men etter det var jeg i stand til p ta meg av de igjen. Kjørte bil etter en uke, men bare korte turer siden det var vondt å sitte riktig i setet. 
Det er vondt og ubehagelig å operere, uansett hva det er. Derfor sier jeg at jeg syns du skal være plaget før du velger dette. Men om du er plaget; det er gjennomførbart, det finnes verre ting, og for min del ble livet helt annerledes etterpå. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når du syr i et sånt område, er det veldig mye som blir ubehagelig en god stund. De første dagene lå jeg mest på sofaen, gruet meg for dobesøk og var sliten. Jeg har operert bort mandlene i voksen alder og det er smertemessig det verste jeg har gjort. Jeg har også hatt omfattende mageoperasjon der rekonvalesenstiden var lang og slitsom. Sånn sett var dette ganske overkommelig. En ukes tid med mye ligging, men så var jeg på beina igjen. Jeg er alene med to barn, så jeg hadde ordnet meg hjelp første uken, men etter det var jeg i stand til p ta meg av de igjen. Kjørte bil etter en uke, men bare korte turer siden det var vondt å sitte riktig i setet. 
Det er vondt og ubehagelig å operere, uansett hva det er. Derfor sier jeg at jeg syns du skal være plaget før du velger dette. Men om du er plaget; det er gjennomførbart, det finnes verre ting, og for min del ble livet helt annerledes etterpå. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Tusen takk❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 0fbb3...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler. Utrolig hvor lite man hører om slike kvinne-plager. Det er mest plagsomt for meg er at det kjennes som at det er noe der. Akkurat som en tampong som ikke er helt inne. Og jeg syns mentalt det er veldig ubehagelig. Jeg er redd for å løfte noe og holder tilbake når jeg trener. Redd for at noe skal falle ut 😔
Tenk at vi kvinner må vurdere å bare leve med sånne plager 😔

HI

Anonymkode: ed21e...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for at dere deler. Utrolig hvor lite man hører om slike kvinne-plager. Det er mest plagsomt for meg er at det kjennes som at det er noe der. Akkurat som en tampong som ikke er helt inne. Og jeg syns mentalt det er veldig ubehagelig. Jeg er redd for å løfte noe og holder tilbake når jeg trener. Redd for at noe skal falle ut 😔
Tenk at vi kvinner må vurdere å bare leve med sånne plager 😔

HI

Anonymkode: ed21e...928

Nei, du må ikke bare leve med det. Men du må forsøke opptrening først. Henvend deg til en fysioterapeut som vet hva hen driver med. Jeg gjorde det i over seks måneder før jeg fikk henvisning. En del kan nemlig trenes opp igjen. Men, har du fortsatt plager etterpå går du til legen og ber om henvisning til konsultasjon. 

Anonymkode: 6e8f3...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 2.4.2024 den 11.21):

Jeg tror jeg har fått det. Oppdaget akkurat at noe stikker delvis ut an skjeden. Forstår at det er ganske vanlig. 
Er det noen her som har erfaring med dette? Hadde du noen plager, annet enn at det er en kul som stikker ut? 
Fikk du behandling, og har det fungert? 
Takk for svar. Hilsen en litt skremt 45-åring. 😔

Anonymkode: ed21e...928

Jeg har samme problemet (etter fødsel) og sliter veldig med avføring. Må hjelpe til som hun andre her, enten med finger i skjeden eller plasthanske bak. (Godt dette er anonymt) Og avføringsmidler så det blir flytende.

Bortsett fra avføringsproblem/forstoppelse hele tiden har jeg ingen plager altså. Sjekket det ut for mange år siden, men da ville de jeg skulle vente i tilfelle jeg skulle få flere barn (arrvev osv). Jeg var nettopp hos gynekolog igjen for å få sjekket det ut, men jeg endte med å vente med operasjon. Nå har jeg levd med det i så mange år at jeg heller fortsetter med det jeg vet hva er enn å gjennomgå en operasjon og ikke vite hva jeg går til. For det er visst en stor operasjon. Men det høres ut som du har mer omfattende plager enn meg. Jeg vet det er ting de kan prøve ut før operasjon, gå til gynekolog. 

Og føler med deg - ser ut som vi er mange i samme situasjon. ❤️

Anonymkode: e38cb...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...