Gå til innhold

Ja eller nei: Skyldes skolevegring at foreldrene ikke har ryggrad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Min gutt har skolevegring 

Han kjeder seg ihjel på skolen. 

Anonymkode: 963c5...b09

Hvorfor står dere ikke opp for barnet da? Bytt skole, krev tilrettelegging. Dette er ikke skolevegene. Det er et foreldreproblem. 

Anonymkode: 824b7...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har tillit til det som er tilgjengelig av forskning, er svaret nei. 


Men hva skal vi med kunnskap når vi har svogerforskning? 

Anonymkode: 0dac0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke barn med skolevegring, så kan man heller ikke ha noen mening om det.

Jeg har barn med skolevegring, han har autisme og Tourettes, og skolen har vært elendige på og tilrettelegge. Jeg har hatt både BUP og PPT på lag med meg, og vært på utrolig mange møter på skolen, hvor det er jeg som har bedt om rundt 90% av de. Og han fikk tilrettelegging, men ikke bra nok. Nå går han på videregående, og har kommet i en gruppe med andre med autisme diagnose, og han kom inn på den linja som er hans stor interesse. Nå elsker han skolen, går dit hver dag. Jeg har fått en lykkelig gutt igjen. 

Og på trinnet hans i 5. klasse, så var det 6 elever som slet med skolevegring. Er det virkelig bare foreldrenes feil? Og her fikk skolen mye kritikk av foreldrene, og foreldre til barna som kom seg på skolen hver dag.

Anonymkode: 7fce2...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg tro må være ekstremt sjeldent i så fall. Jeg vil faktisk snu litt på det og hevde at de som svarer bent ja er skremmende kunnskapsløse, eventuelt totalt mangler empati. 

Skolevegring er forøvrig ikke noe nytt, men det har både økt i omfang og fått mer oppmerksomhet enn tidligere, så å hevde at det ikke skjedde tidligere blir for dumt. Hadde jeg vært tenåring i dag, hadde jeg sannsynligvis bikket over i den kategorien selv, men den gangen var jeg en miks av mystisk ofte syk og en skulker. Fraværet mitt fra videregående er skyhøyt, og jeg fikk bare akkurat karakter i fagene med tanke på fraværsgrensen som var da. Først nå som godt voksen har jeg skjønt hvorfor det ble sånn.

Uansett, problemet med skolevegring vil ikke bli bedre før hele skolesystemet endres. 

Anonymkode: 47622...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sin feil skulle det ellers være?

Anonymkode: 58ea2...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er aldri bare foreldrene, eleven eller skolen. Det er alltid sammensatt og kan kun løses av et samarbeid mellom hjem og skole. Jeg har jobbet med ufrivillig slolefravær i snart et tiår, det er aldri et svar på hvorfor eller hvordan. Men, mange undervurderer hjemmets betydning for å få barna tilbake i skolen. En del ser ut til å tro at alt kan og skal løses på skolen, så enkelt er det heller ikke. Vi har masse forskning på denne typen utfordringer, og alle peker på samspillet og faktorer både i hjemmet, på skolen og hos eleven. 

Anonymkode: b6456...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo fristet til å stille et spørsmål om folk med så enkelt syn på en så kompleks sak egentlig er litt dumme - ja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis man har tillit til det som er tilgjengelig av forskning, er svaret nei. 


Men hva skal vi med kunnskap når vi har svogerforskning? 

Anonymkode: 0dac0...ca1

Du må gjerne linke til forskning som viser at oppegående foreldre som lærer barna sine å tåle motgang og ikke kommuniserer at å gå på skolen er et valg de selv kan ta får skolevegrere.

Som nevnt tidligere, ytterst få finnes det nok. Men det store flertallet av skolevegrere har nok foreldre som er «enablers».
«Den fine lille guttebassen min vil heller sitte hjemme og game og spise boller, så da baker jeg selvsagt til han»

(en overdrivelse for eksempelets skyld, men det er mange foreldre i den kategorien! Curling-foreldre» 

Anonymkode: fd017...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du må gjerne linke til forskning som viser at oppegående foreldre som lærer barna sine å tåle motgang og ikke kommuniserer at å gå på skolen er et valg de selv kan ta får skolevegrere.

Som nevnt tidligere, ytterst få finnes det nok. Men det store flertallet av skolevegrere har nok foreldre som er «enablers».
«Den fine lille guttebassen min vil heller sitte hjemme og game og spise boller, så da baker jeg selvsagt til han»

(en overdrivelse for eksempelets skyld, men det er mange foreldre i den kategorien! Curling-foreldre» 

Anonymkode: fd017...2db

Så enfoldig tankegang. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (38 minutter siden):

Så enfoldig tankegang. Skremmende!

«Tankegangen» er preget av erfaring. Jeg har møtt mange mødre og fedre i min jobb, og ser hvor mye «curlingoppdragelse» det er der ute, og hvor skadelig det er for barna.

Men igjen, kan jeg få se forskning det henvises til lenger oppe?

Anonymkode: fd017...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldes alle krefttilfeller levevaner? Er overvektige late? Er menn smartere enn kvinner? Og slik kan vi fortsette.

Anonymkode: a3be3...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skyldes alle krefttilfeller levevaner? Er overvektige late? Er menn smartere enn kvinner? Og slik kan vi fortsette.

Anonymkode: a3be3...72e

Ja. Tenker at dette med skolevegring kan sammenlignes med lungekreft.

LANGT de fleste med lungekreft har røyket. Men så finnes det de få som får det som aldri har røyket, som er unge og sunne.

På samme måte finnes det de få som kommer fra ressurssterke hjem med tydelige men kjærlige og gode foreldre som likevel blir skolevegrere

Anonymkode: fd017...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

«Tankegangen» er preget av erfaring. Jeg har møtt mange mødre og fedre i min jobb, og ser hvor mye «curlingoppdragelse» det er der ute, og hvor skadelig det er for barna.

Men igjen, kan jeg få se forskning det henvises til lenger oppe?

Anonymkode: fd017...2db

Hvorfor skal folk legge ut forskningsmateriale på noe du selv kan lete opp? 

Jeg er enig i at noen foreldre tilhører curlingkategorien. Dog tror jeg ikke flertallet av barn og unge ønsker å isolere seg og unngå venner og det sosiale uten grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal folk legge ut forskningsmateriale på noe du selv kan lete opp? 

Jeg er enig i at noen foreldre tilhører curlingkategorien. Dog tror jeg ikke flertallet av barn og unge ønsker å isolere seg og unngå venner og det sosiale uten grunn. 

I min generasjon var det så og si ingen skolevegrere. At det er så mange nå skyldes at de får lov. 
 

Akkurat som antall uføre stiger til himmels. Er ikke mange flære veldig syke, men mange flere som har funnet ut at de langt den veien.

De (og foreldrene deres) gjøre seg selv en massiv bjørnetjeneste. Barna får det mye bedre om de oppmuntres til å komme seg ut og gjøre ting

Anonymkode: fd017...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at enkelte tilfeller skyldes foreldre uten ryggrad. Jeg tror og det i noen tilfeller skyldes ekstreme forventninger foreldre og elever har til skolen., f.eks kjeder seg. Men i de fleste tilfeller regner jeg med at det er andre grunner til skolevegring, som diagnose, mobbing, utestenging, sykdom osv.

Anonymkode: 7afc2...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I min generasjon var det så og si ingen skolevegrere. At det er så mange nå skyldes at de får lov. 
 

Akkurat som antall uføre stiger til himmels. Er ikke mange flære veldig syke, men mange flere som har funnet ut at de langt den veien.

De (og foreldrene deres) gjøre seg selv en massiv bjørnetjeneste. Barna får det mye bedre om de oppmuntres til å komme seg ut og gjøre ting

Anonymkode: fd017...2db

Jeg vil påstå at både din og min generasjon er med på å bidra til den stigende uføre-raten. Grunnen til at mange ikke ble fanget opp på skolen på 70 og 80 tallet, er fordi det ikke fantes den kunnskapen man innehar i dag. Hadde man dysleksi så ble man sett på som mindre begavet. Ble man mobbet, så måtte man bare ta igjen. Det fantes ikke rom for åpenhet og var man homofil eller lesbisk så måtte man for guds skyld ikke si det til noen. Mange sleit mer enn man tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

Jeg vil påstå at både din og min generasjon er med på å bidra til den stigende uføre-raten. Grunnen til at mange ikke ble fanget opp på skolen på 70 og 80 tallet, er fordi det ikke fantes den kunnskapen man innehar i dag. Hadde man dysleksi så ble man sett på som mindre begavet. Ble man mobbet, så måtte man bare ta igjen. Det fantes ikke rom for åpenhet og var man homofil eller lesbisk så måtte man for guds skyld ikke si det til noen. Mange sleit mer enn man tror. 

Men det er ikke vår generasjon som er raskt stigende i uførestatistikken.

Anonymkode: 7afc2...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men det er ikke vår generasjon som er raskt stigende i uførestatistikken.

Anonymkode: 7afc2...39b

Det kan godt hende, men mange av vår generasjon finnes i den allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og her fikk skolen mye kritikk av foreldrene, og foreldre til barna som kom seg på skolen hver dag.

Anonymkode: 7fce2...1c6

Skolen vil alltid få kritikk av foreldre. Skolen kan ikke tilpasse seg tusenvis av ulike meninger om hvordan skolen skal være.

Foreldre som selv er en del av problemet vil aldri vite at de selv er en del av problemet, de vil alltid tro og mene at ansvaret ligger hos noen andre.

Anonymkode: d4594...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skolen vil alltid få kritikk av foreldre. Skolen kan ikke tilpasse seg tusenvis av ulike meninger om hvordan skolen skal være.

Foreldre som selv er en del av problemet vil aldri vite at de selv er en del av problemet, de vil alltid tro og mene at ansvaret ligger hos noen andre.

Anonymkode: d4594...a14

På det trinnet her, så gjorde skolen mange feil. Har hatt et barn til på denne skolen, og der gjorde ikke skolen feil, og det var heller ingen med skolevegring. Og heller ikke foreldre som kritiserte skolen.

Anonymkode: 7fce2...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må gjerne linke til forskning som viser at oppegående foreldre som lærer barna sine å tåle motgang og ikke kommuniserer at å gå på skolen er et valg de selv kan ta får skolevegrere.

Som nevnt tidligere, ytterst få finnes det nok. Men det store flertallet av skolevegrere har nok foreldre som er «enablers».
«Den fine lille guttebassen min vil heller sitte hjemme og game og spise boller, så da baker jeg selvsagt til han»

(en overdrivelse for eksempelets skyld, men det er mange foreldre i den kategorien! Curling-foreldre» 

Anonymkode: fd017...2db

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/barnepsykiatri/skolevegring
 

Tro kan du gjør i kirken. 

Anonymkode: 0dac0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes rolle er ikke egentlig noe å mene og synse så mye om, forskningen er relativt entydig og rådene som har vært gitt disse familiene heller skadelige. Alle med skolevegring opplever skolen som utrygg, og 6 av 10 av disse igjen mobbes. Som det står i artikkelen: Å gå inn for å gjøre det mindre attraktivt og trygt å være hjemme, gjør ikke at skolen oppleves mindre utrygg.

Ved å ha og uttrykke slike fordommer om ufrivillig skolefravær som vises i denne tråden, så bidrar man nettopp til mobbing og stigmatisering som fører til ufrivillig skolefravær. 

https://www.forskning.no/adhd-skole-og-utdanning/mange-skolevegrere-har-ingen-venner-og-et-darlig-forhold-til-laererne-pa-skolen/2003000

 

Anonymkode: c9612...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må gjerne linke til forskning som viser at oppegående foreldre som lærer barna sine å tåle motgang og ikke kommuniserer at å gå på skolen er et valg de selv kan ta får skolevegrere.

Som nevnt tidligere, ytterst få finnes det nok. Men det store flertallet av skolevegrere har nok foreldre som er «enablers».
«Den fine lille guttebassen min vil heller sitte hjemme og game og spise boller, så da baker jeg selvsagt til han»

(en overdrivelse for eksempelets skyld, men det er mange foreldre i den kategorien! Curling-foreldre» 

Anonymkode: fd017...2db

Du får lese deg opp på forskningen, så du ikke sprer slike kunnskapsløse fordommer videre.

 

Anonymkode: c9612...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...