Gå til innhold

Tilby "barnet" vin/øl?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har et vennepar vi har vært med siden lenge før noen av oss fikk barn.
Om ikke lenge skal de komme på middag hos oss.
Deres eldste fylte akkurat 18 år, og er i teorien voksen og gammel nok til å drikke vin/øl til maten.
Samtidig føles det nesten litt galt å tilby han det.
Sikkert fordi jeg har kjent han hele livet han, og ser litt på han som er barn fremdeles.

Ville dere ha spurt foreldrene på forhånd hva han liker å drikke til maten, og la det være opp til dem, latt han velge selv når han kom, eller bare tilbydd brus?

NB: Til deg som alltid svarer at alkohol er gift og ingen bør før det tilbudt, du kan bare la være å svare. Du kommer ingen vei med det her.

Anonymkode: 5513d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville behandlet ham som en voksen og tilbydt ham det samme som de andre, dvs valg mellom alkohol eller annet. 

Anonymkode: c360b...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde behandlet ham som en voksen. Nest yngste på snart 17 år har en kjæreste som ble 18 år for noen måneder siden, så når vi åpner en flaske vin til maten, hvis de spiser med oss, får også han tilbud om et glass. Det samme gjelder våre to eldste på 19 og 21 år. Ved første anledning etter fylte 18 år har vi tilbudt dem et glass, men aldri før de fylte 18 år.

Anonymkode: 1200b...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt både brus og alkohol på bordet og latt det være opp til guttungen selv hva han forsyner seg med.

Mine gutter på 20 og 23 år drikker helst brus til maten enda, så det er slett ikke alle som vil ha alkohol til maten selv om de har rundet 18 år.

Anonymkode: 88209...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde hatt både brus og alkohol på bordet og latt det være opp til guttungen selv hva han forsyner seg med.

Mine gutter på 20 og 23 år drikker helst brus til maten enda, så det er slett ikke alle som vil ha alkohol til maten selv om de har rundet 18 år.

Anonymkode: 88209...fc0

Jeg er 40, drikker aldri alkohol til maten. 

Jeg er for brus og alkohol på bordet, selvforsyning. 

Anonymkode: b8b6e...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er voksen, så tilbud om det samme som de andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stedatter på 23 drikker kun hvitvin (av alkohol) så jeg hadde kjøpt en flaske av dette hvis hun skulle komme da ingen av oss andre drikker hvitvin. (For å poengtere at jeg vet hun ikke drikker noe annet)

Utenom det hadde jeg tilbudt/servert likt til 18.åringen som til de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi har et vennepar vi har vært med siden lenge før noen av oss fikk barn.
Om ikke lenge skal de komme på middag hos oss.
Deres eldste fylte akkurat 18 år, og er i teorien voksen og gammel nok til å drikke vin/øl til maten.
Samtidig føles det nesten litt galt å tilby han det.
Sikkert fordi jeg har kjent han hele livet han, og ser litt på han som er barn fremdeles.

Ville dere ha spurt foreldrene på forhånd hva han liker å drikke til maten, og la det være opp til dem, latt han velge selv når han kom, eller bare tilbydd brus?

NB: Til deg som alltid svarer at alkohol er gift og ingen bør før det tilbudt, du kan bare la være å svare. Du kommer ingen vei med det her.

Anonymkode: 5513d...292

Tilbydd brus.

Det er foreldrene som er deres venner, ikke ungene deres. Utrolig pinlig hvis vennene til foreldrene mine skulle prøvd å vær kompis med meg.

Å servere alkohol fordi nå er du jo blitt å stor er liksom bare hakket unna å komme med kommentarer på kropp og utseende, eller gjøre seksuelle tilnærmelser - for nå har man jo endelig lov til det.

Vær den voksne overfor barn, resten av livet. 

Anonymkode: 7cd77...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville behandlet han på lik linje som andre voksne, jeg har alltid alkoholfrie alternativ uansett, så er det opp til gjestene hva de velger å ha i glasset. 

Anonymkode: 6ed3b...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tilbydd brus.

Det er foreldrene som er deres venner, ikke ungene deres. Utrolig pinlig hvis vennene til foreldrene mine skulle prøvd å vær kompis med meg.

Å servere alkohol fordi nå er du jo blitt å stor er liksom bare hakket unna å komme med kommentarer på kropp og utseende, eller gjøre seksuelle tilnærmelser - for nå har man jo endelig lov til det.

Vær den voksne overfor barn, resten av livet. 

Anonymkode: 7cd77...112

Dette er det mest fornøyelige jeg har lest på lenge 😂jeg lurer oppriktig hvordan det er å leve i en så snever verden at det å tilby en myndig person valget om hva han vil drikke sidestilles med seksuelle tilnærmelser!

Hi, jeg hadde spurt han hva han ville ha, på lik linje med alle andre rundt bordet. Noen 18 åringer vil synes det er pinlig å drikke alkohol med voksne, mens andre vil synes at det er stas. 

Anonymkode: 2406e...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å like og å nyte alkohol til maten kommer ikke når man er 18, med mindre foreldrene over lang tid har trent en opp til det.

Selv om noe er lov når man er 18 trenger man ikke oppfordre til det. Det er lov å bli gravid når man er 16 og gifte seg når man er 18, men de fleste er ikke klare for det for man er mye eldre.

På samme måte kan det hende en 18-åring synes det er spennende å smake på rusbrus på fest med venner og bli litt brisen. Men å nyte en god årgangsvin eller en imperial stout til maten er ikke noe som faller seg naturlig for en 18-åring.

I vår familie drikker vi alltid vann til maten. Hender vi voksne tar en fancy øl fra polet eller en prosecco innimellom, på kvelden, etter barna er lagt. Kanskje 1 gang i uka. Men vi drikker ikke alkohol til maten. Så vi er kanskje litt sære sånnsett. Moren min drakk nesten ALLTID vin til maten (hun var ikke alkoholiker men ikke så langt unna), men jeg har aldri hatt behov for det. Synes det er unødvendig. Men er nok mye mer opptatt av sunn mat og å drikke vann enn moren min noen gang har vært… 

Jeg kommer uansett ikke til å tilby egne eller andres barn alkohol før de evt er godt oppe i 20-årene og har er voksen og modent forhold til det

Anonymkode: 12231...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Å like og å nyte alkohol til maten kommer ikke når man er 18, med mindre foreldrene over lang tid har trent en opp til det.

Selv om noe er lov når man er 18 trenger man ikke oppfordre til det. Det er lov å bli gravid når man er 16 og gifte seg når man er 18, men de fleste er ikke klare for det for man er mye eldre.

På samme måte kan det hende en 18-åring synes det er spennende å smake på rusbrus på fest med venner og bli litt brisen. Men å nyte en god årgangsvin eller en imperial stout til maten er ikke noe som faller seg naturlig for en 18-åring.

I vår familie drikker vi alltid vann til maten. Hender vi voksne tar en fancy øl fra polet eller en prosecco innimellom, på kvelden, etter barna er lagt. Kanskje 1 gang i uka. Men vi drikker ikke alkohol til maten. Så vi er kanskje litt sære sånnsett. Moren min drakk nesten ALLTID vin til maten (hun var ikke alkoholiker men ikke så langt unna), men jeg har aldri hatt behov for det. Synes det er unødvendig. Men er nok mye mer opptatt av sunn mat og å drikke vann enn moren min noen gang har vært… 

Jeg kommer uansett ikke til å tilby egne eller andres barn alkohol før de evt er godt oppe i 20-årene og har er voksen og modent forhold til det

Anonymkode: 12231...457

For noe tull. Hvordan tror du de har "lært" å nyte det i 20 årene hvis de ikke får smake fra de er yngre da? For å bruke din logikk. 

Anonymkode: c360b...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk satt frem drikke som brus og evt øl slik at folk selv kunne velge. Sønnen her er 18, og han og flere av de han er med har tatt et standpunkt at de ikke er interresert i å prøve alkohol. Om voksne venner av  foreldre da skal begynne å spørre eller tilby er rart. I denne relasjonen er dere voksen og gjesten fortsatt barnet. 

Anonymkode: d37c9...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde spurt foreldrene hans hva de tenker. Skal du servere alkohol, og han ber om det, så er du noe av det dummeste han vet om om di sier «jeg har bare kjøpt brus til deg, for du er fortsatt en liten gutt for meg». Altså. Serverer du alkohol, så gjør du det. Mest sannsynlig synes han det er kleint å drille med dere og takker nei, men spør foreldrene hans. De er mer kapable til å svare enn en gjeng ukjente damer på nett.

Anonymkode: d247f...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tilbydd brus.

Det er foreldrene som er deres venner, ikke ungene deres. Utrolig pinlig hvis vennene til foreldrene mine skulle prøvd å vær kompis med meg.

Å servere alkohol fordi nå er du jo blitt å stor er liksom bare hakket unna å komme med kommentarer på kropp og utseende, eller gjøre seksuelle tilnærmelser - for nå har man jo endelig lov til det.

Vær den voksne overfor barn, resten av livet. 

Anonymkode: 7cd77...112

Jeg har venner som også er nære venner av mine barn og jeg venner med deres barn. Mine barn har vært på hytta med dem uten meg. Det er helt normalt at mine barn får alkohol av dem, som andre voksne, og at deres barn får alkohol av meg. Ingen av oss drikker mye da.

Anonymkode: 6fa2e...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tilbydd brus.

Det er foreldrene som er deres venner, ikke ungene deres. Utrolig pinlig hvis vennene til foreldrene mine skulle prøvd å vær kompis med meg.

Å servere alkohol fordi nå er du jo blitt å stor er liksom bare hakket unna å komme med kommentarer på kropp og utseende, eller gjøre seksuelle tilnærmelser - for nå har man jo endelig lov til det.

Vær den voksne overfor barn, resten av livet. 

Anonymkode: 7cd77...112

Nå har vi selv barn, vår eldste er 17, og barna våres, og barna deres er venner.
Hadde det ikke vært for det hadde de ikke tatt med seg barna sine i utgangspunktet.

Tenker vi bare setter ut vinglass, ølglass, brusglass og vannglass midt på bordet så får folk ta det glasset de selv ønsker.

Anonymkode: 5513d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 29.3.2024 den 6.32):

Tilbydd brus.

Det er foreldrene som er deres venner, ikke ungene deres. Utrolig pinlig hvis vennene til foreldrene mine skulle prøvd å vær kompis med meg.

Å servere alkohol fordi nå er du jo blitt å stor er liksom bare hakket unna å komme med kommentarer på kropp og utseende, eller gjøre seksuelle tilnærmelser - for nå har man jo endelig lov til det.

Vær den voksne overfor barn, resten av livet. 

Anonymkode: 7cd77...112

Dette må være tull! Sammenligne med tilbud av alkohol med seksuelle tilnærmelser! Tror det er den teiteste sammenligningen jeg har lest!

18 åringer er ikke barn. Og barn blir voksne! Ser for meg at min mors venninner skulle servere meg brud når de andre voksne fikk vin, fordi de kjente meg når jeg var barn 🤣🤣🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...