Gå til innhold

El-bil og tålmodighet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om hissig el-bilkjørende dame, så lurer jeg på hvordan noen orker å ha el-bil som annet enn en bil nr to til småkjøring og lading hjemme. 
 

Jeg kjenner at det rykker i tålmodigheten min bare ved å lese at man først står i ladekø i evigheter, før man selv må bruke 20-60 min for å få ladet bilen litt over halvfull. Så på en langkjøring må man fort regne 1-1,5 t ekstra for å få ladet. Hvordan kan noen velge dette, tro?

En annen ting er at jeg ikke tror at elbil er så miljøvennlig og bærekraftig som hypen vil ha det til. Både produsering av batterier, behandling av gamle og utbrukte batterier og den raske kondemneringen av biler man ellers hadde reparert kan man stille spørsmålstegn ved. 
 

 

Anonymkode: 55e97...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verden vil bedras desverre.

Familien vår har en elbil og en bensinbil, da far i huset ble betatt og manipulert av hvor fantastisk elbil er.
Jeg bruker kun bensinbilen. Syns det ladestresset når vi er på ferie, eller langtur er noe herk. Stå og lade opptil en halvtime, for at batteriet skal opp i 80 prosent. Og vi har ikke nok strøm til alle, om hele Norge skal ha elbil. At ikke folk skjønner det, er ubegripelig. og om det står 300 km rekkevidde i displayet, så er ikke det reelt når det er litt kuldegrader. Da er det snakk om 170 - 180 kilometer. De tikker ned fortere enn et taksameter  i en drosje. Man har apper for lading, og kan se hvor mange ladere som er ledig, i alle fall med de laderne vi bruker. Så når vi kjører den batteribilen, så planlegger vi på forhånd hvor vi skal stoppe. Men jeg syns det er noe dritt uansett.Sorry, men sant.

Anonymkode: c0293...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir hva man gjør det til selv. Vi har elbil og kjører m y e. Hver sommerferie tilbringer vi på hjul igjennom Europa. I fjor feks var vi vekke i fire uker og besøkte ti land. Vi har en en elbil med god rekkevidde og som lader kjapt. Vi opplevde ikke ladekø en eneste gang. Vi lader som reglel i en halvtime. Da har vi 90-100% på batteriet. Når vi da kommer til ladestopp detter vi bilen på lading, går på do, kjøper en is eller spiser noe. Eller vi kuler an litt og planlegger neste strekk eller stopp. Som regel føler vi ladingen er for kjapp for det går lett litt tid på å gå på do, snope litt og strekke på beina. 
 

Vi vet før dagens etappe at vi feks i dag skal kjøre seks timer. Aktiv kjøring. Så da regner vi syv. Det er jo ikke akkuratt slik at det kommer overraskende på en? 
 

Her hjemme lader bilen mens vi sover og det gjør vi kanskje maks en til to ganger i uka alt etter hvor mye kjøring det er. 
 

Men vi digger elbilen vår. Har man først bestemt seg for at det er noe dritt er det jo vanskelig. Og så må man lese seg opp litt før man kjøper en så man kjøper både en som lader kjapt og går langt. Verre er det ikke 🙂

Anonymkode: 7eb1f...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to elbiler, og jeg har aldri opplevd det som stress. Nå er ikke vi typisk norske som elsker fjellheimen på vintertid (når rekkevidden er kortest). Uavhengig av bensinbil eller elbil, gidder jeg ikke reise på ferie når «alle andre» skal ut på veien. Derfor har vi aldri stått i ladekø. Kjører heller tidlig eller sent for å slippe kø generelt.
Hvis vi skal kjøre langt, stopper vi alltid for å gå på do, kjøpe noe å drikke, spise lunsj og lignende. Da er bilen klar igjen når vi er klare ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tesla med lang rekkevidde og en i3 med kort rekkevidde. I3’en er min, jeg har to mil til jobb tur/retur, den kan jeg ikke kjøre langt med. Teslaen kjørte jeg fra Østlandet til Nord-Norge på totalt 5 ladinger (inkludert den natta vi dro da jeg lada den fullt opp). Innen vi måtte lade første gang måtte både ungen og jeg på do. Man stopper jo, for å strekke på beina, spise, ta en is, gå på do. 

Selvsagt er det ganger jeg savner å bare kunne fylle tanken med drivstoff, men det hadde jo kosta langt mer og da 

Anonymkode: 943f9...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker elbilene våre🥰Kjørte ned til Marbella for et par år siden, ikke noe stress! Ingen ladekø noen steder🥳Vi har hatt elbil i 5 år uten problemer.

Anonymkode: 57276...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt elbil i åtte år og kan telle på én hånd antall ganger jeg har stått i ladekø. 

Anonymkode: 08068...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to elbiler og har hatt elbiler i 7-8 år nå, og jeg har aldri stått i ladekø noen sinne. Nå er ikke vi så ofte på langtur heller, men jeg har kjørt 5-6 timer på en dag et par ganger. Da stoppet vi underveis for å gå på toalettet, spise og strekke på bena, og jeg ser ikke helt hvordan det eventuelt ikke kan kombineres med å lade dersom man trenger det?

Anonymkode: a97b0...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet den tråden. Vi har 2 el biler. Min, en kia niro har på sommer 45-50 mil, jeg har i underkant tur retur jobb 10 mil, lader uansett hjemme om natten, så ikke noe problem. Mannen sin audi e-tron har 40 mil sommer, men kortere på vinter, bruker den på jobb,lader kun hjemme han og, så sant han ikke må kjøre langt til på befaring osv, men da er det aldri ladekø. Hans bil rar 15-20min å lade opp til 80%. 

Når vi nå har kjørt til hytta trenger vi egentlig ikke å lade til, men da det ikke er lader på hytta stopper vi og lader og handler da samtidig. Hvis vi kjører til vestlandet som er 56 mil, så trenger vi å lade bare en gang, det er uansett godt å strekke på beina etter mange mil i bil med 3 unger og hund.

Tror vi har stått i ladekø maks 2 ganger og da bare i ca 5 min. Så akkurat det er ikke noe problem. 

Men har man som en annen her skriver valgt å hate el bil, så dropper man bare å kjøpe det, så enkelt er det. Og nei, det passer ikke alle steder i Norge enda heller. Så i hverdagen som det er flest av er det virkelig ikke noe problem å ha el bil.

Anonymkode: dc711...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress med Tesla 🤩 Nå lader vi hjemme i hverdagen, men har ikke opplevd utfordring hverken på reisefot eller da vi ladet utenfor huset i forbindelse med stengt gate i en periode. Hyggelig bonus å kun bruke mellom 3-400 kr til «drivstoff» hver måned. 
 

Man bruker tid på kø i mange andre situasjoner uten at det er problematisk, hvorfor er det ett problem ved lading? Av og til må en vente litt hvis en skal noe samtidig som mange andre 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: deb46...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben gikk i fella og kjøpte den flotteste av de flotte Teslaer for 2 år siden.... Og utålmodig som han er, måtte det gå som det gikk: Vi solgte hele driten (hans egen beskrivelse) for en sinnsykt lav pris, bare for å bli kvitt den før han slo den i stykker! Dette styret passer ikke oss. Så her i huset blir det dieselbiler fremover 😆

Anonymkode: 00c36...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har elbil og kjører ofte langturer i Norge for å besøke familie. Med små barn må vi uansett ta pauser så da planlegger vi at vi lader samtidig når pausene uansett trengs. Vi stopper altså ikke fordi vi nå må lade, men utnytter heller pausene når vi uansett stopper og lader da. Går dermed ikke mer tid enn med en fossilbil.

Anonymkode: 07ccf...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Gubben gikk i fella og kjøpte den flotteste av de flotte Teslaer for 2 år siden.... Og utålmodig som han er, måtte det gå som det gikk: Vi solgte hele driten (hans egen beskrivelse) for en sinnsykt lav pris, bare for å bli kvitt den før han slo den i stykker! Dette styret passer ikke oss. Så her i huset blir det dieselbiler fremover 😆

Anonymkode: 00c36...7bd

😆 Skulle gjerne vært ei flue på veggen der 🤭

Anonymkode: deb46...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Inspirert av tråden om hissig el-bilkjørende dame, så lurer jeg på hvordan noen orker å ha el-bil som annet enn en bil nr to til småkjøring og lading hjemme. 
 

Jeg kjenner at det rykker i tålmodigheten min bare ved å lese at man først står i ladekø i evigheter, før man selv må bruke 20-60 min for å få ladet bilen litt over halvfull. Så på en langkjøring må man fort regne 1-1,5 t ekstra for å få ladet. Hvordan kan noen velge dette, tro?

En annen ting er at jeg ikke tror at elbil er så miljøvennlig og bærekraftig som hypen vil ha det til. Både produsering av batterier, behandling av gamle og utbrukte batterier og den raske kondemneringen av biler man ellers hadde reparert kan man stille spørsmålstegn ved. 
 

 

Anonymkode: 55e97...c59

Vi har kun elbil. En liten for bykjøring og en stor for langkjøring og familieturen. 
 

Det er svært sjelden noe stress. Audi’en går glatt 30 mil selv med unger og en haug meg bagasje. Skal vi kjøre mer enn 30 mil trenger vi uansett et stopp for å strekke på beina og gå på do. Sommeren 2020 kjørte vi Oslo-Lofoten. Null stress faktisk😊

Der er sjelden ladekø. Det er kun for de som er dårlige til å planlegge. Vi stopper selvfølgelig ikke på travle ladestasjoner med mindre vi absolutt må! Ordinær lading gjør vi på ettermiddag/kveld der vi parkerer bilen uansett. 

Anonymkode: b4ff9...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

😆 Skulle gjerne vært ei flue på veggen der 🤭

Anonymkode: deb46...f94

Jada, det formelig haglet nordnorske gloser og fantastiske beskrivelser om dette "vidunderet" til over 1 million kroner som fikk æren av å bo i garasjen, riktignok for ganske kort tid.

Jeg hatet ikke bilen, grei nok å kjøre i byen.  Men var nok noe skuffet (selv om jeg ikke turte å si noe til gubbefar om det) over at bilen var såpass "ordinær". Min golf, 2016 modell, er vel like god å kjøre... 

Det er veldig deilig å dra på langtur nå, uten å måtte tenke lading!

Anonymkode: 00c36...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte EL-bil for fire år siden.  Og vi dro så og si rett på langtur - tror vi fikk bilen et par måneder før vi dro av gårde på.  Joda, det var litt "stress" helt i begynnelsen - ikke fordi det var nødvendig, men fordi vi måtte komme inn i en god rutine og finne ut hva som fungerte best for oss.  Og det var jo litt færre ladestasjoner enn bensinstasjoner.  Nå er ladesystemet bygget mye bedre ut, så nå er det absolutt ikke noe stress.

I det daglige er det jo ikke noe problem, for da kan vi lade hjemme og vi har også tilgang på lader på jobb. Men det er sjelden vi trenger. Akkurat nå i påsken var det litt ladekø.  Det hadde vi forventet når så mange mennesker skulle forflytte seg på en forholdsvis kort tid. Da slappet vi av i bilen det omtrent kvarteret det tok å vente, og når bilen fikk koblet seg til strømmen, brukte vi tiden til å gå oss en liten tur og til å spise litt. Vi har vært masse på langtur og bruker ikke noe særlig lenger tid nå enn da vi kjørte bensinbil.  Lader når vi likevel stopper, og kombinerer det med handling, strekke på beina og diverse opplevelser. 

Hadde bilen på service her rett før påske og da fikk vi bensindrevet lånebil.  Vi fant fort ut at vi absolutt ikke savnet bensinbilen. Vi er superfornøyde med el-bilen, både sommer og vinter og på korte og lengre turer. Men man må selvfølgelig tenke litt annerledes og sette av litt mer tid til lading enn til å fylle bensin. For oss er det helt uproblematisk.

Anonymkode: 4d656...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 28.3.2024 den 14.30):

Jada, det formelig haglet nordnorske gloser og fantastiske beskrivelser om dette "vidunderet" til over 1 million kroner som fikk æren av å bo i garasjen, riktignok for ganske kort tid.

Jeg hatet ikke bilen, grei nok å kjøre i byen.  Men var nok noe skuffet (selv om jeg ikke turte å si noe til gubbefar om det) over at bilen var såpass "ordinær". Min golf, 2016 modell, er vel like god å kjøre... 

Det er veldig deilig å dra på langtur nå, uten å måtte tenke lading!

Anonymkode: 00c36...7bd

Hvilken tesla kjøpte dere? Har hatt litt forskjellige elbiler, men ingen som har slått tesla 3 hva gjelder rekkevidde og lading. De har derimot irriterende dørhåndtak for vinter i Norge 😆 Der klikka jeg, mildt sagt. 

Anonymkode: deb46...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen tar meg gratis til Italia er det helt greit å vente en time her og der mens den lader.

Men som med alt annet er det viktig å velge bilen som passer deg. Med Tesla har jeg opplevd ladekø kun en håndfull ganger, der er ladenettverker så bra at det som regel alltid er å kjøre rett inn.

Anonymkode: 391eb...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...