Gå til innhold

Noen her som bruker quetiapin til søvn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk dette for snart to uker siden, 25 mg, og har for første gang i hele mitt drøyt 40-årige liv sovnet fort og sovet natten igjennom i 7-8 timer hver eneste natt i da snart to uker. Jeg tror kanskje bare folk med livslang insomni kan forstå hvor fantastisk, utrolig og vidunderlig det føles. Men, og det er jo alltid et men.

Det jeg lurer på er hvordan dette ellers påvirker kroppen for dere som har gått på disse over litt lenger tid enn meg. Nå får jeg litt munntørrhet, men har ellers merket lite tror jeg. Fordi jeg er begynt på PMS-uken min, sliter jeg litt med å skille mellom om det bare er vanlig PMS eller mulige bivirkninger, som at jeg utover dagen blir mer sulten (det kan jeg bli under PMS også innimellom), føle meg mer tiltaksløs/slapp og flat (har også opplevd dette av og til ved PMS) og samtidig mer utrolig i kroppen. Jeg håper det bare er PMS, men leste at dette også kan være bivirkninger. 

Hvor fort opplevde du å kjenne eventuelle bivirkninger? Har du opplevd å utvikle toleranse overfor dosen? Tar du hver kveld eller bare innimellom? Og opplever du at tiden det tar før de virker kan variere veldig? Har du i så fall oppdaget hva som påvirker dette? Nå har det de fleste kvelder vært slik at jeg etter omtrent 70-90 minutter gradvis blir mer søvnig, men ved to anledninger har jeg plutselig gått fra våken og rett til nærmest "ruset" trøtthet der jeg sjangler når jeg går på omtrent 40-45 minutter etter jeg tok tabletten. Jeg aner ikke hva som var annerledes de to kveldene, men noe må det jo ha vært? Jeg håper på å høre litt erfaringer. 

Anonymkode: 6f6c7...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt det over 2 år. Har opplevd at den innimellom ikke virker, men da får det bare være. Jeg får munntørrhet, som jeg ikke skjønte før nå i år at var en bivirkning. Og jeg ble feit. La på meg 18 kilo før jeg skjønte at det også var pga pillene. De tuller med metabolismen i kroppen og man får ulvehunger. Jeg er slankeoperert så for meg var det helt merkelig å plutselig blir såååå ulidelig sulten

Anonymkode: 90655...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Quetiapin for å sove, 25 meg i fem år. Hver kveld. Livet var fantastisk når jeg endelig fikk sove. ÅMen ja, jeg la på meg en del, rundt 10 kilo. Kanskje ikke bare pga medisinen, jeg hadde jo bikket 40 på det tidspunktet. 
Men pga vektøkningen bestemte jeg meg for å slutte, og går nå på reseptfri melatonin. 
Er sakte men sikkert på vei ned igjen, men det er hardt arbeid. Hadde ingen bivirkninger ellers. 

Anonymkode: 60f30...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på 25 mg i flere år. Det har reddet livet mitt. 
Jeg får ofte mye bivirkninger av medisiner, men Quetiapin i en så liten dose tåler jeg. Har prøvd 50 mg, men det blir for mye for meg å stå på fast. Jeg tar en ekstra hvis jeg jeg har sovet lite natten før eller er dårlig. Da får jeg hangover. 
Til daglig merker jeg ingen bivirkning på 25 mg. Det er bare en trygghet på at jeg får sove godt i 95 % av nettene. 
Det eneste er at hvis jeg tar den og ikke legger meg etter en time så får jeg ekstremt ulvehunger og klarer ikke å være å spise masse. 
 

Derfor er jeg nøye med når jeg tar den og ikke før jeg vet at jeg skal legge meg 

Anonymkode: 8f067...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer! Kommer denne ulvehungeren dere nevner kun på kvelden, eller dagen etter? Jeg merker ikke noe etter at jeg tar den om kvelden eller på morgenen/formiddagen dagen etter, men har de siste par dagene merket litt på ettermiddagen. Jeg tror egentlig mest det er PMS, fordi jeg blir mer sånn fysen-sulten, men det kan jo selvfølgelig være. Jeg har nylig gått ned 30 kg og er ikke spesielt interessert i å gå opp igjen 😅 Men nå tar jeg medisiner på dagtid som reduserer apetitten, så kanskje det ikke blir et problem da? 

Melatonin fungerer i liten grad for meg, dessverre. Men hvordan er det med virketid for dere, altså hvor fort går det?

HI

Anonymkode: 6f6c7...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for erfaringer! Kommer denne ulvehungeren dere nevner kun på kvelden, eller dagen etter? Jeg merker ikke noe etter at jeg tar den om kvelden eller på morgenen/formiddagen dagen etter, men har de siste par dagene merket litt på ettermiddagen. Jeg tror egentlig mest det er PMS, fordi jeg blir mer sånn fysen-sulten, men det kan jo selvfølgelig være. Jeg har nylig gått ned 30 kg og er ikke spesielt interessert i å gå opp igjen 😅 Men nå tar jeg medisiner på dagtid som reduserer apetitten, så kanskje det ikke blir et problem da? 

Melatonin fungerer i liten grad for meg, dessverre. Men hvordan er det med virketid for dere, altså hvor fort går det?

HI

Anonymkode: 6f6c7...7c5

Jeg trodde også at det kun var på kvelden etter inntak man fikk sultfølelse, men snakket med ernæringsfysiolog som sa at det sitter i så lenge man tar det fast. Jeg forsøkte nå å ikke bruke det 3 dager og mista all matlyst. Spiste bare fordi jeg måtte. Hadde selv nylig gått ned 12 kilo når jeg begynte å legge på meg, og raste opp 25 kilo på halvannet år. Men jeg hadde ikke sovet en eneste hel natt på 8 år før jeg begynte på de så ble litt pest eller kolera. Bare vær obs og ikke spis mer enn du skal :) 

Anonymkode: 90655...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulvehungeren kom ca en time etter inntak, nesten uten unntak.  
Men alle er forskjellige. Håper du slipper akkurat det der. 

Anonymkode: 60f30...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 25 mg i flere år for å få sove. Ingen bivirkninger. Det hender av og til at jeg ikke får sove selv om jeg har tatt tabletten. Jeg vet ikke hvorfor det skjer. 

Anonymkode: 6ab7b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lengre periode gått på 50 mg, og så gått ned til 25 mg når jeg har blitt mer stabil. Men selv om jeg fikk stor hjelp med søvn, så følte jeg meg alltid trøtt gjennom dagen. Og i tillegg, så blir jeg irritabel av dem, og kan snappe plutselig, i settinger som jeg normalt beholder roen.

Så av hensyn til de rundt meg, så har jeg sluttet med dem. Og egentlig så er det deilig å ikke føle seg trøtt hele tiden. Men av og til, når uroen er som verst og det går mange netter uten søvn, så tar jeg 25-50 mg en natt eller to. Men da advarer jeg mannen på forhånd, så han vet at det er pillene som påvirker humøret mitt.

Anonymkode: bbf06...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg har brukt 25 mg i flere år for å få sove. Ingen bivirkninger. Det hender av og til at jeg ikke får sove selv om jeg har tatt tabletten. Jeg vet ikke hvorfor det skjer. 

Anonymkode: 6ab7b...e75

Sånn er det hos meg også. Kommer en periode innimellom at jeg ikke får sove eller at det blir oppvåkninger. Så rart.

Anonymkode: db2f4...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 100-150mg Jobber turnus med bare nattevakter og har slitt med søvn i over 25 år. Ikke merket noen bivirkninger.

Anonymkode: 57a9e...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...