Gå til innhold

Våknet av at jeg ikke fikk puste i natt. Trodde faktisk jeg skulle dø… Flere som har opplevd dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har hendt før at jeg har våkna av voldsomme hostekuler, og ligget lenge og hostet og harket etterpå.

Men inatt da jeg våkna av det samme, klarte jeg ikke dra luft nedi lungene. Sto opp og gikk rundt i gangen i panikk og laga masse lyd. Ungene våkna også, og ble såklart kjemperedd, for jeg klarte ikke snakke. Jeg trodde helt ærlig min siste time var kommet, for det var helt forferdelig å kjenne at jeg ikke klarte å puste ordentlig. 

Jeg ble så frustrert og redd at jeg begynte å brøle høyt, og da var det akkurat som at noe løsna, og jeg klarte gradvis å få ned luft. For en lettelse! Ble skikkelig kvalm etterpå, og måtte for sikkerhets skyld ha med bøtte på rommet. Var egentlig redd for å sovne igjen i tilfelle det gjentok seg, men gikk heldigvis bra.

Jeg skjønner ikke hva det var som gjorde dette. Har noen opplevd noe lignende? Det var som om halsen var helt gjensnørt og nekta å åpne seg.

Jeg er ingen kronisk snorker, sover på et normalt ventilert rom, har ikke astma. Sover alene.

Håper ikke dette er noe som gjentar seg 😳

Anonymkode: 16bc6...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere muligheter. Allergi (våren er på vei, allergi kan komme plutselig opp i årene faktisk). Mugg (du trenger ikke lukte det, men du merker det veldig godt ved at du opplever det du beskrev). Uansett er det lurt å oppsøke lege og fortelle om det. Jeg ville ha bedt om resept på en ventoline (åpner luftveiene i lungen når de tetter seg).

Og før "ikke anbefal noe" kommentarer kommer, det er reseptbelagt. Det er ikke mulig å få kjøpt på apotek uten resept.

Anonymkode: 655ef...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min far og jeg har opplevd dette. Legene forklarte at det er en muskel i halsen som låser seg/får krampe (de hadde selvsagt et navn på det som jeg har glemt), og at det ikke er farlig. Den vil løsne seg, og i verste fall besvimer man av surstoffmangel og da vil krampen løsne seg og man får puste igjen. Legen min hadde aldri hørt om noen som det hadde gått så langt med. 
 

Så veldig skremmende, men altså ikke farlig. Men du bør jo likevel bestille deg en legetime, for det KAN jo være noe annet hos deg!

 

Anonymkode: 0df95...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det de over sier, men også panikkangst. Det kan komme selv om du selv ikke opplever at du har angst. 

Uansett hva det kan være, ta en tur til legen. 

Anonymkode: 88de5...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive svar, slapper bittelitt mer av nå, men blir uansett en legetime etter ferien 😊👍

HI

Anonymkode: 16bc6...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min opplevde dette flere ganger før jul, han ble også ganske skremt. Det var typisk på natta, når han hadde sovet noen timer. Det var som om det da hadde samlet seg tykt slim som han ikke klarte å hoste opp, men som da heller stengte hele luftpassasjen.

Anonymkode: cdc26...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være spiserørsbetennelse, av alle ting.

Anonymkode: 3827d...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har opplevd det noen ganger. Veldig ubehagelig. Men får pustet igjen etter en stund. 

Anonymkode: 325ea...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i blant våkne med veldig slimete hals, og hive etter pusten. Det er lett å automatisk prøve å puste med munnen når en er stresset, men for meg funker det ofte å puste dypt og rolig gjennom nesen.

Anonymkode: 2badb...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det har hendt før at jeg har våkna av voldsomme hostekuler, og ligget lenge og hostet og harket etterpå.

Men inatt da jeg våkna av det samme, klarte jeg ikke dra luft nedi lungene. Sto opp og gikk rundt i gangen i panikk og laga masse lyd. Ungene våkna også, og ble såklart kjemperedd, for jeg klarte ikke snakke. Jeg trodde helt ærlig min siste time var kommet, for det var helt forferdelig å kjenne at jeg ikke klarte å puste ordentlig. 

Jeg ble så frustrert og redd at jeg begynte å brøle høyt, og da var det akkurat som at noe løsna, og jeg klarte gradvis å få ned luft. For en lettelse! Ble skikkelig kvalm etterpå, og måtte for sikkerhets skyld ha med bøtte på rommet. Var egentlig redd for å sovne igjen i tilfelle det gjentok seg, men gikk heldigvis bra.

Jeg skjønner ikke hva det var som gjorde dette. Har noen opplevd noe lignende? Det var som om halsen var helt gjensnørt og nekta å åpne seg.

Jeg er ingen kronisk snorker, sover på et normalt ventilert rom, har ikke astma. Sover alene.

Håper ikke dette er noe som gjentar seg 😳

Anonymkode: 16bc6...809

Hadde det slik i ukesvis den ene av gangene jeg hadde korona. Utrolig ekkelt.

Anonymkode: 643fa...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Både min far og jeg har opplevd dette. Legene forklarte at det er en muskel i halsen som låser seg/får krampe (de hadde selvsagt et navn på det som jeg har glemt), og at det ikke er farlig. Den vil løsne seg, og i verste fall besvimer man av surstoffmangel og da vil krampen løsne seg og man får puste igjen. Legen min hadde aldri hørt om noen som det hadde gått så langt med. 
 

Så veldig skremmende, men altså ikke farlig. Men du bør jo likevel bestille deg en legetime, for det KAN jo være noe annet hos deg!

 

Anonymkode: 0df95...a25

Du tenker på EILO

Anonymkode: 643fa...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...