Gå til innhold

Når oppsøke lege ved feber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 åring med hoste og litt tett nese.

Spiser, drikker og er i grei form, men mer sliten enn vanlig.

Hun hadde vondt i hodet og hadde feber tirsdag og onsdag forrige uke. Så gikk feberen bort. Begynte å hoste på søndag og da kom også feber tilbake.

Har ikke hatt feber i natt og på dagen i dag, men nå var den  38 igjen tatt i munnen, så det vil vel si 38.5.

Lurer på når man kontakter lege ved feber som ikke slipper taket? Hun sier hun føler seg bedre, men har altså fortsatt feber. 

Anonymkode: 623ce...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontaktet lege en gang og da hadde barnet 41 i feber, og feberkramper. Utover det ringer jeg ikke lege ved feber. Feber i seg selv er ikke farlig og den gir seg til slutt 

Anonymkode: 8e860...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål rektalt, munnen er ikke til å stole på. Evt øretermometer. 

Så lenge hun spiser, drikker og er i ok form så er det ikke noe å dra til lege for. Gi Paracet og Ibux hver 6.time. Så lenge feberen går ned med Paracet er det ingen krise. 
Hvis feberen vedvarer over mer enn 4 dager, eller ikke går ned med Paracet så ringer du lege 

Anonymkode: dda17...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mål rektalt, munnen er ikke til å stole på. Evt øretermometer. 

Så lenge hun spiser, drikker og er i ok form så er det ikke noe å dra til lege for. Gi Paracet og Ibux hver 6.time. Så lenge feberen går ned med Paracet er det ingen krise. 
Hvis feberen vedvarer over mer enn 4 dager, eller ikke går ned med Paracet så ringer du lege 

Anonymkode: dda17...5b9

Den går ned med Paracet. Tok feberen to ganger i løpet av natta og den var like i underkant av 37. Det har den holdt seg på, men så er den plutselig tilbake på 38 målt i munn nå i kveld igjen.  
 

I morgen er det 4. dag med feber hvis den kommer tilbake på kvelden. Og torsdag er planen å dra på hytta så skulle gjerne visst noe før den tid. 
 

Jeg kan jo ringe legevakt og spørre, men ville liksom ikke ringe unødig heller.. 

HI
 

 

Anonymkode: 623ce...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt fastlegen i morgen tidlig om den ikke er borte til da.

Tommelfingerregelen er at man skal ringe lege om feberen varer i mer enn 4 dager, eller om den blir borte også kommer tilbake. Da kan det være noe bakterielt man trenger antibiotika mot.

Om det fremdeles er feber i morgen kan de ta henne inn på legekontoret og ta crp, er det bare virus må det gå sin gang, og er det bakterielt er det greit å få antibiotika før helligdagene.

Anonymkode: 3925a...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Mål rektalt, munnen er ikke til å stole på. Evt øretermometer. 

Så lenge hun spiser, drikker og er i ok form så er det ikke noe å dra til lege for. Gi Paracet og Ibux hver 6.time. Så lenge feberen går ned med Paracet er det ingen krise. 
Hvis feberen vedvarer over mer enn 4 dager, eller ikke går ned med Paracet så ringer du lege 

Anonymkode: dda17...5b9

Ikke gi råd om legemidler når du ikke vet anbefalinger. Ei heller temperatur, øretermometer er bare en indikasjon på feber f eks.

Vil en ikke måle rektalt, er det bedre å måle under armen isteden for munnen. Men 38 er ikke mye feber , viss en er oppegående. Du vil nok bare få beskjed at det er et virus og du må gi det tid. Men du kan ta en telefon og høre hva de anbefaler deg å se etter og når du eventuelt bør ta kontakt igjen.

Anonymkode: e2c5a...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gir du Paracet? Feber er kroppens måte å kvitte seg med urlumskhetene på, man bør så langt det lar seg gjøre la kroppen rydde opp selv. Personlig syns jeg ikke man ringer lege for vanlig feber og nedsatt allmenntilstand, men du kjenner ditt barn best. 

Anonymkode: ebefd...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gi råd om legemidler når du ikke vet anbefalinger. Ei heller temperatur, øretermometer er bare en indikasjon på feber f eks.

Vil en ikke måle rektalt, er det bedre å måle under armen isteden for munnen. Men 38 er ikke mye feber , viss en er oppegående. Du vil nok bare få beskjed at det er et virus og du må gi det tid. Men du kan ta en telefon og høre hva de anbefaler deg å se etter og når du eventuelt bør ta kontakt igjen.

Anonymkode: e2c5a...041

Paracet og Ibux ved feber/forkjølelse/dårlig almenntilstand er en helt vanlig anbefaling fra absolutt alle leger jeg har vært i kontakt med 

Anonymkode: dda17...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor gir du Paracet? Feber er kroppens måte å kvitte seg med urlumskhetene på, man bør så langt det lar seg gjøre la kroppen rydde opp selv. Personlig syns jeg ikke man ringer lege for vanlig feber og nedsatt allmenntilstand, men du kjenner ditt barn best. 

Anonymkode: ebefd...476

Jeg har gitt når hun har hatt feber når hun la seg for å hindre at den kryper seg oppover når hun sover. 
 

HI

Anonymkode: 623ce...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

15 åring med hoste og litt tett nese.

Spiser, drikker og er i grei form, men mer sliten enn vanlig.

Hun hadde vondt i hodet og hadde feber tirsdag og onsdag forrige uke. Så gikk feberen bort. Begynte å hoste på søndag og da kom også feber tilbake.

Har ikke hatt feber i natt og på dagen i dag, men nå var den  38 igjen tatt i munnen, så det vil vel si 38.5.

Lurer på når man kontakter lege ved feber som ikke slipper taket? Hun sier hun føler seg bedre, men har altså fortsatt feber. 

Anonymkode: 623ce...832

Min 15 åring har nettopp vært gjennom det samme. Våknet forrige Lørdag med sår hals. Men han ville spille fotballkamp. Søndag var han tett og hostet. Fikk feber på tirsdag. Hadde høy feber i 2 dager. Hostet så mye at han kastet opp. I gikk han ut for å møte venner men kom hjem fort. Han var sliten sa han. Er litt bedre i dag men hoster fortsatt litt 

 

Anonymkode: f7f93...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har gitt når hun har hatt feber når hun la seg for å hindre at den kryper seg oppover når hun sover. 
 

HI

Anonymkode: 623ce...832

Jeg ville ikke gjort det. La feberen jobbe, den er ikke så høy heller. 

Anonymkode: ebefd...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene... Ungdommen er litt småtufs. Dette er da ikke feber på ordentlig, engang. 

Ikke noe å bry helsevesenet med. Jenta er nok bra igjen når påska er over. 

Anonymkode: 76899...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...