Gå til innhold

Hvorfor skrives det ikke nye bøker til bibelen, hvis religionen fortsatt eksisterer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt rart at alt det hellige kun skjedde for to tusen år siden, og så er det intet nytt å melde. Hvis religionen faktisk var sann, burde det ikke skjedd mer, som burde blitt skrevet ned i nye bøker? 

Anonymkode: f762c...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo 😂

Det er generelt VELDIG mye rart med de Abrahamske religionene (kristendom, jødedom og islam).

Andre spm:

- Hva med alle som bodde i andre deler av verden og ikke fikk vite om Gud/Jesus?

- Hvorfor var det nødvendig med jesus? Hva ble bedre i verden etter at han kom?

- Hvis noen er et godt menneske hele livet men ikke tror på noen gud eller Jesus, hvorfor fortjener ikke de å komme til himmelen? Mens andre som har levd dårlige liv men vender seg mot Jesus/Gud på dødsleie kommer til himmelen?

- Hvorfor finnes det fortsatt så mye dritt i verden uten at gud lenger lager noen syndefloder osv. han sluttet plutselig å bry seg de siste 2000 årene??

 

And on a different note: Buddhismen som er mye eldre enn de abrahamske religionene har like mye klokt, om en mer vil jeg påstå, uten noe fordømmelse og steining osv.

Anonymkode: b50f0...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at det finnes veldig mange voksne mennesker, blant annet folk med mye makt og penger både i USA, Russland, Israel, Saudi-Arabia og andre steder som TROR på ting som står i bibelen/koranen.

Også flere leger, advokater og andre med høyere utdanning.

Det er til å gråte av, spør du meg.

Da tenker jeg ikke på de som har en liberal og spirituell forståelse av religionen og tror på «noe», men på alle de som tror på det ganske bokstavelig, tror at andre som ikke tror det samme kommer til helvete, tror på Armaggeddon eller at mennesker ble skapt av gud eller at homofile er syndige

Anonymkode: b50f0...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat på det når jeg hørte på radioen nå, en fyr som ble intervjuet om den brua som kollapset i USA 

Vet ikke hvor mange ganger i løpet av det intervjuet han sa "pray" jeg, men det var mange. Vi skulle be for de som hadde falt i vannet, for familiene deres, for redningsarbeiderne osv osv. Bare i USA det er greit at folk i høyere stillinger kan si sånt i et intervju...

Anonymkode: ac9e2...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tenkte akkurat på det når jeg hørte på radioen nå, en fyr som ble intervjuet om den brua som kollapset i USA 

Vet ikke hvor mange ganger i løpet av det intervjuet han sa "pray" jeg, men det var mange. Vi skulle be for de som hadde falt i vannet, for familiene deres, for redningsarbeiderne osv osv. Bare i USA det er greit at folk i høyere stillinger kan si sånt i et intervju...

Anonymkode: ac9e2...2eb

Absolutt ikke bare i USA. Men i andre vestlige land er det i allefall ikke så vanlig

Anonymkode: b50f0...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo 😂

Det er generelt VELDIG mye rart med de Abrahamske religionene (kristendom, jødedom og islam).

Andre spm:

- Hva med alle som bodde i andre deler av verden og ikke fikk vite om Gud/Jesus?

- Hvorfor var det nødvendig med jesus? Hva ble bedre i verden etter at han kom?

- Hvis noen er et godt menneske hele livet men ikke tror på noen gud eller Jesus, hvorfor fortjener ikke de å komme til himmelen? Mens andre som har levd dårlige liv men vender seg mot Jesus/Gud på dødsleie kommer til himmelen?

- Hvorfor finnes det fortsatt så mye dritt i verden uten at gud lenger lager noen syndefloder osv. han sluttet plutselig å bry seg de siste 2000 årene??

 

And on a different note: Buddhismen som er mye eldre enn de abrahamske religionene har like mye klokt, om en mer vil jeg påstå, uten noe fordømmelse og steining osv.

Anonymkode: b50f0...424

Jeg er ateist, men kan svare på spørsmålene dine utifra en kristen forklaringsmodell. 

1. Det er derfor kristne fortsatt driver med misjonering og har gjort dette aktivt helt siden oppstarten. 

2. Jesus var nødvendig for å gjenopprette pakten mellom menneskene og Gud, og ved å bokstavelig talt bli det ultimate offerlammet, gir han menneskene en vei ut av arvesynden. Verden har generelt blitt bedre for flere mennesker de siste 2000 årene, selv om det fortsatt er mye som gjenstår og vi lett får et annet inntrykk via massemedia. Deler av æren kan nok tillegges kristendommen da de var opptatt av å utvikle helsehjelp og få på plass utdanning, men mye hadde nok uansett blitt bedre.

3. Man må anerkjenne at det eksisterer en Gud og en himmel for å komme dit, og svaret over dekker inn det siste du spør om. Det er nok å tro og be om tilgivelse forbi Jesus har ofret seg for alle menneskene sine synder. 

4. Det er veldig lange sprang også tidligere for når Gud blandet seg direkte inn, og Han har inngått flere pakter med menneskene. Den siste, ved Jesus, er nå omtrent 2000 år gammel, så hvem vet, kanskje dommedag nærmer seg? At det skjer mye drit kalles det ondes problem og er forklart med at menneskene har fri vilje.

Buddhismen er forøvrig slett ikke så fredelig og fantastisk på alle områder som mange later til å tro, men vi plukker ut det som passer oss.

Når det gjelder nye skrifter, så er det naturlig forklart ved at det ikke har vært noen ny profet eller frelser, og derfor ikke noe å skrive om.

Det er veldig lett å harselere med religioner og tro, men jeg synes det er ufint og lite empatisk. Man kan gjerne fordømme ukultur, fanatisme og generelt dårlig oppførsel i en religions navn, men ikke et menneskes rett til å tro og få respekt for sin tro selv om man ikke er enig med dem. For meg er det helt utenkelig at det finnes en Gud som styrer alt, men jeg kan vise respekt for at andre tror det. 

Anonymkode: f2629...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ateist, men kan svare på spørsmålene dine utifra en kristen forklaringsmodell. 

1. Det er derfor kristne fortsatt driver med misjonering og har gjort dette aktivt helt siden oppstarten. 

2. Jesus var nødvendig for å gjenopprette pakten mellom menneskene og Gud, og ved å bokstavelig talt bli det ultimate offerlammet, gir han menneskene en vei ut av arvesynden. Verden har generelt blitt bedre for flere mennesker de siste 2000 årene, selv om det fortsatt er mye som gjenstår og vi lett får et annet inntrykk via massemedia. Deler av æren kan nok tillegges kristendommen da de var opptatt av å utvikle helsehjelp og få på plass utdanning, men mye hadde nok uansett blitt bedre.

3. Man må anerkjenne at det eksisterer en Gud og en himmel for å komme dit, og svaret over dekker inn det siste du spør om. Det er nok å tro og be om tilgivelse forbi Jesus har ofret seg for alle menneskene sine synder. 

4. Det er veldig lange sprang også tidligere for når Gud blandet seg direkte inn, og Han har inngått flere pakter med menneskene. Den siste, ved Jesus, er nå omtrent 2000 år gammel, så hvem vet, kanskje dommedag nærmer seg? At det skjer mye drit kalles det ondes problem og er forklart med at menneskene har fri vilje.

Buddhismen er forøvrig slett ikke så fredelig og fantastisk på alle områder som mange later til å tro, men vi plukker ut det som passer oss.

Når det gjelder nye skrifter, så er det naturlig forklart ved at det ikke har vært noen ny profet eller frelser, og derfor ikke noe å skrive om.

Det er veldig lett å harselere med religioner og tro, men jeg synes det er ufint og lite empatisk. Man kan gjerne fordømme ukultur, fanatisme og generelt dårlig oppførsel i en religions navn, men ikke et menneskes rett til å tro og få respekt for sin tro selv om man ikke er enig med dem. For meg er det helt utenkelig at det finnes en Gud som styrer alt, men jeg kan vise respekt for at andre tror det. 

Anonymkode: f2629...206

Det at kristne driver med misjonering besvarer ikke spørsmålet mitt. Hadde det vært en altomfattende gud hadde han vel åpenbart seg for hele jordens befolkning samtidig. 
 

Selv om verden «generelt» har blitt bedre de siste 2000 år, hvorfor bryr ikke Gud/Jesus seg om alle de som bor steder der de har det helt forferdelig? Som ikke har noen mulighet til å komme seg ut av det? For en fjompenisse av en skaper.

Disse tingene jeg har sagt her har jeg aldri sagt til noen av mine kristne og muslimske venner og familiemedlemmer. De får kun vite at jeg ikke tror om de spør meg direkte og da svarer jeg alltid vagt, av typen «jeg vet ikke helt hva jeg skal tro» eller «jeg synes det er vanskelig å tro, men synes det virker veldig fint å være med i en menighet» for tanten til mannen min som er pinsevenn og prøvde VELDIG HARDT å omvende meg. Hele familien hans er pinsevenner (ikke han da, han har aldri trodd på det). Og de er veldig frelst og tror på alt bokstavelig og synes det er leit med alle som må til helvete. 

Har også en bestevenninne tilbake fra skolealderen som er troende muslim (hun fra Nord-Afrika opprinnelig). Var mye hos henne i oppveksten, og faren hennes prøvde å omvende meg. Han sa også at om man ikke aksepterer islam vil man komme til helvete.

Jeg tror alle disse menneskene mente/mener godt. Virkelig.

Men om jeg blir kristen kommer jeg ifølge Islam til helvete (om kristne generelt kommer til helvete er det forskjellige kilder om, noen mener at kristne kan komme til himmelen, men alle mener at om en har lært om islam og profeten Mohammed og likevel ikke blir muslim, kommer man til helvete), og om jeg blir muslim kommer jeg ifølge de kristne til helvete.

Dette plaget og bekymret med VELDIG da jeg var i tenårene, var oppriktig redd for helvete og ville bli med i den religionen der jeg med sikkerhet ikke ville komme dit.

Leste og studerte mye, leste hele Koranen og Bibelen, også falt korthuset sammen og jeg innså at det bare var bullshit

 

Anonymkode: b50f0...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. i tillegg har jeg studert hjernen og nevrologi, og forsto etterhvert at den vi er (personligheten/«sjelen») er en kombinasjon av hjernecellene våre og hormonene våre, og at når det dør dør også den vi er. Ikke noe som kan leve videre. 

Anonymkode: b50f0...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Selv om verden «generelt» har blitt bedre de siste 2000 år, hvorfor bryr ikke Gud/Jesus seg om alle de som bor steder der de har det helt forferdelig? Som ikke har noen mulighet til å komme seg ut av det? For en fjompenisse av en skaper.

Fordi vi mennesker genrelt er eksperter på å føkke opp alt vi gjør? Vi utrydder, hater, er slemme mot hverandre, kriger over noe så enkelt som jordområdene vi bor på, bedriver folkemord osv. Han har forsøkt å fikse oss før, men vi driter i det og fortsetter å ødelegge alt han har laget. Etter at han sendte sønnen sin for å hjelpe oss, så ble det en klar beskjed «jeg blander meg ikke mer. Dere får føkke opp i fred». Og der gjør vi jo en god jobb fortsatt, 2000 år etter. Gud har dessuten kuttet direkte kontakt med mennesker etter at vi tok livet av sønnen hans. Men mange påstår at han snakker med dem da.

Og så er jo ikke hele bibelen fra 2000 år siden. Da jødene var slaver i Egypt er en god del mer enn 2000 år siden. Vi må tilbake 8000 år.

Det som er mer interessant å spørre om enn «hvorfor lar Gud mennesker ha det fælt?» er å spørre «Gud vet ALT som har skjedd, som skjer og som skal skje. Hvorfor skapte han da mennesker om han var fullstendig klar over hvordan vi skulle ødelegge ALT han har gitt oss?» for det virker jo helt poengløst. «La oss sette i gang et prosjekt som med 100% sikkerhet vil feile!» ingen gjør det.

Både i kristendommen (alle grener), jødedommen og islam tror de på den samme guden. De har bare forskjellige navn på den. Tvilsomt at man da kommer til helvete om man tror på det samme, men er uenig om hvem som har hvilke roller og hvem som er født og ikke.

Anonymkode: 5cbfa...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vitner skriver bøker i hytt og pine.

De mener dagens situasjon var som med Job. Har dere lest i bibelen om han?

Anonymkode: f3e18...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...