Gå til innhold

Hjelp meg med tapas til konfirmasjonen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Konfirmanten vil ha tapas, og det skal hun få. Jeg ser at vi fort må ut med 30 000,- for catering, og det blir jeg helt svett av. Har dere tips til hvordan vi kan bestille noe, og lage noe selv? Det vi lager selv må kunne lages ferdig senest dagen før. 

Anonymkode: faf5e...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan lage kjøttboller i tomatsaus lenge før og fryse ned, og det samme med diverse kyllingspyd og sauser, og så kan dere lage diverse salater, aioli ol. dagen før og focacciabrød samme dag (det er vanvittig raskt å lage så sant du har tid til hevingen og stekingen, f.eks. gå rett på kjøkkenet når du står opp og blande deigen, la den heve mens du dusjer osv., ha den over i langpannen og steke mens dere kler på dere bunad ol.). Så ville jeg bestilt inn ting som scampi, baconsurrede dadler ol.

Anonymkode: 9dc97...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan lage kjøttboller i tomatsaus lenge før og fryse ned, og det samme med diverse kyllingspyd og sauser, og så kan dere lage diverse salater, aioli ol. dagen før og focacciabrød samme dag (det er vanvittig raskt å lage så sant du har tid til hevingen og stekingen, f.eks. gå rett på kjøkkenet når du står opp og blande deigen, la den heve mens du dusjer osv., ha den over i langpannen og steke mens dere kler på dere bunad ol.). Så ville jeg bestilt inn ting som scampi, baconsurrede dadler ol.

Anonymkode: 9dc97...bca

Takk for tips! Jeg kan sikkert få min mor eller en venninne til å lage foccatia også. Litt av problemet er at jeg ikke finner noen leverandører som tillater bestilling av enkeltretter i Bergen, man MÅ liksom bestille tapaspakker til 400-600 per kuvert.

Anonymkode: faf5e...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kuvertpris på 400 - 600 kr for tapas er egentlig ikke veldig dyrt.

Selvfølgelig er 30 000 veldig mye penger, men totalprisen din reflekterer jo hvor mange gjester dere skal ha. Dersom du tar en kuvertpris på 500 og totalprisen blir 30 000, så skal dere ha 60 gjester.

Å lage tapas selv til 60 gjester er mye arbeid! Noe kan selvfølgelig lages på forhånd og fryses ned, men husk da at ting skal tines opp og varmes og eventuelt stekes på selve dagen. Noe bør også være ganske ferskt; f.eks. salater og focaccia.

Spekemat er ganske enkelt å gjør ferdig dagen før. Da kan du legge på fat og sette i kjøleskapet med plast over. Det holder seg veldig bra. Rundstykker kan bakes i god tid og fryses ned. De kan tines på benken mens dere er i kirken. Aioli og sauser kan lages dagen før og settes i kjøleskap. 

Men det er uansett veldig mye jobb og lage mat selv til 60 stk. Du bør i så fall alliere deg med kjøkkenhjelp som kan varme, steke og sette fram mat mens dere er på seremonien.

Anonymkode: f6be0...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingvinger/klubber krever lite

jeg har også bestillt vårruller, diverse kyllingspyd og innbakt scampi fra thai resturant i tillegg til vanlig tapas

Anonymkode: 3ba95...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gjester skal dere ha?

Vi skal bestille tapas til 32 gjester, og må ut med ca 12.000 kr. Da får vi åtte retter, samt brød, aioli, dressinger osv. I tillegg skal jeg lage en stor potetsalat, to fat spekemat (kjøpt i Danmark helgen før), et fat med ost og kjeks og tomat/mozzarella salat.

Anonymkode: 92a24...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill til halvparten så mange som dere faktisk er og spe på med ting selv så blir det mer enn nok mat. Min erfaring er at flere ikke er så glad I tapas og heller forsyner seg av andre ting... Så får du en kombinasjon av tapas og koldtbord, og alle finner noe de liker.

Ting du lett kan lage på forhånd og legge til.

-foccaccia 

- fat med spekemat, pynt med litt jordbær og melon 

-hjemmelagde karbonader og løk

-fat med roastbiff og rød løk

-pastasalat

-potetsalat

-vanlig grønn salat

-små boller med cherrytomat, mais o.l

Men å føye til ting selv er ikke nødvendigvis så billig det heller 🙈

Anonymkode: 9a54d...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Takk for tips! Jeg kan sikkert få min mor eller en venninne til å lage foccatia også. Litt av problemet er at jeg ikke finner noen leverandører som tillater bestilling av enkeltretter i Bergen, man MÅ liksom bestille tapaspakker til 400-600 per kuvert.

Anonymkode: faf5e...eea

Hvis dere velger dere en tapaspakke da og bestiller færre kuverter,, så kan dere lage noe selv i tillegg.

Anonymkode: e2dcf...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, alle. Vi skal ha 45 gjester, men noen er barn, så jeg kan kanskje bestille til litt færre, ja. 

Jeg er helt enig i at 400-600 per kuvert ikke egentlig er så mye, det er en helt rimelig pris, men totalen blir høy. I tillegg syns jeg ikke det man får i de ferdige menyene er helt det vi vil ha. 

Jeg er nå at noen restauranter tilbyr skreddersydde løsninger, skal ta kontant med noen av dem! 

 

Anonymkode: faf5e...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...