Gå til innhold

Barn med mistanke om cøliaki


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har hatt løs mage og hyppige avføringer i flere måneder og har nylig tatt to cøliakiblodprøver som er forhøyet. Hn skal ta gastroskopi i narkose og jeg lurer på hvor lenge vi må regne med å vente? Ser de med en gang om det er cøliaki eller må prøven analyseres? Hvor lang tid tar det evt? Hvor lenge må man spise glutenfritt før problemene gir seg?

Anonymkode: 2c7ae...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger ser de det relativt greit, spesielt hos voksne, men de pleier å anbefale at en venter på svaret på vevsprøvene. Det kan dessverre ta litt tid, tror vi ventet 7-8 uker hos yngste (negativ prøve). Siden din må ta gastroskopi regner jeg med prøvene viste under 70, så da kan det være at det er for lite skade på tarmen til å være synlig med det blotte øyet, men likevel tydelig på prøvene. 

Anonymkode: f9740...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har erfart er at man i enkelte tilfeller kan se det på tarmen, men som regel må de analysere prøver. Husker ikke hvor lenge jeg ventet, men kanskje 2-3 uker? Ikke lenger, i hvert fall. Jeg hadde ingen symptomer på cøliaki da jeg ble utredet, så jeg har ingen erfaring med hvor lenge man må vente før det blir bedre. Vil jo tro at med en gang tarmene slipper gluten så vil kroppen komme seg raskt. Lykke til! :)

Anonymkode: a07e5...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan tid dere må vente avhenger av det aktuelle sykehusets ventetider, så det kan variere, men de prioriterer vanligvis barn. De fleste merker  bedring på diett innen kort tid (1-2 uker?) barn raskere enn voksne. Lykke til!

Anonymkode: f2ec3...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig at dere ikke dropper gluten før prøven da, for tarmen reparerer seg fort hos barn så da kan testen bli negativ selv om det er cøliaki.

Anonymkode: f72dd...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil nok ta biopsier som skal undersøkes. Hvor lang tid det tar før svaret kommer er avhengig av kapasiteten til laben som skal vurdere prøven.

Anonymkode: cd9b0...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...