Gå til innhold

Spandere på venner når man er ute cafe


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det for dere? 
Føler har en venninne som hinter at hun ikke har så mye penger når jeg spør om vi skal finne på noe eller at hun sikker forventer å høre «jeg kan spandere jeg».  
Jeg pleier ikke å spør om å dra på restaurant om de hinter at de har lite penger. Men vil gjerne ta en liten kafe, det gjør jeg mye av når jeg har lite penger og venninner vil treffes. Er det kjipt av meg og ikke spandere? 

Anonymkode: 7aed4...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som inviterer med ut spanderer.

Anonymkode: b3ad5...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Den som inviterer med ut spanderer.

Anonymkode: b3ad5...1ca

Enig.

Anonymkode: ad644...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet at venner har dårlig råd så ber man ikke om å møtes på kafé, eller så spanderer man. 
 

Hvorfor er du ikke snill med vennene dine, vil du egentlig ikke møte dem?

Anonymkode: af483...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en vennine hadde spurt om jeg ville bli med på kafe å jeg hadde svart at jeg  har dårlig råd,så hadde det ikke vært hint om at hun skulle spandere! Bare en forklaring på hvor det passer dårlig å akkurat gå på kafe,men at jeg gjerne vil møte henne

Anonymkode: 0b7ed...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis en vennine hadde spurt om jeg ville bli med på kafe å jeg hadde svart at jeg  har dårlig råd,så hadde det ikke vært hint om at hun skulle spandere! Bare en forklaring på hvor det passer dårlig å akkurat gå på kafe,men at jeg gjerne vil møte henne

Anonymkode: 0b7ed...6cd

Hm kanskje ikke. Jeg har pleid å dra for å møte venninner på cafe med dårlig råd men jeg har alltid hatt penger til å kjøpe kafe/latte eller te til 40-50kr

Anonymkode: 7aed4...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg betaler ikke, men så har vennene mine penger til å betale selv, så har aldri vært i den situasjonen. 
 

Dersom de alltid har dårlig råd ville jeg foreslått andre aktiviteter. Ikke fordi jeg ikke kan betale, men fordi det kan ikke føles godt over tid for vennen min… 

Dersom det hadde vært en plutselig oppstått situasjon, så ville jeg nok bare betalt :) 

Anonymkode: 0d90d...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner med dårlig råd spanderer jeg på hvis de tillater det, men generelt foreslår jeg helt andre ting, som at de kan komme hjem til meg, vi går en tur sammen el. Folk flest liker ikke å bli påspandert av venner med mindre det er snakk om en liten sum og man veksler på å betale, så da er det enklere å invitere de hjem til en kaffe, middag eller liknende, fordi det da er naturlig at man "spanderer". Hvis man har veldig lyst til å møtes ute og vet at vennen har dårlig råd, spør man med utgangspunkt i at man betaler for begge ved å f.eks. si "Jeg ble endelig ferdig med xx på jobb i dag og vil feire med middag! Blir du med? Jeg spanderer selvfølgelig!", eller noe i den duren.

Anonymkode: c337b...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den som inviterer med ut spanderer.

Anonymkode: b3ad5...1ca

Har aldri vært med på at folk forventer at jeg skal spandere på cafe selv om jeg «inviterer». Forventer det heller ikke selv. Hadde blitt brydd om noen plutselig skulle spandere på meg. Men vet ikke hva dere mener med invitere. Sender en melding til en venninne og spør om vi skal lunsje feks. Har hun ikke penger, så er det da vel mer vanlig å svare nei enn å forvente at den som spør skal spandere?

Anonymkode: 93de8...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den som inviterer med ut spanderer.

Anonymkode: b3ad5...1ca

Sånn er det ikke i min gjeng. Jeg er initiativtager i min omgangskrets. Foreslår konserter, fjellturer, telttur, inviterer til middag/kvelds osv. Jeg kan ikke betale for alle. Da må jeg slutte å spørre folk om de vil finne på noe.

Anonymkode: 5543a...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den som inviterer spanderer ikke.

jeg ville blitt dødsflau om noen ville spandere på meg fordi jeg hadde dårlig råd. Har ei venninne som jeg drar på turer med og da betaler vi om hverandre, da er er det greit. Men jeg syns dét og er ubehagelig for jeg liker ikke å føle at jeg skylder noe 

Anonymkode: 01898...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg at andre tenker likt.

Jeg «inviterer feks om å møtes» slikt at det blir kortest vei for begge. Da mener og betyr ikke det at jeg har tenkt å spandere på dem. Da kunne jeg ikke møtt dem så ofte da det fort hadde blitt dyrt om jeg skulle ha spandert på dem vær jeg spør om å møtes og omvendt. Å invitere hjem på middag er noe annet. 

Anonymkode: 7aed4...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hm kanskje ikke. Jeg har pleid å dra for å møte venninner på cafe med dårlig råd men jeg har alltid hatt penger til å kjøpe kafe/latte eller te til 40-50kr

Anonymkode: 7aed4...e96

Kan du ikke bare spandere da, hvis du har penger til det?

Anonymkode: ad644...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Kan du ikke bare spandere da, hvis du har penger til det?

Anonymkode: ad644...428

Om man har penger eller ikke tror ikke jeg at det gjør det til en selvfølge at man spanderer.
 

Om noen spør meg om å gå ut på cafe/restaurant og jeg har dårlig råd så takker jeg nei til invitasjon og spør heller om å ta det en annen gang der jeg har råd :)  

Anonymkode: 7aed4...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om man har penger eller ikke tror ikke jeg at det gjør det til en selvfølge at man spanderer.
 

Om noen spør meg om å gå ut på cafe/restaurant og jeg har dårlig råd så takker jeg nei til invitasjon og spør heller om å ta det en annen gang der jeg har råd :)  

Anonymkode: 7aed4...e96

Men du skriver i hi at venninnen din hinter for å få deg til å betale. Hvordan gjør hun det? Hvis hun kun sier at hun ikke kan møtes på kafe fordi hun har dårlig råd, så er det jo mest trolig bare en saksopplysning til deg, og ikke tigging om å bli påspandert. Om man har virkelig dårlig råd så bruker man ikke 40-50 kr på en kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om man har penger eller ikke tror ikke jeg at det gjør det til en selvfølge at man spanderer.
 

Om noen spør meg om å gå ut på cafe/restaurant og jeg har dårlig råd så takker jeg nei til invitasjon og spør heller om å ta det en annen gang der jeg har råd :)  

Anonymkode: 7aed4...e96

?

Det var jo du som hadde lyst til å dra ut…

Anonymkode: ad644...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSaigon skrev (13 minutter siden):

Men du skriver i hi at venninnen din hinter for å få deg til å betale. Hvordan gjør hun det? Hvis hun kun sier at hun ikke kan møtes på kafe fordi hun har dårlig råd, så er det jo mest trolig bare en saksopplysning til deg, og ikke tigging om å bli påspandert. Om man har virkelig dårlig råd så bruker man ikke 40-50 kr på en kaffe. 

Akkurat.

Anonymkode: ad644...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...