Gå til innhold

19-åring som fortsatt bor hjemme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begynte som lærling men gav seg med det. Nå har han hverken skole eller jobb å gå til og han er veldig utvelgende på hvilke jobber han kan tenke seg å søke på. Kommer stadig med unnskyldninger og vil ikke ha en jobb som er «kjedelig». Han slet psykisk en periode men nå går det mye bedre, men han bruker den vanskelige perioden «for det det er verdt». Dagene hans består nå av å sove lenge, se på tv og være ute å kjøre med venner, gjerne langt utover nettene. 
Han betaler ingenting for å bo hjemme og får låne bilen min nesten så ofte han vil. 
Vi har en del diskusjoner ang penger og han spør ofte om lommepenger. 
Hvor mye hadde dere hjulpet han økonomisk? Og hva hadde dere ikke hjulpet han med? 
 

Anonymkode: bfc99...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal han ha penger så må han ordne seg jobb.  Selv om han låner din bil, så må han betale bensin.

Anonymkode: 71989...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skal han ha penger så må han ordne seg jobb.  Uten utdanning så ka  du faktisk ikke bare plukke jobber. Da tar du det du kan få. Selv om han låner din bil, så må han betale bensin.

Anonymkode: 71989...e5b

 

Anonymkode: 71989...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får skaffe seg en jobb og du trenger ikke låne bort bilen. 

Jeg gjorde det uattraktivt for mitt barn å bo hjemme, hun mente nemlig at hun måtte «leve litt» og hadde ingen intensjoner om å betale for seg. Så hun flyttet heldigvis ut 

Anonymkode: 2a8be...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting 

Har barn på 20 og 23 år selv og de har fått bo gratis hjemme når de har trengt det, men penger får de ikke.

Anonymkode: 216ea...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingenting. Er han for syk til å jobbe så får han gå på Nav. Er han frisk får han se å komme seg ut i jobb. Og jeg hadde absolutt ikke lånt bort bil. Bil kan han skaffe seg selv!

Jeg har også tatt betalt av lærlinge-sønnen her. Han mente det var totalt urettferdig. Han fikk da beskjed om å skaffe seg egen bolig hvis han synes livet var så følt under vårt tak!

Anonymkode: 9f523...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økonomisk? Null, nix, nada. Har to stk i omtrent den alderen, begge har jobb og finansierer stort sett seg selv. Eller, de bor og spiser hjemme, men ellers må de sørge for seg selv. 

Han får skaffe seg jobb. Realitetsorientering må antakelig til. Bilen hadde jeg i alle fall ikke lånt ham. 

Anonymkode: a7c1d...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ikke fått en krone! Og han hadde absolutt ikke fått låne bil til kosekjøring. Jeg hadde stilt krav til at han måtte stå opp i vanlig tid hver dag, for om han ikke har jobb han tjener penger på så er det å være arbeidssøker jobben hans. Og om han har ledig tid « innenfor kontortid» så må han bidra hjemme med husarbeid, handling, matlaging etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lommepenger. Hadde fått mat og sluppet å betale leie, men ellers ingenting.

Anonymkode: 8727e...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde dere hjulpet han med økonomisk?

Svaret er tak over hodet og mat i magen.

Alt annet, mobil, bensin, hygieneartikler, klær osv hadde han måttet skaffe seg penger til selv!

Et lite tips, de fleste steder har facebooksider med småjobber. Sønnen min har tjent ganske mye penger på å hjelpe folk å flytte, kjøre bort søppel etter oppussing og slike ting. Folk betaler gladelig ganske mye penger for å slippe sånt selv. Han har tjent så mye som 800-1000 kr timen for sånne jobber.

Anonymkode: 216ea...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er riktignok tømrerlærling og bor hjemme «gratis». Halve lønna betaler han i husleie og kost, dette går på konto for sparing til han skal ut å kjløpe bolig. Dette ville han. De 50% han beholder selv kjøper hsn klær/sko og busskort, hygieneartikler…. Han spiser gratis hjemme, men er det noe spes han ønsker kjøper han det selv.

Anonymkode: 552f0...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en i tilsvarende situasjon, men i dette tilfellet er det mer vansker med jobb/skole. Bygg- og anlegg er ett marked som er vrient om dagen, slik at jobb han har hatt tidligere ikke er mulig å videreføre akkurat nå. 
 

Stiller krav til aktivitet for «lommepenger» som dekker grunnleggende. Ta fag, søke jobb. Lever ikke fett på det, men litt til klær, hygiene og annet nødvendig. Kos må han finne ut av selv, blant annet har han pantet en del han fikk av besteforeldre. Nå har min store lærevansker, det tar lengre tid. Det er greit, men han skal gjøre noe konstruktivt mens han bor gratis hjemme. Det er mitt krav. Skole støtter vi, dekker bøker og nødvendig for å fullføre studiekompetanse. Jeg tenker det er mitt bidrag, sørge for at han kommer dit hvor det er en vei videre, den er tung med så store lærevansker. 

Anonymkode: c7930...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke latt en latsabb låne bilen. Lommepenger hadde han kunnet fikse selv ved å jobbe. Ett barn som studerer, låner bil til jobb og nyttige ting er noe annet. Men å lånekort til en som er lat å svir av bensin på unyttig kjøring, glem det. Skjønner han vil bo hjemme å sove hvis han i tillegg får holde på slik. 

Anonymkode: 41d1d...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 åring bor hjemme, men han studerer. Får studielån så han klarer seg. Bor gratis da. Han jobber annenhver helg og sparer penger 

Anonymkode: 8f2f1...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er i lære og tjener penger. Kjøper alt av klær og sko for egen lønn, men bor gratis. Setter av 60% av lønna si hver måned for å spare opp til egenandel. Det blir bra sum etter 2 års læretid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er i lære og bor gratis hjemme på betingelse av at hun sparer det hun kan på BSU og litt til på en vanlig sparekonto. Det er også hennes oppgave å handle inn og lage middag en dag i uka.  Hun velger selv hva hun lager, men det holder ikke med tomatsuppe på pose uten noe annet tilbehør eller en frossen pizza uten noe annet. Det skal være et ordentlig måltid. Og hun kjøper klær og andre ting hun trenger selv. (Vi aksepterer Grandiosa på en travel dag, men da må det serveres en god salat eller noe sånn ved siden av.  Det handler ikke bare om penger, men at hun lærer seg å lage sunn og variert mat til den dagen hun skal flytte for seg selv. 

Anonymkode: 69725...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.3.2024 den 14.57):

Begynte som lærling men gav seg med det. Nå har han hverken skole eller jobb å gå til og han er veldig utvelgende på hvilke jobber han kan tenke seg å søke på. Kommer stadig med unnskyldninger og vil ikke ha en jobb som er «kjedelig». Han slet psykisk en periode men nå går det mye bedre, men han bruker den vanskelige perioden «for det det er verdt». Dagene hans består nå av å sove lenge, se på tv og være ute å kjøre med venner, gjerne langt utover nettene. 
Han betaler ingenting for å bo hjemme og får låne bilen min nesten så ofte han vil. 
Vi har en del diskusjoner ang penger og han spør ofte om lommepenger. 
Hvor mye hadde dere hjulpet han økonomisk? Og hva hadde dere ikke hjulpet han med? 
 

Anonymkode: bfc99...d5a

Høres ikke ut som han har det bedre akkurat. Fortsatt bor lenge? Ikke alle flytter den dagen de fyller 18.

Går han til psykolog? Følges opp av nav? 

Jeg kommer til å hjelpe barna her. Den verste perioden i mitt liv var fra da jeg var 17- 20 år. Tung tid. Alt var vanskelig. Glad ikke foreldrene mine pushet på meg til å betale mye for meg. 

Følges han opp av noen? 

Anonymkode: dba72...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hjulpet med noe som helst. Men så tjener 19-åringen min veldig godt. Utbetalt rundt 40 tusen

Anonymkode: 33be1...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Høres ikke ut som han har det bedre akkurat. Fortsatt bor lenge? Ikke alle flytter den dagen de fyller 18.

Går han til psykolog? Følges opp av nav? 

Jeg kommer til å hjelpe barna her. Den verste perioden i mitt liv var fra da jeg var 17- 20 år. Tung tid. Alt var vanskelig. Glad ikke foreldrene mine pushet på meg til å betale mye for meg. 

Følges han opp av noen? 

Anonymkode: dba72...15e

Det er vel ikke snakk om å pushe til å betale over evne, det er å ivareta, å oppdra, å veilede. Selvfølgelig er man der som støtte, men en 19- åring som bruker mamma som hotellansatt, som ikke vil jobbe eller finne ut av ting, som sover hele dagen og forventer full service bør jo oppleve at det stilles krav. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...