Gå til innhold

Strikkegarn og kvalitet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal strikke noe i påsken, men har null peiling på hvilken garnprodusent jeg bør kjøpe garn fra. Det er jo ganske store prisforskjelller mellom eksempelvis Sandnes og Viking. Dere som strikker mye og bruker plaggene deres mye etterpå. Bør jeg kjøpe Europrisgarn, Sparkjøp garn eller dyrt garn fra strikke butikken? 

Anonymkode: c4555...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du først skal investere i tid for å lage et strikkeplagg hadde jeg gått for garn av god kvalitet. Det har mye å si for hvordan sluttproduktet ser ut. Jeg kjøper aldri garn på Europris og heller ikke Drops sitt garn. Jeg betaler heller de kronene ekstra og vet jeg får kvalitet. Mange av billig garnene kan nesten ikke vaskes heller. 

Anonymkode: 62a1c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket garn liker du best? Tips mottas med glede:-)

Anonymkode: c4555...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aller mest finull fra Rauma eller merinoull fra Sandnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket garn liker du best? Tips mottas med glede:-)

Anonymkode: c4555...3b7

Jeg strikker mest fra Petiteknit og der går det mye i Sandnes garn. Jeg bruker også mye Filcolana. Begge de syns jeg har fint garn 🙂

Anonymkode: 62a1c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var nok det jeg trodde. 

Anonymkode: c4555...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du strikke? Sokker, lue, votter, teppe? Det er litt forskjellig hva slags garn som passer og hvor viktig kvaliteten er. Skal det bli raggsokker er det lurt å bruke et sokkegarn med nylonforsterkning, men prisen er ikke så viktig. 

Jeg liker å kjøpe fra norske produsenter for å støtte dem, men jeg strikker ganske mye. Skal du bare kjøpe littegranne garn for å teste ut har det egentlig ikke så mye å si.

Anonymkode: d919f...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert blitt en relativt erfaren strikker nå, og min erfaring med garn fra ulike produsenter varierer litt både rundt hvilken type garn det er snakk om, og hva du skal strikke. F.eks. synes jeg ikke det er noen kvalitetsforskjell mellom et billig raggarn fra Europris og et dyrt til bruk for raggsokker, mens jeg opplever en enorm kvalitetsforskjell på f.eks. mohairgarn fra billige produsenter som Drops og dyrere som Isager selv om de to opplyser om nøyaktig samme prosent mohair og silke, og har samme vekt og løpelengde. Drops sitt er helt ok og føles mykt og greit helt til en sammenlikner med f.eks. det fra Isager, da føles det plutselig stivt og stikkete i forhold. Merinoull derimot synes jeg ofte at det er mindre kvalitetsforskjeller på, og ville utvilsomt valgt en billig variant til smastrikk og barnetøy, men en litt dyrere til genser el. til voksne fordi plaggene da blir tyngre og kvalitetsforskjellen viser seg gjerne da mest i det å holde på fasongen i et stort plagg. 

Anonymkode: 4ab52...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragg- og bomullsgarn fra Europris er helt fint, og merinoulla deres også om du skal strikke mindre ting eller teppe/sjal.

Anonymkode: f128f...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal strikke en jakke eller genser til meg selv. Er veldig nybegynner. 

Anonymkode: c4555...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skal strikke en jakke eller genser til meg selv. Er veldig nybegynner. 

Anonymkode: c4555...3b7

Det kommer litt an på hva slags garn du skal strikke i. Jeg har jakker i blanding av merinoull og bomull både fra Drops og fra Sandnes og de holder seg like pene begge to, så om du skal strikke i sånt garn så ville jeg gått for det billigste. Om du skal strikke i ren ull, merino el, så ville jeg gått opp på et garn litt i mellomsjiktet sånn prismessig. Det er kjedelig å strikke noe som så siger og mister fasongen i bruk. Sandnes, Filcolana, Rauma, osv er litt dyrere, men holder seg litt bedre etter min erfaring. Når det er sagt så er det viktigste at du finner en oppskrift og et garn som du gleder deg til å strikke av og som blir til et plagg du kommer til å bruke. Gå i en god garnbutikk, om du har det i nærheten av deg, og få hjelp og råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i hvert fall norsk garn. Rauma og Sandnes selger garn av høy kvalitet.

Anonymkode: 20755...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...