Gå til innhold

Dere som har andre ting enn sukker og kanel på havregrøten, hva bruker dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er vant til sukker, kanel og smørøye, så jeg trenger insprasjon til andre toppinger.

Anonymkode: 97ed4...a73

Dattera mi bruker peanøttsmør, det skal visst være veldig godt.

Anonymkode: 4d2f5...682

Annonse

Blåbær (gjerne frosne), og peanøttsmør. Bruker litt sukrin gold eller litt banan for sødme. Liker også litt hakkete nøtter, mandler eller valnøtter

Anonymkode: 06772...dae

Bær eller syltetøy, tar det jeg har.

I dag ble det eple kutter i bittesmå terninger, eplebiter og rørte jordbær.

Jeg har masse frukt på, vil tippe 2 deler havregrøt og en del "topping"

Anonymkode: 755c8...377

Jeg liker best sitrusfrukter på havregrøten. Enten appelsin, klementin eller kiwi. 

Fordelen med sitrus et at c-vitamin bedrer opptak av jern (som det er mye av i havre). Jeg lager også grøten på vann, ikke melk, siden melk hemmer jernopptaket. 

Jeg kutter opp eple i småbiter, helst et søtt ett, gjerne Pink Lady feks.

blander det i varm grøt, lar det stå og godgjøre seg to tre minutter før jeg spiser, gjerne med litt kanel på toppen.

Anonymkode: b388f...9b8

Annonse

Jeg slenger gjerne en neve rosiner eller tørket aprikos i biter i kjelen når jeg koker grøten. Da trenger jeg ikke sukker på. Om jeg skal lage skikkelig luksusgrøt så hender det at jeg marinerer eplebiter i sukkerlake kokt med kanel, anis og andre krydder. Lar det ligge over natta i kjøleskapet og så har det på grøten neste morgen. Det er kjempegodt. 

Anonymkode: 8686a...cec

Tekla123 skrev (5 timer siden):

Jeg liker best sitrusfrukter på havregrøten. Enten appelsin, klementin eller kiwi. 

Fordelen med sitrus et at c-vitamin bedrer opptak av jern (som det er mye av i havre). Jeg lager også grøten på vann, ikke melk, siden melk hemmer jernopptaket. 

Det med c-vitamin og jern var jeg ikke klar over, heller ikke at det mye jern i havre, bra og vite 😊 Jeg har lagd appelsinsaus og hatt på av og til, men det er lenge siden nå, kanskje jeg skal børste litt støv av det igjen og 😊

Hi

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg slenger gjerne en neve rosiner eller tørket aprikos i biter i kjelen når jeg koker grøten. Da trenger jeg ikke sukker på. Om jeg skal lage skikkelig luksusgrøt så hender det at jeg marinerer eplebiter i sukkerlake kokt med kanel, anis og andre krydder. Lar det ligge over natta i kjøleskapet og så har det på grøten neste morgen. Det er kjempegodt. 

Vil du dele oppskrift på de marinerte eplebåtene?

Hi

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil du dele oppskrift på de marinerte eplebåtene?

Hi

Jeg har egentlig ikke noen oppskrift, men jeg  koker opp et par dl med vann, har i en ss eller så med sukker, en bit kanelstang, litt vanilje, en stjerneanis eller hel anis og koker til sukkeret er oppløst. Så avkjøler jeg laken, skjærer et syrlig eple i terninger på en halv centimeter og legger det i et syltetøyglass, heller laken over og setter det i kjøleskapet over natta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...