Gå til innhold

Be om unnskyldning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Så du synes det er fint at de fortsatt, etter alle disse årene ser ned på deg? 

Anonymkode: b0480...720

Hvis noen hadde hatt baller til å komme og si unnskyld fordi de har reflektert over oppførselen de hadde og hvordan det gikk utover meg, så hadde jeg ikke følt at de så med på meg. Jeg er ikke paranoid. ;)

Anonymkode: 80268...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Har du et poeng?

Anonymkode: 9419c...d2c

Nei, det var vel helst du som hadde et ;) 

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det var vel helst du som hadde et ;) 

Anonymkode: 8c3e7...612

Ja? Du bemerker at jeg har et poeng? Merkelig. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis noen hadde hatt baller til å komme og si unnskyld fordi de har reflektert over oppførselen de hadde og hvordan det gikk utover meg, så hadde jeg ikke følt at de så med på meg. Jeg er ikke paranoid. ;)

Anonymkode: 80268...ff9

Det er rart med det, men dere som så intenst holder på at det å be om unnskyldning er en fin ting, som man må bli glad for - ellers er man dum, bitter, en kujon, en idiot, paranoid, etc - dere høres ikke akkurat ut som dere er på mobbeofferets side…

Ulv i fåreklær, kaller man det der.

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er rart med det, men dere som så intenst holder på at det å be om unnskyldning er en fin ting, som man må bli glad for - ellers er man dum, bitter, en kujon, en idiot, paranoid, etc - dere høres ikke akkurat ut som dere er på mobbeofferets side…

Ulv i fåreklær, kaller man det der.

Anonymkode: 8c3e7...612

Ingen har sagt at noen er dum, bitter (én har sagt det), kujon, idiot, paranoid etc. hvorfor tillegger du andre meninger de ikke har gitt uttrykk for? Er du bedre enn mobbere når du lyver om andres mening?

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ingen har sagt at noen er dum, bitter (én har sagt det), kujon, idiot, paranoid etc. hvorfor tillegger du andre meninger de ikke har gitt uttrykk for? Er du bedre enn mobbere når du lyver om andres mening?

Anonymkode: 9419c...d2c

Ja, dette er det jeg sikter til. DARVO, kalles det. 

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, dette er det jeg sikter til. DARVO, kalles det. 

Anonymkode: 8c3e7...612

Hva kalles Darvo? Å være uenig med deg og påpeke at du lyver?

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det viser ikke det i det hele tatt. Det viser at man er et menneske med samvittighet og empati som angrer på at man gjorde noe galt da man var ung. 
 

Det å tillegge andre dårlige intensjoner, det er stakkarslig. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Man kan fint angre uten å måtte dra sine mobbeofre fra barndommen inn i det. Det vil jo kun rippe opp i gamle sår det her, for alle andre enn hi som går gjort opp for seg for å føle seg bedre.

 

Anonymkode: b0480...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis noen hadde hatt baller til å komme og si unnskyld fordi de har reflektert over oppførselen de hadde og hvordan det gikk utover meg, så hadde jeg ikke følt at de så med på meg. Jeg er ikke paranoid. ;)

Anonymkode: 80268...ff9

Men det er jo det de gjør? Og bruker deg nok en gang for å føle seg bedre ..

Anonymkode: b0480...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo det de gjør? Og bruker deg nok en gang for å føle seg bedre ..

Anonymkode: b0480...720

Er det slik at man aldri kan be oppriktig om unnskyldning når man har gjort noen utett fordi man da kun er opptatt av at man selv skal føle seg bedre? 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det vil jo kun rippe opp i gamle sår det her, for alle andre enn hi som går gjort opp for seg for å føle seg bedre.

Anonymkode: b0480...720

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo det de gjør? Og bruker deg nok en gang for å føle seg bedre ..

Anonymkode: b0480...720

Jeg tror faktisk ikke dette er mulig å forklare. Og det er kanskje ikke så rart?De fleste barn har vel empati nok til å ikke mobbe andre. Har man det ikke, så kommer det sjelden rekende på ei fjøl siden i livet. Jeg tror kanskje man må konkludere med at enten er man en bølle eller så er man det ikke - og dette gjelder livet ut.

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det slik at man aldri kan be oppriktig om unnskyldning når man har gjort noen utett fordi man da kun er opptatt av at man selv skal føle seg bedre? 

Anonymkode: 9419c...d2c

Det stemmer nesten. Har man ikke kontakt med vedkommende, så bør man i alle fall avstå fra å oppsøke den personen.

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er det slik at man aldri kan be oppriktig om unnskyldning når man har gjort noen utett fordi man da kun er opptatt av at man selv skal føle seg bedre? 

Anonymkode: 9419c...d2c

Når man venter i 30 år og så får et stort behov for å lukke alt sånt så vil det være for en selv ja. En unnskyldning som kommer 30 år etter gir ingen mening. Da er man ganske desperat og stakkarslig altså. Og litt slem.

Anonymkode: b0480...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Altså, jeg er lykkelig gift, har barn, høy utdannelse, god jobb og gode venner, så ensom og tragisk er jeg ikke akkurat, men alle har jo sitt, inkludert meg. Omveltningene er knyttet til ting i mitt liv som var og er vanskelig, for eksempel omsorgssvikt fra en foresatt og en del annet jeg ikke vil gå i detalj rundt her. Dette har da blant annet fått meg til å forstå at jeg sannsynligvis oppførte meg slik fordi jeg hadde det vanskelig og trengte noen å la frustrasjonen min gå utover, og ønsker vel kanskje bare å fortelle henne at det aldri faktisk var noe galt med henne, sånn hvis hun noen ganger tenker at det var hun som var problemet. Uff, jeg klarer visst ikke helt å forklare skikkelig, men ønsket mitt er i hvert fall ikke først og fremst å lette min samvittighet, men å forklare at hun aldri gjorde noe galt. Kanskje jeg bare skal la det være, når jeg ikke en gang klarer å uttrykke meg skikkelig her.

HI

Anonymkode: 5165f...cf4

Du kan fortelle henne at du har dårlig samvittighet. Det bør du ha, men du kan ikke forvente tilgivelse. Hvis du mener noe med at det bør du heller bruke tid på å veie opp for den grusomme oppførselen din. Gjør bot ved å jobbe gratis noen timer i uka   like lenge som du plaget jenta for eksempel. Bare å be om unnskyldning bør ikke lette samvittigheten din. Handling derimot, det betyr noe.

Anonymkode: 8c1d3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er flere som har blitt mobbet her, og at det faktisk setter spor resten av livet. Det er likevel ikke greit å tillegge andre all slags forferdelige egenskaper. Det gjør dere ikke et hakk bedre enn andre mobbete. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan fortelle henne at du har dårlig samvittighet. Det bør du ha, men du kan ikke forvente tilgivelse. Hvis du mener noe med at det bør du heller bruke tid på å veie opp for den grusomme oppførselen din. Gjør bot ved å jobbe gratis noen timer i uka   like lenge som du plaget jenta for eksempel. Bare å be om unnskyldning bør ikke lette samvittigheten din. Handling derimot, det betyr noe.

Anonymkode: 8c1d3...606

For noe vås! Herlighet, dette tar jo helt av. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For noe vås! Herlighet, dette tar jo helt av. 

Anonymkode: 9419c...d2c

👆😂

Anonymkode: 37319...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at det er flere som har blitt mobbet her, og at det faktisk setter spor resten av livet. Det er likevel ikke greit å tillegge andre all slags forferdelige egenskaper. Det gjør dere ikke et hakk bedre enn andre mobbete. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Kutt nå ut.

HI spurte, og da står man faktisk fritt til å svare ærlig.

Jeg forstår at du ikke liker svarene, det tror jeg vi alle forstår, men det er på tide å gjøre noe annet enn å lese denne tråden, dersom du ikke klarer å roe deg ned. 

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kutt nå ut.

HI spurte, og da står man faktisk fritt til å svare ærlig.

Jeg forstår at du ikke liker svarene, det tror jeg vi alle forstår, men det er på tide å gjøre noe annet enn å lese denne tråden, dersom du ikke klarer å roe deg ned. 

Anonymkode: 8c3e7...612

Jeg er helt rolig, og deltar i tråden så lenge jeg finner det interessant. Hvordan har du fått det for deg at du kan styre noe som helst her?
 

Jeg liker ikke at dere går til frontalangrep på hi og tillegger henne all slags onde hensikter og personlighet. Hun forteller at hun sliter med vissheten om hva hun har gjort, men at hun ser at det blir vanskelig å gjøre noe uten å risikere å gjøre vondt verre. Men dere angriper som hyener og lar henne ikke slippe ‘så lett’. Føler dere at dere er berettiget til å være ufin med hi på bakgrunn av hva dere selv var utsatt for? Føler dere at det er greit at dere lyver om hva som blir skrevet i tråden fordi dere kjenner dere igjen i hi sin fortelling?
 

Noe er det, i hvert fall, for makan til usaklige angrep er det sjelden man ser her inne. Kanskje det er på tide å trå ut av offerrollen og selv ta litt ansvar. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt rolig, og deltar i tråden så lenge jeg finner det interessant. Hvordan har du fått det for deg at du kan styre noe som helst her?
 

Jeg liker ikke at dere går til frontalangrep på hi og tillegger henne all slags onde hensikter og personlighet. Hun forteller at hun sliter med vissheten om hva hun har gjort, men at hun ser at det blir vanskelig å gjøre noe uten å risikere å gjøre vondt verre. Men dere angriper som hyener og lar henne ikke slippe ‘så lett’. Føler dere at dere er berettiget til å være ufin med hi på bakgrunn av hva dere selv var utsatt for? Føler dere at det er greit at dere lyver om hva som blir skrevet i tråden fordi dere kjenner dere igjen i hi sin fortelling?
 

Noe er det, i hvert fall, for makan til usaklige angrep er det sjelden man ser her inne. Kanskje det er på tide å trå ut av offerrollen og selv ta litt ansvar. 

Anonymkode: 9419c...d2c

For all del. Tror personlig at du bare ødelegger for HI, med dine frekke og spydige angrep på alle og enhver. Men lar så klart henne vurdere dette selv, da det er hennes tråd. 

Jeg gir meg, for jeg orker ikke flere av de såkalt ‘helt rolige innleggene’ dine. 

Anonymkode: 8c3e7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange svar og meninger, og jeg tenker at det kan være greit å nyansere litt. Måten jeg oppførte meg på overfor akkurat denne jenta var selvfølgelig ikke greit i det hele tatt, men det betyr ikke at jeg er en ondskapsfull bølle generelt. Som jeg skrev i HI, så oppfattet jeg ikke den gangen at det jeg gjorde var slemt og gikk aldri inn for å være direkte slem mot henne, og jeg oppsøkte henne aldri selv, altså gikk etter henne for å være dum med henne, det var da hun oppsøkte meg at jeg ikke reagerte på en grei måte. Det hente noen ganger da jeg var en 7-8 år gammel at jeg sprakk og sa noe i duren "ååå, du er så barnslig, kan du ikke leke med noen andre?", men ellers sa jeg aldri noe til henne av stygge ord, men jeg hadde nok dessverre et avvisende kroppsspråk.

På ungdomsskolen var det mer sjeldent at vi hadde noe særlig med hverandre å gjøre, men hun kom noen ganger bort da jeg snakket med bestevennen min, og da sukket jeg tydelig, himlet med øynene hvis hun sa noe jeg synes var teit osv. Intensjonen min var ikke å være slem, jeg ville bare at hun skulle la meg være i fred, men nå som voksen forstår jeg jo at den oppførselen, selv om jeg da ikke synes jeg gjorde noe veldig galt, absolutt ikke var ok. At å bli utsatt for sukking og himling med øynene når en kanskje er ensom og prøver å ta kontakt kan svi like mye som kjipe ord. Og det skulle jeg oppriktig ønske at jeg kunne endret på det nå, men det kan jeg ikke. 

De handlingene, at jeg var så avvisende, og baksnakket henne en del, var en kjip oppførsel fra min side som jeg verken vil, kan eller skal unnskylde, men det var og er også en veldig liten del av hele meg. Både av den jeg var og den jeg er. Jeg var ganske stille og sjenert, ikke en av de populære og sjefene, og jeg pleide å hjelpe den eldre naboen med å handle matvarer, en annen med å trille tur med babyen hennes så hun kunne hvile litt og så snart jeg ble gammel nok begynte jeg som frivillig i dyrebeskyttelsen. Poenget med dette er ikke å forsøke å fremstille meg selv som en helgen eller noe sånt, men for å vise at verden og dens personer sjeldent er sort-hvit. Jeg var både snill, hjelpsom, rolig og forsiktig av meg OG hadde en oppførsel overfor ett menneske som var dårlig. Hele meg verken var eller er et monster, men overfor akkurat denne jenta var jeg kanskje det, og det er en kjip erkjennelse å vite at man kanskje har vært med på å lage arr i noen andre sin sjel når man i utgangspunktet ønsker å være et godt menneske som ikke skader andre rundt seg.

Etter alle svarene her, så tenker jeg at jeg ikke tar kontakt og får eie min dårlige samvittighet og selverkjennelse selv, men skulle våre veier tilfeldigvis møtes igjen, så kan jeg heller si noe da. Jeg takker for alle innspill, og legger denne saken død nå.

HI

 

Anonymkode: 5165f...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oi, her var det mange svar og meninger, og jeg tenker at det kan være greit å nyansere litt. Måten jeg oppførte meg på overfor akkurat denne jenta var selvfølgelig ikke greit i det hele tatt, men det betyr ikke at jeg er en ondskapsfull bølle generelt. Som jeg skrev i HI, så oppfattet jeg ikke den gangen at det jeg gjorde var slemt og gikk aldri inn for å være direkte slem mot henne, og jeg oppsøkte henne aldri selv, altså gikk etter henne for å være dum med henne, det var da hun oppsøkte meg at jeg ikke reagerte på en grei måte. Det hente noen ganger da jeg var en 7-8 år gammel at jeg sprakk og sa noe i duren "ååå, du er så barnslig, kan du ikke leke med noen andre?", men ellers sa jeg aldri noe til henne av stygge ord, men jeg hadde nok dessverre et avvisende kroppsspråk.

På ungdomsskolen var det mer sjeldent at vi hadde noe særlig med hverandre å gjøre, men hun kom noen ganger bort da jeg snakket med bestevennen min, og da sukket jeg tydelig, himlet med øynene hvis hun sa noe jeg synes var teit osv. Intensjonen min var ikke å være slem, jeg ville bare at hun skulle la meg være i fred, men nå som voksen forstår jeg jo at den oppførselen, selv om jeg da ikke synes jeg gjorde noe veldig galt, absolutt ikke var ok. At å bli utsatt for sukking og himling med øynene når en kanskje er ensom og prøver å ta kontakt kan svi like mye som kjipe ord. Og det skulle jeg oppriktig ønske at jeg kunne endret på det nå, men det kan jeg ikke. 

De handlingene, at jeg var så avvisende, og baksnakket henne en del, var en kjip oppførsel fra min side som jeg verken vil, kan eller skal unnskylde, men det var og er også en veldig liten del av hele meg. Både av den jeg var og den jeg er. Jeg var ganske stille og sjenert, ikke en av de populære og sjefene, og jeg pleide å hjelpe den eldre naboen med å handle matvarer, en annen med å trille tur med babyen hennes så hun kunne hvile litt og så snart jeg ble gammel nok begynte jeg som frivillig i dyrebeskyttelsen. Poenget med dette er ikke å forsøke å fremstille meg selv som en helgen eller noe sånt, men for å vise at verden og dens personer sjeldent er sort-hvit. Jeg var både snill, hjelpsom, rolig og forsiktig av meg OG hadde en oppførsel overfor ett menneske som var dårlig. Hele meg verken var eller er et monster, men overfor akkurat denne jenta var jeg kanskje det, og det er en kjip erkjennelse å vite at man kanskje har vært med på å lage arr i noen andre sin sjel når man i utgangspunktet ønsker å være et godt menneske som ikke skader andre rundt seg.

Etter alle svarene her, så tenker jeg at jeg ikke tar kontakt og får eie min dårlige samvittighet og selverkjennelse selv, men skulle våre veier tilfeldigvis møtes igjen, så kan jeg heller si noe da. Jeg takker for alle innspill, og legger denne saken død nå.

HI

 

Anonymkode: 5165f...cf4

Jeg tror det er best at du ikke sier noe. Det virker ikke som noen oppriktig anger. Når du er klar til å stå frem og si "ja, geg var en drittsek", uten bortforklaringer, kan du heller vurdere å oppsøke henne. 

Anonymkode: 8c1d3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror det er best at du ikke sier noe. Det virker ikke som noen oppriktig anger. Når du er klar til å stå frem og si "ja, geg var en drittsek", uten bortforklaringer, kan du heller vurdere å oppsøke henne. 

Anonymkode: 8c1d3...606

At hi forklarer bakgrunnen til oss betyr selvsagt ikke at hun hadde sagt det til henne. 

Anonymkode: 9419c...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...