Gå til innhold

Hva er det som gjør folk så oppmerksomhets-syke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på TikTok, instagram, facebook ja egentlig over hele den sosiale medie-linja, så er det så mange mennesker som legger ut innlegg, blogger og videoer av både helseproblemer og andre ting de sliter med. Hva i all verden er det som gjør at disse menneskene tror det er veldig interessant for hele verden å høre om deres problemer? Hvorfor dette voldsomme eksponerings-behovet? Det gjelder både unge og voksne. 

Kan alt dette vi får midt i fleisen hver dag, bidra til å gjøre oss mentalt slitne og syke? Noen tanker om det? 

Anonymkode: 5d431...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i bunn og grunn dumme mennesker som leker influensere. Komplett idioti. Derfor er jeg kun på snapchat av sosiale medier. Men er mange dumme mennesker der også. Mest kvinner. 

Anonymkode: e9d06...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kan alt dette vi får midt i fleisen hver dag, bidra til å gjøre oss mentalt slitne og syke? Noen tanker om det? 

Anonymkode: 5d431...9b3

Selvfølgelig. Men man er jo slett ikke nødt til å utsette seg for det… 

Anonymkode: fc078...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De synes kanskje det er godt å snakke om det til noen. Og så synes de det er lettere å si det til en telefon, enn ansikt til ansikt med en spesifikk person?
Og så er det jo veldig i tiden nå og vise begge sider av livet. 
Trender finner man overalt, også i sosiale medier. 

Anonymkode: 0a3d3...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg ser på TikTok, instagram, facebook ja egentlig over hele den sosiale medie-linja, så er det så mange mennesker som legger ut innlegg, blogger og videoer av både helseproblemer og andre ting de sliter med. Hva i all verden er det som gjør at disse menneskene tror det er veldig interessant for hele verden å høre om deres problemer? Hvorfor dette voldsomme eksponerings-behovet? Det gjelder både unge og voksne. 

Kan alt dette vi får midt i fleisen hver dag, bidra til å gjøre oss mentalt slitne og syke? Noen tanker om det? 

Anonymkode: 5d431...9b3

Jeg tror delingen i de fleste tilfeller skyldes et ønske om å bli sett og forstått. Samtidig kan slikt ha en viss smitteeffekt, det er mye feilinformasjon som spres i disse kanalene og mye selvdiagnostisering som gjøres, der det kanskje mest handler om normal individuell variasjon i personlighet og normale følelsesmessige reaksjoner. 

Anonymkode: 29f73...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men personlig synes jeg det er bedre at det snakkes om helseproblemer (feks fokus på kvinnehelse) enn mye av det andre som legges ut. 

Har en nabo som legger ut 20-30 bilder av barnet sitt hver dag. 

Ei venninne som legger ut alt hun spiser og trener, og det som er ille med det er at hun ikke har peiling på kosthold og helse. Dårlig forbilde dersom yngre jenter ser dette.

Eller de som eeeelsker livet. Leker mental-coach 🙈 Legger ut bilder av regndråper, bilder av solnedgangen, hva de er takknemlig for. Fint å bli mer obs på ting og være takknemli, men å skrive 3 ting i en bok hver dag er drøyt. Det legges ut bilder fra bøker, der de har markert en setning som gir mening for dem. Det gir jo ingen mening for andre. Bare svada.

 

Anonymkode: d7ce3...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jo du kun utsatt for det du velger selv. Du trenger ikke bruke sosiale medier, og om du gjør det kan du selv velge hva du bruker tid på.

Ellers er det jo ikke tvil om at det er kjedelige og usmarte idioter der ute, de finnes jo i den fysiske verden i hopetall og hittil har vi ikke fått nektet dem internettadgang. At de har oppmerksomhetsbehov og kort vei til egen navle er heller ikke ei bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Algoritmen er jo styrt mot deg. Jeg får opp sy/strikke/hekle-videoer, DIY, bøker og minecraft. Slutt å se på de, så blir det mindre av det.

Anonymkode: 3700e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Algoritmen er jo styrt mot deg. Jeg får opp sy/strikke/hekle-videoer, DIY, bøker og minecraft. Slutt å se på de, så blir det mindre av det.

Anonymkode: 3700e...e22

Hi spør om hva det er som gjør at så mange legger ut så mye om helseproblemer, og om alt dette helsefokuset bidrar til å gjøre folk syke. Hun spør ikke om hvorfan hun kan skjermes fra slike videoer og innlegg.

Anonymkode: 1b7ca...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hi spør om hva det er som gjør at så mange legger ut så mye om helseproblemer, og om alt dette helsefokuset bidrar til å gjøre folk syke. Hun spør ikke om hvorfan hun kan skjermes fra slike videoer og innlegg.

Anonymkode: 1b7ca...341

Det gjør hun ikke. Les HI.

Anonymkode: fc078...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever en endring, både hos med selv og omverden. Ser tilbake til den gang Facebook var «det nye». Herregud for noen idiotiske statuser 😆🙈 For en del år siden endret jeg hele holdningen til SoMe, slettet alle bilder av barna, strammet inn personvern osv. Det merker jeg mange har gjort, men noen henger igjen i:

På legevakta…. Uten videre oppfølging så klart, hvor alle bare: å nei, hva har skjedd. Eller bilde av en brødskive, frokost! Eller halve Norge som skal gratulere med dagen? GMD? 
 

SoMe er ikke spesielt spennende lengre, sjelden innom. 
 

Til spørsmålet ditt. Ja, jeg tror det er noe i det Harald Eia ble så upopulær for å si høyt. Klaging gjør ikke ting bedre og det er mye klaging. Jeg tror det bunner i ett behov for oppmerksomhet og anerkjennelse. SoMe antar jeg er da den kanalen folk bruker når de ikke får det dekket ellers i livet. 

 

Anonymkode: 02cb1...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det gjør hun ikke. Les HI.

Anonymkode: fc078...8c3

Hva i all verden er det som gjør at disse menneskene tror det er veldig interessant for hele verden å høre om deres problemer? Hvorfor dette voldsomme eksponerings-behovet? Det gjelder både unge og voksne. 

Kan alt dette vi får midt i fleisen hver dag, bidra til å gjøreoss mentalt slitne og syke? Noen tanker om det? 

Anonymkode: 1b7ca...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...