Gå til innhold

Jeg er fortvilet! Ang lån


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som andre sier, så løses det lånet som du snakker om ved salg av boligen og endelig oppgjør etter skilsmisse. Så sånn sett er det ikke mer stress enn «vanlig» skilsmisse stress 🤷‍♀️

Anonymkode: c2d0d...4ab

Ja, det er sant. Det ordner seg nok 

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare dokumenter godt at det er du som har betalt lånet, selv om han også er en del av det. Så du kan kreve det tilbake fra oppgjøret av huset senere. Da er det kanskje likegreit at regningene kun står på deg,så er det heller ingen tvil. Står regninger også på han, kan han kanskje påstå at han også har betalt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerdølen skrev (11 minutter siden):

Bare dokumenter godt at det er du som har betalt lånet, selv om han også er en del av det. Så du kan kreve det tilbake fra oppgjøret av huset senere. Da er det kanskje likegreit at regningene kun står på deg,så er det heller ingen tvil. Står regninger også på han, kan han kanskje påstå at han også har betalt på dem.

Har det noe å si for oppgjøret hvem som betaler lånet så lenge de er gift, da? 

Anonymkode: f9eea...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Har det noe å si for oppgjøret hvem som betaler lånet så lenge de er gift, da? 

Anonymkode: f9eea...1c6

Ja, det kan vel ofte bli det. Her tenker jeg for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har det noe å si for oppgjøret hvem som betaler lånet så lenge de er gift, da? 

Anonymkode: f9eea...1c6

Vi er separert 

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerdølen skrev (32 minutter siden):

Bare dokumenter godt at det er du som har betalt lånet, selv om han også er en del av det. Så du kan kreve det tilbake fra oppgjøret av huset senere. Da er det kanskje likegreit at regningene kun står på deg,så er det heller ingen tvil. Står regninger også på han, kan han kanskje påstå at han også har betalt på dem.

Han har fått fradrag på rentene på selvangivelsen... er ikke rett det

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han har fått fradrag på rentene på selvangivelsen... er ikke rett det

Anonymkode: fb69e...efd

Nå deles rentene likt mellom lånetakerne, så må dere selv endre fordelingen, men da må dere være enige om det. 

Anonymkode: 03221...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han har fått fradrag på rentene på selvangivelsen... er ikke rett det

Anonymkode: fb69e...efd

Du gjør endringer på din skattemelding - skriv hele lånesummen på deg hvis du alene har betalt den, eller halvparten, så blir fradraget justert automatisk.. 

Anonymkode: c2d0d...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Du gjør endringer på din skattemelding - skriv hele lånesummen på deg hvis du alene har betalt den, eller halvparten, så blir fradraget justert automatisk.. 

Anonymkode: c2d0d...4ab

Nei. Begge må gjøre det

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja. Pengene ble brukt til svindel. Vi visste selvsagt IKKE at det var svindel før lenge etterpå.

Nå når vi begge har tapt pengene så ønsker ikke mannen å betale ned på lånet som begge har tatt opp. Tatt opp lån sammen. Han skylder på meg, mener at det er min feil. 

Anonymkode: fb69e...efd

Ta det til forliksrådet, koster lite og om svindleren taper så må han betale dere tilbake både gebyret samt renter på pengene. Da kan dere kreve pengene tilbake hos personen dere har gitt de til. Må gå til forliksrådet i kommunen svindleren bor i. Om dere får medhold hos forliksrådet så kan dere faktisk få hjelp hos namsmannen for å kreve inn pengene. 

HUSK: Hos forliksrådet MÅ dere ikke kalle det svindel, kall det heller en tvist/uenighet. Forliksrådet tar tvister men ikke svindel, da svindel går under straffeloven og må tas av politiet. 

Jeg har hjulpet flere ta svindlere på den måten, forliksrådet er rett instans. 

Anonymkode: 065c3...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er å kontakte banken og fortelle dem dette. Det er i tilfelle kun de som kan gjøre noe. Ved problemer med betalinger eller spørsmål/konflikter rundt lån, MÅ man snakke med banken. Viktigste er å lære seg å ikke være så tafatt, du er ansvarlig for ditt eget liv og må ta tak, ting løser seg ikke av seg selv.

Anonymkode: b7bec...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ta det til forliksrådet, koster lite og om svindleren taper så må han betale dere tilbake både gebyret samt renter på pengene. Da kan dere kreve pengene tilbake hos personen dere har gitt de til. Må gå til forliksrådet i kommunen svindleren bor i. Om dere får medhold hos forliksrådet så kan dere faktisk få hjelp hos namsmannen for å kreve inn pengene. 

HUSK: Hos forliksrådet MÅ dere ikke kalle det svindel, kall det heller en tvist/uenighet. Forliksrådet tar tvister men ikke svindel, da svindel går under straffeloven og må tas av politiet. 

Jeg har hjulpet flere ta svindlere på den måten, forliksrådet er rett instans. 

Anonymkode: 065c3...f28

Det kommer jo an på beløpet. Forliksrådet kan ikke ta avgjørelser i tvister over visse beløp

Anonymkode: 23db5...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han har fått fradrag på rentene på selvangivelsen... er ikke rett det

Anonymkode: fb69e...efd

Nei, jeg er enig i det, så lenge du betaler alt burde du får hele rentefradraget også.

Men hvordan går det med skilsmisseoppgjøret da? Om dere er separert har dere vel flyttet fra hverandre? Da må felles gjeld gjøres opp, hus selges om nødvendig osv så begge får startet sine nye liv uten økonomisk grums som henger igjen fra ekteskapet.

Anonymkode: 2f2f0...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kommer jo an på beløpet. Forliksrådet kan ikke ta avgjørelser i tvister over visse beløp

Anonymkode: 23db5...bd3

Det må være under 200 000 

Anonymkode: 065c3...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, jeg er enig i det, så lenge du betaler alt burde du får hele rentefradraget også.

Men hvordan går det med skilsmisseoppgjøret da? Om dere er separert har dere vel flyttet fra hverandre? Da må felles gjeld gjøres opp, hus selges om nødvendig osv så begge får startet sine nye liv uten økonomisk grums som henger igjen fra ekteskapet.

Anonymkode: 2f2f0...947

Det går ikke så bra. Han kommer dårlig ut av det. Jeg får såååå dårlig samvittighet 😭 føler at alt er min feil

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det må være under 200 000 

Anonymkode: 065c3...f28

Det er over det

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er over det

Anonymkode: fb69e...efd

Hvis dere låner over 200.000,- for å satse på krypto eller noe annet slik er det så dumt at jeg mangler ord. 

Anonymkode: 88d2d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dere låner over 200.000,- for å satse på krypto eller noe annet slik er det så dumt at jeg mangler ord. 

Anonymkode: 88d2d...b42

Jeg også!  Vær så snill å ikke ta denne diskusjonen. Vi var dum ja! Jævlig dumme. Men vi må gå videre

Anonymkode: fb69e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...