Gå til innhold

Kan man skrive av (fradrag) for utgifter i forbindelse med privat ungdomsskole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som går på privat ungdomsskole, er det mulig å fradragsføre utgiftene (skolepengene jeg betaler er ca 3.500,- pr måned). Han har gått der 2 år nå, men har ikke tenkt på dette før. Jeg har prøvd å sjekke litt på nett, uten å finne svar på dette. Så tenker at det sikkert er mange her som har vært gjennom dette ¨kanskje kan svare? 

Anonymkode: ae2e8...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, i Norge kan du ikke trekke fra kostnader til privatskole for barna dine på skatten. Foreldrefradraget tillater fradrag for utgifter til barnehage, dagmamma, barnepass (også på kveldstid), skolefritidsordning/idrettsfritidsordning, og kjøring til og fra disse hvis det er omvei til jobben1. Det inkluderer også betaling for formidling av barnepasstjenester og fritidsordninger utenom skolefritidsordningen, som for eksempel idrett og korps. Men det dekker ikke utgifter til privatskole.

Anonymkode: 4af1e...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, i Norge kan du ikke trekke fra kostnader til privatskole for barna dine på skatten. Foreldrefradraget tillater fradrag for utgifter til barnehage, dagmamma, barnepass (også på kveldstid), skolefritidsordning/idrettsfritidsordning, og kjøring til og fra disse hvis det er omvei til jobben1. Det inkluderer også betaling for formidling av barnepasstjenester og fritidsordninger utenom skolefritidsordningen, som for eksempel idrett og korps. Men det dekker ikke utgifter til privatskole.

Anonymkode: 4af1e...5cc

Fradrag på skatten er da ikke «dekke utgifter til privatskole» 

til TS nei, du kan ikke skrive det på skattemeldingen, det du som forelder betaler i mnd er ca 20% av hva plassen egentlig koster, resten dekker staten. Foreldrefradraget gjelder kun ut barnetrinn, hvis jeg husker riktig 

Anonymkode: 6a327...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, var jo det jeg også trodde. Men, plutselig kom jeg på at det var jo dumt og bare tro når man ikke har sjekket. 

Ha en fin dag og god påske!!

Anonymkode: ae2e8...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fradrag på skatten er da ikke «dekke utgifter til privatskole» 

til TS nei, du kan ikke skrive det på skattemeldingen, det du som forelder betaler i mnd er ca 20% av hva plassen egentlig koster, resten dekker staten. Foreldrefradraget gjelder kun ut barnetrinn, hvis jeg husker riktig 

Anonymkode: 6a327...7f9

Fradraget dekker ikke utgifter til privatskole. For det er fradrag denne teksten handler om. 

Anonymkode: 4af1e...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Fradraget dekker ikke utgifter til privatskole. For det er fradrag denne teksten handler om. 

Anonymkode: 4af1e...5cc

Eh, det var akkurat det jeg kommenterte, til den første kommentaren… Fradrag dekker ikke utgifter 

Anonymkode: 6a327...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...