Gå til innhold

Ozempic og wegovyspørsmål - igjen.. ;)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som går på en av desse medisinene for å få fortgang i vektnedgang, hvordan virker de på søtsug? Eller rettere sagt: sug etter å stappe noe i munnen hele tiden?

Jeg sliter med ovrspising. Tenker på mat konstant! Hele dagen går med på å stå i mot trangen til å spise og lykken er stor når jeg endelig kan unne meg et måltid. Som selvsagt er aaaaaltfor stort( rent kalorimessig), men som jeg ikke klarer å kontrollere. Det føles helt håpløst å noen sinne skulle få kontroll på denne overspisingen.

Så nå kontakter jeg legen for å få hjelp.

Tenker da på desse dyre sprøytene- tror dere at de vil hjelpe mot denne spisetrangen? 

Anonymkode: 1df23...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på grunnen til overspisingen 

Den hemmer varslingen fra sulthormonene, så man blir mindre sulten. Spiser du fordi du er sulten hjelper den godt.

Men den har ikke like god effekt på psykisk spising. Virker litt der også, men ikke like godt. Et årsaken til at du spiser en psykisk trøstespising bør du ha samtalehjelp i tillegg 

Anonymkode: 598fd...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegovy er medisinen for vektnedgang fordi den kan gis i større dose, denne kan skrives ut på blåresept for folk med høy bmi, eller på hvit resept om den bmi er under 30. Om man har tilleggsplager som følge av vekt, feks høyt blodtrykk kan den gis til folk med under 30 i bmi på blå resept. 

Mens ozempic gis til diabetikere, men har da samme effekt på søtsuget og sultfølelsen fordi det pr definisjon er samme medisin og virkestoffer.  Men denne medisinen kan ikke gå så langt opp i dose og det er forskjellen på disse to. 

Så til spørsmålet ditt: ja, det hemmer sultfølelsen og søtsuget. Men for å få god effekt må du ha økt dosen en del ganger så ikke fortvil om du ikke merker forskjell på den fleste sprøyta.

Ville ha snakket med legen om tablettene Mysimba med samme virkning. Der begynner du på 1 tablett og øker hver uke til du er på maksdose 2 om morgenen og 2 på ettermiddagen.  Disse har også god effekt og du mister all søtsug, samt spiser mindre porsjoner 😊 Tenker mysimba er en god start, og fortsette på sprøytene etter de 3 mnd er gått. Lykke til! 

Anonymkode: 47d0c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Wegovy er medisinen for vektnedgang fordi den kan gis i større dose, denne kan skrives ut på blåresept for folk med høy bmi, eller på hvit resept om den bmi er under 30. Om man har tilleggsplager som følge av vekt, feks høyt blodtrykk kan den gis til folk med under 30 i bmi på blå resept. 

Mens ozempic gis til diabetikere, men har da samme effekt på søtsuget og sultfølelsen fordi det pr definisjon er samme medisin og virkestoffer.  Men denne medisinen kan ikke gå så langt opp i dose og det er forskjellen på disse to. 

Så til spørsmålet ditt: ja, det hemmer sultfølelsen og søtsuget. Men for å få god effekt må du ha økt dosen en del ganger så ikke fortvil om du ikke merker forskjell på den fleste sprøyta.

Ville ha snakket med legen om tablettene Mysimba med samme virkning. Der begynner du på 1 tablett og øker hver uke til du er på maksdose 2 om morgenen og 2 på ettermiddagen.  Disse har også god effekt og du mister all søtsug, samt spiser mindre porsjoner 😊 Tenker mysimba er en god start, og fortsette på sprøytene etter de 3 mnd er gått. Lykke til! 

Anonymkode: 47d0c...1eb

Kilden på dette?

Anonymkode: 8b3f4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av sprøytene gis på blå resept lenger, du må betale selv.

Anonymkode: 598fd...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både Mysimba og Wegovy. Mysimba ble jeg helt ødelagt av, mistet hele livslysten pga kvalme. Wegovy har jeg gått på i åtte uker, og gått ned nesten en kg i uken. Jeg ønsker å fortsette, men klarer ikke pga bivirkninger. Jeg blir helt ødelagt i magen, kan ikke spise noe fett uten å sitte på do i timesvis. Noe som ødelegger for mitt sosiale liv, alt av bursdager, besøk, reiser og lignende måtte kuttes fordi magen slår seg vrang. I tillegg har jeg fått kløende eksem på hele kroppen. Klør meg til blods hver natt. Fint at det finnes medisin for oss som spiser bort alt av følelser, men når kroppen og livet blir ødelagt pga bivirkninger er det ikke verdt det.

Anonymkode: ee366...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å prøve femdagers nullstilling og fasteimiterende diet?

Du burde virkelig tenke nøye over om du ønsker å sprøyte noe inn i kroppen for å få en endring. 

Ellers vil jeg anbefale Paul Mckenna sin lydbok, I can make you thin. Der får du hypnoser og andre verktøy for å ta rota til problemet. Mye sunnere enn å sprøyte kroppen full av noe du ikke vet langtidsvirkningen av. 

Anonymkode: 82da1...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kilden på dette?

Anonymkode: 8b3f4...7c0

Overalt på nett. 

Screenshot_20240320_114755_Chrome.thumb.jpg.9d79245e08b294d5f60e29dd1171d104.jpg

Anonymkode: 47d0c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Wegovy er medisinen for vektnedgang fordi den kan gis i større dose, denne kan skrives ut på blåresept for folk med høy bmi, eller på hvit resept om den bmi er under 30. Om man har tilleggsplager som følge av vekt, feks høyt blodtrykk kan den gis til folk med under 30 i bmi på blå resept. 

Mens ozempic gis til diabetikere, men har da samme effekt på søtsuget og sultfølelsen fordi det pr definisjon er samme medisin og virkestoffer.  Men denne medisinen kan ikke gå så langt opp i dose og det er forskjellen på disse to. 

Så til spørsmålet ditt: ja, det hemmer sultfølelsen og søtsuget. Men for å få god effekt må du ha økt dosen en del ganger så ikke fortvil om du ikke merker forskjell på den fleste sprøyta.

Ville ha snakket med legen om tablettene Mysimba med samme virkning. Der begynner du på 1 tablett og øker hver uke til du er på maksdose 2 om morgenen og 2 på ettermiddagen.  Disse har også god effekt og du mister all søtsug, samt spiser mindre porsjoner 😊 Tenker mysimba er en god start, og fortsette på sprøytene etter de 3 mnd er gått. Lykke til! 

Anonymkode: 47d0c...1eb

Man får ikke Wegovy på blå resept, uansett bmi.

Anonymkode: 49df4...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Overalt på nett. 

Screenshot_20240320_114755_Chrome.thumb.jpg.9d79245e08b294d5f60e29dd1171d104.jpg

Anonymkode: 47d0c...1eb

Ja her står det mye om blå og hvit resept. 🙄

Anonymkode: 8b3f4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man får ikke Wegovy på blå resept, uansett bmi.

Anonymkode: 49df4...2f0

Har hørt at det er mulig å søke om en har bmi på over 50 og vektrelaterte sykdommer, men at de fleste likevel får avslag. 

Anonymkode: 9579c...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at Wegovy må du i så fall fortsette med hele livet. Søtsuget/gamle matvaner kommer tilbake bare noen dager etter at man slutter å bruke det, ifølge folk her i Danmark som har lengre erfaring med produktet. 

En av kvinnene hadde gått ned over 25 kilo på et år, og beskrev nettopp hvordan hun på Wegovy ikke engang tenkte på mat før langt ut på ettermiddagen, og måtte minne seg selv på å spise. Tidligere hadde hun småspist hele dagen og vært sulten/fysen "hele tiden" . 

Etter et år med Wegovy var hun sikker på at hun kunne klare å holde vekta nede, nettopp fordi hun hadde fått nye og gode matvaner over lang tid. Men bare etter noen dager uten medisinen var hun tilbake foran kjøleskapet og tenkte like mye på mat som før. Litt demotiverende, spør du meg. 

Anonymkode: c808d...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja her står det mye om blå og hvit resept. 🙄

Anonymkode: 8b3f4...7c0

Nei stemmer, den er ikke på blåresept,  sorry! 

Det var ozempic som ble gitt på blåresept til pasienter som skulle ned i vekt. Men nå er reglene blitt klarere og den brukes utelukkende som diabetes medisin. 

Anonymkode: 47d0c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Husk bare at Wegovy må du i så fall fortsette med hele livet. Søtsuget/gamle matvaner kommer tilbake bare noen dager etter at man slutter å bruke det, ifølge folk her i Danmark som har lengre erfaring med produktet. 

En av kvinnene hadde gått ned over 25 kilo på et år, og beskrev nettopp hvordan hun på Wegovy ikke engang tenkte på mat før langt ut på ettermiddagen, og måtte minne seg selv på å spise. Tidligere hadde hun småspist hele dagen og vært sulten/fysen "hele tiden" . 

Etter et år med Wegovy var hun sikker på at hun kunne klare å holde vekta nede, nettopp fordi hun hadde fått nye og gode matvaner over lang tid. Men bare etter noen dager uten medisinen var hun tilbake foran kjøleskapet og tenkte like mye på mat som før. Litt demotiverende, spør du meg. 

Anonymkode: c808d...878

Det er derfor den skal trappes ned over lang tid. Har gått på Wegovy i ett år nå og har nå fått nedtrappingsplan av legen. Den går over minst ett år med jevnlig oppfølging og samtaler med lege. Ifølge legen min tar det i hvertfall to år før hodet er innstilt på at en trenger mindre mat. 

Anonymkode: 9579c...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned på wegovy, har holdt vekten i snart 9 mnd etter slutt! 

Anonymkode: 5b975...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan vinkle det slik at overvekten ikke bare gir deg fysiske, men psykiske problemer? Det kan være en måte og få den over på blå resept, dette er bare noe jeg tenker og har ingen referanser til om det fungerer. 

Anonymkode: d39f2...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje man kan vinkle det slik at overvekten ikke bare gir deg fysiske, men psykiske problemer? Det kan være en måte og få den over på blå resept, dette er bare noe jeg tenker og har ingen referanser til om det fungerer. 

Anonymkode: d39f2...a77

De gis fortsatt ikke på blå resept!

Anonymkode: caee9...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kanskje man kan vinkle det slik at overvekten ikke bare gir deg fysiske, men psykiske problemer? Det kan være en måte og få den over på blå resept, dette er bare noe jeg tenker og har ingen referanser til om det fungerer. 

Anonymkode: d39f2...a77

Du får ikke blå resept uansett.

De er ikke godkjent for blå resept pga overvekt, uansett hva som er grunnen til overvekten 

Og overvekt skyldes alltid psyken, ingen spiser seg til så høy bmi at slankesprøyte er et alternativ uten at det er en psykisk grunn til overspisingen  

Anonymkode: 598fd...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du får ikke blå resept uansett.

De er ikke godkjent for blå resept pga overvekt, uansett hva som er grunnen til overvekten 

Og overvekt skyldes alltid psyken, ingen spiser seg til så høy bmi at slankesprøyte er et alternativ uten at det er en psykisk grunn til overspisingen  

Anonymkode: 598fd...b5c

Slankesprøytene demper apetitten, de gjør ingenting med psyken. Så om det kun var psykiske årsaker til overvekt ville de ikke fungert i det hele tatt.

Anonymkode: 80042...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og overvekt skyldes alltid psyken, ingen spiser seg til så høy bmi at slankesprøyte er et alternativ uten at det er en psykisk grunn til overspisingen  

Joda, det kan det godt være. Ingen psykisk grunn til det her.

Anonymkode: 49df4...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 20.3.2024 den 12.15):

Husk bare at Wegovy må du i så fall fortsette med hele livet. Søtsuget/gamle matvaner kommer tilbake bare noen dager etter at man slutter å bruke det, ifølge folk her i Danmark som har lengre erfaring med produktet. 

En av kvinnene hadde gått ned over 25 kilo på et år, og beskrev nettopp hvordan hun på Wegovy ikke engang tenkte på mat før langt ut på ettermiddagen, og måtte minne seg selv på å spise. Tidligere hadde hun småspist hele dagen og vært sulten/fysen "hele tiden" . 

Etter et år med Wegovy var hun sikker på at hun kunne klare å holde vekta nede, nettopp fordi hun hadde fått nye og gode matvaner over lang tid. Men bare etter noen dager uten medisinen var hun tilbake foran kjøleskapet og tenkte like mye på mat som før. Litt demotiverende, spør du meg. 

Anonymkode: c808d...878

Dette er sant for alle former for vektnedgang og er ikke noe spesielt med Wegovy. Nesten alle går opp igjen fordi det settes i gang flere prosesser i kroppen for å få opp vekten igjen, oppsummert senkes forbrenningen samtidig som matlysten øker. Med semaglutid kan en også få hjelp i denne fasen, som for noen (kanskje veldig mange) varer livet ut.

Anonymkode: ed049...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dette er sant for alle former for vektnedgang og er ikke noe spesielt med Wegovy. Nesten alle går opp igjen fordi det settes i gang flere prosesser i kroppen for å få opp vekten igjen, oppsummert senkes forbrenningen samtidig som matlysten øker. Med semaglutid kan en også få hjelp i denne fasen, som for noen (kanskje veldig mange) varer livet ut.

Anonymkode: ed049...f75

Det er sant. Du hører aldri noen si "Det er ikke noen vits i å gå på lavkarbo/periodisk faste/kaloritelling/Grethe Roede for du går bare opp igjen når du slutter." 

Anonymkode: 80042...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar,folkens. :) Jeg følger tråden min.

Anonymkode: 1df23...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er sant. Du hører aldri noen si "Det er ikke noen vits i å gå på lavkarbo/periodisk faste/kaloritelling/Grethe Roede for du går bare opp igjen når du slutter." 

Anonymkode: 80042...875

Jo, det hører man da stadig

Statistikk lyver ikke, og den sier at ca 95% av de som går ned går opp igjen.

Anonymkode: 598fd...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, det kan det godt være. Ingen psykisk grunn til det her.

Anonymkode: 49df4...2f0

Å? Hva er grunnen da?

Anonymkode: 6d3b4...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...