Gå til innhold

Barn lærer ikke verdien av penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er merkelig at så mange mener at barn ikke lærer verdien av penger nå som kontanter ikke er "in" lenger. Hvorfor det? Har de dumme barn? Eller er de selv for dumme til å lære barna sine dette?

Samfunnet endrer seg. Vi trenger ikke tviholde på kontanter for at barna våre skal lære seg økonomi.

Mitt barn har aldri hatt mer kontanter enn de "tannfeen" gir, men hun er svært sparsom og fornuftig med pengene. Det har JEG lært henne, ikke kontaktene hennes eller Visa,kortet hennes. Men JEG.

For meg er det utrolig viktig at barna forstår verdien av penger, og de forstår like godt at en 500-lapp i hånda er like mye verdt som 500 kr på saldoen i nettbanken. 

De minste barna tror jo at 4 kronestykker er mer enn to 20-kroninger, så hvor kommer dette fra at barn ikke forstår verdien av penger når de får vippset et beløp til kontoen sin?

Jeg tenker at det er noe alvorlig galt hvis et barn ikke forstår at 500 kr på saldo minus et kjøp på 200 kr betyr mindre penger på kontoen. Tallet 300 er mindre enn 500. Å holde 300 kr i hånda vs 500 kr er ikke nødvendigvis mer tydelig. 

I dagens samfunn bør barna bruke kort tidligst mulig(barneskole-alder) og lære seg å se saldoen øke/minke, sette av penger på sparekonto osv. 

Man må ikke vippse penger i hytt og pine selv om barnet har et visa-kort. Fast ukelønn (med eller uten oppgaver må være opp til hver enkelt familie å vurdere) og gode samtaler rundt økonomi er nok, trenger ikke tviholde på kronestykkene for at barna skal lære. Blir som om jeg skal lære barnet mitt opp i bruk av fasttelefon. 

Anonymkode: 7d51e...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanskelig å forstå at det for mange barn blir mer håndfast med kontanter enn med saldo på konto. Det er lettere å lære med kontanter og helt fra de er små når de leker butikk i barnehagen leker de med «penger». Vi foreldre skal lære barna, men det har definitivt skjedd noe når vi gikk vekk fra kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Synes det er merkelig at så mange mener at barn ikke lærer verdien av penger nå som kontanter ikke er "in" lenger. Hvorfor det? Har de dumme barn? Eller er de selv for dumme til å lære barna sine dette?

Samfunnet endrer seg. Vi trenger ikke tviholde på kontanter for at barna våre skal lære seg økonomi.

Mitt barn har aldri hatt mer kontanter enn de "tannfeen" gir, men hun er svært sparsom og fornuftig med pengene. Det har JEG lært henne, ikke kontaktene hennes eller Visa,kortet hennes. Men JEG.

For meg er det utrolig viktig at barna forstår verdien av penger, og de forstår like godt at en 500-lapp i hånda er like mye verdt som 500 kr på saldoen i nettbanken. 

De minste barna tror jo at 4 kronestykker er mer enn to 20-kroninger, så hvor kommer dette fra at barn ikke forstår verdien av penger når de får vippset et beløp til kontoen sin?

Jeg tenker at det er noe alvorlig galt hvis et barn ikke forstår at 500 kr på saldo minus et kjøp på 200 kr betyr mindre penger på kontoen. Tallet 300 er mindre enn 500. Å holde 300 kr i hånda vs 500 kr er ikke nødvendigvis mer tydelig. 

I dagens samfunn bør barna bruke kort tidligst mulig(barneskole-alder) og lære seg å se saldoen øke/minke, sette av penger på sparekonto osv. 

Man må ikke vippse penger i hytt og pine selv om barnet har et visa-kort. Fast ukelønn (med eller uten oppgaver må være opp til hver enkelt familie å vurdere) og gode samtaler rundt økonomi er nok, trenger ikke tviholde på kronestykkene for at barna skal lære. Blir som om jeg skal lære barnet mitt opp i bruk av fasttelefon. 

Anonymkode: 7d51e...df0

Og jeg lærer barnet mitt verdien av penger uten bruk av fast ukelønn. Det fleste gjør det de mener er riktig, men for helt små barn er fysiske penger mer konkret enn et tall i nettbanken. Man lærer barna opp etter alder og modenhet. Min 11 åring har nå stålkontroll på sin egen brukskonto, men da han var yngre fikk han kontanter til å ha i lommeboken sin. 
 

Dette var en merkelig ting å opphøye deg selv på? Har du et stort behov for at andre skal synes du er klok?

Anonymkode: 170e3...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fysiske penger er mer konkret og håndfast for små barn (og for så vidt for store også). I tillegg kan de fysisk telles, noe som er bra for mengdeforståelse og for mattematikk også.  At barn tror at 4 kronestykker er med en en 10 krone, er ikke rart i de hele tatt. De er tross alt barn og verdien av enkeltting er læring, ikke noe de (eller andre) automatisk skjønner.  Å skjønne ting er ikke noe som er medfødt, det er lærdom og erfaring som settes i system.

Anonymkode: 5f7e6...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at unge voksne har andre utfordringer med penger enn det tidligere generasjoner hadde. Tidligere generasjoner hadde penger i lommen. Når de var brukt opp var det ikke mer å hente. Det var veldig håndfast og konsekvensene umiddelbare. Var det ingen der man kunne låne av, så hadde man ikke mulighet for mer penger. Og om man var med venner hadde jo vennene ikke full tilgang til hele bankkontoen, men kun det de hadde tatt med av kontanter. Dette krevde en helt annen planlegging. 

Dagens unge voksne har bare tall å forholde seg til. Bankkortet ser helt lik ut om det er penger på det eller kontoen er tom. I tillegg kan de "reddes" ut av diverse situasjoner av at andre vippser dem penger. Da har de penger ganske umiddelbart og selv om den som vippser er langt unna . De kan også skyve problemene foran seg ved å til stadighet ta opp ny kreditt. Da kan man dytte problemet foran seg til det ikke lenger er håndterbart. 

Noen barn og ungdom får god opplæring hjemme, andre får det ikke. Derfor bør økonomi inn som tema i skolen. Renteberegning er f.eks. viktig da mange unge som tar opp kredittkortlån uten sikkerhet ikke har forstått eller tatt inn over seg kostnadene i dette. Og så er det slik her som med mange andre ting. Selv om de lærer økonomi av foreldre (og skolen), er det lett å la seg friste når kameraten har kjøpt seg mye og forsikrer om at det går helt fint og er lett å betale tilbake. Som ung voksen er det lett å følge dårlige råd selv om man egentlig vet bedre.  

Anonymkode: 76e5b...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter er jo mye mer håndfast for både voksne og barn. Det sier vell seg selv, hi?

Anonymkode: 16534...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn burde lære å håndtere kontanter og. De fleste land er ikke så langt fremme som Norge  desverre er når det gjelder dette.

Anonymkode: 21283...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mener mye rart, kanskje det er hold i noe, men det er jo ikke svart/hvitt. 
 

Akkurat som før, lærer noen verdien, andre ikke. Forskjell på seddel/mynt og kort med saldo, er at det blir visuelt. Ser det ved bruk av klokke eller dagsplan, for noen er det lettere å forstå/knekke koden når det blir visuelt. Men det meste kan læres og med mindre det er veldig vanskelig med digitale tall, pluss og minus, er det like greit å lære saldo og transaksjon med en gang. For noen er det kanskje ett godt verktøy på veien med seddel og mynt, f eks ved dyskalkuli eller en hjerne som lærer lettere med visuelle virkemidler. 

Anonymkode: e59f8...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår godt at unge voksne har andre utfordringer med penger enn det tidligere generasjoner hadde. Tidligere generasjoner hadde penger i lommen. Når de var brukt opp var det ikke mer å hente. Det var veldig håndfast og konsekvensene umiddelbare. Var det ingen der man kunne låne av, så hadde man ikke mulighet for mer penger. Og om man var med venner hadde jo vennene ikke full tilgang til hele bankkontoen, men kun det de hadde tatt med av kontanter. Dette krevde en helt annen planlegging. 

Dagens unge voksne har bare tall å forholde seg til. Bankkortet ser helt lik ut om det er penger på det eller kontoen er tom. I tillegg kan de "reddes" ut av diverse situasjoner av at andre vippser dem penger. Da har de penger ganske umiddelbart og selv om den som vippser er langt unna . De kan også skyve problemene foran seg ved å til stadighet ta opp ny kreditt. Da kan man dytte problemet foran seg til det ikke lenger er håndterbart. 

Noen barn og ungdom får god opplæring hjemme, andre får det ikke. Derfor bør økonomi inn som tema i skolen. Renteberegning er f.eks. viktig da mange unge som tar opp kredittkortlån uten sikkerhet ikke har forstått eller tatt inn over seg kostnadene i dette. Og så er det slik her som med mange andre ting. Selv om de lærer økonomi av foreldre (og skolen), er det lett å la seg friste når kameraten har kjøpt seg mye og forsikrer om at det går helt fint og er lett å betale tilbake. Som ung voksen er det lett å følge dårlige råd selv om man egentlig vet bedre.  

Anonymkode: 76e5b...672

Jeg er helt enig at det burde mer inn, i tillegg noe som er mye omtalt i disse dager, personlig skattemelding. Hvor og hvordan, skattekort, skattemelding og skatteoppgjør. Hva betyr trekkpliktig, trekkfritt, skattepliktig. Forskjell på personinntekt og alminnelig inntekt. Det er en oppgave alle på ett tidspunkt pålegges å sjekke/ha kontroll over av samfunnet, da tenker jeg det også er naturlig at det er en samfunnsoppgave med opplæringen. 

Anonymkode: e59f8...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn forstår at 500-200 er 300. Det er ikke problemet. Å forstå verdien av penger handler ikke om plusser og minuser. Det handler om at de ikke ser verdien i å HA penger. Men alle de elektroniske mulighetene, så er det bare en kjapp melding og så er det mer penger på kontoen. Har man ikke penger til mat, så sender man forespørsel på Vipps. Mor og far fyller på kontoen så fort den er tom. De skal jo få slippe å stå der og ikke har råd til noe i butikken. Og da ser de ikke verdien av å ha penger.

 

Anonymkode: 55936...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen hemmelighet at barn ofte sliter med abstrakte ting, det er lettere å lære når man har tingene foran seg. Er jo derfor de bruker kuleramme når de skal lære seg å regne.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at barn må lære seg hvordan dette med penger fungerer sånn som det brukes i dag, altså må de ha bankkort, de må lære å lese saldoen på konto på telefonen, og vite når de har råd og ikke råd til å kjøpe ting. De må lære å opprette flere kontoer, spare penger osv.

De må lære at man ikke bare kan dra kortet når kontoen er tom, at man ikke bare kan ta ut nye penger i minibanken når man ønsker seg noe osv. At man må tjene pengene først, så kommer de på konto, også kan man bruke dem.

Hvor gamle barna er når de skjønner dette, hvordan de skjønner det, hvilken måte foreldrene bruker osv er ikke så viktig egentlig. Det viktige er at vi faktisk bruker litt tid på å lære dem det.

Jeg er av de som mener personlig økonomi må inn i grunnskolen i mye større grad enn i dag. Det er skremmende mange tenåringer som ikke aner noen ting om hvordan ting fungerer, om gjeld, renter på gjeld, forskjellen på boliglån og kredittkort osv. Noen foreldre tror visst dette er kunnskap som bare detter ned i hodet på barna uten at de trenger gjøre noe for å lære dem det.

Resultatet er en generasjon som selv sier de er avhengig av Klarna, det er sprøtt altså.

Anonymkode: 2ebe0...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Resultatet er en generasjon som selv sier de er avhengig av Klarna, det er sprøtt altså.

Hvordan da avhengig av Klarna?

Anonymkode: 21283...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

De fleste barn forstår at 500-200 er 300. Det er ikke problemet. Å forstå verdien av penger handler ikke om plusser og minuser. Det handler om at de ikke ser verdien i å HA penger. Men alle de elektroniske mulighetene, så er det bare en kjapp melding og så er det mer penger på kontoen. Har man ikke penger til mat, så sender man forespørsel på Vipps. Mor og far fyller på kontoen så fort den er tom. De skal jo få slippe å stå der og ikke har råd til noe i butikken. Og da ser de ikke verdien av å ha penger.

 

Anonymkode: 55936...76a

Hvorfor lærer du ikke barna dine ansvar og økonomisk sans? 

Anonymkode: 170e3...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor lærer du ikke barna dine ansvar og økonomisk sans? 

Anonymkode: 170e3...88d

Hvordan kom du frem til dette?

Anonymkode: 55936...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste barn forstår at 500-200 er 300. Det er ikke problemet. Å forstå verdien av penger handler ikke om plusser og minuser. Det handler om at de ikke ser verdien i å HA penger. Men alle de elektroniske mulighetene, så er det bare en kjapp melding og så er det mer penger på kontoen. Har man ikke penger til mat, så sender man forespørsel på Vipps. Mor og far fyller på kontoen så fort den er tom. De skal jo få slippe å stå der og ikke har råd til noe i butikken. Og da ser de ikke verdien av å ha penger.

 

Anonymkode: 55936...76a

Det er jo ikke det det er snakk om.  Udugelige foreldre som pøser på med penger finnes uansett om det er kontanter eller kort. Det er ikke problemstillingen. Foreldre som ønsker å lære barna sine verdien av penger lærer de det selv om de gjør det med kort-bruk. Om de ikke greier å si nei til vipps så greier de ikke si nei til å gi en 200-lapp i hånda heller. 

Anonymkode: 7d51e...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel ingen hemmelighet at barn ofte sliter med abstrakte ting, det er lettere å lære når man har tingene foran seg. Er jo derfor de bruker kuleramme når de skal lære seg å regne.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at barn må lære seg hvordan dette med penger fungerer sånn som det brukes i dag, altså må de ha bankkort, de må lære å lese saldoen på konto på telefonen, og vite når de har råd og ikke råd til å kjøpe ting. De må lære å opprette flere kontoer, spare penger osv.

De må lære at man ikke bare kan dra kortet når kontoen er tom, at man ikke bare kan ta ut nye penger i minibanken når man ønsker seg noe osv. At man må tjene pengene først, så kommer de på konto, også kan man bruke dem.

Hvor gamle barna er når de skjønner dette, hvordan de skjønner det, hvilken måte foreldrene bruker osv er ikke så viktig egentlig. Det viktige er at vi faktisk bruker litt tid på å lære dem det.

Jeg er av de som mener personlig økonomi må inn i grunnskolen i mye større grad enn i dag. Det er skremmende mange tenåringer som ikke aner noen ting om hvordan ting fungerer, om gjeld, renter på gjeld, forskjellen på boliglån og kredittkort osv. Noen foreldre tror visst dette er kunnskap som bare detter ned i hodet på barna uten at de trenger gjøre noe for å lære dem det.

Resultatet er en generasjon som selv sier de er avhengig av Klarna, det er sprøtt altså.

Anonymkode: 2ebe0...0dd

De nå lære det samme enten foreldrene overfører fra nettbank eller åpner lommeboka og drar ut en 500-lapp. At man må jobbe for pengene må man om man har kontanter eller et bankkort. Enig i at det må inn på skolen.

Anonymkode: 7d51e...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan kom du frem til dette?

Anonymkode: 55936...76a

Du skriver vel om dine egne barn som har et så bevisstløst forhold til penger. For du vet vel egentlig lite om hvordan andre ordner seg?

Anonymkode: 170e3...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...