Gå til innhold

Er det noen som har skilt seg når de er ufør eller tjener ekstremt dårlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et veldig dårlig ekteskap som gjør meg fryktelig ulykkelig. Vi har vært gift i snart 20 år med to tenåringer, men det finnes ingen kommunikasjon mellom oss lenger. Null følelser og null intimitet. Vi lever som to halvgode venner. Jeg ønsker å bryte ut, men tør ikke ta skrittet fordi jeg er ufør. Jeg har utbetalt 23.000 kr per mnd og to barnebidrag.  Jeg ville fått litt mer alene, samt noe bidra fra han fordi han tjener omkring 2 millioner i året.

Er det noen som har skilt seg uten å vite om det økonomiske kan gå rundt? Jeg er så lei av å bo sammen med et menneske som bare hakker på alt jeg gjør og sier 😔 Jeg trodde jeg skulle orke til barna flyttet ut, men yngste er bare 13 år. Det blir for lenge.

Anonymkode: 5f165...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunnen til at det er ufør? Finnes det noe du kan jobbe med/utdanne deg til så du kan ha noe inntektsgivende arbeid.

Har du en så ille sykdom at det ikke finnes noen type jobb for deg, skal du jo likevel kunne overleve alene. Da er det NAV. Går kanskje også an å opprette en spleis.

Men først, har du prøvd å ta han med på parterapi? På familievernkontoret får dere det gratis. Hjalp veldig bra for oss! 

lykke til uansett ❤️

Anonymkode: 06793...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hva er grunnen til at det er ufør? Finnes det noe du kan jobbe med/utdanne deg til så du kan ha noe inntektsgivende arbeid.

Har du en så ille sykdom at det ikke finnes noen type jobb for deg, skal du jo likevel kunne overleve alene. Da er det NAV. Går kanskje også an å opprette en spleis.

Men først, har du prøvd å ta han med på parterapi? På familievernkontoret får dere det gratis. Hjalp veldig bra for oss! 

lykke til uansett ❤️

Anonymkode: 06793...a27

Jeg har mange senskader etter kreftbehandling, og disse kommer nok til å vare livet ut dessverre. Sånn sett vil ikke mitt inntektsgrunnlag forandre seg voldsomt. 
Når jeg er ufør får jeg penger fra nav. Har allerede vært gjennom den møllen, og får 100% uføretrygd nå. Som er ca 23.000 kr utbetalt per mnd. Spleis er ikke tingen for meg, men takk for lykkeønskninger ☺️

Anonymkode: 5f165...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller fattig, alene og bedre psyke, enn gift, mer velstående og ulykkelig. Sett deg ned og se på nav. Du kan ha rett på noen økte ytelser fordi du blir alene. Har du eierandel som gir deg egenkapital? 

Anonymkode: 6f889...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bolig bor dere i da? Han må vel betale deg ut så du har en grei egenkapital?

Jeg er ufør, og bor sammen med mannen min i en enebolig som er verdt 7-8 mill, med ca 3 mill i gjeld.

Så hadde jeg blitt skilt måtte han ha betalt ut meg med 2-2,5 mill og for der kunne jeg kjøpt meg en blokkleilighet og klart meg helt fint.

Hadde nå heller vært lykkelig i en liten leilighet enn ulykkelig i en stor enebolig.

Anonymkode: 56c90...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Heller fattig, alene og bedre psyke, enn gift, mer velstående og ulykkelig. Sett deg ned og se på nav. Du kan ha rett på noen økte ytelser fordi du blir alene. Har du eierandel som gir deg egenkapital? 

Anonymkode: 6f889...fe1

 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags bolig bor dere i da? Han må vel betale deg ut så du har en grei egenkapital?

Jeg er ufør, og bor sammen med mannen min i en enebolig som er verdt 7-8 mill, med ca 3 mill i gjeld.

Så hadde jeg blitt skilt måtte han ha betalt ut meg med 2-2,5 mill og for der kunne jeg kjøpt meg en blokkleilighet og klart meg helt fint.

Hadde nå heller vært lykkelig i en liten leilighet enn ulykkelig i en stor enebolig.

Anonymkode: 56c90...456

Vi har enebolig som er verdt ca 7-8 mill, hytte som er verdt kanskje 2,5 mill og to biler til en verdi av rundt 700.000 kr. Vi har også fond og aksjer verdt et par hundretusen. Gjelden er på 3,2 mill. Ja, jeg går nok ut av ekteskapet med litt egenkapital, men usikker på om det fordeles likt. Han hadde mer egenkapital enn meg da vi kjøpte huset, men har aldri skrevet det ned noe sted. Usikker på om han derfor får det med seg videre.

Anonymkode: 5f165...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parterapi før du bestemmer deg? Går du i terapi selv? Høres utrolig tøft ut, men jeg ville virkelig prøvd alt før jeg forlot ekteskapet.

Håper du får det bedre. 

Anonymkode: 90b2a...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har kun 24000-25000 i lønn, og har gått fra mannen.Tøft økonomisk akkurat nå fordi han ikke har begynt å betale bidrag enda og vi deler barnetrygda. Men heller litt mindre å rutte med enn i eit dårlig ekteskap er min konklusjon. Jeg har det mye bedre etter at jeg tok ut separasjon. 

Anonymkode: 88d1a...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvertfall søker om bostøtte,jeg får 3700 kr bare i bostøtte. Får også utvidet barnetrygd å den er vel på rundt 3700 kr den også for ett barn.

Anonymkode: 39eea...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

 

Vi har enebolig som er verdt ca 7-8 mill, hytte som er verdt kanskje 2,5 mill og to biler til en verdi av rundt 700.000 kr. Vi har også fond og aksjer verdt et par hundretusen. Gjelden er på 3,2 mill. Ja, jeg går nok ut av ekteskapet med litt egenkapital, men usikker på om det fordeles likt. Han hadde mer egenkapital enn meg da vi kjøpte huset, men har aldri skrevet det ned noe sted. Usikker på om han derfor får det med seg videre.

Anonymkode: 5f165...727

Han skal i rettferdighetens navn ha normaler når han hadde med seg mer. I samarbeidets interesse bør du la han få med det. 
Men egenkapital vil du jo få, og da vil du få muligheten til å kjøpe. Det er et bedre valg enn leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium skrev (Akkurat nå):

Han skal i rettferdighetens navn ha normaler når han hadde med seg mer. I samarbeidets interesse bør du la han få med det. 
Men egenkapital vil du jo få, og da vil du få muligheten til å kjøpe. Det er et bedre valg enn leie. 

Ikke «normaler», men «noe mer». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium skrev (7 minutter siden):

Han skal i rettferdighetens navn ha normaler når han hadde med seg mer. I samarbeidets interesse bør du la han få med det. 
Men egenkapital vil du jo få, og da vil du få muligheten til å kjøpe. Det er et bedre valg enn leie. 

Absolutt, jeg er ikke ute etter pengene hans. Han har en særdeles god lønn, og kom inn i ekteskapet med mer penger enn meg. Samtidig har jeg fått forskudd på arv fra mine foreldre på 300.000 kr som vi satt rett inn på lånet. Spiller sånt noe rolle også? 

Anonymkode: 5f165...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laveste sats AAP, da jeg gikk fra min mann og ble alene med 2 barn. Ble ufør etter noen år, og da ble økonomien mye bedre. Man får jo en del ekstra har man barn. Og her så er fars inntekt bare 700 000, og han betalte ca 10 000 for 2 barn. Men da hadde han lite samvær. 

Jeg hadde og litt egenkapital, så jeg fikk kjøpt meg en litt sliten rekkehus leilighet. Men vi trives veldig godt her.

Nå er det 15 år siden jeg gikk fra han, og jeg har aldri angret. 

Anonymkode: 99498...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Absolutt, jeg er ikke ute etter pengene hans. Han har en særdeles god lønn, og kom inn i ekteskapet med mer penger enn meg. Samtidig har jeg fått forskudd på arv fra mine foreldre på 300.000 kr som vi satt rett inn på lånet. Spiller sånt noe rolle også? 

Anonymkode: 5f165...727

Ja, det gjør der

Arv er alltid særeie så det skal du ha tilbake.

Ellers er regelen sånn at det man tar med seg inn i ekteskapet skal man også ha med ut igjen, mens verdier bygd opp i løpet av ekteskapet skal deles likt. 

Selv om han har tjent mer enn deg har dere begge bidratt med både lønn, tid og arbeid. En mann som tjener 2 mill jobber gjerne en del også, det hadde han kanskje ikke kunnet gjort om ikke du tok størst ansvar på hjemmebane osv. Alt teller i verdiskapningen i familien.

Anonymkode: 56c90...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Absolutt, jeg er ikke ute etter pengene hans. Han har en særdeles god lønn, og kom inn i ekteskapet med mer penger enn meg. Samtidig har jeg fått forskudd på arv fra mine foreldre på 300.000 kr som vi satt rett inn på lånet. Spiller sånt noe rolle også? 

Anonymkode: 5f165...727

Det gjør det. Han skal ha det han hadde med seg, og arv er personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller fattig og lykkelig. Du klarer deg. Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd midt i en AAP periode(mindre enn som ufør for min del).

Hadde da AAP, barnetrygd(3 stk på 2 barn), barnebidrag, bostøtte. Fikk også overgangsstønad, så de 3 årene fikk jeg inn gode rutiner mtp økonomi og når den støtten forsvant var budsjett og økonomi 100% på stell og jeg føler jeg har mye penger selv om jeg har lite utbetalt. Kjøper brukt, arver litt. Bruker ikke penger på unødvendige ting. 

Anonymkode: 53562...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...