Gå til innhold

Hvem velge som fadder? Venner eller familie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Familie synes jeg blir mest riktig. 

Anonymkode: 91ff3...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er en kombinasjon. Man har gjerne en besteforelder fra hver side (mest for å gjøre ære på dem og fordi de blir så glade for et slikt oppdrag), deretter velger man gjerne en av foreldrenes søsken fra hver side og gjerne en venn eller to av foreldrene. De fleste barn jeg kjenner har en slik kombinasjon og har da til sammen 6 faddere. 

Anonymkode: 8eeb9...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel. Mine har ikke faddere, men de har mennesker som trer inn om vi foreldre dør, eller ikke kan ta vare på dem. En venninne av meg og to av mine søsken 

Anonymkode: 2c227...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer dypt og inderlig på at jeg valgte venner. Familien er best, synes jeg 

Anonymkode: 749b1...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det varierer vel. Mine har ikke faddere, men de har mennesker som trer inn om vi foreldre dør, eller ikke kan ta vare på dem. En venninne av meg og to av mine søsken 

Anonymkode: 2c227...943

Faddere har ingenting med det å gjøre da, faddere skal hjelpe oppdra i den kristne tro, de tar ikke over barna om man dør...

Anonymkode: 33d85...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie. Familie er alltid der. Venner kan «komme og gå»

Anonymkode: 6c3ec...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Faddere har ingenting med det å gjøre da, faddere skal hjelpe oppdra i den kristne tro, de tar ikke over barna om man dør...

Anonymkode: 33d85...491

Det skrev jeg da heller ikke? Faddere skal lære barna å be, å lese bibelen, fortelle historier fra bibelen og ta de med til gudstjeneste. Ingen faddere gjør det, ingen døper barna sine fordi de vil de skal være kristne. Dåp er utdatert og nør fjernes for andre enn de som faktisk planlegger å oppdra barna k kirkelig tro.

Anonymkode: 2c227...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie, de er alltid 

Hadde aldri hatt venner, trodde heller ikke det var vanlig, hvertfall ikke her jeg bor

Anonymkode: a8b46...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vslte en tante og to onkler til begge, samme mennesker. Eldste har en oldefar og andre en oldemor som fadder. Kriteriet for faren å døpe eldste var at oldefar var fadder, hvorfor han valgte oldemor til andre og ikke oldefar vet jeg ikke. 
 

Jeg har hørt folk har valgt venner, så har det blitt uvennskap derfor valgte vi bare familie. 

Anonymkode: b838b...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun familie, våre brødre,som fadder.

Men vi er fadder til sønnen til et vennepar.

Anonymkode: 50d15...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte kun familie som faddere. Pappaen valgte familie og venn. Vi valgte 3 hver oss. 

Vi bruker begrepene gudmor og gudfar. Å bli spurt om å være gudmor/gudfar henger noe høyere enn "bare" fadder i vår familie. Jeg er gudmor til 3 av mine nieser, men siden jeg også er tante, bruker vi tantetittel. 

Min kusine er gudmor til sønnen min og de har et nært forhold, på samme måte jeg har et veldig nært forhold til mine gudforeldre (som ikke er familie). 

Anonymkode: 89477...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er kristne, slik at de faktisk vil være faddere. Og familie fremfor venner. Vennskap kan gå i bølger, men familien er der.

Anonymkode: 21435...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger😃 

Da velger vi familie

Anonymkode: 08d62...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre valgte 2 vennepar som mine faddere, og da jeg sto som konfirmant var vennskapene over for lenge siden og ingen faddere var i min konfirmasjon. Bare en liten ting, men faktisk ett savn for meg så pga det har jeg valgt nær familie som faddere til mine barn.

Anonymkode: f9a4f...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt gumor/gufar ut fra er perspektiv om familien man velger selv. Våre barn har tre faddere hver, en ekstra besteforeldrefigur sol har en familierelasjon og et sett til som enten har vært en venn av mor/far el et vennepar. Hos oss har vi sett bort fra det religiøse, og valgt å se på dette som ekstra voksne ressurser, og et trygt nettverk. Disse menneskene er vår utvidede familie som vi tilbringer mye tid med, og barna har sterke og nære relasjoner til disse. Noen av de tettere enn f.eks ene tanta. Vi er tilsvarende gu’foreldre til venners( og families barn). Angrer ikke på valget! 

Anonymkode: f11ae...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...