Gå til innhold

Gradert uføre (søker nå). «Taket» man kan tjene i tillegg. Hva er grensen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på AAP og jobber 30-50 % i tillegg, avhengig av helsen. Jeg har vært på tiltak som anbefaler ufør, samt min lege. Saksbehandleren min mener jeg skal søke om gradert ufør. Jeg ønsker å jobbe 50 % i tillegg, tiltaket mente jeg kunne jobbe maks 30% og legen mener 0%. Legen er helt på jordet. Uansett, jeg er høyt utdannet og tjener mye i full stilling. Tjente 1.4 mill i fjor mellom jobb og AAP. Dette vil jo endre seg drastisk på ufør da jeg nå får et tak. Det er helt greit, men vet noen om hvordan taket er beregnet, samt om jeg ikke får penger på ufør i det hele tatt hvis inntekten på 30-50% stilling er for høy? 
 

 

Anonymkode: 5f662...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får fortsatt uføretrygd, men det beløpet du tjener over kr. 44.000 (ca) blir først skattelagt og deretter avkortet. Det lønner seg neppe. 

Anonymkode: 6c99a...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du får fortsatt uføretrygd, men det beløpet du tjener over kr. 44.000 (ca) blir først skattelagt og deretter avkortet. Det lønner seg neppe. 

Anonymkode: 6c99a...b46

Det er vel ikke sånn hvis man ikke er 100 % uføretrygdet?

Anonymkode: e36d2...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAV sine sider står følgende:
(https://www.nav.no/uforetrygd)

Søknad om endret inntektsgrense – gradert uføretrygd

Har du gradert (delvis) uføretrygd, har du en individuelt fastsatt inntektsgrense du må forholde deg til.

Hvis du har fått lønnsøkning som arbeidstaker (ansatt), kan du søke om å få økt inntektsgrensen din. En høyere inntektsgrense betyr at du kan tjene mer før uføretrygden reduseres.

Anonymkode: 43cca...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir gradert ufør får du et tak tilpasset din inntekt. Tjener du 1,4 mill i full stilling blir 30% arbeid beregnet utfra den lønnen.

Anonymkode: f361b...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...