Gå til innhold

Prøver/oppgaver og tilbakemeldinger ungdomsskolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det på deres skoler med prøver, oppgaver og tilbakemeldinger? 
Vi har en skole der lærerne bare har lov til å gi terminkarakterer. De har ikke lov til å gi karakterer på oppgaver eller gi eleven beskjed om måloppnåelse. Stor sett får de kommentaren "Bra" som betyr alt fra 3 - 6. Sønnen her i huset forstår ikke hvor han ligger an. Når alle prøver/oppgaver bare kommer tilbake med "Bra" og noen små kommentarer som "her kunne du gjerne skrevet mer om <>". Der det som mangler er lite viktig i noen oppgaver, men mer viktig i andre. 

I tillegg kan de få oppgaver der teknologien på skolen ikke virker (f.eks nett eller skjerm) slik at noen grupper ikke får vist presentasjonen sin.  I stedet for at de får lov til å vise det senere får de bare mindre karaktergrunnlag. Dette skaper frustrasjon når oppgaver de har jobbet mye med ikke blir vurdert. I klassen til sønnen min er det også umotiverte elever som ikke stoppes/følges med på når de ødelegger for andre. Lærerne bare trekker på skuldrene og sier at de ikke så det når gruppen får dårlig karakter i mat og helse fordi en av elevene har sabotert med mye salt i maten. Når noen velger en oppgave i kunst og håndverk som virker kul, men der elevene ikke tenker på at den ikke får vist nok variasjon til å få god karakter, lar lærerne de bare styre på. De gir dem ikke veiledning på at de burde valgt noe annet fordi prosjektet ikke kan få en god karakter selv om det gjøres helt supert. Så lenge de ikke bråker får de liten/ingen oppmerksomhet/veiledning fra lærer.  

Jeg forstår det kan være slitsomt å være lærer i dagens skole, men vi føler at elever som ikke tar stor plass, ikke blir sett. I stedet for å jobbe for at elvene får vist hva de kan, virker lærerne fornøyd når de får roet ned de umotiverte elvene. De elevene som er modne og forstår hva det er som kreves på prøvene og som klarer seg selv, gjør det bra. De elevene som krevet litt oppfølging/forklaring fra lærerne får ikke vist hva de kan fordi lærerne aldri har tid til dem. Flere av lærerne virker også direkte umotiverte.   

Hvordan er det på deres skoler med prøver, oppgaver og tilbakemeldinger? Hvordan tar deres skole dere av elever som kunne trenge litt veiledning og oppmerksomhet fra lærer, men som ikke får det fordi de ikke lager trøbbel og gjør mye ut av seg? 

Anonymkode: 359cd...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får de tilbakemeldinger på alt, som regel karakterer.

De får også vite det om de ligger på vippen. F.eks fikk datteren min (9.kl) karakteren 4/5 på en prøve nå og fikk da beskjed om at resultatet på prøven neste måned og innsatsen i timene nå mot sommeren ble viktig for om hun vil vippe opp eller ned.

Det vil alltid være noen som "ødelegger" i et gruppearbeid, derfor er det forskjellige grupper fra gang til gang. I mat og helse bytter de grupper tre ganger i løpet av skoleåret.

De har ansatt miljøterapeut og er egentlig flinke til å jobbe med de som trenger litt ekstra. 

Anonymkode: 478d4...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvordan er det på deres skoler med prøver, oppgaver og tilbakemeldinger? 
Vi har en skole der lærerne bare har lov til å gi terminkarakterer. De har ikke lov til å gi karakterer på oppgaver eller gi eleven beskjed om måloppnåelse. Stor sett får de kommentaren "Bra" som betyr alt fra 3 - 6. Sønnen her i huset forstår ikke hvor han ligger an. Når alle prøver/oppgaver bare kommer tilbake med "Bra" og noen små kommentarer som "her kunne du gjerne skrevet mer om <>". Der det som mangler er lite viktig i noen oppgaver, men mer viktig i andre. 

I tillegg kan de få oppgaver der teknologien på skolen ikke virker (f.eks nett eller skjerm) slik at noen grupper ikke får vist presentasjonen sin.  I stedet for at de får lov til å vise det senere får de bare mindre karaktergrunnlag. Dette skaper frustrasjon når oppgaver de har jobbet mye med ikke blir vurdert. I klassen til sønnen min er det også umotiverte elever som ikke stoppes/følges med på når de ødelegger for andre. Lærerne bare trekker på skuldrene og sier at de ikke så det når gruppen får dårlig karakter i mat og helse fordi en av elevene har sabotert med mye salt i maten. Når noen velger en oppgave i kunst og håndverk som virker kul, men der elevene ikke tenker på at den ikke får vist nok variasjon til å få god karakter, lar lærerne de bare styre på. De gir dem ikke veiledning på at de burde valgt noe annet fordi prosjektet ikke kan få en god karakter selv om det gjøres helt supert. Så lenge de ikke bråker får de liten/ingen oppmerksomhet/veiledning fra lærer.  

Jeg forstår det kan være slitsomt å være lærer i dagens skole, men vi føler at elever som ikke tar stor plass, ikke blir sett. I stedet for å jobbe for at elvene får vist hva de kan, virker lærerne fornøyd når de får roet ned de umotiverte elvene. De elevene som er modne og forstår hva det er som kreves på prøvene og som klarer seg selv, gjør det bra. De elevene som krevet litt oppfølging/forklaring fra lærerne får ikke vist hva de kan fordi lærerne aldri har tid til dem. Flere av lærerne virker også direkte umotiverte.   

Hvordan er det på deres skoler med prøver, oppgaver og tilbakemeldinger? Hvordan tar deres skole dere av elever som kunne trenge litt veiledning og oppmerksomhet fra lærer, men som ikke får det fordi de ikke lager trøbbel og gjør mye ut av seg? 

Anonymkode: 359cd...19f

Det er jo helt håpløst.

De må få et tilbakemeldingstjeneste hvor det kommer frem i hvilken grad de har måloppnåelse.. hvis ikke er det umulig å utvikle seg.

På skolen til min datter får de karakterer og slike skjemaer hvor lærer viser hva som har ført frem til karakteren. 
 

Noen lærere har lite innleveringer/prøver. De suer at det er fordi de ikke vil ha for stort karakterfokus, men hallo - i siste omgang skal de jo få karakterer som faktisk bestemmer hvilken vei de kan gå på VGS.

Det jeg har sett er at de lærerne som ikke har vurderinger underveis skaper et kjempeproblem for elevene, for plutselig skal de ha 1 prøve som gaper over 3 måneder med innhold. Det gjør det alt for uoversiktlig, og resultatet er lavere måloppnåelse og karakter. Og da er det den karakteren som følger eleven videre.. 

Når det er hyppigere vurderinger har eleven muligheter til å forbedre seg underveis

Kanskje det er andre årsaker til at læreren holder igjen på vurderinger? De skal jo vurderes også.. 

Anonymkode: e1383...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo helt håpløst.

De må få et tilbakemeldingstjeneste hvor det kommer frem i hvilken grad de har måloppnåelse.. hvis ikke er det umulig å utvikle seg.

På skolen til min datter får de karakterer og slike skjemaer hvor lærer viser hva som har ført frem til karakteren. 
 

Noen lærere har lite innleveringer/prøver. De suer at det er fordi de ikke vil ha for stort karakterfokus, men hallo - i siste omgang skal de jo få karakterer som faktisk bestemmer hvilken vei de kan gå på VGS.

Det jeg har sett er at de lærerne som ikke har vurderinger underveis skaper et kjempeproblem for elevene, for plutselig skal de ha 1 prøve som gaper over 3 måneder med innhold. Det gjør det alt for uoversiktlig, og resultatet er lavere måloppnåelse og karakter. Og da er det den karakteren som følger eleven videre.. 

Når det er hyppigere vurderinger har eleven muligheter til å forbedre seg underveis

Kanskje det er andre årsaker til at læreren holder igjen på vurderinger? De skal jo vurderes også.. 

Anonymkode: e1383...e46

Du tror det er den enkelte lærer som bestemmer vurderingspraksisen på skolen…?

Anonymkode: 49cb1...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de småprøver stadig vekk, samt innleveringer, skriveøkter og presentasjoner de får tilbakemeldinger på underveis. Noen ganger har de em "testprøve" der de får tilbakemelding på hva de har gjort bra og hva de evt kan forbedre, og så har de en "ordentlig" prøve senere for å få vist hva de har forstått. 

I tillegg har de jo utviklingssamtaler der det nevnes hvordan de ligger an i de ulike fagene. 

Er de ikke til stede ved en prøve/økt, må de ta det igjen senere eller evt levere inn presentasjoner via video osv. De finner alltid løsninger slik at lærerne har vurderingsgrunnlag. Noe annet ville jo vært merkelig, spør du meg. Hvordan kan man forvente utvikling hos barna om de ikke får tilbakemeldinger og veiledning underveis? Virker som en sløv ledelse ved skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forskrift til opplæringsloven skal alle elever ha samtale om sin utvikling i fagene en gang i halvåret. Så der skal elevene kunne få svar om "hvor de står" i de ulike fagene. I læreplanen til hvert fag står det på hvilket grunnlag underveisvurdering (og sluttvurdering) skal gjennomføres. Dette er åpne dokument som du som foresatt kan gå inn i og lese, gå inn på udir.no og finn læreplanen etter LK20. Det høres ut som om skolen driver karakterdempa vurdering, det vil si at de ikke får karakterer på vurderingene underveis, skolen er kun pliktig til å sette terminkarakterer. For å kunne drive god karakterdempa vurdering, så må lærer og elev ha god dialog om hva eleven viser av kompetanse i faget og hva hen skal jobbe videre med. Denne dialogen må foregå kontinuerlig og det må være tydelig for eleven hva som skal være fokus for læringa framover. Ut fra det du beskriver er det denne dialogen som ikke er helt på plass, eller den er i alle fall ikke tydelig for eleven. På neste utviklingssamtale vil jeg anbefale å spørre om hvordan skolen jobber med underveisvurdering og hvordan de sikrer at elevene forstår og nyttegjør seg av de tilbakemeldingene de får underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du tror det er den enkelte lærer som bestemmer vurderingspraksisen på skolen…?

Anonymkode: 49cb1...52e

Det er det i stor grad, og det er et problem når det innebærer at noen ikke gjør jobben sin. Klassen jeg har nå (vgs) overtok jeg fra en lærer som bare skrev f.eks. "Flott!" og så en karakter på innleveringer. Elevene fikk ikke noen form for framovermelding og visste ikke hva de hadde fått til og ikke. Heldigvis er den kollegaen min unntaket, men det er i utgangspunktet opp til hver lærer hvordan man vurderer elevarbeid så lenge de får en fagsamtale i halvåret. Jeg synes at vurderinger er like viktig som utgangspunkt for veiledning til videre arbeid, som for å danne et vurderingsgrunnlag for terminkarakter eller standpunkt. De er der jo først og fremst for å lære og utvikle seg videre, og det blir vanskelig når de ikke får beskjed om hvordan de skal gjøre akkurat det.

Anonymkode: 85227...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er det i stor grad, og det er et problem når det innebærer at noen ikke gjør jobben sin. Klassen jeg har nå (vgs) overtok jeg fra en lærer som bare skrev f.eks. "Flott!" og så en karakter på innleveringer. Elevene fikk ikke noen form for framovermelding og visste ikke hva de hadde fått til og ikke. Heldigvis er den kollegaen min unntaket, men det er i utgangspunktet opp til hver lærer hvordan man vurderer elevarbeid så lenge de får en fagsamtale i halvåret. Jeg synes at vurderinger er like viktig som utgangspunkt for veiledning til videre arbeid, som for å danne et vurderingsgrunnlag for terminkarakter eller standpunkt. De er der jo først og fremst for å lære og utvikle seg videre, og det blir vanskelig når de ikke får beskjed om hvordan de skal gjøre akkurat det.

Anonymkode: 85227...48e

Det er jo skolens ledelse som avgjør i hvor stor grad elevene skal vurderes med karakter. Det er DET jeg snakker om, ikke kvaliteten på enkeltlæreres tilbakemeldinger.

Anonymkode: 49cb1...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du tror det er den enkelte lærer som bestemmer vurderingspraksisen på skolen…?

Anonymkode: 49cb1...52e

Det varierer fra lærer til lærer, så jeg regner med de har frihet på det området

Anonymkode: e1383...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det varierer fra lærer til lærer, så jeg regner med de har frihet på det området

Anonymkode: e1383...e46

Fra hi:

Vi har en skole der lærerne bare har lov til å gi terminkarakterer. De har ikke lov til å gi karakterer på oppgaver eller gi eleven beskjed om måloppnåelse.

Anonymkode: 49cb1...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fra hi:

Vi har en skole der lærerne bare har lov til å gi terminkarakterer. De har ikke lov til å gi karakterer på oppgaver eller gi eleven beskjed om måloppnåelse.

Anonymkode: 49cb1...52e

Det er jo helt bak mål. De burde i det minste få et vurderingsskjema underveis.. 

 

 

Anonymkode: e1383...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...