Gå til innhold

Barnebidrag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har ungene mest, og også tjener mest, må jeg da betale bidrag til far? Eller jevnes min høyere lønn ut med at de er mest hos meg slik at jeg har mest utgifter?

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går det ikke an å svare på uten å vite hvor mye barna er hvor, og hvor stor forskjell det er i lønnen deres.

Men bidragskalkulatoren på nav sine nettsider pleier være ganske riktig, så legg inn opplysningene der.

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye mer du tjener, og hvor mye han har dem.

Sjekk bidragskalkulatoren på NAV sine sider

Anonymkode: 4bcb6...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kommer helt an på hvor mye mer du tjener, og hvor mye han har dem.

Sjekk bidragskalkulatoren på NAV sine sider

Anonymkode: 4bcb6...e1f

Dette lurer jeg og på. Vi har barna 50 % hver og mannen tjener ca 69000 og jeg ca 24000 i mnd. (Har 75 % fast + litt ekstra vakter).

Anonymkode: eb888...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd kalkulatoren, men den gir at jeg skal betale over 3000 kr per barn i mnd. Jeg tjener bare 150000 mer enn ham da. Herregud, man er virkelig stuck med en taper hele lovet om man velger feil. Må fortsette å fø ham... hvis han mister jobben eller på annen måte går mye ned i inntekt, så må jeg dekke opp det også eller? For et system! 

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Har prøvd kalkulatoren, men den gir at jeg skal betale over 3000 kr per barn i mnd. Jeg tjener bare 150000 mer enn ham da. Herregud, man er virkelig stuck med en taper hele lovet om man velger feil. Må fortsette å fø ham... hvis han mister jobben eller på annen måte går mye ned i inntekt, så må jeg dekke opp det også eller? For et system! 

Anonymkode: 6c25c...a31

Nei, du må ikke fø han, du må sørge for at barna dine har en tilnærmet lik livsstil selv om dere går fra hverandre.

Om dere fortsatte sammen ville du betalt mest inn i husholdningen, det må du fortsette med selv om dere blir skilt, for barna skal ikke trenge leve dårlig hos den ene foreldrene fordi dere "valgte feil"

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Har prøvd kalkulatoren, men den gir at jeg skal betale over 3000 kr per barn i mnd. Jeg tjener bare 150000 mer enn ham da. Herregud, man er virkelig stuck med en taper hele lovet om man velger feil. Må fortsette å fø ham... hvis han mister jobben eller på annen måte går mye ned i inntekt, så må jeg dekke opp det også eller? For et system! 

Anonymkode: 6c25c...a31

Da tror jeg du har lagt inn feil nummer. Min eksmann tjener 1,3 millioner MER enn meg, og må allikevel bare betale 5300 kr i mnd for begge barna.

Anonymkode: c9da1...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, du må ikke fø han, du må sørge for at barna dine har en tilnærmet lik livsstil selv om dere går fra hverandre.

Om dere fortsatte sammen ville du betalt mest inn i husholdningen, det må du fortsette med selv om dere blir skilt, for barna skal ikke trenge leve dårlig hos den ene foreldrene fordi dere "valgte feil"

Anonymkode: 89db0...9f5

Jo, det blir jo å fortsette å fø ham og barna. Han er helt håpløs på økonomi så jeg vet jo hva de pengene går til, han har ikke styring i det hele tatt. 

I teorien høres det jo ok ut, men på denne måten vil jo ikke barna ha tilnærmet lik livsstil hos noen av foreldrene, de vil jo måtte bo i kott og ha dårlig råd hos begge, istedenfor å faktisk beholde lik stil hos meg og så ha det litt kjipere hos far. Det går jo bare ut over barna og den som tjener mest. Spesielt når man vet hvor økonomisk uansvarlig den med lavest lønn er. 

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Da tror jeg du har lagt inn feil nummer. Min eksmann tjener 1,3 millioner MER enn meg, og må allikevel bare betale 5300 kr i mnd for begge barna.

Anonymkode: c9da1...511

Prøvde på pc istedenfor mobil og da ble det bedre. Siden var litt rar på tlf så ble nok noe feil. Men jeg ble stadig pliktig til å betale 700 per barn. 

Men synes du det er helt feil at han ikke betaler mer? Tenker du at det er riktig at du skal nyte godt av hans høyere lønn når dere ikke lenger er sammen? Han bruker jo sikkert mye på ungene sine selv også, men må i tillegg betale for deg? 

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Prøvde på pc istedenfor mobil og da ble det bedre. Siden var litt rar på tlf så ble nok noe feil. Men jeg ble stadig pliktig til å betale 700 per barn. 

Men synes du det er helt feil at han ikke betaler mer? Tenker du at det er riktig at du skal nyte godt av hans høyere lønn når dere ikke lenger er sammen? Han bruker jo sikkert mye på ungene sine selv også, men må i tillegg betale for deg? 

Anonymkode: 6c25c...a31

Du er veldig farget av at din eksmann har dårlig økonomistyring.

Hun du prater til her skal selvfølgelig ikke bruke pengene på seg selv, men bruke de så de kommer barna til nytte når de er hos henne. Om det er bolig, mat, sykkel eller ferie, så er det barna som skal nyte godt av at mor og far deler litt på pengene de tjener.

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du er veldig farget av at din eksmann har dårlig økonomistyring.

Hun du prater til her skal selvfølgelig ikke bruke pengene på seg selv, men bruke de så de kommer barna til nytte når de er hos henne. Om det er bolig, mat, sykkel eller ferie, så er det barna som skal nyte godt av at mor og far deler litt på pengene de tjener.

Anonymkode: 89db0...9f5

Men det kommer jo like mye eksen til gode. Er det klær og utstyr og sykkel så kan jo den som tjener best kjøpe det, istedenfor å måtte sende lønna si til eksen. Jeg synes bidrag er foreldet og fjernt. Hvis jeg må betale bidrag får jeg ikke råd til å beholde huset ungene har vokst opp i. Så både far og jeg må flytte langt unna skole, aktiviteter og venner til barna for å få råd til hver vår bittelille leilighet. Det garanterer jeg at ikke gagner barna. 

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det kommer jo like mye eksen til gode. Er det klær og utstyr og sykkel så kan jo den som tjener best kjøpe det, istedenfor å måtte sende lønna si til eksen. Jeg synes bidrag er foreldet og fjernt. Hvis jeg må betale bidrag får jeg ikke råd til å beholde huset ungene har vokst opp i. Så både far og jeg må flytte langt unna skole, aktiviteter og venner til barna for å få råd til hver vår bittelille leilighet. Det garanterer jeg at ikke gagner barna. 

Anonymkode: 6c25c...a31

Men da kan jo du og far bli enige om at du ikke skal betale bidrag, det er jo ikke sånn at du må betale bidrag om dere sammen er enige om at det beste er at pengene går til å beholde huset.

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men da kan jo du og far bli enige om at du ikke skal betale bidrag, det er jo ikke sånn at du må betale bidrag om dere sammen er enige om at det beste er at pengene går til å beholde huset.

Anonymkode: 89db0...9f5

Hmm... det er lov det ja. Vi kan bli enige om det der sammen? Vil det bli diskutert på mekling så en legger avtale der, eller er det bare hvor mye barna skal bo hos hver som blir bestemt der? 

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hmm... det er lov det ja. Vi kan bli enige om det der sammen? Vil det bli diskutert på mekling så en legger avtale der, eller er det bare hvor mye barna skal bo hos hver som blir bestemt der? 

Anonymkode: 6c25c...a31

Dere kan søke om å ta bidraget gjennom nav, eller lage en privat avtale. Veldig mange har en privat avtale, og den kan innebære alt fra at samværsforelder ikke skal betale noen ting til at samværsforelder skal betale mer enn nav ville satt.

På megling avtaler dere hvor mye barna skal bo hvor, og hvordan dere skal løse de forskjellige praktiske tingene. Dere kan selfølgelig også bli enige der om at det viktigste for barna er å få beholde barndomshjemmet så det skal ikke betales bidrag til den som flytter ut.

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere kan søke om å ta bidraget gjennom nav, eller lage en privat avtale. Veldig mange har en privat avtale, og den kan innebære alt fra at samværsforelder ikke skal betale noen ting til at samværsforelder skal betale mer enn nav ville satt.

På megling avtaler dere hvor mye barna skal bo hvor, og hvordan dere skal løse de forskjellige praktiske tingene. Dere kan selfølgelig også bli enige der om at det viktigste for barna er å få beholde barndomshjemmet så det skal ikke betales bidrag til den som flytter ut.

Anonymkode: 89db0...9f5

Så de hjelper med fordeling av samvær i detalj? Det er viktig for oss, da mannen jobber turnus og jeg ikke skjønner helt hvordan fordeling skal kunne bli bra, på en måte som er forutsigbart og levelig for barna, og meg. Han har jo ulik turnus fra uke til uke, så faste dager blir jo umulig 🥴

Anonymkode: 6c25c...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så de hjelper med fordeling av samvær i detalj? Det er viktig for oss, da mannen jobber turnus og jeg ikke skjønner helt hvordan fordeling skal kunne bli bra, på en måte som er forutsigbart og levelig for barna, og meg. Han har jo ulik turnus fra uke til uke, så faste dager blir jo umulig 🥴

Anonymkode: 6c25c...a31

De er der for å hjelpe ja, men de bestemmer ikke for dere. De er tredjepersonen i samtalen som hjelper til å holde samtalen saklig og rolig. Men de kan komme med forslag dere kan diskutere.

Eksmannen til søstren min jobber skift, og har barna 2-3 dager i uka. Der henger hans stiftplan på hennes kjøleskap også har de en kalender som pappa-dagene er fargelagt blå. Barna var ikke store før de forsto greia, og så på kalenderen og spurte når de skulle til pappa. Det var overhodet ikke noe problem for dem at det var onsdag og torsdag den ene uka og søndag og mandag andre uke. Forutsigbart for søsteren min også, for han har jo 6-ukers turnus og den hadde hun jo på kjøleskapet.

Man må være litt løsningsorientert

 

Anonymkode: 89db0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jo, det blir jo å fortsette å fø ham og barna. Han er helt håpløs på økonomi så jeg vet jo hva de pengene går til, han har ikke styring i det hele tatt. 

I teorien høres det jo ok ut, men på denne måten vil jo ikke barna ha tilnærmet lik livsstil hos noen av foreldrene, de vil jo måtte bo i kott og ha dårlig råd hos begge, istedenfor å faktisk beholde lik stil hos meg og så ha det litt kjipere hos far. Det går jo bare ut over barna og den som tjener mest. Spesielt når man vet hvor økonomisk uansvarlig den med lavest lønn er. 

Anonymkode: 6c25c...a31

Hehe jeg er heller ikke så god på økonomistyring så eksen min irriterer seg sikkert grønn av det samme å tror jeg bruker pengene på tull. Jeg er alenemamma å sønnen min har absolutt alt han trenger å mer enn det også. Vi er på ferie hvert år,han har merkeklær for det er viktig i alderen han er i,å har ett trygt og godt hjem selv om vi bare leier leiligheten. Vi har bodd samme sted i 6 år så vil si bosted er stabilt også. 

Syns du skal være forsiktig med å være så fordomsfull,barna merker nok godt dette hatet ditt mot far! Det du burde fokusere på er å fremsnakke far,ikke spare penger!

Anonymkode: c3a90...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...