Gå til innhold

Å ikke spise alt i tallerken? Er det frekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er små spist som kan sikker ende at jeg bommer litt hos noen når drar bort på middag. Når jeg mener at det blir mat igjen så mener jeg ikke at halvparten av maten blir igjen i min tallerken men feks 2 poteter og halv av kjøttpølse og 2 brokkoli biter. Hadde jo bare vert rart om jeg skulle be om jeg kunne få ta med meg restene igjen når det bare er noen få ting igjen i tallerken. Jeg takker for maten og gir kompliment. Men jeg vil ikke trykke i meg absolutt ver eneste lusete smule fordi ene verten jeg var hos blir prippen.. og vil heller ikke bli uvel og ukomfortabel av å trykke i meg mer en jeg klarer. Hørte fra noen at denne personen synes jeg var «uhøflig», kanskje de har rett? Men aner ikke. Jeg bryr meg ikke så mye om det om jeg har gjester. At mer en halvparten blir igjen er noe annet.

Anonymkode: 643cc...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo forsyne deg litt mindre om gangen og eventuelt ta flere ganger? To poteter til overs er en ganske stor feilberegning av et voksent menneske. Unntaket er jo hvis du ikke forsyner deg selv.  

Anonymkode: ab7ba...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange poteter forsyner du deg med i utgangspunktet?

Jeg mener at voksne folk bør ha innsikt nok til å ikke forsyne seg med mer enn man klarer å spise, man kan heller forsyne seg mer enn én gang. 
 

Når det er sagt så kan man bomme, men da hadde jeg kommentert det til verten. At maten var god, men jeg bommet dessverre på mengden. 

Anonymkode: 10bb2...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forsyner deg selv og vet at du er småspist, så synes jeg faktisk det er litt spesielt å ikke klare å beregne litt bedre. En god regel er å heller ta (altfor) lite og heller forsyne seg en ekstra gang, gjerne sammen med et entusiastisk "Å, dette var så godt at jeg må ha en liten porsjon til!" som vil glede vertskapet, i motsetning til å måtte kaste mat igjen på tallerken og lure på om gjesten ikke likte maten. 

Anonymkode: f6bce...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen bør være såpass erfaren med spising at den klarer å beregne hvor mye den skal spise, og forsyne seg deretter. Det er dårlig bordskikk å ikke spise opp det man selv har forsynt seg med, men det kan unnskyldes ved å nettopp gjøre det. Be om unnskyldning for at du bomma. Og to poteter er mer enn hva jeg ville forsynt meg med i utgangspunktet om de er av normal størrelse. Den halve pølsa burde absolutt klare å spise opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er småspist, men tar mer enn to poteter på tallerkenen? JEG er småspist, og ville vare spist en halv potet hvis jeg var hjemme. På besøk ville jeg tvunget i meg en hel potet.

Du var frekk og hadde dårlig bordskikk.

Anonymkode: 64e76...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke småspist men tre poteter er mer enn nok for meg. Og når du vet du er småspist er det mye bedre å ta lite og heller to ganger. Kanskje maten ikke var så god og så bruker du det som unnskyldning?

Anonymkode: b29fb...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt, det behøver ikke være fasit, det er uhøflig hvis du har forsynt deg selv, men forståelig om det ble servert. 

Anonymkode: 1b593...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange poteter tok du til deg?

Jeg er ikke spesielt småspist, men jeg ville da aldri forsynt meg med mer enn to poteter...

Anonymkode: ab588...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fryktelig dårlig oppførsel.

Anonymkode: 99684...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du på mat selv så bør du spise opp. Om noen legger på for deg kan du spise det du orker. 

Anonymkode: 8bbf6...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk så mye ressurser på dette. Neste gang forsyner du deg mindre. Ikke overtolk og analyser…

Anonymkode: 3201e...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel løsning er jo å ta til seg omtrent halvparten av det du pleier. Kanskje du treffer mer riktig da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart å ta til seg mer enn 2 poteter hvis du er småspist, med så mye igjen så ser det ut  som om du ikke liker maten,.

Anonymkode: 3dc17...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er små spist som kan sikker ende at jeg bommer litt hos noen når drar bort på middag. Når jeg mener at det blir mat igjen så mener jeg ikke at halvparten av maten blir igjen i min tallerken men feks 2 poteter og halv av kjøttpølse og 2 brokkoli biter. Hadde jo bare vert rart om jeg skulle be om jeg kunne få ta med meg restene igjen når det bare er noen få ting igjen i tallerken. Jeg takker for maten og gir kompliment. Men jeg vil ikke trykke i meg absolutt ver eneste lusete smule fordi ene verten jeg var hos blir prippen.. og vil heller ikke bli uvel og ukomfortabel av å trykke i meg mer en jeg klarer. Hørte fra noen at denne personen synes jeg var «uhøflig», kanskje de har rett? Men aner ikke. Jeg bryr meg ikke så mye om det om jeg har gjester. At mer en halvparten blir igjen er noe annet.

Anonymkode: 643cc...af5

Alt PÅ tallerkenen? Nei, det er ikke frekt, bsre dersom du forstyner deg selv og lar mye ligge igjen

Anonymkode: 2f419...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo lagt igjen det som for meg ville vært en hel porsjon mat, så ja, det er frekt. Hvorfor forsyne seg med mer enn to poteter, hvis man er småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er småspist og likevel forsyner deg med 4 poteter, en hel kjøttpølse og 4 brokkolibiter er det noe som er riv ruskende galt. Så sant du ikke snakker om "mini-poteter" eller små biter av brokkoli.  Hadde du vært gjest hos meg, hadde du fått maten lagt opp på tallerkenen din neste gang.  Og da hadde du ikke fått mye. 

Anonymkode: 2c60b...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er små spist som kan sikker ende at jeg bommer litt hos noen når drar bort på middag. Når jeg mener at det blir mat igjen så mener jeg ikke at halvparten av maten blir igjen i min tallerken men feks 2 poteter og halv av kjøttpølse og 2 brokkoli biter. Hadde jo bare vert rart om jeg skulle be om jeg kunne få ta med meg restene igjen når det bare er noen få ting igjen i tallerken. Jeg takker for maten og gir kompliment. Men jeg vil ikke trykke i meg absolutt ver eneste lusete smule fordi ene verten jeg var hos blir prippen.. og vil heller ikke bli uvel og ukomfortabel av å trykke i meg mer en jeg klarer. Hørte fra noen at denne personen synes jeg var «uhøflig», kanskje de har rett? Men aner ikke. Jeg bryr meg ikke så mye om det om jeg har gjester. At mer en halvparten blir igjen er noe annet.

Anonymkode: 643cc...af5

Hvis du selv har forsynt deg med mat: du spiser ALT. Hver smitt og smule. Samme hvor «uvel» det gjør deg. Ingen andre kan spise det som allerede har vært på tallerkenen din.  Alternativet er jo å kaste maten rett i søpla, og det er utrolig respektløse.
 

Bare femåringer tilgis for å være grådigere med øynene enn med magen og feilberegne så totalt. To poteter for mye, to grønnsakbiter og en halv kjøttpølse, det er jo nesten en hel porsjon middag! 

Har noen andre øst opp mat til deg: du sier ifra før tallerkenen er så full at du ikke vil få det ned. Insisterer vertskapet på å ha opp mer på tallerkenen din enn det du normalt spiser, så kan de takke seg selv.  

Anonymkode: de74f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen legger på til meg,sier jeg stopp hvis jeg ser det er i ferd med å bli for stor mengde. Høflig, ved å si takk, det er passe. 

Anonymkode: e2ee7...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hørte fra noen at denne personen synes jeg var «uhøflig», kanskje de har rett?

Jepp, det du beskriver er utrolig uhøflig. Kanskje noen andre satt sultne og så satt du der og forsynte deg av mat du ikke spiste. Uansett er det ingen andre enn eventuelle husdyr som vil spise restene etter deg. 

Anonymkode: 8e43e...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slikt jeg maser på 9-åringen at han ikke skal gjøre… Voksne folk bør klare å beregne bedre enn det der, virkelig!

Anonymkode: 5acaa...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ganske tidlig som barn at dersom jeg hadde forsynt meg selv så måtte jeg også spise opp maten....så det hendte at jeg ble sittende ganske så lenge til bords. Heldigvis er det få som kjøres like hard barneoppdragelse i dag, men det er fremdeles "pensum" for barn fra tidlig alder at man lærer seg at det går an å forsyne seg flere ganger. 

Enig med de som kommenterer på hvor mye mat du faktisk la igjen på tallerkenen når du kaller deg selv småspist. Hvor mye forsynte du deg med i utgangspunktet?

Anonymkode: 6c54b...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var potetene bare en «feks» og resten

kunne vert sånne små poteter også. Synes også litt rart at hele tallerken skal se så tomt som muligt

Anonymkode: 643cc...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå var potetene bare en «feks» og resten

kunne vert sånne små poteter også. Synes også litt rart at hele tallerken skal se så tomt som muligt

Anonymkode: 643cc...af5

Det som er rart, er å forsyne seg med så mye mat, uansett om det er poteter eller ei, når man er småspist. Og, nei det er ingenting rart med en tom tallerken, hva er rart med det?

Anonymkode: 3dc17...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå var potetene bare en «feks» og resten

kunne vert sånne små poteter også. Synes også litt rart at hele tallerken skal se så tomt som muligt

Anonymkode: 643cc...af5

Hvorfor synes du det er rart? Det er jo sløsing av både penger og ressurser å kaste spiselig mat i søpla. Som alle de andre sier: om du forsynte deg selv, så er det uhøflig å la halvparten ligge igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...