Gå til innhold

Uetisk å velge sæddonor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var i en samtale med to venninner om donorbarn. Da sa den ene "er det ikke litt etisk betenkelig av noen er så opptatt av å velge donor selv? At man da bestiller gener på nett og skaper en designer baby?" Da sa den andre at man også velger når man er på date, hvem man vil ha barn med, og derfor forstår hun hvorfor enkelte velger dette. Jeg havner et sted midt i mellom her på hva jeg tenker.

Hva tenker dere? Er det etisk riktig ifølge dere å velge donor selv, eller bør ikke dette være av betydning for de som går den veien?

Er jo mer å bla i kataloger i andre land, mens det i Norge er behandlende lege som velger tror jeg.

Anonymkode: 18de5...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velge donor basert på utseende tenker jeg er greit, men ville og sørget for personlige kvalifikasjoner samtidig. 
Designe en baby, ved å velge kjønn, farge, plukke vekk sykdom osv er jeg sterk motstander av 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel uansett ikke velge annet enn hudfarge, hårfarge, øyenfarge o.l? Da velger de fleste det samme som man har selv, og det er jo forståelig. Ser ikke noe spesielt galt i det.

Anonymkode: bd0e3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Velge donor basert på utseende tenker jeg er greit, men ville og sørget for personlige kvalifikasjoner samtidig. 
Designe en baby, ved å velge kjønn, farge, plukke vekk sykdom osv er jeg sterk motstander av 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Det er greit å velge donor basert på utseende, men ikke farge eller sykdommer…?

Anonymkode: fdbf6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er greit å velge donor basert på utseende, men ikke farge eller sykdommer…?

Anonymkode: fdbf6...862

Utseende som i at man tiltrekkes de man liker ute i det virkelige liv. Dersom man aldri noensinne ville valgt en mann med svart hår og mørke øyne til en date er det rart å velge det til en donor. 
Om jeg aldri ville datet en med asiatisk utseende ville jeg heller ikke valgt det som donor

 

 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Utseende som i at man tiltrekkes de man liker ute i det virkelige liv. Dersom man aldri noensinne ville valgt en mann med svart hår og mørke øyne til en date er det rart å velge det til en donor. 
Om jeg aldri ville datet en med asiatisk utseende ville jeg heller ikke valgt det som donor

 

 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Så da er det greit å velge med utgangspunkt i hudfarge da?

Anonymkode: fdbf6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Så da er det greit å velge med utgangspunkt i hudfarge da?

Anonymkode: fdbf6...862

Ja selvsagt. Hvorfor skulle det ikke være det? Man har jo ulike preferanser og velger utfra det man tiltrekkes av 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Var i en samtale med to venninner om donorbarn. Da sa den ene "er det ikke litt etisk betenkelig av noen er så opptatt av å velge donor selv? At man da bestiller gener på nett og skaper en designer baby?" Da sa den andre at man også velger når man er på date, hvem man vil ha barn med, og derfor forstår hun hvorfor enkelte velger dette. Jeg havner et sted midt i mellom her på hva jeg tenker.

Hva tenker dere? Er det etisk riktig ifølge dere å velge donor selv, eller bør ikke dette være av betydning for de som går den veien?

Er jo mer å bla i kataloger i andre land, mens det i Norge er behandlende lege som velger tror jeg.

Anonymkode: 18de5...1ca

Du vet jo ikke hvilke av donorens gener som blir videreført. Du har heller ingen garanti for at de er ærlig. Den sjansen tar man i tilfelle.

Anonymkode: 8e721...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja selvsagt. Hvorfor skulle det ikke være det? Man har jo ulike preferanser og velger utfra det man tiltrekkes av 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Jeg svarte på dette:

Designe en baby, ved å velge kjønn, farge, plukke vekk sykdom osv er jeg sterk motstander av 

Anonymkode: fdbf6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med sykdommer er fint at man kan unngå, da. Det finnes jo sykdommer som slår ut hvis både mor og far har den samme disposisjonen, sånn som f. eks Følling, tror jeg? Man vil jo ha friske barn, hvis man kan unngå at de blir f. eks multihandikappede, så gjør man jo det. 

Jeg har et vennepar som valgte samme donor til begge barna for å få søskenlikhet (de er to damer og hadde ett svangerskap hver). 

Anonymkode: 48334...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg svarte på dette:

Designe en baby, ved å velge kjønn, farge, plukke vekk sykdom osv er jeg sterk motstander av 

Anonymkode: fdbf6...862

Så du hang deg egentlig bare opp i farge. Fordi du trodde jeg mente svart eller hvit. Det er mottatt

Designe en baby, som i å velge kjønn, farge, uten sykdom, da mener jeg designe en baby til fingerspissene, Ikke plukke en donor basert på preferanser og håpe at noen av genene er dominante nok til å skinne gjennom. 

Anonymkode: ee9a6...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt i orden å velge donor selv. For meg er det veldig rart at noen tenker at å velge bort en mann med diverse sykdommer er uetisk. Man kjenner jo sin egen familiehistorie også og vil gjerne unngå dobbelt opp med f.eks. risiko for diabetes eller hjertefeil om man kan. Det er jo å spare barnet for potensielle smerter og utfordringer. Så lenge det er snakk om vanlige sædceller, så tenker jeg at det uansett ikke egentlig er snakk om designerbabyer fordi man ikke vet hvilke trekk osv. som vil slå ut, bare se hvor ulike helsøsken kan være. I mitt hodet er det først snakk om designerbabyer når man tester og eventuelt modifiserer embryoer, f.eks. velger bort et kjønn osv.

Anonymkode: b5d57...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er helt i orden å velge donor selv. For meg er det veldig rart at noen tenker at å velge bort en mann med diverse sykdommer er uetisk. Man kjenner jo sin egen familiehistorie også og vil gjerne unngå dobbelt opp med f.eks. risiko for diabetes eller hjertefeil om man kan. Det er jo å spare barnet for potensielle smerter og utfordringer. Så lenge det er snakk om vanlige sædceller, så tenker jeg at det uansett ikke egentlig er snakk om designerbabyer fordi man ikke vet hvilke trekk osv. som vil slå ut, bare se hvor ulike helsøsken kan være. I mitt hodet er det først snakk om designerbabyer når man tester og eventuelt modifiserer embryoer, f.eks. velger bort et kjønn osv.

Anonymkode: b5d57...3c0

Enig med deg. Å velge bort sykdommer tenker jeg er fornuftig. Vi gjør det vel litt ubevisst i dag til en viss grad, gjennom primitive instinkter ved valg av partner. Hvorfor er det uetisk å hindre videreføring av en sykdom? Jeg har stått ved sykesengen de siste dagene til noen som fikk «all driten» i familien, noe mer uverdig og jævlig har jeg aldri opplevd før og håper jeg aldri opplever å være vitne til igjen. Kunne en valgt bort det, ja herregud! 

Anonymkode: ec12d...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å designe baby er faktisk ikke mulig. Men en kvinne har da rett til å velge hva hun ikke vil ha i kroppen sin (abort), da burde det også være lov å velge hva hun vil ha i kroppen sin (donor).

Anonymkode: 313d7...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi brukt donor ville ikke jeg brydd meg om utseende. Men det ville nok mannen min. Ikke at alt må være likt, men lik etnisitet. 

Det handler ikke om å velge hvordan barnet ser ut, men om å velge bort det åpenbare samtaleemnet at han ikke er barnets biologiske far. Barnet må jo få vite det, men er det informasjon naboen og alle i klassen trenger?

Anonymkode: 8eb10...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skulle vi brukt donor ville ikke jeg brydd meg om utseende. Men det ville nok mannen min. Ikke at alt må være likt, men lik etnisitet. 

Det handler ikke om å velge hvordan barnet ser ut, men om å velge bort det åpenbare samtaleemnet at han ikke er barnets biologiske far. Barnet må jo få vite det, men er det informasjon naboen og alle i klassen trenger?

Anonymkode: 8eb10...bdf

I Norge velger legen donor, men i slike tilfeller vil han/hun selvsagt velge noen som likner den kommende faren.

Anonymkode: c8c96...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å «designe» bestemte trekk må man genteste embryoene og velge ut fra funnene. Og dessuten håpe at det faktisk blir graviditet av det - embryoet kan jo ha andre genetiske feil som ikke avdekkes under prosessen. 

Det er svært få trekk som bestemmes av enkeltgener uansett, så det er jo veldig lite som faktisk kan designes. Heldigvis.

Å velge donorer er definitivt ikke å designe . Hva som helst kan jo ligge i donorens genetiske arv, som ikke kommer til uttrykk hos donor men som kommer til uttrykk hos barnet likevel. Feks bestefarens brede skuldre eller mormorens krøllete hår.

 

Anonymkode: a3fa5...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.2.2024 den 22.15):

Var i en samtale med to venninner om donorbarn. Da sa den ene "er det ikke litt etisk betenkelig av noen er så opptatt av å velge donor selv? At man da bestiller gener på nett og skaper en designer baby?" Da sa den andre at man også velger når man er på date, hvem man vil ha barn med, og derfor forstår hun hvorfor enkelte velger dette. Jeg havner et sted midt i mellom her på hva jeg tenker.

Hva tenker dere? Er det etisk riktig ifølge dere å velge donor selv, eller bør ikke dette være av betydning for de som går den veien?

Er jo mer å bla i kataloger i andre land, mens det i Norge er behandlende lege som velger tror jeg.

Anonymkode: 18de5...1ca

Selvfølgelig er det etisk tiktig å velge selv. Å velge det selv er jo ikke det samme som å skape en designer baby, tror man det er man rimelig tett i pappen.

Anonymkode: 0908b...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har en misoppfatning i forhold til «hva som kan velges». 
Ordet designbaby har nok mye av skylden i forhold til hva noen tror kan velges..

Hvis en hadde satt seg grundig inn i hva som er mulig å velge, tror jeg mange av de som er sterke motstandere hadde blitt mildere i oppfatningen.

 

Anonymkode: dbd52...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einstein og miss Universe bestemt seg for at hvis de fikk barn sammen så ville de bli de vakreste og smarteste barn som noensinne var blitt til. Så da gjorde de det.

Barna arvet Einsteins utseende og hennes hjerne.

Anonymkode: 313d7...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger jo strengt tatt "donor" når du velger partner som skal bli far til dine barn på den naturlige måten også! Jeg ville jo aldri i verden hatt en mørkhudet eller asiatisk mann, og heller ikke et barn med disse genene. Derfor har jeg en lys mann med blå øyne, og barna mine er nordiske, fordi jeg syns det er finest! Vi velger jo alle partner - altså donor - basert på utseende som vi tiltrekkes av! Om mannen min hadde alvorlig sykdom som kunne arves, ville jeg nok heller ikke valgt å få barn med han.

Anonymkode: e3fc3...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.2.2024 den 22.15):

Var i en samtale med to venninner om donorbarn. Da sa den ene "er det ikke litt etisk betenkelig av noen er så opptatt av å velge donor selv? At man da bestiller gener på nett og skaper en designer baby?" Da sa den andre at man også velger når man er på date, hvem man vil ha barn med, og derfor forstår hun hvorfor enkelte velger dette. Jeg havner et sted midt i mellom her på hva jeg tenker.

Hva tenker dere? Er det etisk riktig ifølge dere å velge donor selv, eller bør ikke dette være av betydning for de som går den veien?

Er jo mer å bla i kataloger i andre land, mens det i Norge er behandlende lege som velger tror jeg.

Anonymkode: 18de5...1ca

Jeg er mor til to donorbarn og har valgt donor selv. Jeg vet ikke hva du legger i "designerbaby"? Det er helt vanlige barn unnfanget med sæd fra helt vanlige menn. Det handler om å vite litt om personen man får et barn med genene til. Jeg valgte en donor som virket å være en god match i personlighetstype og interesser. 

Anonymkode: b285f...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 22.2.2024 den 22.16):

Har du samlet opp tema du vil ta opp?

Anonymkode: 016a2...508

Eller kanskje hun er så heldig å faktisk ha to venner😊

Anonymkode: 7e78a...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.2.2024 den 15.02):

Einstein og miss Universe bestemt seg for at hvis de fikk barn sammen så ville de bli de vakreste og smarteste barn som noensinne var blitt til. Så da gjorde de det.

Barna arvet Einsteins utseende og hennes hjerne.

Anonymkode: 313d7...de5

😅😅

Men tror du miss universe er dum i hodet?

Anonymkode: 2379f...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...