Gå til innhold

Bruke makt på barn i forhold til personlig hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det? Måtte gjøre det på 9 åringen i kveld og liker det ikke. Både i forhold til tannpuss og vask nedentil og skifte av bokser. Måtte holde hender for å få det gjort, hvis han har hendene fri er det klyping og slåing. 

Anonymkode: 1c0b7...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva tenker dere om det? Måtte gjøre det på 9 åringen i kveld og liker det ikke. Både i forhold til tannpuss og vask nedentil og skifte av bokser. Måtte holde hender for å få det gjort, hvis han har hendene fri er det klyping og slåing. 

Tro meg… maktkamp om slike ting fører aldri noe godt med seg. Han kommer til å huske det og det blir ikke gode minner.

Anonymkode: 27d8a...d9a

Skrevet

Er det diagnose i bildet?

Anonymkode: f2a03...205

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg pleier å si at hvis hun ikke vil pusse tennene så er det helt greit for meg, pga er ikke jeg som får hull. Det hjelper 

Anonymkode: dfa3e...235

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For å få det gjort? Du vasker ikke et så stort barn nedentil? La barnet få privatliv, og ansvar selv.
Vær helt ærlig, dårlig hygiene kan skolekamerater legge merke til og det er kjipt for andre rundt. Tannpuss som ikke blir gjort, blir vonde tenner og ekstra tannlegeturer. 

Avtale om konsekvenser om det ikke blir gjort / belønning om det blir gjort, alt etter hva som fungerer best i deres tilfelle.

Anonymkode: 74a2d...6e5

Skrevet

Du tuller nå?! Du vasker ikke et barn nedentil med makt! 

Anonymkode: e0e98...fef

Skrevet

Jeg har pusset tennene på mine barn med makt, et par ganger på hver. Da de var små og ikke hadde forutsetning for å forstå viktigheten av tannpuss. 

Men på en ni-åring? Kunne ikke skjedd. Da barna ble så store, så var all slike k hygiene automatisert. 

Hvorfor er det ni-åringen som bestemmer? 

Anonymkode: c7c54...ae9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har pusset tennene på mine barn med makt, et par ganger på hver. Da de var små og ikke hadde forutsetning for å forstå viktigheten av tannpuss. 

Men på en ni-åring? Kunne ikke skjedd. Da barna ble så store, så var all slike k hygiene automatisert. 

Hvorfor er det ni-åringen som bestemmer? 

Anonymkode: c7c54...ae9

Har pusser tenner på 2- åringen med makt og tvunget penicillin i 3- åringen, men aldri etter den alderen. Bsrn over 3 år vaskes dessuten ikke med klut, de bør få gå i badekaret eller inn i dusjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor er det ni-åringen som bestemmer

Det lurer jeg også på... 

Anonymkode: 9d943...f1b

Skrevet

Det tenker jeg at du må jobbe med autoriteten ovenfor barnet. Å nekte på slike basic ting er ikke aktuelt. Å bruke makt på så store barn er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 017b6...6fe

Skrevet

Jeg regner med det er en diagnose i bildet her, normalt utrustede 9 åringer klyper og slår ikke fordi de må pusse tenner.

Hvilken mental alder har barnet?

Jeg har tvunget en 2 åring til å pusse med makt 

Vaske underliv har jeg aldri, og kommer aldri, til å gjøre med makt. Da hadde jeg heller bare puttet barnet i dusjen.

Anonymkode: 3bc9f...ab3

Skrevet

Jeg foreslår at du melder deg inn i grupper for folk som har barn med samme diagnose/utfordringer som ditt barn, for da vil også svarene bli mer adekvate. Ingen "normale" 9-åringer vil ha utfordringer knyttet til dette, men det betyr ikke at problemet ikke er uvanlig for noen med en type diagnose der f.eks. rigidiet, angst osv. er vanlig. Disse sidene egner seg kun til å spørre om ting rundt A4-barn, med mindre man presiserer nøye rundt hvilke utfordringer barnet ellers har.

Jeg har f.eks. en 14-åring der det å dusje er en stor utfordring. Hvis jeg hadde opprettet et innlegg om det med spørsmål om hvordan jeg skal få henne til å dusje, hadde jeg sannsynligvis fått 15 svar i retning hvor dårlig mor jeg er som ikke har lært henne dette for lenge siden, 5 som lurte på hva som feiler henne, 10 som bare vil skrive at hun er ekkel osv, og kanskje 1 som spør skikkelig og prøver å hjelpe. Når jeg spør om tips i grupper for barn og ungdom med autismespekteretforstyrrelser, Tourettes syndrom, ADHD ol., får jeg derimot skikkelige svar for folk som forstår utfordringene vi har og kan gi råd.

Anonymkode: dc075...464

Skrevet

Jeg regner med det er en diagnose i bildet her, normalt utrustede 9 åringer klyper og slår ikke fordi de må pusse tenner.

Hvilken mental alder har barnet?

Jeg har tvunget en 2 åring til å pusse med makt 

Vaske underliv har jeg aldri, og kommer aldri, til å gjøre med makt. Da hadde jeg heller bare puttet barnet i dusjen.

Anonymkode: 3bc9f...ab3

Vil tro klypingen og slåingen oppstår fordi det blir gjort på ham med makt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg foreslår at du melder deg inn i grupper for folk som har barn med samme diagnose/utfordringer som ditt barn, for da vil også svarene bli mer adekvate. Ingen "normale" 9-åringer vil ha utfordringer knyttet til dette, men det betyr ikke at problemet ikke er uvanlig for noen med en type diagnose der f.eks. rigidiet, angst osv. er vanlig. Disse sidene egner seg kun til å spørre om ting rundt A4-barn, med mindre man presiserer nøye rundt hvilke utfordringer barnet ellers har.

Jeg har f.eks. en 14-åring der det å dusje er en stor utfordring. Hvis jeg hadde opprettet et innlegg om det med spørsmål om hvordan jeg skal få henne til å dusje, hadde jeg sannsynligvis fått 15 svar i retning hvor dårlig mor jeg er som ikke har lært henne dette for lenge siden, 5 som lurte på hva som feiler henne, 10 som bare vil skrive at hun er ekkel osv, og kanskje 1 som spør skikkelig og prøver å hjelpe. Når jeg spør om tips i grupper for barn og ungdom med autismespekteretforstyrrelser, Tourettes syndrom, ADHD ol., får jeg derimot skikkelige svar for folk som forstår utfordringene vi har og kan gi råd.

Anonymkode: dc075...464

Ikke sikkert det er noen diagnose her. Det er helt normalt at en 9- åring ikke vil det, og om HI er for utålmodig og vasker ham med makt fremfor å oppmuntre, kreve, lokke og lirke eller hjelpe ham inn i dusjen- så tenker jeg at klyping og slåing er normale reaksjoner på noe som føles som invadering og krenkelse av kroppen

Skrevet

Uansett trenger du hjelp med foreldrestrategier, det å bruke fysisk makt mot en 9-åring er ikke lurt. Når samhandlingen er preget av at du ikke har annet å spille på enn tvang, er det vanskelig å snu det alene. Pmto kan være et godt tiltak, eller andre strukturerte foreldreveiledningsprogrammer. Sjekk ut hva som finnes i din kommune. 

Skrevet

Dette er IKKE normalt, verken av barnet eller mor, om vi tar utgangspunkt i oss som har friske barn.

Men regner jo med at det er en tilstand som burde vært opplyst om i HI, som psykisk utviklingshemming eller lignende. Det er vanskelig å svare adekvat på HI med manglende informasjon om dette.

Tenker at det beste er å få veiledning i forhold til diagnose hos helsetjenesten dere er tilknyttet. Er diagnosen av en slik art at dere blir tilbudt kurs/veiledning, f eks ved Frambu?

Anonymkode: 8198f...db2

Skrevet

Det let til at du kan ha malt deg inn i eit hjørne, HI. Eg tenker Iiiiiks forslag om foreldrerettleiing er vegen å gå. 

Du kan i alle fall ikkje halde fram slik som no. Ikkje berre fordi fysisk tvang er eit svært sterkt verkemiddel som fort kan gi livsvarige konsekvensar for relasjonen, barnet blir også stadig sterkare og om ikkje situasjonen plutselig løyser seg vil du stå heilt utan verktøy om eit år eller to. 

Eg håper de får den hjelpa de treng. Fastlege eller helsestasjon kan vere ein stad å begynne for å bli henvist vidare til rette instans. Ev skulen, om problema også påverkar skulekvardagen. Eller alle dei nemnte.

Lukke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...