Gå til innhold

Har noen skrevet og kunne tenkt seg å dele en semesteroppgave med meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en semesteroppgave på 5000 ord, men jeg har ingen anelse om hvor jeg skal begynne. Jeg har heller aldri sett en semesteroppgave, og synes det vanskeliggjør det enda mer. Har dere noen tips eller en oppgave jeg kan se?

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har trolig skrevet artikler på videregående? Det er ganske likt. Ellers må du faktisk spørre instituttet du tilhører. 

Anonymkode: 2accb...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på biblioteket på skolen. De hjelper deg.

Anonymkode: 96212...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nei, ikke skrevet oppgave på vgs😅 Vi får oppfølging fra universitetet, men jeg treffer ingen der før til fredag igjen. De tipsene har jeg sett, og synes de er gode, men jeg skulle gjerne sett en faktisk oppgave.

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det ingen ute i canvas eller på skolens hjemmeside? 

Anonymkode: d24e4...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør jobben din selv, du. Det er poenget med å være student. Og at du aldri har skrevet en tekst på vgs er tull. 

Anonymkode: 7cc6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen oppgave i canvas, og jeg har så langt heller ikke funnet noe på USN😅 Jeg har selvsagt skrevet tekster på vgs yrkesfag, men ingen semesteroppgave. Heller ikke  da jeg tok studiekompetanse som privatist.

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen oppgave i canvas, og jeg har så langt heller ikke funnet noe på USN😅 Jeg har selvsagt skrevet tekster på vgs yrkesfag, men ingen semesteroppgave. Heller ikke  da jeg tok studiekompetanse som privatist.

Anonymkode: d8a1c...64c

Sett deg ned.

Les oppgaven godt

Skriv en disposisjon og planlegg omtrent hvor mange ord du vil bruke på hver del.

Sett i gang å skrive og husk kildehenvisninger.

Hvis du skal levere i spril/mai har du god tid.

Anonymkode: 96212...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en case med tilhørende spørsmål. Jeg skjønner ikke engang hva du mener med disposisjon 🙈 vi kan levere det vi har i slutten av mnd for tilbakemelding, men endelig innlevering er allerede i mars😅

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student ble det tilbudt skrivekurs, både for hoved(master)oppgaver og semesteroppgaver. Det høres ut som om du trenger det, HI, for det er et stykke igjen når du ikke vet hva en disposisjon er. Å være student på høyskole/universitet betyr å ta ansvar for egen læring. Når du har en såpass annerledes vei inn i studiene, er det en del ting som er vanskeligere for deg enn for andre, da må du sørge for å få den kunnskapen du trenger. Det får du ikke vet at en eller annen sender deg en semesteroppgave. Alternativt kan du be om hjelp på studiestedet ditt, det finnes helt sikkert noen der som kan hjelpe deg med hva som er forventete rammer, og gi deg tilbakemelding på hva du har tenkt å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (22 minutter siden):

Da jeg var student ble det tilbudt skrivekurs, både for hoved(master)oppgaver og semesteroppgaver. Det høres ut som om du trenger det, HI, for det er et stykke igjen når du ikke vet hva en disposisjon er. Å være student på høyskole/universitet betyr å ta ansvar for egen læring. Når du har en såpass annerledes vei inn i studiene, er det en del ting som er vanskeligere for deg enn for andre, da må du sørge for å få den kunnskapen du trenger. Det får du ikke vet at en eller annen sender deg en semesteroppgave. Alternativt kan du be om hjelp på studiestedet ditt, det finnes helt sikkert noen der som kan hjelpe deg med hva som er forventete rammer, og gi deg tilbakemelding på hva du har tenkt å skrive. 

Hmm, kanskje det finnes et skrivekurs ja! Jeg har tatt kurs i både bruk av zotero/kildehenvisning og hvordan unngå å fuske. Men skal sjekke om jeg finner et spesifikt mot dette👍🏻

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, ingen oppgave i canvas, og jeg har så langt heller ikke funnet noe på USN😅 Jeg har selvsagt skrevet tekster på vgs yrkesfag, men ingen semesteroppgave. Heller ikke  da jeg tok studiekompetanse som privatist.

Anonymkode: d8a1c...64c

Men artikler er på mange måter en semesteroppgave. 

Anonymkode: 2accb...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei, ingen oppgave i canvas, og jeg har så langt heller ikke funnet noe på USN😅 Jeg har selvsagt skrevet tekster på vgs yrkesfag, men ingen semesteroppgave. Heller ikke  da jeg tok studiekompetanse som privatist.

Anonymkode: d8a1c...64c

Selv på ungdomsskolen lærte du å skrive en oppgave med disposisjon, innholdsfortegnelse, innledning, hoveddel og avslutning.
 

Du kan også Google «semesteroppgave» og faget ditt så kommer det helt sikkert opp endel treff

Anonymkode: 2f459...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har fått en case med spørsmål som skal besvares er det det oppgaven skal inneholde. Kort forklart må oppgaven ha en innledning som sier noe om hva du oppgaven handler om, en hoveddel som besvarer problemstillingene dere har fått og en avslutning som oppsummerer hva du har kommet frem til i oppgaven. Husk å bruke kildehenvisninger hyppig og lag litteraturliste etterhvert som du bruker kildene. 

Anonymkode: f0a2b...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å starte å skrive oppgave er ganske frustrerende...  det jeg har best hell med er å tenke på det dokumentet som en prossess. jeg samler tanker først deretter begynner jeg å lese og samle poeng  og ting fra pensum med henvisning til i dokumentet.

Jeg må  så få strukturen på plass, her har mine studieplasser alltid stilt med en mal som jeg har brukt... innledning- metode-hoveddel-avslutning- konklusjon feks. så har jeg samlet det jeg tror skal på plass der.

etterhvert så formes dokumentet mer og mer og det blir mer struktur.  dette tar tid. gi deg den tiden. pust. plustelig så ser du noe som må flyttes på... og vips så faller brikkene på plass.

min master skrev jeg langt på vei slik.  jeg har et dokument med alt jeg etterhvert tok ut av oppgaven. jeg sletter lite. det dokumentet er dobbelt så lang som oppgaven...

 

også hadde jeg god nytte av en bok om å skrive oppgaver, se i studentbokhandelen din...

 

lykke til... det er litt daunting men akk så gøy når du kommer inn i det!

Anonymkode: ad5fa...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill😅 Kanskje jeg overtenker litt🙈 Vi har en mal, så den deler det jo inn. Første spørsmålet går på at jeg skal beskrive fundementals of care, en begrepsramme innenfor sykepleievitenskap. Men alt jeg vet om den har jeg fra boken fundementals of care, og jeg synes det er vanskelig å vite hvordan eller hvor ofte jeg skal henvise til den?

 

Kan jeg bare begynne en plass og sette inn kildehenvisninger innimellom? Alt kommer jo fra samme kilde?

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ikke bare én kilde! Dere har garantert annet pensum eller kan søke deg frem til artikler osv inne på f.eks. sage, idunn osv. som underbygger påstandene dine. I tillegg bør du ha noe om både metode og vitenskapsteori i en såpass stor oppgave. 

Anonymkode: d24e4...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk for gode innspill😅 Kanskje jeg overtenker litt🙈 Vi har en mal, så den deler det jo inn. Første spørsmålet går på at jeg skal beskrive fundementals of care, en begrepsramme innenfor sykepleievitenskap. Men alt jeg vet om den har jeg fra boken fundementals of care, og jeg synes det er vanskelig å vite hvordan eller hvor ofte jeg skal henvise til den?

 

Kan jeg bare begynne en plass og sette inn kildehenvisninger innimellom? Alt kommer jo fra samme kilde?

Anonymkode: d8a1c...64c

Du bør bruke flere kilder, og du bør lese deg opp på kildebruk og sitatteknikk. 

En hovedregel er at du ikke trenger å føre kilder på ting som regnes som allmennkunnskap, eller eventuelt allmennkunnskap innen ditt fagfelt. Derimot skal du alltid vise til kilder ved direkte sitat eller parafrasering fra en kilde. Hvis eller når nå går utover det man regner som allmennkunnskap, men er noe en selv "bare vet", må man finne en kilde som bekrefter dette og legge i kildelisten, men trenger ikke å refere til den i oppgaven så lenge du ikke bruker direkte sitat eller parafrasering. Hvis du bruker samme kilde flere ganger på rad, kan du skrive Ibid (men i kursiv, jeg får bare ikke gjort det via mobilen min), og så eventuelt det nye sidetallet. La oss si du bruker en bok fra Ola Hansen, utgitt i 2020, skriver du i første henvisningen (Hansen, 2020, s.218), mens i neste kan du skrive (Ibid, s. 136). 

Anonymkode: c0f43...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har sensuren kommet, og jeg fikk A! Faktisk så skrev lederen for studiet dette om oppgaven min: «Jeg har skjønt det slik at du hadde en A++++ med imponerende bruk av ulike kunnskapskilder langt utover forventet nivå»

Så da er jeg veldig fornøyd. Takk for innspill og hjelp til å komme igang😊

Anonymkode: d8a1c...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Da har sensuren kommet, og jeg fikk A! Faktisk så skrev lederen for studiet dette om oppgaven min: «Jeg har skjønt det slik at du hadde en A++++ med imponerende bruk av ulike kunnskapskilder langt utover forventet nivå»

Så da er jeg veldig fornøyd. Takk for innspill og hjelp til å komme igang😊

Anonymkode: d8a1c...64c

Gratulerer!

Anonymkode: 6bd34...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Da har sensuren kommet, og jeg fikk A! Faktisk så skrev lederen for studiet dette om oppgaven min: «Jeg har skjønt det slik at du hadde en A++++ med imponerende bruk av ulike kunnskapskilder langt utover forventet nivå»

Så da er jeg veldig fornøyd. Takk for innspill og hjelp til å komme igang😊

Anonymkode: d8a1c...64c

Gratulerer!

Anonymkode: 96212...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...