Gå til innhold

Hva er din mest hyggelige juletradisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her tror jeg det må være julaften morgen når vi alle fire får sokk med ny pysj, godteri og noe «morsomt» som nissen har funnet på. Det er forbud mot å ikke tro på nissen dersom man vil ha sokk. Ungene, som nå er tenåringer, kommer fortsatt inn i vår seng for å åpne sokk og det er kanskje den fineste stunden hele året.

Endret av HeiteH
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en koselig tradisjon!

Her tror jeg det må være lillejulaftenskveldsmaten. Først pynter vi juletreet og så finner vi fram alt det gode julepålegget, noen ribbebiter og annet godt, dekker et koselig bord og koser oss med god mat til en julefilm. Alle som ønsker er selvsagt velkommen, men ofte er vi bare kjernefamilien. Det er bare kos og avslapning og glede over at jula er rett rundt hjørnet og at vi er sammen. 

Skrevet

Å besøke kirkegården julaften formiddag

Anonymkode: 25851...d5c

Skrevet

1.juledags frokosten, den som begynner ved lunsjtider og varer i evigheter med gjester og latter og skinker og oster, sild og salater, nybakt brød i forskjellige varianter og alt det gode julen har å by på. Og så en runde rundt juletreet. I år blir vi ikke så mange, og mann og datter skal jobbe, men frokost skal det bli!

Skrevet

Jeg vil også si kvelden lille julaften. Da er huset ferdig pyntet, alle gaver skal være klar og kjernefamilien, med hjemkomne store barn og ev partnere, benker seg foran tv til Grevinnen og hovmesteren og Alene hjemme. Vi spiser ost, kjeks og spekemat og mannen tar en av årets sjeldne konjakkglass. Da kjenner jeg på at det er jul. 

Skrevet (endret)

Nå har jeg tenkt lenge og sliter med å velge. Jeg liker hele julepakka. Men utover standardelementene av sølvpuss (jepp, jeg liker å pusse sølv) og pynting, pepperkakebaking med barn og deres bestevenn, annen baking, den lange runden med innpakking av gaver (dvs mor forsegler stua noen timer for å pakke og spille julemusikk), bittelillejulaftens tradisjon med å samle den delen av familien vi ikke er med på julaften, selve julaften med vakker stue og nydelige familien og så mange som mulig til bords, juledagsfrokost med løs snipp og drop-in fra flere kanter... så må det være å samles med ungenes venner i en haug i sofaen og se julefilm en dag i romjula. Alltid samme filmer, alltid samme deltakere, bare trangere i sofaen nå da de er store, ikke lenger små og smale som da vi begynte.

En kjempeskoselig førjulstradisjon jeg savner er å fysisk bære juletreet hjem sammen -  juletreutsalget som før lå noen hundre meter unna har flyttet, og det er kjipt, det er grenser for hvor langt man går med ei gran under armen, men det koste vi oss veldig med da ungene var små. Ikke samme følelsen å stappe treet i bil.

Endret av sug lut
Skrevet

Lillejulaften med pynting av treet mens vi spiller julesanger. Duft av gran. 

Anonymkode: 79f52...cd3

Skrevet

Vi har samme tradisjon som dere med ny pysj og julestrømpe med godteri. Dette våkner hele familien til hver julaften. Min mann ymtet frempå at han ikke hadde behov for ny pysjbukse i år, men det får ikke han lov til å bestemme. Tradisjon er tradisjon 😂

Skrevet

Det er tre ting som skiller seg ut, som er veldig viktig å ha med hvert år.

1. Pynting av pepperkakehus. Har fire barn mellom 14 og 22 år og alle er med. Hvert sitt pepperkakehus, julemusikk, melis og vanvittige mengder snop. Etterpå lager vi pepperkakehuslandsby med nisser, lyslenker, bomull som snø, speil som is osv. Fineste julepynten hvert år.

2. Lille julaften. Når huset er pyntet, rent, treet oppe osv kler vi oss og går ut. Tenner i bålpanna, pølser på spyd, kakao og marshmallows, fakler og stjerneskudd. Veldig viktig tradisjon for ungene, noe de har gjort hele sin levetid. De eldste kommer med kjærestene sine for å være med på det.

3. Julestrømpe på morgenen julaften. Her i huset er også det noe som må åpnes i dobbeltsenga vår.

Ellers liker jeg hele desember, mye kos og mange tradisjoner.

Anonymkode: a1854...718

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er tre ting som skiller seg ut, som er veldig viktig å ha med hvert år.

1. Pynting av pepperkakehus. Har fire barn mellom 14 og 22 år og alle er med. Hvert sitt pepperkakehus, julemusikk, melis og vanvittige mengder snop. Etterpå lager vi pepperkakehuslandsby med nisser, lyslenker, bomull som snø, speil som is osv. Fineste julepynten hvert år.

2. Lille julaften. Når huset er pyntet, rent, treet oppe osv kler vi oss og går ut. Tenner i bålpanna, pølser på spyd, kakao og marshmallows, fakler og stjerneskudd. Veldig viktig tradisjon for ungene, noe de har gjort hele sin levetid. De eldste kommer med kjærestene sine for å være med på det.

3. Julestrømpe på morgenen julaften. Her i huset er også det noe som må åpnes i dobbeltsenga vår.

Ellers liker jeg hele desember, mye kos og mange tradisjoner.

Anonymkode: a1854...718

Bålpanne på kvelden lillejulaften var en kjempe koselig ide. Hørtes så hyggelig ut, og det er mulig jeg kopierer den heretter ☺️

Skrevet

Gå i pepperkakebyen med barnet mitt

1.desember setter vi opp juletre å det blit julebrus og julekaker mens vi ser på julekalender sammen,det er ekstra koselig når han er blitt så stor at det meste er kjedelig. Men denne tradisjonen har vi forsatt.

Lillejuleaften så har som tradisjon å ha ribbe til middag og dessert,å vi ser på "kvelden før kvelden. Å så får barnet velge en julefilm vi ser sammen mens vi koser oss med litt potetgull og godteri.

Julemorgen har både voksne og barn like julepysjamaser, som vi har på mens vi ser juleprogrammer på tv samtidig som vi koser oss med godteri fra julestrømpen.Vi har alle lik julestrømpe med sitt eget navn på. 

Anonymkode: bed9d...beb

Skrevet

Jeg er som sug lut, det er vanskelig å velge. Konfektlaging i desember er fint, å lage mange forskjellige fyll over flere dager, og så avslutte det med å produsere konfekten. Å tenne første adventslyset er også fint, å kjenne at nå nærmer det seg. For meg er nok det aller fineste første juledag. Alle stiller til julebrunsj i årets julepysj, vi spiser i en liten evighet før vi spiller brettspill. Dagen avsluttes med film(er) mens vi spiser av dessertmenyen som ingen egentlig orket så mye av dagen før. Jeg lager et stort utvalg desserter for å sikre at alle får noe de liker. 

Skrevet

Det er veldig vanskelig å velge en, men må jeg så blir det julaften kveld når jeg åpner vinflasken og ser ordentlig på gavene jeg har fått, er mett og sliten av folk og ståk, men veldig fornøyd. 

Anonymkode: 1b198...f64

Skrevet

Det er flere å velge i her også. 

Lille julaften er det kvelden før kvelden med Stilton og Portvin på menyen, da er det jul. 
Ungene som får pysj og åpner julestrømpe på morgenen på julaften, det er alltid kos. 

Skrevet

Glemte helt mitt private høydepunkt, når jeg er alene hjemme og spiller Juleoratoriet så høyt at det runger, synger med og pusser sølv/stryker duker/ pakker gaver eller hva som helst. Det er forresten kanskje mer advent enn jul, men gleden er stor!

Dessuten gir det meg mye glede å bringe tradisjoner videre. Vi baker julekaker fra begge sider, altså det beste av barndom fra mannens og min side, våre bestemødres spesialiteter. Vi lager pålegg og brød  etter gamle oppskrifter og koser oss med å minnes de som ikke er her lenger men som  fortsatt betyr noe for oss. Så ja, det blir oldemors berlinerkranser i år også. Det hadde hun likt. 

Skrevet

Mange av mine (våre) tradisjoner er allerede nevnt, så jeg velger av de nyere tradisjonene. Altså en tradisjon det er jeg som har startet, ikke noe jeg har med fra barndommen. 

Sønnen og jeg har både en tur på juleforestilling i teateret og en førjulstur til utlandet. Han er 10 år og vi er på vårt 5. år med førjulstur. Vi har foreløpig kun reist med båt til Danmark og Tyskland, neste år tenker jeg London. Teatertur har vi hatt siden han var 3 år. 

Jo, også må jeg ta med familiens bakeverksted. Da samles en hel del av storfamilien, alle har med forskjellige deiger. Vi baker ut, spiser pizza og hører på julemusikk. Låner en barnehage til å bake i, så barna har nok å drive med når de er ferdige å bake. Vi fordeler kaker til alle, så vi drar hjem med 5 slag kaker hver oss ☺️

Skrevet

Lille julaften elsker jeg. Å sitte oppe om kvelden og gjøre det siste ferdig, det er stas det. Høre på radio eller juleplater mens jeg stryker, rydder, pynter eller pakker inn gaver. Den obligatoriske låta er "Lille Jensen drar til Mandalay". 

Før, da ungene våknet tidlig, hadde de et helt arbeid med å finne "julaftens morgen-pakken" sin. De måtte løse en rebus som brakte dem rundt i huset, fra lapp til lapp. Rebusen gikk på rim. Det var veldig morsomt å våkne til romstering, rabalder og kommentarer mens de lette og leste høyt for hverandre og diskuterte. 

Karl-Bertils Julafton på TV er også en klassiker hos oss. Og etter pakkeåpningen ringer vi rundt til storfamilien som bor andre steder, ønsker god jul og takker for gavene. Det er koselig. 

Men så er det romjula, da, den er egentlig bedre enn selve julaften for meg. Da er det jazzmusikk på en pub i byen her annen juledag. Avsluttes med "Silent night"; i Mahalia Jacksons stil. 

Anonymkode: d8836...9f0

Skrevet
Iiiiik skrev (2 timer siden):

Dagen avsluttes med film(er) mens vi spiser av dessertmenyen som ingen egentlig orket så mye av dagen før. Jeg lager et stort utvalg desserter for å sikre at alle får noe de liker. 

Juledesserten hos oss er multekrem, noe alle elsker - men vi klarer aldri å spise den etter julemiddagen! Da er vi så stinne og mette at vi bare vakler oss over i sofaen. Men på kvelden, derimot, eller på 1.juledag, så går den også ned!

Skrevet

Når vi har satt oss til bords på julaften.  Da er vi mellom 25 og 30 små og store rundt bordet. Elsker å være en del av en stor familie.  

Anonymkode: fa421...834

Skrevet

Min juletradisjon som egentlig er et juleminne er bestefar som alltid sang med når Jussi Björling sang « O helga natt». Han sang en gang i året og det var på julaften. Han holdt det gående langt inn i dement alder og det betyr jul for meg. Nå synger min stefar❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Juledesserten hos oss er multekrem, noe alle elsker - men vi klarer aldri å spise den etter julemiddagen! Da er vi så stinne og mette at vi bare vakler oss over i sofaen. Men på kvelden, derimot, eller på 1.juledag, så går den også ned!

Jeg lager karamellpudding, porsjonspavlova, panna cotta, brownies, bringebærcoulis, makroner, et par slag med is eller sorbet, sitron- og marengspai, og ofte to-tre andre ting. Avhenger av min kapasitet og hvor mange vi er det gitte året. Ingen hos oss elsker krem, så både multekrem og riskrem utgår. 

Skrevet

Jeg setter pris på roen høytiden fører med seg. Når vi setter oss ned lille julaften med god mat og drikke og ser hovmesteren og grevinnen. På julaften når barna sitter i sofan i pysj med julesokk og nrk på tv. 

Adventstiden er neste like viktig. 

Anonymkode: 908a2...bd8

Skrevet (endret)

Det er mye det samme som dere andre skriver her. På topplista mi havner også tenning av lyslenka som Grinchen stjeler fra huset vårt. Jula begynner når han er satt fram og lyslenka er tent 😁 Og en tradisjon vi begynte med for mange år siden er vennegrøt med mandelpremie. De som setter seg til bords har på seg genser eller t-skjorte med julemotiv.

Endret av Stridsmøy
Skrevet
Iiiiik skrev (8 timer siden):

Jeg lager karamellpudding, porsjonspavlova, panna cotta, brownies, bringebærcoulis, makroner, et par slag med is eller sorbet, sitron- og marengspai, og ofte to-tre andre ting. Avhenger av min kapasitet og hvor mange vi er det gitte året. Ingen hos oss elsker krem, så både multekrem og riskrem utgår. 

Du er gal. På beste vis, men gal! 😁

Skrevet

Å våkne til at barna, nå 7 og 11 år, våkner forventningsfulle og tidlig på morgenen julaften. Hører se hvisker og går ned i stua sammen. Der er så koselig. 😊 Lar de være alene litt nede først, så kommer jeg ned, de åpner en gave hver og en på deling, som ligger under juletreet. 

Det er veldig koselig. En tradisjon jeg har med meg hjemmefra. Jeg er eldst av en stor søskenflokk, så det roet ned barna litt, med å gi dem en ting de kan drive med frem til kvelden. 😊

Anonymkode: ab83c...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...