Gå til innhold

6.klassingen og halloween… trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har selvsagt blitt snakket om på skolen i dag, og når sønnen min har spurt kompisene så sier de at det er ‘fult’. De er en gjeng på 4, de kuleste i klassen, og alle vil jo gå sammen med dem. Gutten i klassen som sønnen min ser på som en av sine beste venner hadde sagt til min sønn at han skulle gå sammen med denne gjengen på 4. da hadde sønnen min spurt hvorfor kompisen fikk gå sammen med dem og ikke han, så fikk han til svar at det stemte ikke, og at det var bare de 4 som skulle gå sammen..

Greia er at nå vil sønnen min at jeg skal ringe mora til denne kompisen og ordne det slik at de kan gå sammen. Helt ærlig så frister det ikke, nå er de blitt så store at jeg frykter å presse sønnen min på kompisen kan ende heller dårlig dersom han selv ikke vil. Jeg tenker at om de hadde vært gode kompiser, så hadde de blitt enige om på skolen at de kunne gå sammen. 

Hva hadde dere gjort? Det er vondt både for sønnen min og meg. Bør jeg ringe eller ikke?

Anonymkode: 00a72...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ringt, mulig det er en misforståelse - eller at kompisen faktisk tror han skal gå med dem og de lurer han...  og uansett hadde jeg som mamma tenkt at det var greit med beskjed om sønnen min "ikke har plass til en sine bestevenner på halloween" det er alltid plass til en til

Skrevet

Jeg leste nettopp en artikkel om avvisning av barn på en av nettavisene. Barn må tåle å få nei og at de da må finne andre å gå med. Hva med å invitere noen hjem til dere? Ikke de kuleste, men kanskje noen andre som er alene?

Viss han har mobil selv, ville jeg hjulpet han med en melding til kompisen eller en annen. 

Anonymkode: 7c71a...8b7

Skrevet

Jeg har også en i sjette med litt av det samme problemet. Kommer ikke til å kontakte noen foreldre. Hvis han ikke finner noen å gå sammen med, får han dele ut godteri med meg til de som ringer på.

Anonymkode: 630ee...63f

Skrevet

Her har vi en i 7 klasse som ikke har noen å gå med, eller er invitert på noen fester. Utrolig trist. Kunne sikkert ha invitert noen selv, men det har vi gjort hvert eneste år, men ikke i  år. Men har forstått at de andre skal ha samlinger og fester. 

Anonymkode: 0df92...0a3

Skrevet

Opplevde det samme med min for noen år siden, han ble dumpa tidligere på dsgen av den han skulle gå med.

Han endte med å gå alene bare for å samle litt godis før han gikk hjem. MEN da han ringte på hus etter hus alene fikk han så medfølelse at han ble overøst med godteri. Han fortsatte til bøtta rant over og alle lommene på jakka var stapp fulle. Gutten strålte og hadde hatt den beste Halloween noen sinne.

Anonymkode: e0fe1...b3b

Skrevet

Her arrangerer vi halloweenfest klassevis før de går i gatene, og da passer vi på at alle har noen å gå med.

Anonymkode: 1181f...b33

Skrevet

Jeg ville nok ha ringt, ikke for å tvinge gjennom at de går sammen, men for å gjøre vennens mor oppmerksom på utfrysningen.  

Anonymkode: b0903...cb8

Skrevet

Takk for svar alle sammen❤️ Dette er supervanskelig, og vi har blitt enige om at han skal prøve å snakke med dem igjen på skolen i morgen. Det har dessverre vist seg noen ganger at sønnen min legger mer i vennskapet til denne gutten, enn det han får tilbake. Men, kanskje er det livets harde lærdom. Vi skal i alle fall snakke mer om det i morgen. 
tenker jeg kommer til å snakke med mora til kompisen neste gang jeg treffer henne, og nevne hva som foregikk på skolen. Jeg ville selv fått vite om det om det gjaldt min sønn. Ikke lett i denne alderen når man ikke har en skikkelig god bestevenn❤️

HI

Anonymkode: 00a72...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg leste nettopp en artikkel om avvisning av barn på en av nettavisene. Barn må tåle å få nei og at de da må finne andre å gå med. Hva med å invitere noen hjem til dere? Ikke de kuleste, men kanskje noen andre som er alene?

Viss han har mobil selv, ville jeg hjulpet han med en melding til kompisen eller en annen. 

Anonymkode: 7c71a...8b7

Nei, unger skal faktisk ikke lære seg til å «tåle» at det ikke er plass til de på en dag som Halloween. Og ingen barn bør få aksept for at det er greit å fryse ut enkelte klassekompiser! 

Anonymkode: 59b49...7a5

Skrevet

Slik er det her og, min går i 6.trinn, og har alltid spurt noen om de vil gå Halloween .

Men får aldri spørsmålet tilbake.

Han har lært seg hvem han kan stole på og snakke med i klassen, og snakker mye med meg om alt, veldig åpen.

Synes og dette er utrolig dumt, har blitt til at Halloween har blitt til den mest ekskluderende feiringen, og det er det faktisk bare vi voksne som kan gjøre noe med. 
Er og en vond dag for de som heller ikke har penger til f eks ekstra godteri ( utkledning kan en lage selv av ting en har hjemme, det gjør vi)., så for min del, kunne denne dagen bare blitt kuttet ut!

Altfor vond dag for mange

Anonymkode: 8a622...d5c

Skrevet

Jeg hadde ikke ringt tror jeg. Det er fryktelig å observere slik utestengelse men dette må de få erfare og kjenne på. Barn tåler å bli utestengt så lenge du er der og tar i mot. 
Men har dere en felles FB side? Skrive der? Hei, Ola har ingen å gå med i dag, noen som vet om det er plass til en til i dag?

Kanskje foreldrene ikke er klar over at det utestenges? En uformell henvendelse gir alltid respons med mine barn. 

Anonymkode: 97a38...563

Skrevet

Jeg hadde ikke ringt. Barn må tåle at venner lager andre planer og gutten din får spørre noen andre å gå med. 
Den andre gutten står selvsagt fritt til å avtale med hvem han vil og det blir neppe bedre for gutten din om kompisen må avlyse sine planer fordi han må gå med ditt barn. 

Anonymkode: d1839...482

Skrevet

Jeg fikk mld av en pappa i klassen at mitt barn ekskluderte andre, og det satte jeg stor pris på. Jeg vet at poden i huset kan være en utfordring å forholde seg til, vi jobber mye med det, men vi får ikke gjort noe om vi ikke vet at det skjer. Så si fra. Er ikke sikkert det hjelper, men da er i hvertfall foreldrene oppmerksomme på det. Få evt. Sønnen din til å spørre noen andre om å gå.

Anonymkode: 24c18...469

Skrevet

Jeg hadde ringt. De er faktisk ikke så store selv om de går i sjette klasse. Ingenting kan bli løst dersom det ikke prates om og tas opp. 

Skrevet

I trinnene til våre barn (6. og 8. klasse) diskuteres dette åpent i Facebook-gruppa til foreldrene. Slik har det vært siden 1. trinn. 

Vi er blitt enige om at alle barna i 6. klasse møtes i hagen til en elev for å grille pølser og ha det gøy, og så går de knask eller knep sammen etter det. Gruppevis, og foreldre passer på at alle har noen å gå med.

I 8. er det ikke felles feiring i år. Foreldrene legger likevel ut meldinger som «x, y og z skal spise pizza hos oss før de går knask eller knep, hvis det er noen som ikke har planer for kvelden har vi plass til flere» o.l. 

Tidligere år har vi hatt feiring hjemme hos noen av barna, og de har invitert en liten gjeng, jeg har ofte fått spørsmål fra andre foreldre om vi har plass til en ekstra, og sier selvfølgelig ja til det. Jeg ville ringt om jeg var deg. 

Anonymkode: 73454...e3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ikke ringt. Barn må tåle at venner lager andre planer og gutten din får spørre noen andre å gå med. 
Den andre gutten står selvsagt fritt til å avtale med hvem han vil og det blir neppe bedre for gutten din om kompisen må avlyse sine planer fordi han må gå med ditt barn. 

Det blir litt som å akseptere utestenging og mobbing. Ikke spesielt hyggelig, på noen måte. 

Anonymkode: 8cf7a...35a

Skrevet

Eg ville iallfall ha sett pris på om du tok kontakt med meg dersom min unge var med på å utestenge nokon. Har ei jente i 6. klasse som heldigvis har nokon å gå med, og har ærlig talt ikkje tenkt over at det også kan skje i vår klasse. Så ei påminning om dette tenker eg er heilt på sin plass.

Ellers er foreldrene her flinke å legge ut på facebookgruppa til klassen, typ at dei som vil kan møtast ein plass for å gå sammen. Er ein tidleg ute og snakkar med ungane om det, så kan ein jo unngå sånne dumme situasjonar!

Anonymkode: 69b02...aa1

Skrevet

Sånt som dette er jo vanskelig å løse når man står midt oppi det. For å være ærlig er jeg glad mine unger har vokst fra dette "maset". Vi har også hatt klassevise samlinger, eller voksenstyrte mindre samlinger. Ulempen ved dette er at enkelte unger tvinges til å være en del av noe stort når de egentlig ønsker å samle kun de nærmeste. Sånn er det jo forventet at man løser barnebursdager, og jeg er ambivalent til at halloween også skal bli en dag som styres av velmenende voksne. Jeg har opplevd å få kjeft av en mor fordi jeg inviterte til klassefest hjemme, da måtte datteren hennes velge mellom å være sammen med klassen og med venninnene sine. Jeg har også opplevd å få tilbakemelding på at det var dumt at sønnen inviterte kun den naturlige vennegjengen fra de nærmeste husene, fordi en som bodde langt unna også gjerne ville være med. 

Synes forrige svar i tråden er fint, det er jo i forkant av spesielle dager det er mulig å demme opp for dumme situasjoner. Det er klart det er vondt å finne ut 28.10 at man ikke skal være med noen 31.10, men mest sannsynlig har de sosiale problemene vært der lenge. Det å hjelpe barnet å etablere og opprettholde vennskap er jo noe man må jobbe med kontinuerlig. Hvis man ikke naturlig velges som gjest i et halloweenselskap, viser vel det at man ikke har mestret det sosiale spillet resten av året. Det å legge til rette for positive erfaringer med jevnaldrende ellers i året, gjør det mulig å selv invitere til halloweenfest når 31.10 nærmer seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det blir litt som å akseptere utestenging og mobbing. Ikke spesielt hyggelig, på noen måte. 

Anonymkode: 8cf7a...35a

Det er å lære barna at noen ganger har andre planer og det passer ikke alltid. 
Ungene får granatsjokk den dagen de skal ut i den virkelige verden der mamma og pappa ikke ordner opp, areangerer og sørger for at alt gjøres i gruppe. 

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne motta en telefon hvis mitt barn er med på å utestenge. Hvordan skal jeg ellers kunne ta tak å veilede barnet mitt å inkludere?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er å lære barna at noen ganger har andre planer og det passer ikke alltid. 
Ungene får granatsjokk den dagen de skal ut i den virkelige verden der mamma og pappa ikke ordner opp, areangerer og sørger for at alt gjøres i gruppe. 

Du synes det er greit feks at en gjeng på 5 unger ikke inkluderer han ene som da må gå alene?

Anonymkode: abb89...37c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du synes det er greit feks at en gjeng på 5 unger ikke inkluderer han ene som da må gå alene?

Anonymkode: abb89...37c

Det er helt greit at en kompisgjeng avtaler å gå sammen. Hvorfor skulle det ikke være det? TS sin gutt kan finne noen andre kompiser å gå med. De går i 6.klasse. Da er det på tide å tåle at andre har planer og øve seg på å lage egne planer. Det finnes andre unger enn akkurat de 5. 

Kjenner jeg blir litt svett av at såpass store barn må ha vokseninnvolvering for dette. TS sin gutt spørr noen andre. Vil han ikke det? Ja, da er alternativet å gå alene eller bli hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt greit at en kompisgjeng avtaler å gå sammen. Hvorfor skulle det ikke være det? TS sin gutt kan finne noen andre kompiser å gå med. De går i 6.klasse. Da er det på tide å tåle at andre har planer og øve seg på å lage egne planer. Det finnes andre unger enn akkurat de 5. 

Kjenner jeg blir litt svett av at såpass store barn må ha vokseninnvolvering for dette. TS sin gutt spørr noen andre. Vil han ikke det? Ja, da er alternativet å gå alene eller bli hjemme. 

Har du noen gang hatt et barn som står utenfor? Eller stått utenfor selv?

Anonymkode: 9a4dd...21d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen gang hatt et barn som står utenfor? Eller stått utenfor selv?

Anonymkode: 9a4dd...21d

Det vet ikke. Fra 5./6.klasse har de ordnet og lagd avtaler selv. Slik verden fungerer og de har gått ut i verden uten en forventning om at andre ordner, avtaler og arrangerer for dem. Vi har faktisk et ansvar for å ruste ungene våre til dette 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...