Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 For å få hjem norske borgere, som de gjorde da Taliban kuppet Afghanistan? På en måte syns jeg at folk som reiser til, og dermed støtter, en okkupasjonsmakt må ta ansvar selv, men det er jo barn og mennesker som har jobbet der som trenger å komme hjem. Da blir det rart at UD sier at de har begrenset mulighet til å hjelpe. Anonymkode: d27f6...b47
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Begrensningen vil jeg vel tro ligger i et flyforbud over Israel akkurat nå, og da er det flyforbud for norske militærfly også. Disse nordmennene kan ta seg til et naboland, feks Egypt. De må ikke sitte og toe sine hender liksom… Anonymkode: 9fcb4...34d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Begrensningen vil jeg vel tro ligger i et flyforbud over Israel akkurat nå, og da er det flyforbud for norske militærfly også. Disse nordmennene kan ta seg til et naboland, feks Egypt. De må ikke sitte og toe sine hender liksom… Anonymkode: 9fcb4...34d Det står i VG at luftrommet er åpent. Jeg tror jeg hadde nølt med å sette meg på en buss eller tog mens rakettene falt rundt meg, altså. Anonymkode: d27f6...b47
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Stor forskjell på å evakuere styrker fra et land der vi avvikler vår egen operasjon og å leke charterfly for å evakuere tilfeldige fra et land vi ikke er involvert militært med i det hele tatt, vil jeg tro. Anonymkode: a2dee...a22
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står i VG at luftrommet er åpent. Jeg tror jeg hadde nølt med å sette meg på en buss eller tog mens rakettene falt rundt meg, altså. Anonymkode: d27f6...b47 Høres ikke mindre farlig ut å være i luften med rakettene regnende rundt seg 🙈 Anonymkode: 8963a...fa7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Nå er det vel ikke bomberegn i hele landet. De kan reise vekk fra krigen. Anonymkode: a0aa6...853
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Høres ikke mindre farlig ut å være i luften med rakettene regnende rundt seg 🙈 Anonymkode: 8963a...fa7 Ok, deg om det. Er fly kommer ganske raskt opp i en høyde hvor rakettene ikke når og jeg hadde heller valgt det enn timer på buss på utsatte veier. Men klart, det er valget mellom pest eller kolera. Så får man håpe at det går bra og at de tenker seg litt mer om før de tar ferien i et av verdens mest urolige områder i fremtiden. Anonymkode: d27f6...b47
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Fordi det er passe straff å sitte der. De som reiser ned til Israel er en del av konflikten. Anonymkode: f2ec1...c5f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er passe straff å sitte der. De som reiser ned til Israel er en del av konflikten. Anonymkode: f2ec1...c5f Så unyansert er det ikke lov å være. Anonymkode: 52fcb...733
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Så unyansert er det ikke lov å være. Anonymkode: 52fcb...733 Jeg er ikke ReneRene og sier ikke at du må mene det. Men jeg mener det. Ingen reiser til Israel fordi det er så fine blomster der, det er religion som bunnen. Løvhyttefeiring i krigssone? Helt greit for meg, ditt valg. Du får bli til flyene går igjen. Ingenting som tyder på at de er særlig utsatte heller, ikke som utlendinger i Kabul under Taliban.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ReneRene og sier ikke at du må mene det. Men jeg mener det. Ingen reiser til Israel fordi det er så fine blomster der, det er religion som bunnen. Løvhyttefeiring i krigssone? Helt greit for meg, ditt valg. Du får bli til flyene går igjen. Ingenting som tyder på at de er særlig utsatte heller, ikke som utlendinger i Kabul under Taliban. ReneRene??? Anonymkode: 52fcb...733
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det står i VG at luftrommet er åpent. Jeg tror jeg hadde nølt med å sette meg på en buss eller tog mens rakettene falt rundt meg, altså. Anonymkode: d27f6...b47 Men fly hadde du satt deg i? Anonymkode: 1d83d...4c4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så unyansert er det ikke lov å være. Anonymkode: 52fcb...733 Jeg er helt enig. Eneste grunnen til å reise til Israel er religiøse, og velger du reise til en så utstabil del av verden er det en sjanse du tar helt bevisst. Anonymkode: 8963a...fa7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Men fly hadde du satt deg i? Anonymkode: 1d83d...4c4 Nødvendigvis. Det skal noe til at de skyter ned utenlandske fly. Det er Israel de vil ta. Anonymkode: d27f6...b47
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nødvendigvis. Det skal noe til at de skyter ned utenlandske fly. Det er Israel de vil ta. Anonymkode: d27f6...b47 Derfor de har tatt mange utenlandske gissler da eller? Var flere amerikanere bland gislene, og også andre fra den festivalen. Hamas bryr seg ikke om du er fra Israel eller Norge, de vil ha verdens fokus på sin sak, og det tenker de at de får ved å angripe og ødelegge... Anonymkode: 8963a...fa7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg er helt enig. Eneste grunnen til å reise til Israel er religiøse, og velger du reise til en så utstabil del av verden er det en sjanse du tar helt bevisst. Anonymkode: 8963a...fa7 Noen har jo familie der, som de selvfølgelig ønsker å ha kontakt med. Har en nabo som har reist mange ganger til Israel, fordi deres datter bor der med sin familie. De reiser ikke dit av noen som helst religiøse grunner. Og de er ikke alene om det. Anonymkode: 52fcb...733
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Noen har jo familie der, som de selvfølgelig ønsker å ha kontakt med. Har en nabo som har reist mange ganger til Israel, fordi deres datter bor der med sin familie. De reiser ikke dit av noen som helst religiøse grunner. Og de er ikke alene om det. Anonymkode: 52fcb...733 Og familien er der for blomstene da eller?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Skrevet 10. oktober 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (6 minutter siden): Og familien er der for blomstene da eller? Hva mente du med ReneRene? Anonymkode: 52fcb...733
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. oktober 2023 #19 Skrevet 10. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva mente du med ReneRene? Anonymkode: 52fcb...733 Jeg burde ikke dratt henne inn her. Vi lar det ligge.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #20 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg er på ingen måte religiøs, men kunne fint reist for å oppleve de historisk viktige områdene. Jeg har også venner med familie der, som ikke bor der på grunn av «blomstene» som det så kjekt nevnes over. Foreldrene kommer opprinnelig fra Iran, og som jøder måtte de flykte fra hjemlandet sitt etter revolusjonen. For ordens skyld; jeg støtter absolutt ikke den israelske statens behandling av palestinere de siste tiårene. Anonymkode: 03b4e...b6a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #21 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg klarer ikke forstå hvorfor mennesker her til lands og andre nordiske land, skal plent ner t Israel og lignende, for så å klage at Norge skal sette alt i bevegelse for å komme å redde dem. Skriver til avisene , at Norge ikke vil redde dem osv Det er langt fra første gang dette skjer og er tross alt ikke noe ferieland. Men mange tror jo at det ikke er noe problem, Norge sender bare et fly og henter dem, skulle de ikke komme hjem… Anonymkode: c5738...1d6
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2023 #22 Skrevet 10. oktober 2023 De oppholder seg jo i Israel, et land som bryter folkeretten og bedriver umenneskelig behandling av palestinere. Når de har valgt å oppholde seg der har de tatt en risikoanalyse og valgt å dra ditt på tross av pågående menneskerettighetsbrudd. Da må de nesten ta konsekvensene av handlingene sine, og velge om de skal bli, eller dra til et naboland og fly hjem. Anonymkode: e8fc9...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå