Gå til innhold

Dere som ukeshandler, hvordan klarer dere å handle alt på en gang?

Anbefalte innlegg

Jeg har grønnsaker og frukt i kjøleskapet og de holder som regel i langt mer enn en uke. Av og til hender det at noe blir dårlig mot slutten av uka, men som regel ikke.

Det har virkelig aldri vært et problem her.

Anonymkode: 971d7...1ed

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hm. Kanskje det er noe galt med kjøleskapet mitt? 🤔 Det er jo unektelig merkelig at mine grønnsaker mugner når ‘alle’ andre ikke opplever det.

Hi

Anonymkode: a5ae4...d92

Gi det en skikkelig vask og sjekk at det holder ca 2 grader så går det nok bedre.

Anonymkode: 55b65...54f

Romtemperaturen hjemme er ganske mange grader høyere enn på butikken, så her går alt i kjøleskapet. Både tomater og agurk holder mye lengre enn en uke. 

Anonymkode: 2e5a5...424

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Agurker, tomater og avokado skal oppbevares i romtemperatur. Og selv om jeg har salat i kjøleskapet, mugner det ofte i midten uansett. Spinat holder bare et par dager før det får en ekkel guggekant rundt alle bladene, og kålrot blir bløt uansett. 
Hi

Det er godt mulig de egentlig skal det, men når dine blir ødelagt på få dager og mine holder i flere uker, så kan det kanskje være verdt et forsøk med kjøleskap likevel? Det er jo ikke verre enn at du kan ta det ut litt før bruk hvis du vil ha det romtemperert. Jeg legger f.eks. mango i kjøleskapet også når jeg kjøper dem hvis de er til flere dager senere, og tar dem ut en dag før jeg skal bruke dem. Da holder de seg fint.

Anonymkode: 1fd02...641

Salat etc vasker jeg og tørker i en salatslynge, så oppbevarer jeg det o kjøleskap i en boks med lokk. Jeg oppbevarer også grønnsaker stort sett i kjøleskap, har en stor skål tomater på kjøkkenbenken men de blir jo spist fortløpende så det er ikke noe problem. Jeg kan ikke helt skjønne at det blir dårlig hos deg så raskt? Har du det veldig varmt?

Annonse

Eg har aldri forstått poennget med vekehandel. Ikkje berre anar eg ikkje kva eg vil ha til middag i dag enda, eg anar jo ikkje kor mange vi blir til middag dei ulike dagane og kor lang tid vi vil ha på å lage mat. Ei heller om ungane har ei knekkebrødveke eller om dei lagar seg graut fem dagar på rad og brukar masse melk. Vi kan bruke ein 1,75 L i løpet av to dagar eller den blir slått ut restane av etter to veker.

Og med vekeshandel må eg bruke bil, dagshandel går fint å bere heim.

Legger brokkoli, gulrot og paprika i bokser for matoppbevaring. Alle grønnsaker går i kjøla. Salat varer et par uker, samme med agurk, avocado 3 uker. 

Anonymkode: 36805...659

☆☆☆ skrev (1 time siden):

Eg har aldri forstått poennget med vekehandel. Ikkje berre anar eg ikkje kva eg vil ha til middag i dag enda, eg anar jo ikkje kor mange vi blir til middag dei ulike dagane og kor lang tid vi vil ha på å lage mat. Ei heller om ungane har ei knekkebrødveke eller om dei lagar seg graut fem dagar på rad og brukar masse melk. Vi kan bruke ein 1,75 L i løpet av to dagar eller den blir slått ut restane av etter to veker.

Vi har et jevnt forbruk av en del basisvarer. F.eks drikker vi ca. 20 liter melk i uka. Om vi en uke skulle drikke mindre, drikkes det likevel opp. Vi lager middagsplan og holder oss til den, vi kjenner ikke så godt etter om det er akkurat det vi ønsker å spise. JEG forstår ikke hvordan folk har tid til å være innom butikken flere ganger i uka. Ikke klarer jeg å komme på fornuftige middager heller om jeg skulle stå på butikken kl. 17 en tirsdag.

Anonymkode: 971d7...1ed

☆☆☆ skrev (1 time siden):

Vi har satt opp middag for 1 mnd frem i tid. Da har vi tatt i beregning at mandag og torsdager er dager med trening, og da må vi ha mat som går raskt å lage. Feks fiskeburger, supper,grøt. Vi har litt større middager i helgene. Og mye av listen baserer seg på hva vi har i fryseren.

Anonymkode: 46800...e31

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har satt opp middag for 1 mnd frem i tid. Da har vi tatt i beregning at mandag og torsdager er dager med trening, og da må vi ha mat som går raskt å lage. Feks fiskeburger, supper,grøt. Vi har litt større middager i helgene. Og mye av listen baserer seg på hva vi har i fryseren.

Anonymkode: 46800...e31

Hatten av til dere som greier å planlegge så langt frem i tid. Jeg sliter big time med en uke av gangen. Nå er vi fem i familien, kanskje har det litt å si. Her kan det fint være innom mellom ett til åtte barn i tillegg til mine egne. Ikke det at alle blir tilbudt middag alltid, men plutselig er jeg et brød short, og må likevel ut å handle. 
Ang. grønnsakene er det vel bare å gi opp. Jeg kaster nesten like mye som vi spiser. Jeg kan ikke forstå hvorfor, det er kun grønnsakene som blir dårlige. Skinke, pålegg og annen mat holder seg fint. Mysterium…

Hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hatten av til dere som greier å planlegge så langt frem i tid. Jeg sliter big time med en uke av gangen. Nå er vi fem i familien, kanskje har det litt å si. Her kan det fint være innom mellom ett til åtte barn i tillegg til mine egne. Ikke det at alle blir tilbudt middag alltid, men plutselig er jeg et brød short, og må likevel ut å handle. 
Ang. grønnsakene er det vel bare å gi opp. Jeg kaster nesten like mye som vi spiser. Jeg kan ikke forstå hvorfor, det er kun grønnsakene som blir dårlige. Skinke, pålegg og annen mat holder seg fint. Mysterium…

Hi

Det er jo ikke så mystisk at grønnsakene blir dårlige om de ligger i romtemperatur? 

Ellers krever ukeshandel en struktur i livet som jeg ikke har (eller ønsker). Jeg handler 2-3 ganger i uken, og det får jeg fint tid til. 

Anonymkode: 2e5a5...424

Anonym bruker skrev (På 8.10.2023 den 15.10):

Agurker, tomater og avokado skal oppbevares i romtemperatur. Og selv om jeg har salat i kjøleskapet, mugner det ofte i midten uansett. Spinat holder bare et par dager før det får en ekkel guggekant rundt alle bladene, og kålrot blir bløt uansett. 
Hi

Jeg oppbevarer alt av grønnsaker i kjøleskapet. Aldri opplevd det du beskriver. Virkelig ikke. Hver morgen tar jeg ut noen tomater til dagens forbruk, alt annet oppbevares i kjøleskap 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...