Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig greit å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (1 time siden):

Kanskje feilen er at du tenker at det er et enkelt spørsmål, og så forventer du et enkelt svar? Men jeg kan ikke forklare det enklere enn jeg har gjort.

Å gjøre noe ut fra religiøs tro er ikke det samme som å se ned på kvinner som en manns eiendom i dette tilfellet. Jenter som blir omskåret lider selv under det og vil ha en slutt på denne Ukulturen. Det er mishandling som kun er til nytte for mannen. 

Gutter som blir omskåret vil ha denne praksisen da de fører denne tradisjonen videre til sine sønner igjen. Det er ikke noen lidelse i deres syn, og de vil fortsette å utføre dette ritualet selv.

Jeg mente heller ikke å bruke hersketeknikk. Det ER et godt råd å lese det du ikke forstår høyt! 

Jeg leser, men jeg syns ikke du forklarer forskjellen tilfredsstillende, som du hevder at du har gjort.

I begge tilfeller er det voksne som tar avgjørelser for barn som ikke samtykkekompetente, i begge tilfeller kan det påvirke personens seksuelle liv, i begge tilfeller er det null helsegevinst, i begge tilfeller er det oftes foreldre som selv er omskåret som ønsker dette for sine barn. Kvinner som har fått skåret bort hele klitoris og sydd igjen skjeden utsetter sine egne døtre for dette, menn som er omskåret med de fysiske konsekvenser de kan få utsetter sine sønner.

Det eneste som er forskjell er vel at så og si 100 % av kvinner som er omskåret har smerter og problemer, mens andelen menn som har problemer er mindre. Det er en for liten forskjell til at de to sakene kan ses på som så forskjellige at den ene bør forbys mens den andre er lovlig. 

Menn må gjerne være omskåret, men vent til de er samtykkekompetente. 

Anonymkode: 43cdb...040

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leser, men jeg syns ikke du forklarer forskjellen tilfredsstillende, som du hevder at du har gjort.

I begge tilfeller er det voksne som tar avgjørelser for barn som ikke samtykkekompetente, i begge tilfeller kan det påvirke personens seksuelle liv, i begge tilfeller er det null helsegevinst, i begge tilfeller er det oftes foreldre som selv er omskåret som ønsker dette for sine barn. Kvinner som har fått skåret bort hele klitoris og sydd igjen skjeden utsetter sine egne døtre for dette, menn som er omskåret med de fysiske konsekvenser de kan få utsetter sine sønner.

Det eneste som er forskjell er vel at så og si 100 % av kvinner som er omskåret har smerter og problemer, mens andelen menn som har problemer er mindre. Det er en for liten forskjell til at de to sakene kan ses på som så forskjellige at den ene bør forbys mens den andre er lovlig. 

Menn må gjerne være omskåret, men vent til de er samtykkekompetente. 

Jeg har overhodet ikke hevdet at jeg har forklart noe som er "tilfredsstillende" Og jeg ser at det ikke nytter med all verdens tålmodighet her heller 🙂

Du får nå bare synse som du vil. Hjelpe meg. 

Omskjæring av jenter og gutter er ikke sammenlignbart og jeg kjenner jeg blir provosert på mine venninners vegne, som faktisk er omskjært på verst tenkelige måte, når slike påstander uttales.

Har selv en gutt som er omskjært av medisinske og kosmetiske grunner og det hadde aldri vært prosedyre i Norge hvis det hadde vært så grusomt som enkelte skal ha det til. 

Hvis man tenker litt lengre enn nesetippen sin så forstår man det at hvis omskjæring av guttebarn hadde blitt forbudt, hadde mange likevel blitt omskjært, men da under tvilsomme forhold. 

Da har jeg heller tro på informasjon. Færre gutter blir omskjært nå, enn før, nettopp pga at flere ser på det som en unødvendighet.

Jeg er imot omskjæring, også av guttebarn. Jeg er også i mot abort. Likevel skjønner jeg at selvbestemt abort er en nødvendighet for å unngå strikkepinneaborter under grusomme forhold.

Anonymkode: fe5ca...12f

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Omskjæring av jenter og gutter er ikke sammenlignbart og jeg kjenner jeg blir provosert på mine venninners vegne, som faktisk er omskjært på verst tenkelige måte, når slike påstander uttales.

Har selv en gutt som er omskjært av medisinske og kosmetiske grunner og det hadde aldri vært prosedyre i Norge hvis det hadde vært så grusomt som enkelte skal ha det til. 

Hvis man tenker litt lengre enn nesetippen sin så forstår man det at hvis omskjæring av guttebarn hadde blitt forbudt, hadde mange likevel blitt omskjært, men da under tvilsomme forhold. 

Da har jeg heller tro på informasjon. Færre gutter blir omskjært nå, enn før, nettopp pga at flere ser på det som en unødvendighet.

Jeg er imot omskjæring, også av guttebarn. Jeg er også i mot abort. Likevel skjønner jeg at selvbestemt abort er en nødvendighet for å unngå strikkepinneaborter under grusomme forhold.

Hvorfor gjelder ikke dette omskjæring av jenter?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da tar du som mor en avgjørelse på at din datter skal ta en unødvendig operasjon. Det er din rett. Men resultatet av operasjonen kan muligens ikke påvirke seksuallivet hennes resten av livet? Og øyet blir kanskje bedre/penere etter operasjonen? En frisk penis vil ikke ha noen fordel av å bli skåret i. Ikke kosmetisk, ikke praktisk og ikke helsemessig. Det er kun utført på grunn av tradisjon og/eller religion. 

At man ikke er enig med deg betyr ikke at man ikke skjønner saken. 

Kan du forklare meg forskjellen på bakgrunnen av omskjæring av jenter og gutter? Jeg har ikke sett noen som kommer med en tilfredsstillende forklaring på hvorfor den ene tradisjonen er grei, men ikke den andre. 

Og hvorfor synes "alle" det er greit at jeg velger operasjon for datteren min som gjør henne "penere", men de som velger omskjæring av sine kulturelle/religiøse grunner tar feil? Hvis man da går utifra at omskjæring har veldig lav risiko for komplikasjoner og lite eller ingen innvirkning på seksuell nytelse (som er det de store studiene viser). 

Er det fordi utseende er så viktig? Fordi religion er så feil? Fordi det er mest utlendinger som velger omskjæring? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjelder ikke dette omskjæring av jenter?

Som sagt er ikke omskjæring av jenter sammenlignbarn. Kjønnslemlestelse av jenter er svært skadelig og har enormt store og medisinske konsekvenser, sammenlignet med mannlig omskjæring. Klitoris og indre kjønnslepper skjæres av og de ytre kjønnsleppene sys sammen. Klart dette er forbudt i Norge. Flere jenter sendes dessverre "hjem", eller bort er vel bedre å si, for lemlestelse likevel.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skulle det være et argument FOR lemlestelse av guttebarn? 

Anonymkode: 4f966...45f

Nei? Det var svar på et utsagn om at "alle" menn i usa er omskåret. 

Jeg argumenterer ikke for omskjæring. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Når det gjelder omskjæring så er det også samtykkende voksne mennesker som selv bestemmer at deres sønn skal bli omskjæret.

Anonymkode: c8ae4...ed3

Deres sønn ja, ikke deres egen kropp. Ser du ikke forskjellen? 

Anonymkode: a9937...78d

ReneRene skrev (6 timer siden):

"Det spiller ingen rolle om det er kultur, religion eller tradisjon" 

Dette er nivået på diskusjonen her...

Ja? Om kultur, religion  eller tradisjon skader barn er det da virkelig på tide å slutte? Du svarte ikke når jeg sammenliknet med at det før også var greit å fysisk avstraffelse barn. Det var også kultur og tradisjon for, men så skjønte folk det ikke var greit, og fikk det forbydd. Nå står omskjæring for tur, det er horribelt at folk forsvarer sånt. 

Pobie skrev (2 minutter siden):

Og hvorfor synes "alle" det er greit at jeg velger operasjon for datteren min som gjør henne "penere", men de som velger omskjæring av sine kulturelle/religiøse grunner tar feil? Hvis man da går utifra at omskjæring har veldig lav risiko for komplikasjoner og lite eller ingen innvirkning på seksuell nytelse (som er det de store studiene viser). 

Er det fordi utseende er så viktig? Fordi religion er så feil? Fordi det er mest utlendinger som velger omskjæring? 

Jeg vet ikke om «alle» mener at det er riktig av deg å utsette datteren din for en operasjon.  Det blir vanskelig å si noe om uten å vite bakgrunn og utfordringer et uoperert øye har for jenta. Omskjæring av en frisk penis har absolutt ingen helsemessig eller estetisk fordel. Den blir kun skåret i pga en eldgammel tradisjon. 

Om det så er liten risiko for komplikasjoner og innvirkning på seksuell nytelse, så er jo faren der uansett. Jeg syns at det er rart at foreldre tar på seg det ansvaret når det er absolutt null grunn til inngrepet bortsett fra tradisjon.

Ikke alle tradisjoner er verd å hegne om. I Kina var det tradisjon for å forkrøple føttene til kvinnene, Kayan-folket strakk halsen til kvinner så de ikke hadde muskler til å holde hodet selv, i India brant man enken på bålet sammen med mannen, steining og amputasjon er det fremdeles tradisjon for i enkelte land +++. Så å basere inngrep på friske organer for tradisjonens del er et hårreisende argument.

Du argumenterer for at det er liten sjans for komplikasjoner ved omskjæring av gutter, men om man ikke bruker kniven er sjansen for komplikasjoner null. Hva ville du valgt for deg selv om målet med inngrepet kun var basert på tradisjon og altså null helsemessig, praktisk eller estetisk fordel?

ReneRene skrev (5 timer siden):

Les over, så ser du hva forskjellen er.

Og jeg "shamer" ingen, men det er å forvente at voksne mennesker ikke kommer med slike utsagn når absolutt alt handler om kultur. Så det spiller all rolle for absolutt alt. Du hadde heller ikke ment det du mener om du ikke har vokst opp i den kulturen du har. Og det er jo hovedproblemet her med manglende forståelse og kunnskap om andres.

Du må gjerne ha mot omskjæring av gutter fordi i ditt syn er det et slags overgrep, men hvis du virkelig tenker at dette og annet må endres, så er første betingelse at du skjønner hvorfor det skjer. Og den forståelsen ser jeg ingenting av her. Dere har "bare i mot" fordi dere er født hvor dere er, i den kulturen dere har. Man kan ikke forby noe bare fordi man ikke liker det på grunn av hva man selv har hørt og lært av egen kultur. 

Herregud, ser du hva du selv skriver??? Vi som er oppvokst i en human kultur må forstå at i andre kulturer synes de det er fint og flott å skade barna, til og med drepe dem om de gjør noe feil i guds øyne. Noe er faktisk rett eller galt, uten bias, uten å ta hensyn til kultur og religion. Å skade barn er ALDRI greit. Aldri. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Som sagt er ikke omskjæring av jenter sammenlignbarn. Kjønnslemlestelse av jenter er svært skadelig og har enormt store og medisinske konsekvenser, sammenlignet med mannlig omskjæring. Klitoris og indre kjønnslepper skjæres av og de ytre kjønnsleppene sys sammen. Klart dette er forbudt i Norge. Flere jenter sendes dessverre "hjem", eller bort er vel bedre å si, for lemlestelse likevel.

Jeg er helt enig i at omskjæring av jenter er horribelt og som regel svært mye mer problematisk enn hos gutter, det jeg reagerer på er at argumentet mot å forby omskjæring av gutter er at det vil bli gjort uansett. Det skjer dessverre med jenter i hopetall, men er ikke et argument MOT å forby lemlestelse av gutter også. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig i at omskjæring av jenter er horribelt og som regel svært mye mer problematisk enn hos gutter, det jeg reagerer på er at argumentet mot å forby omskjæring av gutter er at det vil bli gjort uansett. Det skjer dessverre med jenter i hopetall, men er ikke et argument MOT å forby lemlestelse av gutter også. 

Men det handler jo også om etikk og man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det kan forsvares når det gjelder omskjæring av gutter, men ikke omskjæring av jenter.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det handler jo også om etikk og man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det kan forsvares når det gjelder omskjæring av gutter, men ikke omskjæring av jenter.

Hva er fordelen med å omskjære gutter? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva er fordelen med å omskjære gutter? 

For eksempel at tradisjonen/ religionen fremdeles står så sterkt at alternativet er at foreldrene fikser det selv i en mørk bakgate. Omskjæring av gutter, gjort av autoriserte leger er ikke like risikofylt og det får heller ikke særlig store konsekvenser. Sånn er det bare. Jeg er som sagt i mot omskjæring, samtidig som jeg kan se litt objektivt på det da min sønn er omskjært av medisinske grunner. Legene sa at operasjonen var null stress. Lite risiko, rutineoperasjon osv. Og risikoen for komplikasjoner er jo ikke større om vi hadde gjort det av religiøse årsaker.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For eksempel at tradisjonen/ religionen fremdeles står så sterkt at alternativet er at foreldrene fikser det selv i en mørk bakgate. Omskjæring av gutter, gjort av autoriserte leger er ikke like risikofylt og det får heller ikke særlig store konsekvenser. Sånn er det bare. Jeg er som sagt i mot omskjæring, samtidig som jeg kan se litt objektivt på det da min sønn er omskjært av medisinske grunner. Legene sa at operasjonen var null stress. Lite risiko, rutineoperasjon osv. Og risikoen for komplikasjoner er jo ikke større om vi hadde gjort det av religiøse årsaker.

Men det er altså en risiko, hvor liten den enn er. Det er en helt unødvendig inngrep på friske barn og det bør forbys samtidig med opplysningskampanjer, slik som ved omskjæring av jenter. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man kan jo ikke si at en fordel av omskjæring er at da blir det ikke gjort ulovlig på et kjøkken? Det er kanskje en konsekvens, om det blir forbudt. Men kanskje man da burde se på hvem som burde få lov å få barn? Tydeligvis er det mange som aldri skulle blitt foreldre! Dette er ulovlig fordi det skader barnet, javel, da klipper vi den av selv med saks på kjøkkenet. Horribelt! 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Herregud, ser du hva du selv skriver??? Vi som er oppvokst i en human kultur må forstå at i andre kulturer synes de det er fint og flott å skade barna, til og med drepe dem om de gjør noe feil i guds øyne. Noe er faktisk rett eller galt, uten bias, uten å ta hensyn til kultur og religion. Å skade barn er ALDRI greit. Aldri. 

Dette er så fordummende argumentasjon. 

"..andre kulturer som syns det er fint og flott å skade barna.." 

Seriøst?

I Norge er det ingen aldersgrense på tattovering, men om jeg tatoverte mitt nyfødte barn ville det vel ikke tatt lang tid før barnevernet var på døren. Selv om det bare var en liten delfin på armen.

Anonymkode: 2d81d...ade

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke alltid. Det finnes ulike former for omskjæring av jenter. Alt fra fjerning av hetten til klitoris (altså parallelt til fjerning av gutters forhud) til full fjerning og lukking (infibulasjon). https://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation#

For ordens skyld er jeg motstander av all omskjæring av ikke-samtykkekompetente, men tenker det er viktig at vi vet hva vi snakker om når vi diskuterer dette. 

Anonymkode: f43bb...a8e

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man kan jo ikke si at en fordel av omskjæring er at da blir det ikke gjort ulovlig på et kjøkken? Det er kanskje en konsekvens, om det blir forbudt. Men kanskje man da burde se på hvem som burde få lov å få barn? Tydeligvis er det mange som aldri skulle blitt foreldre! Dette er ulovlig fordi det skader barnet, javel, da klipper vi den av selv med saks på kjøkkenet. Horribelt! 

Jo. Og det er derfor det er lovlig i Norge. Kun derfor faktisk. Les deg opp på rituell omskjæring. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Dette er så fordummende argumentasjon. 

"..andre kulturer som syns det er fint og flott å skade barna.." 

Seriøst?

Ja? De synes jo tydeligvis det? Eller de er så nedsnødde at de ikke skjønner at å gjøre kirurgiske inngrep på en frisk gutt er horribelt. Før slo de barna og mente det var greit, så ble det ulovlig. Mener du de skulle fått lov å fortsette med det og? Eller er det kun ting i guds navn som er greit? Hadde det stått i religiøs skrift at alle måtte ofre sin førstefødte så værsågod liksom? Hva er det med religion som gjør at folk slutter å tenke selv??? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...