Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig greit å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste slanger er ikke giftige heller. Men det betyr ikke at du skal gå inn i ormegården og gamble på at du ikke møter de som er farlig. 

Anonymkode: 31e37...b9b

Med den argumentasjonen utgår jo alle kosmetiske inngrep og kirurgi. 

Fortsetter under...

Pobie skrev (58 minutter siden):

100% av alle andre kosmetiske inngrep og kirurgi i Norge blir utført på samtykkekompetente, voksne mennesker som selv har bestemt at de ønsker å få utført et inngrep.

Anonymkode: 19208...e12

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

På 1500-tallet trodde kristne at man kunne kjøpe seg fri fra synder, og selv om de fleste trodde dette så betyr ikke det at det var rett. 

Hvert år blir 10-12 millioner jenter under 15 år giftet bort, skal vi akseptere dette siden det er tre gangers Norges befolkning? Så vi skal si til ei åtte års gammel jente som står brud: 'slutt å gråte....dette er en tradisjon' 

Hva med en del menn på det afrikanske kontinentet som tror at religionen vil kurere de fra aids om de har sex med ei jomfru? 

Anonymkode: 2d81d...ade

At jenter under 15 år blir giftet bort er lider de selv under. Det er ikke sånn de vil ha det, og de ber selv om hjelp og at andre skal bry seg. Det er maktmisbruk og har ikke noe med religion å gjøre. Akkurat som når de omskjærer jenter. Dette er ikke sammenlignbart på noen som helst måte. 

Omskjæring av gutter er noe som andre utenfor vil endre på. Ikke de som utfører dette selv, og som mennesker igjen utfører på egne gutter. Du må klare å se forskjell på ting, og også hadde det jo vært fint om du og andre heller kunne snakke om de som faktisk vil ha hjelp. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

100% av alle andre kosmetiske inngrep og kirurgi i Norge blir utført på samtykkekompetente, voksne mennesker som selv har bestemt at de ønsker å få utført et inngrep.

Når det gjelder omskjæring så er det også samtykkende voksne mennesker som selv bestemmer at deres sønn skal bli omskjæret.

Anonymkode: c8ae4...ed3

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

I Norge koster det 4000 kr å få omskjært en gutt, selve inngrepet tar 45 min og man regner med at ca 2000 blir omskjært hvert år. 

4000 kr? Og her snakker vi om en del trangbodde som ikke har råd til å sende guttene på fotballtrening. Vel hadde de satt de 4000 en sparekonto kunne det fint ha dekket et par år med fotball trening. 

Tar man tiden så har man en kirurg som 40 uker i året KUN omskjærer gutter.

Det spiller ingen rolle om det er kultur, religion eller tradisjon, det er på tide at man fjerner den. Det er ikke så mange år siden det var tradisjon å brenne konen på bålet sammen med mannen om han døde før henne. Heldigvis er det en tradisjon som har tatt slutt. 

Anonymkode: 2d81d...ade

"Det spiller ingen rolle om det er kultur, religion eller tradisjon" 

Dette er nivået på diskusjonen her...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer jo ikke, det er mange inngrep som er hovedsaklig kosmetiske som utføres på babyer og små barn som ikke kan gi samtykke. F eks babyer født med hale eller ekstra fingre/tær, utstående ører, kraniehjelm, bare for å nevne noen få.

Annonse

Pobie skrev (4 timer siden):

Ville du tatt en livslang avgjørelse for ditt barn om noe som var totalt unødvendig og unyttig med begrunnelsen ‘det går bra for de fleste’?

Anonymkode: 43cdb...040

Pobie skrev (1 time siden):

Igjen - her er det snakk om babyer og små barn! Man kan ikke sammenligne det med noe som foregår i voksenverden. 

ReneRene skrev (13 minutter siden):

At jenter under 15 år blir giftet bort er lider de selv under. Det er ikke sånn de vil ha det, og de ber selv om hjelp og at andre skal bry seg. Det er maktmisbruk og har ikke noe med religion å gjøre. Akkurat som når de omskjærer jenter. Dette er ikke sammenlignbart på noen som helst måte. 

Omskjæring av gutter er noe som andre utenfor vil endre på. Ikke de som utfører dette selv, og som mennesker igjen utfører på egne gutter. Du må klare å se forskjell på ting, og også hadde det jo vært fint om du og andre heller kunne snakke om de som faktisk vil ha hjelp. 

Hvordan kan man ikke sammenligne omskjæring av jenter og gutter? Begge deler er totalt unødvendig og livsvarig. 

ReneRene skrev (13 minutter siden):

"Det spiller ingen rolle om det er kultur, religion eller tradisjon" 

Dette er nivået på diskusjonen her...

Omskjæring av jenter er også kultur, religion og tradisjon. Hva er forskjellen?

Og diskusjonen hadde blitt så mye bedre om du lar være å shame alle som ikke er enig med deg. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ville du tatt en livslang avgjørelse for ditt barn om noe som var totalt unødvendig og unyttig med begrunnelsen ‘det går bra for de fleste’?

Datteren min skal operere øyet av hovedsaklig kosmetiske grunner. Og som nevnt er det mange kosmetiske inngrep som utføres på barn. Så ja, som forelder tar man disse avgjørelsene stadig vekk. 

Pobie skrev (11 minutter siden):

Det stemmer jo ikke, det er mange inngrep som er hovedsaklig kosmetiske som utføres på babyer og små barn som ikke kan gi samtykke. F eks babyer født med hale eller ekstra fingre/tær, utstående ører, kraniehjelm, bare for å nevne noen få.

Og DET mener du er sammenlignbart med å utføre en omskjæring på en frisk penis??

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og DET mener du er sammenlignbart med å utføre en omskjæring på en frisk penis??

Sammenligningen er jo at inngrepet er unødvendig og barnet ikke gir samtykke. 

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Når det gjelder omskjæring så er det også samtykkende voksne mennesker som selv bestemmer at deres sønn skal bli omskjæret.

Anonymkode: c8ae4...ed3

Ja nettopp, noen bestemmer PÅ VEGNE AV et lite barn. Barnet får ikke bestemme selv. Det er også samtykkende voksne mennesker som selv bestemmer å skjære av klitorisen til dattera si. Hele poenget er jo at mennesker selv skal få bestemme over egen kropp.

Pobie skrev (Akkurat nå):

Sammenligningen er jo at inngrepet er unødvendig og barnet ikke gir samtykke. 

Motivasjonen bak inngrepene er jo høyst ulike da. 

ReneRene skrev (På 25.9.2023 den 21.28):

Det har vært kultur å omskjære gutter på grunn av religion i jødedommen i alle år, akkurat som i Islam.

Når de omskjærer jenter er det for mannen sin del- og de mister nytelse også. Det handler ikke om religion i det hele tatt, men om  mishandling fordi menn skal ha makt. En viss forskjell.

Uten at jeg dermed syns noen av delene er "greit", men nå er jeg ikke jøde eller muslim og legger meg ikke borti at alt de gjør av ritualer. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Omskjæring av jenter er også kultur, religion og tradisjon. Hva er forskjellen?

Og diskusjonen hadde blitt så mye bedre om du lar være å shame alle som ikke er enig med deg. 

Les over, så ser du hva forskjellen er.

Og jeg "shamer" ingen, men det er å forvente at voksne mennesker ikke kommer med slike utsagn når absolutt alt handler om kultur. Så det spiller all rolle for absolutt alt. Du hadde heller ikke ment det du mener om du ikke har vokst opp i den kulturen du har. Og det er jo hovedproblemet her med manglende forståelse og kunnskap om andres.

Du må gjerne ha mot omskjæring av gutter fordi i ditt syn er det et slags overgrep, men hvis du virkelig tenker at dette og annet må endres, så er første betingelse at du skjønner hvorfor det skjer. Og den forståelsen ser jeg ingenting av her. Dere har "bare i mot" fordi dere er født hvor dere er, i den kulturen dere har. Man kan ikke forby noe bare fordi man ikke liker det på grunn av hva man selv har hørt og lært av egen kultur. 

Endret av ReneRene
Pobie skrev (43 minutter siden):

Datteren min skal operere øyet av hovedsaklig kosmetiske grunner. Og som nevnt er det mange kosmetiske inngrep som utføres på barn. Så ja, som forelder tar man disse avgjørelsene stadig vekk. 

Da tar du som mor en avgjørelse på at din datter skal ta en unødvendig operasjon. Det er din rett. Men resultatet av operasjonen kan muligens ikke påvirke seksuallivet hennes resten av livet? Og øyet blir kanskje bedre/penere etter operasjonen? En frisk penis vil ikke ha noen fordel av å bli skåret i. Ikke kosmetisk, ikke praktisk og ikke helsemessig. Det er kun utført på grunn av tradisjon og/eller religion. 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Les over, så ser du hva forskjellen er.

Og jeg "shamer" ingen, men det er å forvente at voksne mennesker ikke kommer med slike utsagn når absolutt alt handler om kultur. Så det spiller all rolle for absolutt alt. Du hadde heller ikke ment det du mener om du ikke har vokst opp i den kulturen du har. Og det er jo hovedproblemet her med manglende forståelse og kunnskap om andres.

Du må gjerne ha mot omskjæring av gutter fordi i ditt syn er det et slags overgrep, men hvis du virkelig tenker at dette og annet må endres, så er første betingelse at du skjønner hvorfor det skjer. Og den forståelsen ser jeg ingenting av her. Dere har "bare i mot" fordi dere er født hvor dere er, i den kulturen dere har. Man kan ikke forby noe bare fordi man ikke liker det på grunn av hva man selv har hørt og lært av egen kultur. 

At man ikke er enig med deg betyr ikke at man ikke skjønner saken. 

Kan du forklare meg forskjellen på bakgrunnen av omskjæring av jenter og gutter? Jeg har ikke sett noen som kommer med en tilfredsstillende forklaring på hvorfor den ene tradisjonen er grei, men ikke den andre. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Da tar du som mor en avgjørelse på at din datter skal ta en unødvendig operasjon. Det er din rett. Men resultatet av operasjonen kan muligens ikke påvirke seksuallivet hennes resten av livet? Og øyet blir kanskje bedre/penere etter operasjonen? En frisk penis vil ikke ha noen fordel av å bli skåret i. Ikke kosmetisk, ikke praktisk og ikke helsemessig. Det er kun utført på grunn av tradisjon og/eller religion. 

At man ikke er enig med deg betyr ikke at man ikke skjønner saken. 

Kan du forklare meg forskjellen på bakgrunnen av omskjæring av jenter og gutter? Jeg har ikke sett noen som kommer med en tilfredsstillende forklaring på hvorfor den ene tradisjonen er grei, men ikke den andre. 

Tilfredsstillende forklaring? 🙂

At du ikke finner min forklaring tilfredsstillende får jeg nok gjort lite med. Jeg har forklart så du fikk det du ba om. 

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Tilfredsstillende forklaring? 🙂

At du ikke finner min forklaring tilfredsstillende får jeg nok gjort lite med. Jeg har forklart så du fikk det du ba om. 

Jeg er sikkert treg, men jeg kan ikke se at noen har forklart forskjellen. Kan du være så snill å ta det én gang til? Jeg ønsker å sette meg godt inn i saken, og da er det viktig å få med alle synspunkt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sikkert treg, men jeg kan ikke se at noen har forklart forskjellen. Kan du være så snill å ta det én gang til? Jeg ønsker å sette meg godt inn i saken, og da er det viktig å få med alle synspunkt. 

Du må bare lese høyt for deg selv. Det bruker iblant å være lettere å forstå det du leser hvis du hører det 🙂

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Du må bare lese høyt for deg selv. Det bruker iblant å være lettere å forstå det du leser hvis du hører det 🙂

Kunne du være grei å legge fra deg hersketeknikken og svare meg heller? Jeg spør på en ordentlig og høflig måte, jeg skjønner ikke hensikten med å ikke svare på et såpass enkelt spørsmål. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kunne du være grei å legge fra deg hersketeknikken og svare meg heller? Jeg spør på en ordentlig og høflig måte, jeg skjønner ikke hensikten med å ikke svare på et såpass enkelt spørsmål. 

Kanskje feilen er at du tenker at det er et enkelt spørsmål, og så forventer du et enkelt svar? Men jeg kan ikke forklare det enklere enn jeg har gjort.

Å gjøre noe ut fra religiøs tro er ikke det samme som å se ned på kvinner som en manns eiendom i dette tilfellet. Jenter som blir omskåret lider selv under det og vil ha en slutt på denne Ukulturen. Det er mishandling som kun er til nytte for mannen. 

Gutter som blir omskåret vil ha denne praksisen da de fører denne tradisjonen videre til sine sønner igjen. Det er ikke noen lidelse i deres syn, og de vil fortsette å utføre dette ritualet selv.

Jeg mente heller ikke å bruke hersketeknikk. Det ER et godt råd å lese det du ikke forstår høyt! 

ReneRene skrev (8 timer siden):

Interessant at dere sitter noen her inne som knapt diskuterer ett eneste tema som omhandler annet enn deres lille sirkel og interesser som er så hverdagslige som de kan bli. Og så vet dere bedre enn mennesker som tilhører to av de tre største religionene i verden, samt 80% av USAs befolkning. 

Snakk om selvinnsikt og kunnskapsnivå. 

God natt 🙂

Religion er jo så langt unna selvinnsikt og kunnskap du kan komme. Det er jo en tro, noe de tror på, noe som er oppdiktet og ikke finnes. Forstå det den som kan. Amerikanerne er jo heller ikke kjent for å være av de mest oppegående...

Anonymkode: a9937...78d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Religion er jo så langt unna selvinnsikt og kunnskap du kan komme. Det er jo en tro, noe de tror på, noe som er oppdiktet og ikke finnes. Forstå det den som kan. Amerikanerne er jo heller ikke kjent for å være av de mest oppegående...

Anonymkode: a9937...78d

Jeg er ikke i denne tråden for å hverken forsvare eller angripe religion. Ikke amerikanere heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...