Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig greit å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Uansett hva vi gjør, blir utsatt for og også utsetter oss selv for, så vil alltid en viss prosent angre, få problemer og også lide av det. Uansett hva det gjelder. 

Noen sliter fordi de vokste opp med autoritære foreldre ( de verste foreldrene ifølge forskning) 

Noen angrer bittert på at de ikke tok abort og ble presset til å få barn. Og noen angrer på at de fikk barn uansett press eller ikke.

Noen angrer på operasjoner, og også kjønnsoperasjoner.

Noen bærer nag til foreldre fordi de ble oppdratt kristent, ble oppdratt feil eller ikke oppdratt i det hele tatt. 

Det er alltid noe å klandre foreldre for. Kulturen og slekten. Og hele samfunnet. Dette vil alltid uansett tid og sted gjelde en viss prosent. Så..ditt eksempel er "bare" ett av dem. Neppe særlig representativt med andre ord. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Det burde du gjort. Meldt foreldre som ikke har brutt en eneste lov eller regel er nok en glimrende ide. Hadde du gjort det hvis det var meg hadde jeg anmeldt deg for krenkelse av privatlivets fred. 

Jeg håper virkelig ikke dere som skriver som deg og den du siterer jobber i barnehage. 

Piss preik. Ja vi jobber i bhg og bryr oss om barna. Vi er ikke hjernevasket i å tro at å lemleste barn har noe med religion å gjøre. 
 Om foreldre har foretatt ett unødvendig inngrep på barnet som gir det smerter og ubehag. Ja da blir det barnevernet neste. Litt kunnskap og veiledning må på plass

Anonymkode: 78fbe...698

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Piss preik. Ja vi jobber i bhg og bryr oss om barna. Vi er ikke hjernevasket i å tro at å lemleste barn har noe med religion å gjøre. 
 Om foreldre har foretatt ett unødvendig inngrep på barnet som gir det smerter og ubehag. Ja da blir det barnevernet neste. Litt kunnskap og veiledning må på plass

Og en klekkelig bot på deg 🙃 og fyken fra jobb. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hehe peiling du skjønner jeg 🙈

Ja jeg har som vanlig det når jeg påstår noe. Skulle tatt seg ut at bhg- ansatte begynte å melde foreldre på grunn av uenigheter når ingen har brutt hverken lover eller regler 🙂

Annonse

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har som vanlig det når jeg påstår noe. Skulle tatt seg ut at bhg- ansatte begynte å melde foreldre på grunn av uenigheter når ingen har brutt hverken lover eller regler 🙂

Liten opplysning det er ikke lov og skade barn i Norge . 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Liten opplysning det er ikke lov og skade barn i Norge . 

Kan du ikke komme med den lille opplysningen til en familie som har latt sønnen bli omskåret?  Bare opplys dem liksom.

Lykke til. 

ReneRene skrev (32 minutter siden):

Uansett hva vi gjør, blir utsatt for og også utsetter oss selv for, så vil alltid en viss prosent angre, få problemer og også lide av det. Uansett hva det gjelder. 

Noen sliter fordi de vokste opp med autoritære foreldre ( de verste foreldrene ifølge forskning) 

Noen angrer bittert på at de ikke tok abort og ble presset til å få barn. Og noen angrer på at de fikk barn uansett press eller ikke.

Noen bærer nag til foreldre fordi de ble oppdratt kristent, ble oppdratt feil eller ikke oppdratt i det hele tatt. 

Det er alltid noe å klandre foreldre for. Kulturen og slekten. Og hele samfunnet. Dette vil alltid uansett tid og sted gjelde en viss prosent. Så..ditt eksempel er "bare" ett av dem. Neppe særlig representativt med andre ord. 

Man kan ikke angre på at foreldrene lot en omskjæres som baby. Hva er det du babler om? 

Anonymkode: 43cdb...040

Pobie skrev (7 timer siden):

Jeg argumenterer ikke verken for eller mot og har holdt mine personlige meninger utenfor diskusjonen. Studier viser at det er svært lite forskjell på å leve med og uten forhud for de aller fleste menn. Enkelte menn har ulemper med å være omskjært og enkelte menn har ulemper med å ikke være det. 

Vel i 2012 døde en 2 uker gammel baby p.g.a. omskjæring 

https://www.dagensmedisin.no/barn-og-unge-folkehelse-forskning/redd-barna-vil-ha-utredning-om-omskjaering-av-gutter/304788

Anonymkode: 2d81d...ade

ReneRene skrev (1 time siden):

Du greier faktisk mene at det er greit å skjære i friske barn? Og så er det mange som kritiserer kjendiser for å ta hull i ørene på jentebabyer, det er ikke greit, men er drt religion bak så kjør på. Omskjæring i dag, steining i morgen. 

Anonymkode: a9937...78d

ReneRene skrev (22 timer siden):

Det har vært kultur å omskjære gutter på grunn av religion i jødedommen i alle år, akkurat som i Islam.

Når de omskjærer jenter er det for mannen sin del- og de mister nytelse også. Det handler ikke om religion i det hele tatt, men om  mishandling fordi menn skal ha makt. En viss forskjell.

Uten at jeg dermed syns noen av delene er "greit", men nå er jeg ikke jøde eller muslim og legger meg ikke borti at alt de gjør av ritualer. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du greier faktisk mene at det er greit å skjære i friske barn? Og så er det mange som kritiserer kjendiser for å ta hull i ørene på jentebabyer, det er ikke greit, men er drt religion bak så kjør på. Omskjæring i dag, steining i morgen. 

Les siste avsnitt i kommentaren over. Den første jeg skrev her forøvrig. 

Det er merkelig at det tillates i det hele tatt.

Tenk om man under dåpen også tatoverte et kors i pannen på barna for å vise at de er rene kristne barn. Merkelig nok ville det vært mer humant siden det kan reverseres ved å fjerne det med laser. 

Det er på tide man slutter å la eventyr styre. Jevovas vitne har heller ikke lov til å nekte sine barn blodoverføring lenger, selv om dette strider mot deres tro. 

Anonymkode: 2d81d...ade

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ved hull i ørene også?

Anonymkode: cd34b...209

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Les siste avsnitt i kommentaren over. Den første jeg skrev her forøvrig. 

Du forsvarer det i mange svar her, eller bare liker du å kritisere andres mening? Bestem deg. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du forsvarer det i mange svar her, eller bare liker du å kritisere andres mening? Bestem deg. 

Det er dette med å forholde seg til fakta da, og også ikke minst respektere at mennesker har ulike tradisjoner, tror på ulike religioner og har forskjellig kultur. Fakta er at de omskjærer gutter helt lovlig og fordi de ifølge troen sin mener at det er riktig. Jeg hadde ikke valgt å gjøre det med min sønn, men hva de gjør er ikke min sak. At andre derimot blir usaklige og hetsende uttalelsene, spesielt når de jobber i institusjoner hvor barn av alle nasjonaliteter og fra alle kulturer har rett på å være, som å komme med overdrivelse, å kalle det sykt og mishandling, det er min sak. Du har helt sikkert fått med deg at hets og mobbing og disrespekt og trakkasering av andre er det jeg oftest engasjerer meg i. Så det at jeg går mot noe her betyr altså ikke det samme som at jeg er for noe annet. Den forskjellen bør du kunne se Litt saklighet er heller ikke å forakte- som å ikke dramatisere enkelttilfeller til å fortone seg som standard. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er dette med å forholde seg til fakta da, og også ikke minst respektere at mennesker har ulike tradisjoner, tror på ulike religioner og har forskjellig kultur. Fakta er at de omskjærer gutter helt lovlig og fordi de ifølge troen sin mener at det er riktig. Jeg hadde ikke valgt å gjøre det med min sønn, men hva de gjør er ikke min sak. At andre derimot blir usaklige og hetsende uttalelsene, spesielt når de jobber i institusjoner hvor barn av alle nasjonaliteter og fra alle kulturer har rett på å være, som å komme med overdrivelse, å kalle det sykt og mishandling, det er min sak. Du har helt sikkert fått med deg at hets og mobbing og disrespekt og trakkasering av andre er det jeg oftest engasjerer meg i. Så det at jeg går mot noe her betyr altså ikke det samme som at jeg er for noe annet. Den forskjellen bør du kunne se Litt saklighet er heller ikke å forakte- som å ikke dramatisere enkelttilfeller til å bli en standard. 

Og flere her argumenterer for et forbud. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ok. 

Jammen løser du mye her i kveld. 

Det bor et visst antall jøder i Norge. Ikke så mange, men de er norske borgere og det jødiske samfunnet har vært en del av Norge i generasjoner. Som du sikkert vet, så har ikke Norge helle behandlet jøder så bra alltid. For å si det pent. Jeg tror norske myndigheter skal holde seg milevis unna å prøve på noen endring i deres tradisjon og kultur.

Og så har vi også andre fra andre kulturer som har menneskerettigheter. Akkurat som deg og meg. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Det bor et visst antall jøder i Norge. Ikke så mange, men de er norske borgere og det jødiske samfunnet har vært en del av Norge i generasjoner. Som du sikkert vet, så har ikke Norge helle behandlet jøder så bra alltid. For å si det pent. Jeg tror norske myndigheter skal holde seg milevis unna å prøve på noen endring i deres tradisjon og kultur.

Og så har vi også andre fra andre kulturer som har menneskerettigheter. Akkurat som deg og meg. 

Rettighetene til babyene da? Ikke så nøye?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Rettighetene til babyene da? Ikke så nøye?

Jo det er nøye, og de blir også ivaretatt. Og det bør også barnehageansatte ta til etterretning. 

ReneRene skrev (13 minutter siden):

Jo det er nøye, og de blir også ivaretatt. Og det bør også barnehageansatte ta til etterretning. 

De blir jo ikke ivaretatt så lenge det er lovlig med kjønnslemlestelse - i Gud og Allas navn.  

Om alle hadde toet sine hender og tenkt at alt som var lov var bra hadde det ikke vært forbudt å slå barn, å omskjære kvinner, å komme med rasistiske ytringer +++. Verden går fremover pga dem som orker/våger å ta kampen. 

Anonym bruker skrev (På 25.9.2023 den 20.59):

Altså, hvordan har det seg at det å omskjære gutter er ok i henhold til lov, mens omskjæring av jenter er forbudt? Jeg er selvsagt stor motstander av omskjæring av jenter, men jeg mener gutter burde ha det samme vernet. Det burde virkelig ikke være lov til å ødelegge kjønnsorganet til en ikke-samtykkekompetent baby . Ja, kjønnsorganet blir ødelagt. 

Blir så sint! (Nei, jeg snakker ikke om de som må gjennom en operasjon av medisinske grunner)

Anonymkode: 8764e...f1f

Det burde være forbudt på gutter også.

Anonymkode: 35b61...ebd

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

De blir jo ikke ivaretatt så lenge det er lovlig med kjønnslemlestelse - i Gud og Allas navn.  

Om alle hadde toet sine hender og tenkt at alt som var lov var bra hadde det ikke vært forbudt å slå barn, å omskjære kvinner, å komme med rasistiske ytringer +++. Verden går fremover pga dem som orker/våger å ta kampen. 

Du mener det er kjønnslemlestelse, og du har ikke noe grunnlag for å hevde det. Men du må jo bare ha dem forestillingen.

Jeg foreslår at hvis du er opptatt av barns rettigheter, så bør du ha fokus på annet som faktisk er alvorlig, blant annet det andre du nevner. Du kan også gjerne oppdatere deg på hvor mange ganger norsk barnevern er dømt for brudd på menneskerettighetene. Det er ikke noe som blir snakket så mye om, for her er det enklest å ignorere. Det er jo veldig mye vanskeligere å snakke om, for Norge er jo en velferdsstat med kultur for å gjøre alt helt rett. 

Vi trenger barnevernet, men vi trenger absolutt ikke ett som er dømt mange ganger for brudd på menneskerettighetene som jo handler om barn også, og deres rettigheter.

Det er nok mye lettere å være indignert for hva de fra andre kulturer gjør. Ikke sant? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...