Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig greit å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan er der mulig å være så lite opplyst? Det er INGEN fordeler, ingen. I enkelte tilfeller trengs det noe kirurgisk pga trang forhuden, men det er en helt annen sak, og medisinsk begrunnet.

Gutter risikerer infeksjon, arrdannelse som kan være skjemmende og vondt, det kan bli skjært "feil" som også påvirker utseende og funksjon. Og de BLIR mindre følsomme, huden er jo der for en grunn. Hvorfor skal man fjerne frisk hud som har viktige funksjoner. Fordi "gud" vil? Da er man jammen ganske bra tilbakestående. 

Anonymkode: a9937...78d

Helt riktig. 

Anonymkode: 926dd...b80

Fortsetter under...

Det er selvsagt ikke greit å skjære i underlivet til et nyfødt barn pga religiøs overbevisning. Det er helt hinsides all sunn fornuft at det er lov! 

Til sammenlikning: 

Det blåses opp i media at influensere ikke skal vise ansiktet til barna sine pga manglende samtykkekompetanse. Men å kutte i penisen til guttebarn, og skape farer for blødninger, infeksjoner og livsvarige mén, det gjøres uten samtykke og får knapt spalteplass!!! 

På HØY tid å forby dette. Dersom det er så viktig kan det vente til de kommer i puberteten og kan foreta valget selv.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er sykt hvor sterkt den tradisjonen står i mange kulturer og flere religioner. Etter 17 år i bhg har jeg sett min del av gutter på 2-4 år som har vært på sommerferie i foreldrenes/besteforeldrenes hjemland og kommer tilbake omskjært og i smerter. Det har vært vondt å se hvor smertefullt det var for dem. 

Omskjæring av alle andre grunner enn medisinsk, er ondskapsfullt og et overgrep mot barnets selvbestemmelsesrett over egen kropp. 

At det er lov og blir utført på sykehus i Norge, er så feil som det går an å få blitt. En skam for nasjonen, vil jeg påstå. 

Anonymkode: 57277...0fa

Det er tragiske uttalelser du kommer med her, og det viser grove  fordommer og total uvitenhet. Når du jobber i barnehage skal du ikke bare utføre praktiske gjøremål og vise fysisk omsorg. Du er også en viktig rollemodell for barn. Å henge ut en gruppe mennesker som dette er forkastelig av en som jobber i en pedagogisk institusjon for barn uavhengig av kultur og bakgrunn.

Det blir gjennomført omskjæring av helsepersonell i Norge, og uansett må ingen til noens hjemland for å få utført dette. Det er også få tilfeller hvor de har smerter i ettertid selv om det kan skje. Like el uttaler du deg som om dette er standard. 

Det er selvsagt lov til å uttale seg som privatperson om ulike saker. Men når du oppgir yrket som et slags alibi for løgnaktighet og diskriminerende uttalelser er det uakseptabelt og også farlig dumhet. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke fordel oppnår man ved å skjære i et friskt guttebarn?

Jeg har da lest mange historier om menn som sliter med lite følsomhet og smerter etter omskjæring. 

Om argumentet for å ikke forby omskjæring av gutter er at det da blir gjort hjemme gjelder vel også kjønnslemlestelse av jenter? 

Anonymkode: 43cdb...040

Jeg argumenterer ikke for omskjæring, men det er vitenskaplig bevist at omskjærte menn har lavere risiko for å pådra seg enkelte kjønnsykdommer og lavere risiko for peniskreft. 

Omskjæring har faktisk normalt ikke spesielt negativ virkning. Millioner av menn lever helt normalt uten forhud. Men det samme kan ikke sies om jenter, og det er nok derfor det er lovlig å omskjære gutter men ikke jenter. 

Endret av Pobie
Pobie skrev (3 minutter siden):

Jeg argumenterer ikke for omskjæring, men det er vitenskaplig bevist at omskjærte menn har lavere risiko for å pådra seg enkelte kjønnsykdommer og lavere risiko for peniskreft. 

Omskjæring har faktisk normalt ikke spesielt negativ virkning. Millioner av menn lever helt normalt uten forhud. Men det samme kan ikke sies om jenter, og det er nok derfor det er lovlig å omskjære gutter men ikke jenter. 

Men det ene argumentet ditt var at om det ble forbudt så kom det til å skje hjemme på kjøkkenet. Hvorfor gjelder ikke det samme jenter? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det ene argumentet ditt var at om det ble forbudt så kom det til å skje hjemme på kjøkkenet. Hvorfor gjelder ikke det samme jenter? 

Det kan jo godt hende de omskjæres hjemme, men omskjæring av jenter er ikke så vanlig som hos gutter. Samt at når man bestemmer hva som er lovlig eller ulovlig, må man veie fordelene opp mot ulempene, og faktum er at ulempene med omskjæring av gutter er ikke noe verre enn ulempene med å ha forhud i de aller fleste tilfeller. 

Men jenter som er omskjært lider av det resten av livet, og det kan derfor naturlig nok ikke være lovlig å utføre. Man hadde nok også hatt store problemer med å finne leger som vil utføre inngrepet. 

Annonse

Pobie skrev (9 minutter siden):

Det kan jo godt hende de omskjæres hjemme, men omskjæring av jenter er ikke så vanlig som hos gutter. Samt at når man bestemmer hva som er lovlig eller ulovlig, må man veie fordelene opp mot ulempene, og faktum er at ulempene med omskjæring av gutter er ikke noe verre enn ulempene med å ha forhud i de aller fleste tilfeller. 

Men jenter som er omskjært lider av det resten av livet, og det kan derfor naturlig nok ikke være lovlig å utføre. Man hadde nok også hatt store problemer med å finne leger som vil utføre inngrepet. 

Mange gutter sliter også med plager pga omskjæring resten av livet. Og mitt argument er jo ikke at det bør bli lovlig å omskjære jenter, men forbudt å skjære i friske guttebarn.

En omskjæring er umulig å omgjøre, har man problemer med forhuden finnes det hjelp å få  

Pobie skrev (12 timer siden):

Grunnen til at det ikke er forbudt har nok mye med at de rett og slette ville gjort det selv hvis det ble forbudt, og da er det bedre at en lege gjør det enn at det gjøres hjemme på kjøkkenet. 

Det er det helseministeren også har sagt, så du har helt rett i det.

https://www.dagensmedisin.no/helse-og-omsorgsdepartementet-hod-helseminister-ingvild-kjerkol-helsepolitikk-og-helseokonomi-3/helseministeren-sier-nei-til-a-utrede-omskjaering/110044

Anonymkode: c8ae4...ed3

Pobie skrev (49 minutter siden):

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/l350gy/omskjaering-kjente-paa-et-veldig-sterkt-hat

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke forby det. Det er et valg guttene kan ta selv som voksne. Vet ikke om det blir betalt av staten, men om det gjør det, er det også noe som bør forbys. 

Pobie skrev (34 minutter siden):

Herregud, skam deg! Ulempene ved omskjæring er ikke større enn ved å ha forhud?? Er du ikke helt vel bevart? Du mener forhud er en feil naturen har laget da eller? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke forby det. Det er et valg guttene kan ta selv som voksne. Vet ikke om det blir betalt av staten, men om det gjør det, er det også noe som bør forbys. 

Det bør forbys å skjære i friske guttebarn. Vil man omskjæres går det helt fint å gjøre det i voksen alder. Jeg skjønner ikke at de såkalt troende er så lite fornøyd med Guds/Allahs skaperverk at de må ordne opp med kniv!

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Herregud, skam deg! Ulempene ved omskjæring er ikke større enn ved å ha forhud?? Er du ikke helt vel bevart? Du mener forhud er en feil naturen har laget da eller? 

Jeg argumenterer ikke verken for eller mot og har holdt mine personlige meninger utenfor diskusjonen. Studier viser at det er svært lite forskjell på å leve med og uten forhud for de aller fleste menn. Enkelte menn har ulemper med å være omskjært og enkelte menn har ulemper med å ikke være det. 

Annonse

Pobie skrev (10 minutter siden):

Jeg argumenterer ikke verken for eller mot og har holdt mine personlige meninger utenfor diskusjonen. Studier viser at det er svært lite forskjell på å leve med og uten forhud for de aller fleste menn. Enkelte menn har ulemper med å være omskjært og enkelte menn har ulemper med å ikke være det. 

Men du er enig i at en mann som har problemer med forhuden har større sjans til å få ordnet det enn en som ble omskåret som barn og som har problemer med det?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det vil ikke gjelde jenter av den grunn at veldig mange kvinner fra disse kulturene selv er sterkt mot dette, og de absolutt færreste fra er land hvor dette skjer vil gå med på dette uten å varsle. I motsetning til menn i Islam og i jødedommen. Muslimer er heller ikke pålagt dette som jøder er ifølge Bibelen, så de velger selv om de vil praktisere det. Hvilket de oftest gjør.

Pobie skrev (38 minutter siden):

Men du trenger ikke mye intelligens for å skjønne ar man ikke gjør noe kirurgisk før det evt er behov for det. ALLE de som har ulemper ved å være omskjært ville vært spart. De som hadde problemer med forhud kunne fikset ved behov. Bare kostnader og smertene alene er jo mer enn nok til å droppe sånt tull, bare fordi de mener det slag være sånn i guds navn. Litt av en gud som skaper drittprodukter som må modifiseres ved ankomst. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er sykt hvor sterkt den tradisjonen står i mange kulturer og flere religioner. Etter 17 år i bhg har jeg sett min del av gutter på 2-4 år som har vært på sommerferie i foreldrenes/besteforeldrenes hjemland og kommer tilbake omskjært og i smerter. Det har vært vondt å se hvor smertefullt det var for dem. 

Omskjæring av alle andre grunner enn medisinsk, er ondskapsfullt og et overgrep mot barnets selvbestemmelsesrett over egen kropp. 

At det er lov og blir utført på sykehus i Norge, er så feil som det går an å få blitt. En skam for nasjonen, vil jeg påstå. 

Anonymkode: 57277...0fa

Hadde det skjedd i vår bhg hadde jeg meldt de til barnevernet.

Anonymkode: 78fbe...698

Det er bestialsk, og burde forbys. Grunnen til at det er tillatt er vel at det er bedre at det skjer under ordnede forhold i helsevesenet enn hjemme på kjøkkenbenken, men vi burde kommet lenger. 

Anonymkode: 6da38...e42

Jeg er imot begge deler. Har flere venner fra USA og der var/er det veldig vanlig med omskjæring uavhengig av religion. Mener det er noe sånt som 80% av mennene der borte er/var det. 

Selv er jeg ikke særlig forkjemper av det. De jeg har vært sammen med som er omskjærte bruker ofte veldig lang tid på å komme, og følsomheten er definitivt nedsatt på de. 

Anonymkode: ba9f0...806

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og sagt hva da? At et foreldrepar har fått utført et helt lovlig inngrep på sin sønn, men at du personlig ikke liker det, så derfor må de ta affære? 

Jeg synes også at omskjæring av gutter er forkastelig, men loven vil ikke endres av at motstandere av loven som tillater dette oppfører seg som nisser. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det burde du gjort. Meldt foreldre som ikke har brutt en eneste lov eller regel er nok en glimrende ide. Hadde du gjort det hvis det var meg hadde jeg anmeldt deg for krenkelse av privatlivets fred. 

Jeg håper virkelig ikke dere som skriver som deg og den du siterer jobber i barnehage. 

Jeg liker ikke noen av delene, men det er et mye mer alvorlig inngrep på henter enn PP gutter.

Det er foresten mange både sekulære og kristne som også omskjærer gutter.

Anonymkode: cd34b...209

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Har du noen beviser for det? Jeg vet at omskjæring av jenter ødelegger for jenter seksuelt. Jeg har aldri hørt at gutter skulle utvikle noen problemer på grunn av omskjæring. Tvert i mot hjelper det på renheten!

Anonymkode: f8927...a68

Noen har fått skåret av for mye så det vil gjøre ekstremt vondt når de blir opphisset. Hodet blir lett sårt og man får hard hud så nytelsen blir mindre.

Anonymkode: 2d81d...ade

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Noen har fått skåret av for mye så det vil gjøre ekstremt vondt når de blir opphisset. Hodet blir lett sårt og man får hard hud så nytelsen blir mindre.

Anonymkode: 2d81d...ade

haha 😄

Anonymkode: c8ae4...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...