Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig greit å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

Altså, hvordan har det seg at det å omskjære gutter er ok i henhold til lov, mens omskjæring av jenter er forbudt? Jeg er selvsagt stor motstander av omskjæring av jenter, men jeg mener gutter burde ha det samme vernet. Det burde virkelig ikke være lov til å ødelegge kjønnsorganet til en ikke-samtykkekompetent baby . Ja, kjønnsorganet blir ødelagt. 

Blir så sint! (Nei, jeg snakker ikke om de som må gjennom en operasjon av medisinske grunner)

Anonymkode: 8764e...f1f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er viktig både i jødedommen og innen islam.

Anonymkode: f8927...a68

Det er viktig å skrape hele underlivet til jenter i noen religioner/kulturer, men det er ikke greit uansett. 

For jødenes del stammer den rituelle omskjæringen fra Abrahams tid, ca. 3700 år tilbake, og viderefører pakten inngått mellom Gud og det jødiske folk. Dette fremkommer i Bibelen første Mosebok kapittel 17, vers 9 – 11.
...
Også innen islam er omskjæring av gutter meget viktig. Muslimer er generelt oppfordret i Koranen til å følge eksempelet til profeten Abraham som ble omskåret i pakt med Guds befaling. Omskjæring er også eksplisitt begrunnet i den andre av religionens to primærkilder – profeten Mohammed sine handlinger og uttalelser. Derfor er så godt som alle muslimske menn omskåret.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Prop-70-L-20132014/id756040/?ch=3

sug lut skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt ikke greit å kjønnslemleste barn uansett kjønn. Det er pinlig og skammelig at  siviliserte nasjoner tillater det.

Helt enig!

Annonse

Det har vært kultur å omskjære gutter på grunn av religion i jødedommen i alle år, akkurat som i Islam.

Når de omskjærer jenter er det for mannen sin del- og de mister nytelse også. Det handler ikke om religion i det hele tatt, men om  mishandling fordi menn skal ha makt. En viss forskjell.

Uten at jeg dermed syns noen av delene er "greit", men nå er jeg ikke jøde eller muslim og legger meg ikke borti at alt de gjør av ritualer. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Fordi det er viktig både i jødedommen og innen islam.

Viktig? Viktig å skamfere barn i guds navn. Da snakker vi hjernedød. 

Anonymkode: a9937...78d

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det har vært kultur å omskjære gutter på grunn av religion i jødedommen i alle år, akkurat som i Islam.

Når de omskjærer jenter er det for mannen sin del- og de mister nytelse også. Det handler ikke om religion i det hele tatt, men om  mishandling fordi menn skal ha makt. En viss forskjell.

Uten at jeg dermed syns noen av delene er "greit", men nå er jeg ikke jøde eller muslim og legger meg ikke borti at alt de gjør av ritualer. 

Legger meg ikke borti alt de gjør av ritualer, nei. Da er det vel greit at de skjærer bort alt av jenters underliv med et barberblad og da? Hvis man ikke skal legge seg borti ritualer, mener jeg  

Legger meg ikke borti alt de gjør av ritualer, nei. Da er det vel greit at de skjærer bort alt av jenters underliv med et barberblad og da? Hvis man ikke skal legge seg borti ritualer, mener jeg  

Les det jeg skrev en gang til. Det skal kanskje litt velvilje til å se forskjellen på hvorfor de gjør som de gjør når det gjelder kjønn. Men du virker ikke å ha så mye velvilje, og jeg har heller ikke det når det handler om å kverulere videre på dette. 

Flere vil nok si «det har alltid vært sånn», «det er viktig på grunn av religion», men det er uansett ikke greit. De får nedsatt følelse de også, selvom det ikke er i nærheten av like voldsomt som ved  omskjæring av jenter.

Anonymkode: 6776b...e8d

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Flere vil nok si «det har alltid vært sånn», «det er viktig på grunn av religion», men det er uansett ikke greit. De får nedsatt følelse de også, selvom det ikke er i nærheten av like voldsomt som ved  omskjæring av jenter.

Har du noen beviser for det? Jeg vet at omskjæring av jenter ødelegger for jenter seksuelt. Jeg har aldri hørt at gutter skulle utvikle noen problemer på grunn av omskjæring. Tvert i mot hjelper det på renheten!

Er forkastelig at dette er lov pga religion . Sier mye om de som praktisere den typen religion . Hjernedød! Men de går rundt med pledd over hodet og sier de ikke er undertrykt å. Ikke mye som skjer i topp lokket da.

Anonymkode: 78fbe...698

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen beviser for det? Jeg vet at omskjæring av jenter ødelegger for jenter seksuelt. Jeg har aldri hørt at gutter skulle utvikle noen problemer på grunn av omskjæring. Tvert i mot hjelper det på renheten!

Vi har dusj og vet vi må vaskes oss vi normale . Og følsomhet til penis går mye ned når de omskjærer. Det er lemlestelse

Anonymkode: 78fbe...698

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/l350gy/omskjaering-kjente-paa-et-veldig-sterkt-hat

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23374102/

Jeg synes ikke det er greit, men omskjæring av gutter kan virkelig ikke sammenlignes med omskjæring av jenter. Hos guttene skjærer de bort litt hud, og dette har lite innvirkning på funksjon og nytelse senere, og det er faktisk enkelte fordeler med å være omskjært.

Omskjæring av jenter er lemlestelse siden de skjærer bort en del av klitoris. Til sammenligning ville de måttet kappe hodet av penis for at det skulle vært det samme for guttene.

Grunnen til at det ikke er forbudt har nok mye med at de rett og slette ville gjort det selv hvis det ble forbudt, og da er det bedre at en lege gjør det enn at det gjøres hjemme på kjøkkenet. 

Det er sykt hvor sterkt den tradisjonen står i mange kulturer og flere religioner. Etter 17 år i bhg har jeg sett min del av gutter på 2-4 år som har vært på sommerferie i foreldrenes/besteforeldrenes hjemland og kommer tilbake omskjært og i smerter. Det har vært vondt å se hvor smertefullt det var for dem. 

Omskjæring av alle andre grunner enn medisinsk, er ondskapsfullt og et overgrep mot barnets selvbestemmelsesrett over egen kropp. 

At det er lov og blir utført på sykehus i Norge, er så feil som det går an å få blitt. En skam for nasjonen, vil jeg påstå. 

Anonymkode: 57277...0fa

Jeg mener det skulle vært forbudt å skjære i barn på den måten!  Ønsker man omskjæring, skulle det vært gjort på voksne folk som kunne ta et valg for egen kropp!!!!

Anonymkode: e65aa...51a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri hørt at gutter skulle utvikle noen problemer på grunn av omskjæring. Tvert i mot hjelper det på renheten

For et idiotisk argument. Det er allmennkunnskap at guttene blir mindre følsomme uten forhud. Renheten? Seriøst? Er du ikke voksen? Vi lever i 2023, null problem med å holde seg ren. Du hadde ikke vært renere nedentil om du hadde fått avkappet lepper og hetta/huden over klitorisen din. 

Anonymkode: 926dd...b80

Pobie skrev (10 timer siden):

Hos guttene skjærer de bort litt hud, og dette har lite innvirkning på funksjon og nytelse senere, og det er faktisk enkelte fordeler med å være omskjært.

Nettopp! Det er nettopp det det er.

Anonymkode: c8ae4...ed3

Nettopp! Det er nettopp det det er.

Anonymkode: c8ae4...ed3

Hvordan er der mulig å være så lite opplyst? Det er INGEN fordeler, ingen. I enkelte tilfeller trengs det noe kirurgisk pga trang forhuden, men det er en helt annen sak, og medisinsk begrunnet.

Gutter risikerer infeksjon, arrdannelse som kan være skjemmende og vondt, det kan bli skjært "feil" som også påvirker utseende og funksjon. Og de BLIR mindre følsomme, huden er jo der for en grunn. Hvorfor skal man fjerne frisk hud som har viktige funksjoner. Fordi "gud" vil? Da er man jammen ganske bra tilbakestående. 

Anonymkode: a9937...78d

Pobie skrev (10 timer siden):

Jeg synes ikke det er greit, men omskjæring av gutter kan virkelig ikke sammenlignes med omskjæring av jenter. Hos guttene skjærer de bort litt hud, og dette har lite innvirkning på funksjon og nytelse senere, og det er faktisk enkelte fordeler med å være omskjært.

Omskjæring av jenter er lemlestelse siden de skjærer bort en del av klitoris. Til sammenligning ville de måttet kappe hodet av penis for at det skulle vært det samme for guttene.

Grunnen til at det ikke er forbudt har nok mye med at de rett og slette ville gjort det selv hvis det ble forbudt, og da er det bedre at en lege gjør det enn at det gjøres hjemme på kjøkkenet. 

Hvilke fordel oppnår man ved å skjære i et friskt guttebarn?

Jeg har da lest mange historier om menn som sliter med lite følsomhet og smerter etter omskjæring. 

Om argumentet for å ikke forby omskjæring av gutter er at det da blir gjort hjemme gjelder vel også kjønnslemlestelse av jenter? 

Anonymkode: 43cdb...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...