Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #1 Skrevet 18. september 2023 Hva gjør deres klubb for disse barna? Sønnen min er medlem i 2 idrettslag, men kun aktivt i et. Han vil gjerne satse, og er en god spiller i følge trenere. Problemet er at jeg ikke har råd til så mye mer enn treningsavgiften. Da det dukket opp et kurs spesielt for de spillerne i hans posisjon, så søkte jeg først klubben vi er aktivt medlem av om de kan dekke med midler de får fra kommunen, og fikk da nei, fordi det ikke var i regi av klubben (de har aldri hatt og planlegger ikke et slikt kurs heller), og den andre klubben sa nei fordi han ikke er aktivt medlem, kun dommer. Hvor kan man søke å få slikt dekket? Og hvordan tenker styret i klubbene om spillerutvikling? Dette er et kurs som klubben selv anbefaler og har reklamert for, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan bruke av de kommunale midlene de får for å dekke opp for vanskeligstilte. Men nå er det en gang sånn de velger det da. Men hvordan skal barn med foreldre med lav inntekt få utvikle seg ekstra da? Det finnes ikke noe tilbud for disse barna om de vil utvikle seg når klubben selv ikke har tilbud. Hvordan er det hos dere? Er det noe klubbene deres løser, eller kommunene deres tilbyr disse? Anonymkode: 60257...82c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. september 2023 #2 Skrevet 18. september 2023 Hvilken idrett er det snakk om? Kan du rådføre deg med forbundet?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #3 Skrevet 18. september 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Hvilken idrett er det snakk om? Kan du rådføre deg med forbundet? Står ingenting på NFF sine sider om sånt. Ikke kretsen heller. Anonymkode: 60257...82c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. september 2023 #4 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Står ingenting på NFF sine sider om sånt. Ikke kretsen heller. Anonymkode: 60257...82c Skjønner. Jeg ville tatt en telefon til forbundet likevel. Kanskje de kan gi deg noen gode råd ang løsning på dette. Når det er sagt så kan barnet satse selv om han/hun ikke er med på dyre kurs og akademier feks. Det er ikke nødvendig for å kunne bli god. Er hospitering en mulighet hos dere?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #5 Skrevet 18. september 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Skjønner. Jeg ville tatt en telefon til forbundet likevel. Kanskje de kan gi deg noen gode råd ang løsning på dette. Når det er sagt så kan barnet satse selv om han/hun ikke er med på dyre kurs og akademier feks. Det er ikke nødvendig for å kunne bli god. Er hospitering en mulighet hos dere? Det er en nødvendighet med spesialtilpassede treninger. Å spille på «løkka» er en ting, men når det er snakk om satsing, så trenger man mer enn vanlig spill. Trenerne hans trener han bare som alle de andre, ikke spesial til hans posisjon. Fordi det kun er en i den. Keepere trenger noe mer spesialisering for å kunne satse. Anonymkode: 60257...82c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er en nødvendighet med spesialtilpassede treninger. Å spille på «løkka» er en ting, men når det er snakk om satsing, så trenger man mer enn vanlig spill. Trenerne hans trener han bare som alle de andre, ikke spesial til hans posisjon. Fordi det kun er en i den. Keepere trenger noe mer spesialisering for å kunne satse. Anonymkode: 60257...82c Det er klart! Har klubben fast keeper trening feks? Og er hospitering en mulighet?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er en nødvendighet med spesialtilpassede treninger. Å spille på «løkka» er en ting, men når det er snakk om satsing, så trenger man mer enn vanlig spill. Trenerne hans trener han bare som alle de andre, ikke spesial til hans posisjon. Fordi det kun er en i den. Keepere trenger noe mer spesialisering for å kunne satse. Anonymkode: 60257...82c En keeper trenger ikke et dyrt akademi for å bli en bedre keeper. Om spilleren er gammel nok kan kretslag være aktuelt om han er god nok, da blir det treninger i regi av kretsen. Hvis ikke kan dere be om hospitering i eldre årsklasser eller høre om klubben kan lage felles keepertreninger for flere årsklasser. Anonymkode: 01a42...cad
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #8 Skrevet 18. september 2023 Han kan jo bytte klubb da. Finne en klubb som satser mer. Anonymkode: 1ae9b...e2a
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Skjønner. Jeg ville tatt en telefon til forbundet likevel. Kanskje de kan gi deg noen gode råd ang løsning på dette. Når det er sagt så kan barnet satse selv om han/hun ikke er med på dyre kurs og akademier feks. Det er ikke nødvendig for å kunne bli god. Er hospitering en mulighet hos dere? Ofte har forbund stipend muligheter o.L - så det er ett godt tips å kontakte forbundet igjen. Anonymkode: 14f8c...119
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Det er klart! Har klubben fast keeper trening feks? Og er hospitering en mulighet? De har ikke faste treninger for keeper. Kan hospitere, men kun internt. Det er ikke et tilbud for keepere rett og slett. Anonym bruker skrev (1 time siden): En keeper trenger ikke et dyrt akademi for å bli en bedre keeper. Om spilleren er gammel nok kan kretslag være aktuelt om han er god nok, da blir det treninger i regi av kretsen. Hvis ikke kan dere be om hospitering i eldre årsklasser eller høre om klubben kan lage felles keepertreninger for flere årsklasser. Anonymkode: 01a42...cad Han har spilt uttakslag for krets, men ikke blitt tatt ut fordi det prioriteres fra Strømsgodset først og fremst. Og det koster 3000 i året, som jeg ikke lenger har råd til. Egen keepertrening er ikke mulig fordi de ikke har noen trener med kunnskapen. Hospitering hjelper heller ikke da de heller ikke har keepertrening Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Han kan jo bytte klubb da. Finne en klubb som satser mer. Anonymkode: 1ae9b...e2a Dette er en av to klubber i området for den alderen. Den andre klubben satser mer, men har mye høyere avgifter og man må betale for alt av cuper og sånn selv, fordi foreldre ikke vil gjøre dugnad. Vi prøvespilte der før vi valgte den vi er i nå. Anonymkode: 60257...82c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ofte har forbund stipend muligheter o.L - så det er ett godt tips å kontakte forbundet igjen. Anonymkode: 14f8c...119 Men er ikke de for eldre spillere? Altså de som trener i et elitelag? Han her er 13 år Anonymkode: 60257...82c
Iiiiik Skrevet 18. september 2023 #12 Skrevet 18. september 2023 Det klubben får av midler til barn fra familier med dårlig råd, er jo begrenset. Dermed vil kanskje det å gi din sønn støtte til et ekstratilbud, gjøre at en annen ikke kan spille fotball i det hele tatt. I min klubb ville nok din sønn fått trene gratis på dette akademiet, eller keeperskolen, eller hva det er, men man må ikke delta på sånt for å bli god. Det ligger mye ute, særlig på YouTube, som gjør det mulig å bli bedre alene. Det er selvfølgelig uheldig at dører er stengt pga dårlig råd, men prøv å fokusere på mulighetene i stedet. Trene med G14 eller G15 vil gi tøffere utfordringer i spill og avslutninger, og så kan han trene grunnteknikk alene eller sammen med en annen keeper i klubben.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Iiiiik skrev (16 minutter siden): Det klubben får av midler til barn fra familier med dårlig råd, er jo begrenset. Dermed vil kanskje det å gi din sønn støtte til et ekstratilbud, gjøre at en annen ikke kan spille fotball i det hele tatt. I min klubb ville nok din sønn fått trene gratis på dette akademiet, eller keeperskolen, eller hva det er, men man må ikke delta på sånt for å bli god. Det ligger mye ute, særlig på YouTube, som gjør det mulig å bli bedre alene. Det er selvfølgelig uheldig at dører er stengt pga dårlig råd, men prøv å fokusere på mulighetene i stedet. Trene med G14 eller G15 vil gi tøffere utfordringer i spill og avslutninger, og så kan han trene grunnteknikk alene eller sammen med en annen keeper i klubben. De det får av midler til det går utelukkende tilbake til dem selv. Altså de gir ikke støtte til noe annet enn det som arrangeres av klubben selv. Det vil si at alle tilskudd de får, både fra kommunen og andre steder, går «rett i kassa». Det er heller ingen hemmelighet hvor mye de får fra kommunen, så det er en del midler i bare det. Det var en mamma på laget til sønnen min som ba om innsyn i regnskapet til klubben, og fant da et overskudd på rimelig mye gjennom flere år. Så de har råd. Men de vil at pangene skal vandre innad i klubben. Svaret fra dem da jeg spurte om de dekket dette var «vi dekker kun avgifter i egen regi». Altså hadde vår klubb arrangert dette, så hadde de dekket det, men likevel hadde ikke pengene gått ut av klubben. Det er mange måter å bli bedre på ja, men det er på sånne skoler (dette er bare en helg i halvåret), at de får et godt grunnlag. De får trenere som er dyktige, og de føler at de får hjelp videre. I tillegg er det på sånne steder de «oppdages». Anonymkode: 60257...82c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): De det får av midler til det går utelukkende tilbake til dem selv. Altså de gir ikke støtte til noe annet enn det som arrangeres av klubben selv. Det vil si at alle tilskudd de får, både fra kommunen og andre steder, går «rett i kassa». Det er heller ingen hemmelighet hvor mye de får fra kommunen, så det er en del midler i bare det. Det var en mamma på laget til sønnen min som ba om innsyn i regnskapet til klubben, og fant da et overskudd på rimelig mye gjennom flere år. Så de har råd. Men de vil at pangene skal vandre innad i klubben. Svaret fra dem da jeg spurte om de dekket dette var «vi dekker kun avgifter i egen regi». Altså hadde vår klubb arrangert dette, så hadde de dekket det, men likevel hadde ikke pengene gått ut av klubben. Det er mange måter å bli bedre på ja, men det er på sånne skoler (dette er bare en helg i halvåret), at de får et godt grunnlag. De får trenere som er dyktige, og de føler at de får hjelp videre. I tillegg er det på sånne steder de «oppdages». Anonymkode: 60257...82c Da kan du jo søke klubben om å få dekket utgifter til kontigent, treningsavgift, cupdeltakelse osv i egen klubb. Og så bruker du av de midlene du da eventuelt slipper å betale til å betale for den ekstra keepertreningen. Anonymkode: 0c139...0bf
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 Slike midler er for kontigent som regel. Men da kan du be om å få dekket kontigenten og så bruke de pengene du sparer der på ekstra trening. Anonymkode: 64639...2d7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Da kan du jo søke klubben om å få dekket utgifter til kontigent, treningsavgift, cupdeltakelse osv i egen klubb. Og så bruker du av de midlene du da eventuelt slipper å betale til å betale for den ekstra keepertreningen. Anonymkode: 0c139...0bf Det var et godt forslag. Skjønner godt at gutten ønsker å delta på egen keepertrening/kurs. Rart at klubben ikke strekker seg lenger for det er langt mellom gode keeper. På laget til min sønn sliter de med å ha nok keepere og de msnge forsvinner fort til lag som tilbyr mer satsing på keepere (dette er Oslo). Anonymkode: 92a11...aff
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): De det får av midler til det går utelukkende tilbake til dem selv. Altså de gir ikke støtte til noe annet enn det som arrangeres av klubben selv. Det vil si at alle tilskudd de får, både fra kommunen og andre steder, går «rett i kassa». Det er heller ingen hemmelighet hvor mye de får fra kommunen, så det er en del midler i bare det. Det var en mamma på laget til sønnen min som ba om innsyn i regnskapet til klubben, og fant da et overskudd på rimelig mye gjennom flere år. Så de har råd. Men de vil at pangene skal vandre innad i klubben. Svaret fra dem da jeg spurte om de dekket dette var «vi dekker kun avgifter i egen regi». Altså hadde vår klubb arrangert dette, så hadde de dekket det, men likevel hadde ikke pengene gått ut av klubben. Det er mange måter å bli bedre på ja, men det er på sånne skoler (dette er bare en helg i halvåret), at de får et godt grunnlag. De får trenere som er dyktige, og de føler at de får hjelp videre. I tillegg er det på sånne steder de «oppdages». Anonymkode: 60257...82c Det er ikke et sånt sted de får godt grunnlag, nei, hvirdan kan du tro at et godt grunnlag legges en helg i halvåret? Disse akademiene er pengemaskiner, de er kanskje i beste fall et supplement. Grunnlaget legges daglig, i grunntrening og styrke, smidighet og teknikk. Som Iiik sa, la han hospitere opp, han lærer mye av å stå i mål for eldre lag. Og til sist, han er 13 år. 13! Dette er ikke make eller break. Han må legge ned timer og timer på feltet og i styrkerommet, han må se videoer og lære taktikk. Alt dette gjør han uten akademi. Er han god nok kommer han på kretslaget, kommer han ikke på kretsen i år så kommer han kanskje til neste år. Ingen fotballspillere peaker som 13- åring.. og ingen akademi er utslagsgivende. Om du legger så mye vekt på akademi, sier du på samme tid at din sønn ikke har det som trengs alene. Det er ikke ok signaler å sende. Anonymkode: 01a42...cad
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #18 Skrevet 18. september 2023 Det er ikke slik at man kan ha råd til alt barna ønsker. Det er helt normalt - man må faktisk leve etter pungen. Hvis din sønn ønsker å bli god så trener han selv. Time etter time etter time. Uavhengig av dyre akademier. Anonymkode: 57293...cd0
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #19 Skrevet 18. september 2023 Vi får allerede dekket avgiftene. Jeg har søkt om det. Problemet er at han ser at alle de andre keepere skal på dette. Det snakkes om hele tiden. Lag trener sammen, og de snakker sammen. Alt legges ut på spond, og barna ser det. Ser hvem som skal delta. Og han kan ikke fordi mamma mistet jobben før ferien, og klubben ønsker ikke å utvikle utenfor egen klubb. Uttakslaget for krets har vi også måttet droppe fordi vi ikke har råd til det lenger. Man kommer ikke inn på krets her uten det. Spillere blir nominert av dette uttakslaget, så sånn er det. Han trener og spiller og har tidligere spilt opp, men med to kamper per uke, og treninger, så må han prioritere eget lag. Og lagene over har egne keepere de foretrekker fordi de har slike kurs og har utviklet seg med dem. Han har alle forutsetninger for å bli en skikkelig god keeper, men får ikke de kursene som han kunne trenge for å få gode trenere i sin posisjon. Kursholder foreslo at jeg betalte 50% av prisen, så skulle han få være med, men jeg har ikke råd til det heller, så da blir det ikke denne gangen. Får jeg jobb snart, så er jo det det beste, da kan jeg betale alt, men per nå er jeg i minus hver måned, og det går utover han som er god, og ønsker å bli bedre. Anonymkode: 60257...82c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #20 Skrevet 18. september 2023 Jeg tror muligens du har misforstått rekkevidden og oppgavene til et idrettslag. Her vi bor betaler man inn kontingent, man kjøper selv utstyr og man betaler selv en egenandel for cup, akademier etc. Innimellom har klubben loddsalg. Andre klubber har andre muligheter for inntekter, men det er vanskelig å få nok penger til å driften en klubb. De står alltid i harde prioriteringer mellom satsing og bredde. De fleste som bidrar i en klubb og som regel ulønnet eller får en liten påskjønnelse ved årsslutt. I klubbene finnes der barn som ikke har midler til å betale det som trengs. Da prøver klubben gjerne å organisere byttedager der man kan få tak i utstyr, klubben får utstyr donert til seg og klubben sier fra seg kontingenten og andre egenandeler slik at alle skal få være med på det KLUBBEN arrangerer. De fleste (alle?) klubber har ikke mulighet til å sponse spillere med akademier, treningsleirer og tilbud i andre klubber. De har ikke mulighet til å betale for slike ting for spillere som ikke har råd selv. Det er ikke naturlig for et idrettslag å betale treningsavgiften i en annen klubb for en spiller. Og hvor skulle grensen gått? Er spilleren god nok vil den etterhvert bli fanget opp av kretslag og få ekstratrening der. De kan også spille opp. Er sønnen din veldig god og blir lagt merke til, vil nok klubber som satse mer ha mulighet for å ta ham inn og unnlate å kreve inn kontingent og avgift for akademiet. Klubben så arrangerer akademiet ser det nok heller ikke som sin oppgave å betale for spillere i andre klubber. Mange lag har ikke akademier og de som har det tar seg godt betalt. De alle fleste spillere må derfor trene selv. Kommunen er også en mulighet. Har dere veldig dårlig råd kan disse i noen tilfeller hjelpe dere med generell støtte til barns aktiviteter og da kan man kanskje av og til delta på ekstratreninger som koster penger. Om du velger å søke klubben om å søke klubben om fritak for kontingent og andre egenandeler, må du være forberedt på at de gjerne ikke er veldig fornøyd med at du deretter bruker mye penger på andre klubber. Anonymkode: 524e1...dfa
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #21 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vi får allerede dekket avgiftene. Jeg har søkt om det. Problemet er at han ser at alle de andre keepere skal på dette. Det snakkes om hele tiden. Lag trener sammen, og de snakker sammen. Alt legges ut på spond, og barna ser det. Ser hvem som skal delta. Og han kan ikke fordi mamma mistet jobben før ferien, og klubben ønsker ikke å utvikle utenfor egen klubb. Uttakslaget for krets har vi også måttet droppe fordi vi ikke har råd til det lenger. Man kommer ikke inn på krets her uten det. Spillere blir nominert av dette uttakslaget, så sånn er det. Han trener og spiller og har tidligere spilt opp, men med to kamper per uke, og treninger, så må han prioritere eget lag. Og lagene over har egne keepere de foretrekker fordi de har slike kurs og har utviklet seg med dem. Han har alle forutsetninger for å bli en skikkelig god keeper, men får ikke de kursene som han kunne trenge for å få gode trenere i sin posisjon. Kursholder foreslo at jeg betalte 50% av prisen, så skulle han få være med, men jeg har ikke råd til det heller, så da blir det ikke denne gangen. Får jeg jobb snart, så er jo det det beste, da kan jeg betale alt, men per nå er jeg i minus hver måned, og det går utover han som er god, og ønsker å bli bedre. Anonymkode: 60257...82c Noen i familien som har lyst til å spleise på dette til han, som f.eks julegave på forskudd kanskje? Anonymkode: 0d66d...4d7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #22 Skrevet 18. september 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Noen i familien som har lyst til å spleise på dette til han, som f.eks julegave på forskudd kanskje? Anonymkode: 0d66d...4d7 Nei. Anonymkode: 60257...82c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #23 Skrevet 18. september 2023 Denne kan du ikke søke om selv, men kanskje kursleder kan? https://sanitetskvinnene.no/stotte-til-fritidsaktiviteter Dette er for seint for denne høsten, men noe du kan vurdere neste år: https://zuccarellostiftelsen.no/sok-stotte/ Anonymkode: 92a11...aff
Anonym bruker Skrevet 18. september 2023 #24 Skrevet 18. september 2023 Ring spillerutvikler i kretsen. Anonymkode: 77c48...672
Anonym bruker Skrevet 19. september 2023 #25 Skrevet 19. september 2023 Det er jo dessverre ikke sånn at alt kan løses av andre, og her har du allerede fått hjelp til det som er basic og som kan forventes. Hvis dette er veldig viktig for ham, hadde jeg gjort alt som sto i min makt for å samle inn pengene selv. Finn noe du kan selge på Finn, hør med familiemedlemmer om de kan bidra med små beløp (200 kr her, 300 kr der osv.) Anonymkode: 5b2f1...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå