Gå til innhold

Datteren min på 14 har akkurat blitt sammen med en

Anbefalte innlegg

Skrevet

Muslimsk gutt. Han er ett år eldre enn henne, og har bodd i Norge i under to år. Han bor med norske fosterforeldre. Jeg har ikke møtt han enda, men har sagt at jeg vil (skal) møte både han og fosterforeldrene hans. 

Hun forteller meg om han og er selvsagt hodestups forelsket. Jeg har sett bilder av han, og han er en vakker gutt. 

Men selvsagt blir jeg skeptisk. Jeg ville vært skeptisk uansett religion, og være redd hun vil bli såret. Men jeg må være så ærlig å si at jeg er hakket mer skeptisk nå. Grunnen til det er at han har hatt eldig kort tid her i Norge. Han kjenner ikke så godt til kulturen og praksisen her til lands. 

Hva bør jeg være obs på? Hva bør jeg/kan jeg spørre fosterforeldrene hans om, uten å virke som en "Karen" 

Jeg ønsker VIRKELIG ikke å dømme noen, men kjenner allikevel at jeg er mer skeptisk enn jeg ønsker å være...

Anonymkode: 537d1...064

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor han kommer fra er vel mer viktig enn at han er muslim. 

Vi har hatt muslimske kjærester i hus og de har vært høflige og fine gutter som har behandlet jentene bra. Det ble slutt av ‘naturlige grunner’ altså ikke pga kulturforskjell eller maktubalanse. Men den ene gutten ble gift med en fra hjemlandet før det var gått ett år etter at datter og han avsluttet forholdet, og jeg mistenker arrangert ekteskap. 

Vær åpen og inkluderende, men samtidig årvåken. 

Anonymkode: ebbd3...afd

Skrevet

Hvilket land er han fra, da? Det er store kulturforskjeller fra land til land, og det er selvsagt store forskjeller fra ungdom til ungdom.

De er unge (hvis de er jevngamle), og enn så lenge trenger du ikke bekymre deg for sosial kontroll osv, vil jeg tro. Jeg syns du skal fokusere på å ruste henne til å ta gode valg for seg selv, ha dialog med dere hvis hun trenger noe, og selvsagt forsikre deg om at hun bruker prevensjon. Slik du ville gjort uansett. 

Anonymkode: e3550...804

Skrevet

Islam er mer enn religion, det er også kultur. En muslim fra FÅ. f. eks. Iran tenker ofte annerledes enn en muslim fra. f. Eks. Bosnia. Det er også forskjeller fra familie til familie. Jeg har en kollega som jogg jobbet med i 3 år, før jeg fikk vite at hun er muslim, i perioder glemte jeg at hun ikke er norsk, siden hun hadde en væremåte som gjorde at jeg nesten så på henne som etnisk norsk (bortsett fra utseendet). En annen bekjent har en far fra Iran. Hun har besøkt farens familie, i Iran hvert år gjennom hele oppveksten. Hun har bare gode minner fra de besøkene.

Bli kjent med gutten, så kan det hende at du blir positivt overrasket.

Anonymkode: 6a0b5...1a4

Skrevet

Afghaner eller syrer? (De fleste enslige mindreårige er en av delene).

I begge tilfeller er det ofte en del integrasjonsutfordringer, men ingen automatikk.

Anonymkode: 06f09...3c3

Skrevet

Hvorfor skal du møte fosterforeldrene hans?? Er det vanlig der du kommer fra at foreldrene til ungdomskjæresten møter hverandre? 

Vær så snill å la to ungdommer få være kjærester uten at du begynner å spekulere og gruble og dramatisere noe. De er 14 og 15 år!  I alle dager sier jeg bare. 

Skrevet

Hadde ikke likt det. Er vokst opp i et islamsk land (har norske foreldre da) og ønsker ikke islam for mine barn

Anonymkode: 5cf71...c21

Skrevet
ReneRene skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal du møte fosterforeldrene hans?? Er det vanlig der du kommer fra at foreldrene til ungdomskjæresten møter hverandre? 

Vær så snill å la to ungdommer få være kjærester uten at du begynner å spekulere og gruble og dramatisere noe. De er 14 og 15 år!  I alle dager sier jeg bare. 

Det er helt normalt å møte foreldrene ja. Jeg har møtt foreldrene til kjærsten til slønn min, og foreldrene til de 2 kjærstene eldste hadde som var «seriøst» 

HI, blås i religion, fokuser på hvordan han er. Ikke alle muslimer er like :) 

Anonymkode: 65f1f...7b7

Skrevet

Jeg har fire barn, 14, 16, 19 og 22 år, og mange kjærester har kommet og gått.

Det er skilte foreldre, adoptivforeldre, homofile foreldre, utenlandske foreldre osv, og selv om jeg har møtt mange av dem etterhvert har vi da aldri krevd å møte dem tidlig i forholdene. Det er ikke foreldrene de har blitt sammen med altså.

Så lenge kjæresten kommer på besøk, på middag, blir litt kjent med dere, er det nok i haugevis.

Man ønsker jo i utgangspunktet ikke en kjæreste med annen religion og kulturell bakgrunn til barna sine, for man ser at det kan bli kræsj, men dette må de finne ut av selv. Nytter ikke å si noe når barna har de rosa foelsket-brillene på, man får bare være der til støtte og hjelp om problemer og kjærlighetssorg dukker opp.

Anonymkode: 163ad...96c

Skrevet

Takk for fine svar.

Han er fra Afghanistan. Jeg har en sønn på 20 år, og har alltid møtt foreldrene til de "seriøse" kjærestene hans. De to tidlige forholdene han var i, som var på ungdomsskolen, tenkte jeg ikke så mye på det. Men det var foreldrene til jentene som gjerne ville møte oss. 

Jeg vil gjerne møte de for å vise at jeg er intr I å bli mer kjent med han og familien hans. Datteren min syntes det er litt kleint, men sier hun også gleder seg litt til at vi skal møtes. 

Hun snakker mye med meg, og vi har god dialog. Vi har snakket sammen om grenser, makt og forskjeller. 

Hi

Skrevet
ReneRene skrev (8 timer siden):

For én gangs skyld er jeg faktisk enig med deg.

Anonymkode: 55266...079

Skrevet

Har oppdratt datteren min til å ta bedre valg. Heldigvis. Der har dere feilet, Hi. Skjønner deg godt. 

Anonymkode: 0ea66...543

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt å møte foreldrene ja. Jeg har møtt foreldrene til kjærsten til slønn min, og foreldrene til de 2 kjærstene eldste hadde som var «seriøst» 

HI, blås i religion, fokuser på hvordan han er. Ikke alle muslimer er like :) 

Det er normalt å møte dem tilfeldig ja. Det er derimot ikke normalt at foreldre til tenåringskjærester møter hverandre på grunn av ungenes forelskelse. Det er ingenting vanlig med det, men klart, hvis man mistenker at ungene kan bli utsatt for noe, eller at man mistenker at noe er fundamentalt galt i hjemmet, så får man nok lagd en unnskyldning for å sjekke det. 

Her er det ingenting som tyder på at det er noe galt i det hele tatt. Men jeg håper fosterforeldrene til gutten beskytter ham så godt det lar seg gjøre mot diskriminering og fordommer. Dette er ikke måten å bli møtt på første tiden i Norge. 

Skrevet

Hi her.

Datteren min skal hjem til denne gutten. Han er også velkommen hit. Det er ikke sånn at jeg mener jeg skal inn til de med ett lass spm om han, fortid og mulige farer. Jeg ønsker å vise at jeg vil bli kjent med den gutten hun velger å være sammen med nå, og jeg ønsker å kjenne til foreldrene i det hjemmet hun mye mulig skal være en del hos (så lenge det varer) 

Her vi bor har vi alltid blitt kjent med foreldrene til våre barns venner. Har jeg kjørt en av barna mine til venner jeg ikke kjenner noe særlig til, blir jeg alltid bedt inn på en kopp kaffe for å bli litt kjent. Og blir noen jeg ikke kjenner til kjørt til oss, ber jeg de inn. 

Skrevet
ReneRene skrev (38 minutter siden):

Det er normalt å møte dem tilfeldig ja. Det er derimot ikke normalt at foreldre til tenåringskjærester møter hverandre på grunn av ungenes forelskelse. Det er ingenting vanlig med det, men klart, hvis man mistenker at ungene kan bli utsatt for noe, eller at man mistenker at noe er fundamentalt galt i hjemmet, så får man nok lagd en unnskyldning for å sjekke det. 

Her er det ingenting som tyder på at det er noe galt i det hele tatt. Men jeg håper fosterforeldrene til gutten beskytter ham så godt det lar seg gjøre mot diskriminering og fordommer. Dette er ikke måten å bli møtt på første tiden i Norge. 

For meg, og de rundt meg, så er det helt normalt å møte foreldre til både venner og kjærste. Og jeg bor i en by, før du drar opp «sånn er det på bygda hos dere»

Det handler om å være interessert i hvem barna omgås og hvor de er når de ikke er hjemme. 

Sønnen min fikk en ny kompis han skulle overnatte hos. Så da snakket jeg selvsagt med moren. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

For meg, og de rundt meg, så er det helt normalt å møte foreldre til både venner og kjærste. Og jeg bor i en by, før du drar opp «sånn er det på bygda hos dere»

Det handler om å være interessert i hvem barna omgås og hvor de er når de ikke er hjemme. 

Sønnen min fikk en ny kompis han skulle overnatte hos. Så da snakket jeg selvsagt med moren. 

Dette handler om en gutt og en jente som er forelsket i hverandre, og de er 14 og 15 år, og må virkelig få lov til å være kjærester uten at foreldrene må møte hverandre! Dette har nada med at din sønn ( hvor gammel? ) skal overnatte hos noen. 

Og jo, det har absolutt med bygda å gjøre og være redd for å ikke vite det meste om andre. Det er et mye større kontrollbehov - derav uttrykket bygdedyret. Trodde de fleste skjønte hva som lå i det uttrykket men...

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Dette handler om en gutt og en jente som er forelsket i hverandre, og de er 14 og 15 år, og må virkelig få lov til å være kjærester uten at foreldrene må møte hverandre! Dette har nada med at din sønn ( hvor gammel? ) skal overnatte hos noen. 

Og jo, det har absolutt med bygda å gjøre og være redd for å ikke vite det meste om andre. Det er et mye større kontrollbehov - derav uttrykket bygdedyret. Trodde de fleste skjønte hva som lå i det uttrykket men...

Jeg liker å vite hvilke mennesker mine barn omgås, er hos, spiser hos etc. Kjenner ikke en sjel som syns det er rart. Har ikke noe kontrollbehov. Trenger ikke vite noe om foreldrene, men liker å ha hilst på de. 

Sønnen min er 16. Han hadde kjærste fra han var 13-14, jeg møtte foreldrene. Nå har han kjærste igjen, jeg har møtt foreldrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har oppdratt datteren min til å ta bedre valg. Heldigvis. Der har dere feilet, Hi. Skjønner deg godt. 

Anonymkode: 0ea66...543

Er det virkelig mulig å lire av seg noe så dumt,.

Anonymkode: 7759a...207

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker å vite hvilke mennesker mine barn omgås, er hos, spiser hos etc. Kjenner ikke en sjel som syns det er rart. Har ikke noe kontrollbehov. Trenger ikke vite noe om foreldrene, men liker å ha hilst på de. 

Sønnen min er 16. Han hadde kjærste fra han var 13-14, jeg møtte foreldrene. Nå har han kjærste igjen, jeg har møtt foreldrene. 

Så hva har det med å "vite hvem de er hos" å gjøre med å møte foreldrene som Ts fremlegger det? Dere MÅ begynne å lese hva som blir skrevet her inne, og forholde dere til det. Ts snakker om spørsmål hun skal stille osv. Og noen av dere babler i vei om å vite om folk, overnatting osv. MÅ det være så vanskelig å holde seg til saken her?? Alltid? 

Skrevet

Men tilbake til spm mitt: 

Forelskelsen er stor og sterk. Vi snakker masse sammen. Vi har snakket om kulturforskjeller, respekt og det å "gi og ta". Men hva bør jeg eventuelt være obs på? 

Hi

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Så hva har det med å "vite hvem de er hos" å gjøre med å møte foreldrene som Ts fremlegger det? Dere MÅ begynne å lese hva som blir skrevet her inne, og forholde dere til det. Ts snakker om spørsmål hun skal stille osv. Og noen av dere babler i vei om å vite om folk, overnatting osv. MÅ det være så vanskelig å holde seg til saken her?? Alltid? 

Nå måtte jeg lese mitt eget innlegg en gang til 🙈

Det jeg mente med spm jeg kan stille... Jeg ønsker jo IKKE å være diskriminerende ovenfor denne gutten eller familien hans! Han har bodd hos de i under 4 mnd, det er derfor jeg blir usikker på hva man kan spørre om. historien rundt denne gutten er taushetsbelagt, vi er selv ett fosterhjem så det vet jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men tilbake til spm mitt: 

Forelskelsen er stor og sterk. Vi snakker masse sammen. Vi har snakket om kulturforskjeller, respekt og det å "gi og ta". Men hva bør jeg eventuelt være obs på? 

Hi

Du bør være obs på det enhver forelder er når 14- åringen får kjæreste. Du må snakke om sex og grenser. Det er det viktigste i den alderen- helt uavhengig av både hudfarge, religion og bosted. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå måtte jeg lese mitt eget innlegg en gang til 🙈

Det jeg mente med spm jeg kan stille... Jeg ønsker jo IKKE å være diskriminerende ovenfor denne gutten eller familien hans! Han har bodd hos de i under 4 mnd, det er derfor jeg blir usikker på hva man kan spørre om. historien rundt denne gutten er taushetsbelagt, vi er selv ett fosterhjem så det vet jeg. 

Jeg oppfatter deg allerede som diskriminerende av det du skriver. Du vil "passe ekstra godt på" nettopp fordi han er muslim. Om du vil vise den siden ved deg selv bør du derimot gå i tenkeboksen på. Du kan selvfølgelig ikke kreve noen opplysninger om gutten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ønsker ikke på noen måte å finne ut om denne gutten, familien og fosterfamilien hans så jeg kan gå rundt å snakke om det..

Jeg ønsker å vite hvor min datter er, hvem hun omgås og kjenne til andre voksne i samme omgangskrets. På den måten kan man - om det skulle skje noe - være i dialog på en raskere måte. Og da snakker jeg ikke om små konflikter, det klarer de fint og ordne opp i selv. 

Hi

Jeg syns dette er vel mye kontrollbehov. 

Skrevet

Jeg hadde likt å møte mine barns kjæreste i den alderen helt uavhengig av kultur og religion. Hadde glatt invitert de på kaffe og kaker eller på en grillkveld. Det er fint å snakke litt sammen for å kunne være litt tilstede rundt et ungt kjærestepar. Helt vanlig det og helt uten å bo på bygda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...