Gå til innhold

Starter i ny jobb 1. november. Har en ferieuke igjen.

Anbefalte innlegg

Jeg har planlagt å ha ferie en uke i desember i min nåværende jobb. Men jeg starter i ny jobb 1. november. Hvordan blir det da; må jeg avvikle den ferieuken før jeg slutter eller har jeg rett på ferie i ny jobb selv on jeg akkurat har startet der?

Dette er i det offentlige helsevesen. 

Anonymkode: aac6c...a2e

Fortsetter under...

Hvis du ikke tar ut all ferie fra gammel arb.giver, så skal du få tilbakebetalt det du har blitt trukket for ferie. Så sparer du det og håper på godvilje fra ny arb.giver. Da tar du ferie uten lønn fra dem og har backup penger av det du har spart. 

Anonymkode: 52df0...869

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke tar ut all ferie fra gammel arb.giver, så skal du få tilbakebetalt det du har blitt trukket for ferie. Så sparer du det og håper på godvilje fra ny arb.giver. Da tar du ferie uten lønn fra dem og har backup penger av det du har spart. 

Forutsatt at gammel arbeidsgiver går med på å betale ut ferien da. Kan jo hende de krever at hun tar fri.

Anonymkode: 0419f...8cd

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Forutsatt at gammel arbeidsgiver går med på å betale ut ferien da. Kan jo hende de krever at hun tar fri.

Det er sant. 

Enten får du lov av ny arbeidsgiver om å ha den planlagte ferieuken din i desember. Ubetalt. 
Eller så må du avvikle ferien din hos gammel arbeidsgiver før du slutter. Eller så kan gammel arbeidsgiver betale ut ubrukt ferieuke.

Anonymkode: 84c5c...177

Hvorfor avtalte du ikke dette når du sa ja til jobben? Har jeg planlagt ferie passer jeg alltid på å si ifra om det før jeg signerer kontrakt og lager en avtale om hvordan det skal gjøres. Nå er det jo altfor sent å kreve noen ting, du må bare håpe at de synes det er greit.

Anonymkode: c85c3...027

Takker for svar👍 det er ikke viktig for meg at jeg får ferie i den uken jeg er satt opp hos nåværende arbeidsgiver. Men jeg har 1 av 5 ferieuker igjen som jeg vel må ta ut, enten hos nåværende eller ny atbeidsgiver? Eller er det lov å droppe 5’te ferieuken å få tilbakebetalt for en uke istede? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takker for svar👍 det er ikke viktig for meg at jeg får ferie i den uken jeg er satt opp hos nåværende arbeidsgiver. Men jeg har 1 av 5 ferieuker igjen som jeg vel må ta ut, enten hos nåværende eller ny atbeidsgiver? Eller er det lov å droppe 5’te ferieuken å få tilbakebetalt for en uke istede? 

Leser du ikke svarene du får? Jeg har jo allerede svart deg på akkurat dette.

Anonymkode: 84c5c...177

Anonym bruker skrev (På 3.9.2023 den 8.07):

Det er strenge regler for når de kan kreve at hun tar ut ferie i oppsigelsestiden

Anonymkode: 5939e...dcf

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...