Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Han tjener mye mer og jeg ikke noe særlig. Datteren sier hun ikke liker å gå med fine klær når hun ser jeg ikke har råd. Derfor har hun spandert klær på meg en del ganger. Hun har gitt meg gaver. Gitt penger til å handle enkelte ganger. Når det var vinter så ville hun jeg skulle reise med min veninne og la til noen penger for at jeg skulle få råd. Hun er 18. Vi er som veninner og jeg ber aldri om penger. Nå har barnefaren oppdaget dette og han er rasende og beskylder meg for å stjele penger. Han mener datteren er naiv og jeg lurte henne. Han mener det datteren hadde til overs skulle hun spare til lappen og leilighet. Datteren sier det var aldri slik avtale og forsvarer meg. Men han er rasende og krever tilbake viss sum. Han går rundt og sier til folk jeg har stjålet hans penger. Jeg synes det er trist da jeg virkelig ikke har ment å stjele. Hva kan løsningen være her Anonymkode: 8f6e5...8da
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Du har ikke stjålet hans penger, men jeg syns det er litt rart at du tar imot disse tilbudene fra din datter. Anonymkode: c414b...79c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke stjålet hans penger, men jeg syns det er litt rart at du tar imot disse tilbudene fra din datter. Anonymkode: c414b...79c Postet litt fort. Ville sagt til far at det absolutt ikke har vært meningen, og at du ikke har stjålet hans penger, men at nå som han påpekte det gikk det opp for deg at dette kanskje ikke er helt ok, og at du heretter skal takke nei til datterens tilbud. Anonymkode: c414b...79c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Dette har du skrevet om mange ganger før Anonymkode: 3318b...0af
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 Du har en moralsk plikt til å si nei til å motta slikt fra en 18-åring Anonymkode: 8e7a8...11a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Men hvor trodde du datteren din hadde fått penger fra? Det er vel ikke stjeling men ekstremt umoralsk. Faktisk såpass drøyt at jeg tenker dette må være trolling. Argumentet til datteren er merkelig for en tenåring. Kanskje hun blir den neste mor Teresa? Anonymkode: f327b...9ec
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvor trodde du datteren din hadde fått penger fra? Det er vel ikke stjeling men ekstremt umoralsk. Faktisk såpass drøyt at jeg tenker dette må være trolling. Argumentet til datteren er merkelig for en tenåring. Kanskje hun blir den neste mor Teresa? Anonymkode: f327b...9ec Enig. Jeg kan heller ikke forstå at en 18-åring skulle ha sagt og gjort dette, uten å feks ha blitt følelsesmessig manipulert av en mor som synes veldig synd på seg selv Anonymkode: 8e7a8...11a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Han tjener mye mer og jeg ikke noe særlig. Datteren sier hun ikke liker å gå med fine klær når hun ser jeg ikke har råd. Derfor har hun spandert klær på meg en del ganger. Hun har gitt meg gaver. Gitt penger til å handle enkelte ganger. Når det var vinter så ville hun jeg skulle reise med min veninne og la til noen penger for at jeg skulle få råd. Hun er 18. Vi er som veninner og jeg ber aldri om penger. Nå har barnefaren oppdaget dette og han er rasende og beskylder meg for å stjele penger. Han mener datteren er naiv og jeg lurte henne. Han mener det datteren hadde til overs skulle hun spare til lappen og leilighet. Datteren sier det var aldri slik avtale og forsvarer meg. Men han er rasende og krever tilbake viss sum. Han går rundt og sier til folk jeg har stjålet hans penger. Jeg synes det er trist da jeg virkelig ikke har ment å stjele. Hva kan løsningen være her Anonymkode: 8f6e5...8da Selvfølgelig skal hun spare til lappen og leilighet. Hun er 18 og bør begynne med kjøretimer. Hun skal ikke betale for ditt forbruk knyttet til dyre klær, reiser mm Anonymkode: d9401...0a3
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 Jøss, hva i alle dager fikk deg til å ta imot penger fra henne? Penger hun har fått i bidrag fra far? Skjønner virkelig ikke motivasjonen din her, selvfølgelig skal hun spare til lappen og bolig.... Dette må være troll. Anonymkode: 4bd02...b83
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jøss, hva i alle dager fikk deg til å ta imot penger fra henne? Penger hun har fått i bidrag fra far? Skjønner virkelig ikke motivasjonen din her, selvfølgelig skal hun spare til lappen og bolig.... Dette må være troll. Anonymkode: 4bd02...b83 Hvis hun bor fast hos mor og får bidrag av far er det greit å kreve noe betalt for kost og logi, men det bør være en fast sum. Anonymkode: 52523...d67
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Dette MÅ være kødd. Anonymkode: 990d5...30c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Du har jo ikke stjålet, men jeg synes det er ugreit at du tar i mot penger fra din datter. I fremtiden bør du takke nei til hennes tilbud om å betale for deg. Anonymkode: eb47d...75b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 Dette tror jeg overhodet ikke noe på. Troll! Anonymkode: f768c...2b4
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Han tjener mye mer og jeg ikke noe særlig. Datteren sier hun ikke liker å gå med fine klær når hun ser jeg ikke har råd. Derfor har hun spandert klær på meg en del ganger. Hun har gitt meg gaver. Gitt penger til å handle enkelte ganger. Når det var vinter så ville hun jeg skulle reise med min veninne og la til noen penger for at jeg skulle få råd. Hun er 18. Vi er som veninner og jeg ber aldri om penger. Nå har barnefaren oppdaget dette og han er rasende og beskylder meg for å stjele penger. Han mener datteren er naiv og jeg lurte henne. Han mener det datteren hadde til overs skulle hun spare til lappen og leilighet. Datteren sier det var aldri slik avtale og forsvarer meg. Men han er rasende og krever tilbake viss sum. Han går rundt og sier til folk jeg har stjålet hans penger. Jeg synes det er trist da jeg virkelig ikke har ment å stjele. Hva kan løsningen være her Anonymkode: 8f6e5...8da Hadde hun vært 40 og du 70,kan hun spandere. Dere er ikke venninner. Du er moren. Syns det er rart at du tar imot fra en 18 åring. De pengene kan hun sette inn på konto til egenkapital til egen bolig. Anonymkode: 980f7...2d9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Dette tror jeg overhodet ikke noe på. Troll! Anonymkode: f768c...2b4 Det fins rare folk rundt omkring. Noen få inni mellom. Anonymkode: 980f7...2d9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 Det er en selvfølge at du ikke tar imot penger fra din datter! Du er hennes mor, ikke hennes venninne, uansett hvor godt forhold dere har. Det er ikke riktig at hun skal pålegges ansvar for din økonomi og det er heller ikke riktig at du tar imot. Jeg har full forståelse for at din datters far blir irritert, han har jo heller ikke ansvar for ditt klesbudsjett eller dine feriereiser! Jeg kan ikke forstå hvordan du har tenkt for å rettferdiggjøre dette. Anonymkode: 03484...f55
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette MÅ være kødd. Anonymkode: 990d5...30c Da har du levd et beskyttet liv altså. Jeg hadde flere venninner i oppveksten som hadde mødre som forventet at den som hadde penger betalte, uavhengig av om datteren ville ha penger til egne utgifter uken etter. Likhetstrekkene mellom dem var blant annet at de hadde flyttet mye i barndommen fordi mor ofte byttet (dårlige) kjærester. Mødrene hadde også lært dem hvordan de kunne overtrekke kontoene sine etc. Anonymkode: 45219...d71
HeiteH Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Jeg håper dette er tull, men om ikke har han jo egentlig rett. Han har gitt penger til sin datter fordi han ønsker hun skal ha disse pengene. De var aldri ment å gå til deg.
Himmel og hav Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 På en måte tenker jeg at han er helt på jordet. Datteren får bidrag fra far til forsørgelse mens hun går på skolen. Om hun da betaler deg litt matpenger eller om du står for alle boutgifter og hun kjøper en genser til deg, så går det opp i opp. Om dette derimot er penger hun har fått av far med beskjed om at "dette kan du spare til du skal ta lappen", så blir det dumt at hun bruker dem til å spandere turer og gaver på deg. At ungdom betaler litt for seg hjemme når de har inntekt er ganske vanlig. Særlig i lavinntektsfamilier. Det er jo heller ikke vanskelig å skjønne at HI sin datter kanskje er et varmt og generøst menneske som synes det er vanskelig å legge vekk penger til sparing når mamma har trang økonomi og som ønsker å bidra der hun kan. Pengene er ikke stjålet fra barnefar. Pengene er enten gitt til datteren eller så er de betalt fordi han har plikt til å forsørge barnet sitt. Da er de hennes penger. Framover bør du være veldig ryddig i hvilke penger som brukes til hva, HI, så du slipper å få beskyldninger om å stjele. Lag ev. en avtale med datteren din om at hun betaler en fast sum i måneden i matpenger, så kan du heller legge unna litt til penger slik at du kan koste på deg et klesplagg eller en tur uten at det blir henne som spanderer. At hun gir deg gave innen rimelighetens grenser til bursdag og jul er jo greit, men du bør heller oppfordre henne til å spare enn å bruke overskuddet sitt på ting til deg.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis hun bor fast hos mor og får bidrag av far er det greit å kreve noe betalt for kost og logi, men det bør være en fast sum. Anonymkode: 52523...d67 Dette er åpenbart ikke det normale bidraget, men penger barnet har fått av faren. Både mor og far har ellers normal plikt til å forsørge datteren til hun er 19 (ferdig med VGS) Anonymkode: 8e7a8...11a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #21 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Dette er åpenbart ikke det normale bidraget, men penger barnet har fått av faren. Både mor og far har ellers normal plikt til å forsørge datteren til hun er 19 (ferdig med VGS) Anonymkode: 8e7a8...11a Det kan det godt være. For når barnet blir 18 år og søker bidrag via nav betales det ut til barnets (som har blitt voksen i lovens øyne) konto. Mor får ikke bidraget til sin konto lenger dersom hun ikke har en privat avtale med barnefar om det. Om det er sånn at mor har veldig lite, og jenta får f.eks 4.000 kr i bidrag hver måned av sin far, er det ikke urimelig at hun betaler en sum hver måned av de pengene til mor for fars del av "kost og losji". Men da må det som over beskrevet, være en fast avtale om at hun betaler en bestemt sum i måneden. De fleste jeg kjenner velger derimot å la bidraget fra far dekke ungdommens forbruk, lommepenger, busskort, klær og slike ting, også sørger mor for tak over hodet og mat i kjøleskapet. At jenta skal stikke til mor penger i tide og utide, for å dekke mors kleskjøp, turer osv er jeg enig med far i at blir fullstendig feil. Anonymkode: 4bd02...b83
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #22 Skrevet 27. august 2023 Dere er ikke venninner, du er moren hennes. Hun fortsatt bare en tenåring og skal ikke sponse deg med klær og ferieturer. Hørtes veldig usunt ut. Anonymkode: 4325c...175
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #23 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Dette er åpenbart ikke det normale bidraget, men penger barnet har fått av faren. Både mor og far har ellers normal plikt til å forsørge datteren til hun er 19 (ferdig med VGS) Anonymkode: 8e7a8...11a Det er ikke åpenbart for meg. Det kan godt hende det er penger far har gitt henne for å spare, men slik jeg leser det kan det også være bidrag, penger jenta har tjent selv eller gaver hun har fått fra andre. I tillegg til at jeg ikke ser noe galt i at noe av et eventuelt bidrag går til kost og logi dynes jeg det er helt greit om jenta bruker av penger hun selv har tjent til å kjøpe en genser til mor til jul for eksempel. Problemet hersynes jeg er at det virker som det skjer ganske ofte og at jenta føler hun "må" fordi det er synd på mor. Anonymkode: 52523...d67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå